Gå til innhold

Kan hjemmeskole bli den nye vikaren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk vi melding fra skolen: «det er sykdom på trinnet og vi kan ikke omdisponere lærere. Barna har med dette hjemmeskole i dag.»

Og så er det sånn. Det er heller ikke første gangen. De får da link til læringsvideoer og oppgaver til disse. I fremtiden vil jo dette være en genial måte å slippe utgifter til vikarlærer. I alle fall på mellomtrinnet og ungdomsskolen. De ser at dette funker nå, at det er mulig å løse det uten å ha vikarer

Tror dere a hjemmeskole kan erstatte vikarer i fremtiden?

Anonymkode: 9ecf5...588

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, og jeg tviler faktisk på lovligheten av det også. 

Anonymkode: 969a7...347

Skrevet

I og med at de fleste klassene er delt inn i kohorter er det ofte at vikarene som er tilknyttet skolen allerede plassert som ressurs sammen faglærer. Pga smittevern kan ikke skolene bare ta inn nye vikarer som allerede er tilknyttet andre arbeidsplasser. 

Skrevet

Jepp! Det skjedde her også. Barna ble sendt hjem fra skolen fordi de ikke hadde lærere tilgjengelig. 40 minutter etter skolen egentlig skulle begynt fikk vi en mail(!) om at det ble hjemmeskole uten forklaring på hvorfor. Det er ikke alle som leser Mail fortløpende gjennom dagen, og barna går i 5. klasse. Helt sykt, og jeg tror ikke det er lovlig.

Anonymkode: 6e01d...b5b

Skrevet
frk Nilsen skrev (14 minutter siden):

I og med at de fleste klassene er delt inn i kohorter er det ofte at vikarene som er tilknyttet skolen allerede plassert som ressurs sammen faglærer. Pga smittevern kan ikke skolene bare ta inn nye vikarer som allerede er tilknyttet andre arbeidsplasser. 

Jeg forstår dette under pandemien. Spørsmålet jeg stiller er om dette kan være noe be benytter også etter korona (derav ordet «fremtiden»)

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jepp! Det skjedde her også. Barna ble sendt hjem fra skolen fordi de ikke hadde lærere tilgjengelig. 40 minutter etter skolen egentlig skulle begynt fikk vi en mail(!) om at det ble hjemmeskole uten forklaring på hvorfor. Det er ikke alle som leser Mail fortløpende gjennom dagen, og barna går i 5. klasse. Helt sykt, og jeg tror ikke det er lovlig.

Anonymkode: 6e01d...b5b

Vi fikk sms om dette klokken 07.15. De går også i 5. klasse. De klarer seg jo hjemme, det er ikke det, men ikke alle er strukturerte elever når de er 10-11 år

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår dette under pandemien. Spørsmålet jeg stiller er om dette kan være noe be benytter også etter korona (derav ordet «fremtiden»)

Det beste for læring er å være tilstede på skolen, selv med vikar er dette bedre enn hjemmeskole. Jeg tviler på at skolene kommer til å gjøre dette, spes i grunnskolen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Vi fikk sms om dette klokken 07.15. De går også i 5. klasse. De klarer seg jo hjemme, det er ikke det, men ikke alle er strukturerte elever når de er 10-11 år

En annen ting er hva man skal med en lærer hvis selvundervisning av små barn blir ansett som et likeverdig alternativ? Bør man avskaffe hele læreryrket egentlig?

Anonymkode: ea685...96c

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

En annen ting er hva man skal med en lærer hvis selvundervisning av små barn blir ansett som et likeverdig alternativ? Bør man avskaffe hele læreryrket egentlig?

Tror dette var nødløsningen. Men opptak av lærer som underviser med oppgaver som skal leveres osv kan jo bli et alternativ. I alle fall ved planlagt fravær

Skrevet

Tror dette var nødløsningen. Men opptak av lærer som underviser med oppgaver som skal leveres osv kan jo bli et alternativ. I alle fall ved planlagt fravær

Det er oppsiktsvekkende mange som mente at hjemmeskole i to måneder i fjor med totalt fravær av lærerstøtte var "godt nok" og ikke noe farlig. Hvis det er godt nok, hvorfor skal vi lønne lærere da? Opptaket kan da ikke svare på spørsmål og forklare ekstra når eleven ikke forstår.

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Nei, og jeg tviler faktisk på lovligheten av det også. 

Anonymkode: 969a7...347

Lovligheten? Samma det vel. Er jo bare å få gjøre om på ei eller anna lov det, slik dei har gjort til no.

Anonymkode: 18938...e37

Skrevet

Lovligheten? Samma det vel. Er jo bare å få gjøre om på ei eller anna lov det, slik dei har gjort til no.

Anonymkode: 18938...e37

Jepp, Grunnloven og MRK er skrotet, så da kan man skrote alle andre lover også. Vi er jo i en pandemi, må skjønne. Da suspenderes samtlige lover og regler, så i realiteten har vi et anarki akkurat nå. 

Skrevet
frk Nilsen skrev (8 minutter siden):

Det beste for læring er å være tilstede på skolen, selv med vikar er dette bedre enn hjemmeskole. Jeg tviler på at skolene kommer til å gjøre dette, spes i grunnskolen. 

Selvfølgelig er det det beste. Jeg ser jo at læringsnivået til sønnen min har dalt. Fra å være en elev som er faglig sterk, har han hatt lite utvikling under pandemien dessverre. Og det handler mye om hjemmeskole og hvordan dette fungerer.

