Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #26 Skrevet 20. april 2021 Jeg tror det kan lages mange fine "nødløsninger" i fremtiden. Jeg syns ungene må være på skolen og ikke hjemme da. Mye kan foregå digitalt. Kanskje vil det være mulig å bruke f.eks assistent som bare følger med barna mens de gjør undervisningsopplegg fra læreren f.eks ved sykdom eller lignende. Hvis slike løsninger kan brukes i stede for vikarer for de større ungene, så kan ressursene heller prioriteres til de minste som har behov for det. Jeg tenker også har her kan det utvikles lavterskelløsninger for elever som f.eks strever med skolevegring eller pga sykdom sliter med å følge undervisning på skolen. Anonymkode: 75229...a10
Optatium Skrevet 20. april 2021 #27 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Men denne situasjonen har vart i over ett år. Hvor mye undervisning skal barna miste? I flere andre land er det nå snakk om å la barna gå året om igjen fordi de ikke har lært nok ved selvstudium. Skal våre barn måtte gå flere år om igjen? Anonymkode: ea685...96c Dette er jo grunnen til at en del er kritiske til restriksjonene, men folk hyler og roper og krever stengte skoler. Jeg vet ikke hva løsningen blir, mest sannsynlig må ungene jobbe hardere for å ta igjen i årene som kommer.
Optatium Skrevet 20. april 2021 #28 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Spørsmålet mitt er rettet mor fremtiden. Ikke nå Anonymkode: 9ecf5...588 Jeg svarte i grunn rettet til de andre i tråden.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #29 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi fikk sms om dette klokken 07.15. De går også i 5. klasse. De klarer seg jo hjemme, det er ikke det, men ikke alle er strukturerte elever når de er 10-11 år Anonymkode: 9ecf5...588 Nei min gutt er på den alderen er umoden å hadde nok brukt dagen på å spille og se på film istedet. Som betyr at når jeg endelig kommer hjem etter 8 timer på jobb i barnehage,så må jeg rett hjem å være lærer samtidig som jeg skal lage middag. Anonymkode: 4a21c...222
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #30 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er oppsiktsvekkende mange som mente at hjemmeskole i to måneder i fjor med totalt fravær av lærerstøtte var "godt nok" og ikke noe farlig. Hvis det er godt nok, hvorfor skal vi lønne lærere da? Opptaket kan da ikke svare på spørsmål og forklare ekstra når eleven ikke forstår. Anonymkode: ea685...96c Jeg tror virkelig ikke de har tatt skade av to månender med hjemmeskole altså,de lærte jo mye likevel ettersom de hadde masse skolearbeid som skulle leveres. Å tro at de tar skade av det da undervurderer du foreldrene. Men klart det er bra at hjemmeskolen ikke varte mer enn 2 mnder. Anonymkode: 4a21c...222
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #31 Skrevet 20. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (5 timer siden): Jeg tror ikke at hjemmeskole blir den nye normalen ved mangel på lærere . Jeg tenker dog at det er fint at det kan være et alternativ til at unge sitter i klasserom uten lærer og har selv studier. Koronaen åpner helt klart nye muligheter for læring og det er fint å se at det finnes muligheter for hjemmeundervisning . Selvstudier. Anonymkode: b831c...cea
Optatium Skrevet 20. april 2021 #32 Skrevet 20. april 2021 For alle oss som jobber i skolen er det rimelig klart at det meste digitale eller selvstudiebaserte er rimelig elendig og kan på ingen måte erstatte fysisk skole. Selv om en og annen har tjent på selv studie, har det store flertallet tapt voldsomt. Sånn sett får man kanskje informere de foreldrene det gjelder om at man ikke har skoleplikt i Norge, og på vgs kan man være privatist.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #33 Skrevet 20. april 2021 Det er jo smittevernet som spiller inn her og vanskeliggjør bruk av vikarier. Ikke at skolen vil slippe bryderiet. Anonymkode: 16c54...879
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #34 Skrevet 20. april 2021 Optatium skrev (1 time siden): For alle oss som jobber i skolen er det rimelig klart at det meste digitale eller selvstudiebaserte er rimelig elendig og kan på ingen måte erstatte fysisk skole. Selv om en og annen har tjent på selv studie, har det store flertallet tapt voldsomt. Sånn sett får man kanskje informere de foreldrene det gjelder om at man ikke har skoleplikt i Norge, og på vgs kan man være privatist. Det hjelper ikke å si at det ikke er skoleplikt i Norge, når foreldrene må jobbe og ikke har tid til å undervise barna sine hjemme. Privatist på vgs er forbeholdt de mest motiverte. Det har i flere år vært fokus på frafall i videregående skoler i Norge. Påtvunget hjemmeskole er ikke akkurat et middel for å gjøre frafallet mindre. Anonymkode: ea685...96c
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #35 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er jo smittevernet som spiller inn her og vanskeliggjør bruk av vikarier. Ikke at skolen vil slippe bryderiet. Anonymkode: 16c54...879 Resultatet blir jo det samme uansett, smittevern eller ei. Norge trenger barn med god utdanning for å kunne fungere som velferdsstat i fremtiden. Anonymkode: ea685...96c
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #36 Skrevet 20. april 2021 Hvor bor dere som har hatt barn som har blitt "undervist" av en ferdiginnspilt video med læreren? Jeg hadde blitt mor fra helvete om mine barn hadde opplevd det. Kanskje som en tilleggsstøtte som elevene kunne se på ved behov hadde vært greit, men ikke i stede for liveundervisning. Anonymkode: 969a7...347
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #37 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hvor bor dere som har hatt barn som har blitt "undervist" av en ferdiginnspilt video med læreren? Jeg hadde blitt mor fra helvete om mine barn hadde opplevd det. Kanskje som en tilleggsstøtte som elevene kunne se på ved behov hadde vært greit, men ikke i stede for liveundervisning. Anonymkode: 969a7...347 Her var de ikke en gang undervist på denne måten da skolen var stengt i fjor. Jeg hadde en førsteklassing som slet med lesingen, et barnehagebarn og to ungdommer, i tillegg til fulltid hjemmekontor med masse møter og stress. Fytti helvete. Anonymkode: ea685...96c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. april 2021 #38 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Hvor bor dere som har hatt barn som har blitt "undervist" av en ferdiginnspilt video med læreren? Jeg hadde blitt mor fra helvete om mine barn hadde opplevd det. Kanskje som en tilleggsstøtte som elevene kunne se på ved behov hadde vært greit, men ikke i stede for liveundervisning. Anonymkode: 969a7...347 Under nedstengningen i fjor var det helt gull. Det gjorde at lærer kunne undervise halve klassen digitalt og andre halvparten hadde ferdiginnspilt undervisning . Da fikk alle begge deler på en dag og lærer fikk lettere inkludert alle i teams . Vi bor i Oslo-området
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #39 Skrevet 20. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden): Under nedstengningen i fjor var det helt gull. Det gjorde at lærer kunne undervise halve klassen digitalt og andre halvparten hadde ferdiginnspilt undervisning . Da fikk alle begge deler på en dag og lærer fikk lettere inkludert alle i teams . Vi bor i Oslo-området Så de som hadde ferdiginnspilt undervisning, fikk dårligere tilbud. Var det trekning om plassene på Teams? Det er første gang jeg hører at man har begrenset antall plasser på Teams. Vi klarer å gjennomføre allmøter med 250 deltakere på jobben vår. Anonymkode: ea685...96c
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #40 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Hvor bor dere som har hatt barn som har blitt "undervist" av en ferdiginnspilt video med læreren? Jeg hadde blitt mor fra helvete om mine barn hadde opplevd det. Kanskje som en tilleggsstøtte som elevene kunne se på ved behov hadde vært greit, men ikke i stede for liveundervisning. Anonymkode: 969a7...347 De er heldige som får en forhåndsinnspilt video! Her har ikke elevene sett snurten av halvparten av lærerene på mange måneder. Ofte står det ikke noe på ukepmanen heller. Mat og helse, gym, musikk, kunst og håntverk og krle har vært selvstudium lenge. De siste ukene har de ikke hatt norsklærer heller, en der gar de i hvertfall fått noen oppgaver. I de andre fagene har det vært ingenting. Anonymkode: 7b99d...cb2