Men når skolene vet at de kan, så kan det være at de benytter det. I alle fall ved planlagt fravær

Skrevet

Med de regler og restriksjoner som er nå er det ikke noe annet alternativt ved sykdom. Dette er selvfølgelig ikke akseptabelt i en normalsituasjon. 

Hvis dere tror skolen kan trylle må dere gjerne blir sure, spørsmålet er hva folk egentlig syns om vikarer som jobber rundt overalt og mange nærkontakter. Vil man egentlig det da? 

Skrevet

Jeg tror ikke at hjemmeskole blir den nye normalen ved mangel på lærere . Jeg tenker dog at det er fint at det kan være et alternativ til at unge sitter i klasserom uten lærer og har selv studier. Koronaen åpner helt klart nye muligheter for læring og det er fint å se at det finnes muligheter for hjemmeundervisning . 

Skrevet
Optatium skrev (Akkurat nå):

Med de regler og restriksjoner som er nå er det ikke noe annet alternativt ved sykdom. Dette er selvfølgelig ikke akseptabelt i en normalsituasjon. 

Hvis dere tror skolen kan trylle må dere gjerne blir sure, spørsmålet er hva folk egentlig syns om vikarer som jobber rundt overalt og mange nærkontakter. Vil man egentlig det da? 

Men denne situasjonen har vart i over ett år. Hvor mye undervisning skal barna miste? I flere andre land er det nå snakk om å la barna gå året om igjen fordi de ikke har lært nok ved selvstudium. Skal våre barn måtte gå flere år om igjen?

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke at hjemmeskole blir den nye normalen ved mangel på lærere . Jeg tenker dog at det er fint at det kan være et alternativ til at unge sitter i klasserom uten lærer og har selv studier. Koronaen åpner helt klart nye muligheter for læring og det er fint å se at det finnes muligheter for hjemmeundervisning . 

At et barn sitter hjemme alene og studerer selv er ingen "hjemmeUNDERVISNING", det er selvstudium. Det er ingen som underviser noen i noe som helst.

Skrevet
Optatium skrev (3 minutter siden):

Spørsmålet mitt er rettet mor fremtiden. Ikke nå

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

At et barn sitter hjemme alene og studerer selv er ingen "hjemmeUNDERVISNING", det er selvstudium. Det er ingen som underviser noen i noe som helst.

Nå ja... min har hatt undervisning hjemme uten lærer. Ferdiginnspilt undervisning i matte og engelsk feks . 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Nå ja... min har hatt undervisning hjemme uten lærer. Ferdiginnspilt undervisning i matte og engelsk feks . 

Ja, ditt barn er geni, det har vi forstått. Men ikke alle er like smarte og ressurssterke, skjønner du. Særlig ikke små barn. Du har en ungdom, det blir annerledes.

Skrevet

Ja, ditt barn er geni, det har vi forstått. Men ikke alle er like smarte og ressurssterke, skjønner du. Særlig ikke små barn. Du har en ungdom, det blir annerledes.

Poenget var at det finnes muligheter . I fremtiden vil det helt sikkert kunne utvikles videre. Når dette var gjeldene for mitt barn gikk han forøvrig i 6 klasse. Min venninne hadde lignende opplegg for sin 4 klassing . 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Poenget var at det finnes muligheter . I fremtiden vil det helt sikkert kunne utvikles videre. Når dette var gjeldene for mitt barn gikk han forøvrig i 6 klasse. Min venninne hadde lignende opplegg for sin 4 klassing . 

Da har dere små Einsteins. Litt verre med oss som har dumme barn. Vær så snill og ha forståelse for oss stakkarslige :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da har dere små Einsteins. Litt verre med oss som har dumme barn. Vær så snill og ha forståelse for oss stakkarslige :) 

Det er ikke nødvendig å gjøre seg vanskelig her. Poenget mitt er at med koronaen kom også muligheten til å tenke nytt når det gjelder å studere og det å jobbe. I fremtiden tror jeg det vil bli muligheter til undervisning hjemme over nett. Kanskje ferdiginnspilt materiale eller feks undervisning i et gitt emne av lærere som kan sitte hvor som helst og undervise nettbasert . 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Det er ikke nødvendig å gjøre seg vanskelig her. Poenget mitt er at med koronaen kom også muligheten til å tenke nytt når det gjelder å studere og det å jobbe. I fremtiden tror jeg det vil bli muligheter til undervisning hjemme over nett. Kanskje ferdiginnspilt materiale eller feks undervisning i et gitt emne av lærere som kan sitte hvor som helst og undervise nettbasert . 

For veldig mange barn vil ikke dette være optimalt i det hele tatt. Det vil føre til større forskjeller på elever. De som får det til og de som ikke får det til. 

Jeg har en datter med kraftig add. Hjemmeundervisning fungerer ikke for henne. Hun spurte om hun kunne få lov til å ha et opplegg på skolen, men det var ikke aktuelt 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

For veldig mange barn vil ikke dette være optimalt i det hele tatt. Det vil føre til større forskjeller på elever. De som får det til og de som ikke får det til. 

Jeg har en datter med kraftig add. Hjemmeundervisning fungerer ikke for henne. Hun spurte om hun kunne få lov til å ha et opplegg på skolen, men det var ikke aktuelt 

Åpenbart er ikke noe slikt optimalt for alle. Det vil uansett være et bedre opplegg enn at skoler ikke har vikarer eller at barna sitter med voksne uten kompetanse i faget. Noe slikt vil dessuten gjøre at noen barn faktisk kan gå på skole. Det beste er selvsagt at barn som kan stille på skolen faktisk har mulighet til å gjøre det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...