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #41 Skrevet 20. april 2021 Jeg tror mange skoleledere/kommuner kommer til forsøke seg på å spare penger med å gjøre det på denne måten etter pandemien. Anonymkode: c9b08...d7c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. april 2021 #42 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Så de som hadde ferdiginnspilt undervisning, fikk dårligere tilbud. Var det trekning om plassene på Teams? Det er første gang jeg hører at man har begrenset antall plasser på Teams. Vi klarer å gjennomføre allmøter med 250 deltakere på jobben vår. Anonymkode: ea685...96c Halve klassen ble undervist på teams og halve med ferdiginnspilt undervisning . De delte det slik at alle fikk begge deler. Halve dagen med det ene og det andre. Det var lettere å inkludere alle på denne måten
Optatium Skrevet 20. april 2021 #43 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det hjelper ikke å si at det ikke er skoleplikt i Norge, når foreldrene må jobbe og ikke har tid til å undervise barna sine hjemme. Privatist på vgs er forbeholdt de mest motiverte. Det har i flere år vært fokus på frafall i videregående skoler i Norge. Påtvunget hjemmeskole er ikke akkurat et middel for å gjøre frafallet mindre. Anonymkode: ea685...96c Du misforsto. Jeg mente at for de få som skryter av hjemmeskole og hevder barna klarer seg så mye bedre, så er det fritt frem for å gjøre det for dem. Alle andre må på skolen.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #44 Skrevet 20. april 2021 Ikke i grunnskolen. Dette er unntak som henger sammen med kohortene og begrensning i nærkontakter, uten virus er det ingen grunnlag for å benytte nødløsning. De fleste er nok både innstilt på og ønsker å komme tilbake til normalen. Videregående og opp muligens, men det er vel strengt tatt ikke noe annerledes enn da vi gikk på skolen og de snurret film for å løse logistikken 😅 Anonymkode: 3141c...fd6
Syngensang Skrevet 20. april 2021 #45 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jeg forstår dette under pandemien. Spørsmålet jeg stiller er om dette kan være noe be benytter også etter korona (derav ordet «fremtiden») Anonymkode: 9ecf5...588 Nei, det kan eg aldri tenke meg. Då går vi tilbake til samanslegne klassar og ufaglærte vikarar plukka rett frå gata. Blir så bra atte.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #46 Skrevet 20. april 2021 Håper jeg virkelig ikke, er ikke spesielt lysten på å kaste sammen et opplegg + følge opp elevbesvarelser hele dagen mens jeg selv er syk eller hjemme med sykt barn 😅 hilsen lærer Anonymkode: 96298...b93
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #47 Skrevet 21. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (På 20.4.2021 den 10.16): Poenget var at det finnes muligheter . I fremtiden vil det helt sikkert kunne utvikles videre. Når dette var gjeldene for mitt barn gikk han forøvrig i 6 klasse. Min venninne hadde lignende opplegg for sin 4 klassing . Du snakker kun om det ene barnet, det som dette fungerer bra for. Hva med det andre barnet ditt, som du tidligere har sagt at sliter med hjemmeundervisning? Anonymkode: 5a706...f31
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. april 2021 #48 Skrevet 21. april 2021 (endret) Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Du snakker kun om det ene barnet, det som dette fungerer bra for. Hva med det andre barnet ditt, som du tidligere har sagt at sliter med hjemmeundervisning? Anonymkode: 5a706...f31 For han var og er det ikke like optimalt , men det går. Betraktelig bedre enn å ikke ha tilgang på lærere. Det aller beste for de aller fleste barn er å være fysisk på skolen Endret 21. april 2021 av mamma til adhd gutt<3
Admin Skrevet 21. april 2021 #49 Skrevet 21. april 2021 Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Admin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå