Gå til innhold

Vet alle om merker på alt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at det er flere tråder her inne om merker på sko, sjal, jakker, kjoler osv, og jeg blir stadig like fascinert over at folk vet/husker slike ting.

Selv har jeg oppriktig talt ingen anelse om hvilke merke skoene mine har, eller ungene sine for den saks skyld, eller jakkene mine osv. Jeg ser det jo når jeg kjøper det, men så tenker jeg ikke mer på det og glemmer det. Selv om jeg ser det hver gang jeg bruker skoene/plagget, så ser jeg det liksom ikke likevel, altså jeg registrerer det ikke/husker det ikke på en måte. Om noen spurte meg om merket på skoene mine nå, måtte jeg gått ut i gangen og sett etter. Flere som har det slik? 

Anonymkode: 14813...59b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er som deg. Bryr meg ikke om merker. 

Anonymkode: 2b141...be2

Skrevet

Jeg kan huske merker hvis det er noe jeg er spesielt fornøyd med passform og kvalitet på, men da må det virkelig ha langt bedre kvalitet enn annet jeg har.

Som regel er jeg den som klipper av merker, fordi jeg ikke kan fordra merkelapper. Har fått kjeft av noen venninner etter å ha klippet bort det som visstnok var statusmerker (alltid vært etter at jeg har funnet noe på 70 % salg, og jeg kun har sett på passform eller kvalitet, men helt blind for merke).

Anonymkode: df8fa...a89

Skrevet

Jeg vet om og gjenkjenner noen merker, men langt fra alle og er lite opptatt av merker.  Tror det tok meg 1 år før jeg oppdaget at folk var veldig opptatt av Michael Kors f.eks. jeg merket ikke at nesten alle kollegaene mine hadde MK på veskene sine, så jeg følger nok ikke så godt med.

Anonymkode: 1b2a2...68c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet om og gjenkjenner noen merker, men langt fra alle og er lite opptatt av merker.  Tror det tok meg 1 år før jeg oppdaget at folk var veldig opptatt av Michael Kors f.eks. jeg merket ikke at nesten alle kollegaene mine hadde MK på veskene sine, så jeg følger nok ikke så godt med.

Anonymkode: 1b2a2...68c

Det er så kleint at godt voksne damer flyr rundt med de merkene der, bare på grunn av to bokstaver.

Anonymkode: 1d867...390

Skrevet

Akkurat no har eg dilla på arbeids kle frå Flor, så det legg eg merke til. Eg bryr meg ikkje mykje om kva merke ting eller kle er i, men eg veit kva merke alle jakkene mine har (muuuligens fordi eg kjøper dei  fleste på sal på den lokale skogstadbutikken) gode sko er eg avhengig av pga ryggen, så hugsar merket om eg finn nokon gode. Men vesker og skjerf og jakker som ikkje er mine har eg ikkje peiling på. Så har aldri blitt imponerent over garderoben til folk pga merka, det tenkjer eg rett og slett ikkje på. 

Anonymkode: 4f729...9a6

Skrevet

Kan ikke si jeg bryr meg særlig om merker og å flashe det, men jeg husker merkene på favorittplaggene mine. Som skoene fra Rieker, vinterjakka fra Desigual, jeans fra Hudson, fjellsko fra Ecco og turklær fra Norrøna. 

Men det tror jeg er fordi jeg holder meg til merker jeg syns er komfortable, holdbare, fine snitt og sitter godt på kroppen min. Har aldri vært borti bedre passform enn jeans fra Hudson. Da jeg fant de, var jeg frelst. 

Andre "hverdagsklær" må jeg tenke meg om dersom loen spør om merket. 

Anonymkode: 89179...720

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er så kleint at godt voksne damer flyr rundt med de merkene der, bare på grunn av to bokstaver.

Anonymkode: 1d867...390

Hvorfor det? Hva hvis det ikke har med de to bokstavene å gjøre men med stilen? Jeg har ikke MK selv, men jeg har vesker fra ett merke til de fleste og et annet merke for de litt spesielle.

Jeg har vintersko fra ett merke, eller to om jeg skal være helt presis. 

Jeg vet hvilke merker jeg liker og kjøper stort sett varianter over tema. Det er ikke "bokstavene" som teller, det er kvalitet, stil og passform.

Anonymkode: fad1a...339

Skrevet

Jeg husker kanskje skomerkene, men ikke resten... 

*littsmådillapåsko*

Anonymkode: 3c7ec...0b0

Skrevet

Jeg vet ikke merker på alt, men jeg vet gjerne merker på det jeg liker og bruker.

Jeg kjøper ikke så ofte nytt men jeg legger gjerne merke til ting jeg liker og finner det, da er det jo greit å vite merket når jeg skal lete jeg har et bevisst forhold til hva jeg kjøper og liker og kjøper ikke noe jeg er bevisstløs i forhold til.

Så ja, jeg vet hvilke merker jeg liker og hva jeg har. 

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om merker og aner ikke hva jeg selv går med, det bryr meg ikke noe. Jeg går i det jeg liker og ferdig med det liksom. 

Jeg har lært meg å kjenne noen merker, for ungene har skrevet en liste som henger på kjøleskapet om OK merker om jeg skal kjøpe noe merkeklær. De mener jeg er flinkest til å finne slikt på salg, jeg googler, søker og finner det som er litt tidsløst og riktig merke iforhold til lista. De hadde en periode der merkeklær var kult, men om det var fjordåretsmodell, farge eller det kosta 50kr brydde de seg ikke om, bare det var riktig merke. Så mye merkeklær som nåhar gått i arv til meg. Jeg tar det jeg liker når ungene har vokst ut av (fordelen med å ha en unge som er høyere enn meg og jeg som hater shopping) 

Jeg hadde en periode der jeg kjøpte ett merke sko, av den enkle grunn at de var gode, så greie ut og tålte mitt bruk. Aner ikke hva merket het, jeg bare fant de når jeg gikk inn i butikken. 

Anonymkode: 23a3e...6a7

Skrevet

Jeg kan vel mange merker, men har få, også bryr jeg meg ikke noe om det. Jeg bruker det jeg synes selv er fint.

Jeg bruker mye vans sko og Nike osv. Men det er fordi jeg synes selv de er kule og gode å gå med, ikke fordi det er in.

Jeg har aldri brydd meg om MK vesker feks, jeg skjønner ikke greia. Men synes det var stas med en fin blå veske jeg har fra Adax som var litt dyr og ordentlig. Da var det venninnen min som påpekte at det var et fint merke. Hadde aldri hørt om det engang, likte bare fargen på vesken og at jeg eide én ting som var av litt god kvalitet. 😂

Husker det var populært med feks Levis bukser i min ungdom, vi hadde dårlig råd, men ett par "kule" klær hadde også vi. Klart det er stas. 

Har ungdomssøstre som går med alt mulige klær, men vet de synes det var stas med filasko og filagenser. Og det må jo være greit å følge trender. 

Men enig i at blir det mye fokus på merker, mobbing osv, så er det høl i hodet. 

Anonymkode: 06066...6d5

Skrevet

Bryr meg så lite om merker at jeg bare svarer hvilken butikk se er kjøpt i om noen spør etter merke. Som regel er alle klærne mine av merke «Cubus» eller «sport outlet» og skoene er av merke «shoeday» det er de eneste butikkene jeg handler klær i

Anonymkode: 1b49f...9fe

Skrevet

Jeg kan jo endel merker, men jeg bryr meg lite om det, og legger ofte ikke merke til hvilke merker andre går med, spesielt ikke hvis det er veldig dyre ting siden det ikke er noe jeg bruker selv og dermed ofte er merker jeg ikke kjenner. Men jeg vet jo alikevel hvilke merker jeg selv har på endel ting, jeg vet at goretex joggeskoene mine er Salomon, at vinterskoene er Viking, at treningsskoene er Saucony og Brooks, at 2 av jakkene er Kappahl, en er Blue Wear, turbuksene og treningstightsen er Stormberg, treningsjakke er H&M osv osv. Det er fordi jeg ikke har så mye og har det lenge, men og fordi det er ting jeg er fornøyd med.

Anonymkode: e8d96...bdc

Skrevet

Er det in å ikke bry seg om merker? 
Jeg har aldri kjøpt ett designerplagg i mitt liv, men jeg vet da om disse kjente merkene likevel. Eier en arvet Birkin, det er det nærmeste jeg kommer design. 

Selv foretrekker jeg Levis jeans og Levis t-skjorter. Joggebukser liker jeg best adidas. 
tenåringsgutta her foretrekker puma og hummer klær, og Nike sko. 
Så ja, jeg husker merker. Trodde det var helt normalt. 

Anonymkode: e7dcd...f1e

Skrevet

Det er vel gjerne de som kjenner merkene på akkurat det det blir spurt om som svarer i slike tråder. Jeg kan noen få merker, gjerne de jeg vet vi ofte liker fargene på og som passer bra og til riktig pris. Har ikke peiling på andre merker. Vet minimalt om hva som er populært eller best i test osv. 

Skrevet

Husker på klær jeg er fornøyd med eller ikke fornøyd med. Så vet jeg selvsagt om noen til fordi de er eksponert så mye i media. Ellers er jeg blank. Har lært her inne at selv merker på håndklær er viktig. 😂 Husker ikke nå hva de heter da. 

Anonymkode: 36e2f...3bf

Skrevet

Noen er merkverdig stolte og setter sin ære i å ikke vite navn på div merker. De føler seg liksom så selvstendige og kloke som ikke lar seg påvirke😂

Jeg vet navnet på ganske mange merker og jeg vet hvilke merker jeg ønsker å bruke penger på og ikke. Jeg har gjerne på kjole fra HM og LV veske, fordi de passer sammen. Ellers legger jeg mye penger i det rette skomerket, fordi de passer bena min best. 

Anonymkode: f2423...232

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Noen er merkverdig stolte og setter sin ære i å ikke vite navn på div merker. De føler seg liksom så selvstendige og kloke som ikke lar seg påvirke😂

Jeg vet navnet på ganske mange merker og jeg vet hvilke merker jeg ønsker å bruke penger på og ikke. Jeg har gjerne på kjole fra HM og LV veske, fordi de passer sammen. Ellers legger jeg mye penger i det rette skomerket, fordi de passer bena min best. 

Anonymkode: f2423...232

Eller kanskje folk ikke bryr seg så mye? Selvsagt kjenner jeg igjen logo på ganske mange merker, veldig mange vesker kjenner jeg igjen. LV er spesielt ødelagt pga piratkopiering så de «ser jeg» overalt. Jeg bryr meg oppriktig ikke om merker eller bruker energi på det. Jeg kjøper både dyre og billige klær. De jeg liker som er i den dyrere enden av skalaen (etter mitt budsjett) kjenner jeg selvsagt igjen. Blir ikke blåst av banen om noen kan fortelle meg at «kjolen til Anne er en WowBigSpender» Jeg liker klær med kvalitet og snitt og som passer den personen de sitter på. 
Så synes det bare blir dumt av deg å latterliggjøre folk som meg som helt oppriktig ikke bryr meg. 

Skrevet

Jeg er svært merkebevisst på sko. I den forstand at jeg har en to-tre merker som passer meg godt i passform og det jeg ønsker av sko. Jeg har også vært veldig merkebevisst når det gjelder bukser, også fordi de hadde busker som passet meg godt. Det var forresten et billigmerke som har gått ut, så nå sliter jeg med å finne noen andre. Hva det ender opp med, vet jeg ikke. Det kan bli dyrt, det kan bli billig. De må bare være gode og passe meg. Jeg har brukt nok merkeklær i ungdommen -klær vi bare "måtte" ha fordi de var det som var populært i venneflokken, ikke fordi de var spesielt behagelige. Jeg er glad jeg er over den tiden, men jeg setter slettes ikke min ære i å ikke vite navn på merkeklær. Det bare interesserer meg ikke, bortsett fra merker som jeg synes er gode og som passer meg. 

Anonymkode: d81e5...47c

Skrevet

Jeg tror jeg kunne sagt hvilket merke nær sagt alle klærne mine har. Jeg husker jo hvor og hvorfor jeg kjøpte dem. Jeg kjøper for eksempel tskjorter og jakker fra et merke som heter Carharrt fordi jeg er veldig glad i det. Dongeri kjøper jeg fra Nudie siden jeg har funnet en modell jeg liker. 

Dere som ikke legger merke til merket - handler dere veldig mye? Og på impuls?

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Eller kanskje folk ikke bryr seg så mye? Selvsagt kjenner jeg igjen logo på ganske mange merker, veldig mange vesker kjenner jeg igjen. LV er spesielt ødelagt pga piratkopiering så de «ser jeg» overalt. Jeg bryr meg oppriktig ikke om merker eller bruker energi på det. Jeg kjøper både dyre og billige klær. De jeg liker som er i den dyrere enden av skalaen (etter mitt budsjett) kjenner jeg selvsagt igjen. Blir ikke blåst av banen om noen kan fortelle meg at «kjolen til Anne er en WowBigSpender» Jeg liker klær med kvalitet og snitt og som passer den personen de sitter på. 
Så synes det bare blir dumt av deg å latterliggjøre folk som meg som helt oppriktig ikke bryr meg. 

Poenget er vel at det er (minst) to måter å være merkebevisst på. Den ene er å shoppe et bestemt merke fordi det er kult, in, dyrt eller ansett for å signalisere et eller annet man ønsker å signalisere. Den andre er slik du og jeg sier om oss selv: vi kjøper bestemte merker fordi vi er glad i stilen, passformen eller lignende.

Når det er sagt: klær - både billige og dyre, merke eller ikke, signaliserer alltid noe, så man slipper ikke unna selv om man tror at man ikke bryr seg.

Skrevet
uhhuhher skrev (4 minutter siden):

Poenget er vel at det er (minst) to måter å være merkebevisst på. Den ene er å shoppe et bestemt merke fordi det er kult, in, dyrt eller ansett for å signalisere et eller annet man ønsker å signalisere. Den andre er slik du og jeg sier om oss selv: vi kjøper bestemte merker fordi vi er glad i stilen, passformen eller lignende.

Når det er sagt: klær - både billige og dyre, merke eller ikke, signaliserer alltid noe, så man slipper ikke unna selv om man tror at man ikke bryr seg.

Og hva signalisere de, mener du? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og hva signalisere de, mener du? 

Tenker du på klær generelt? De kan signalisere klasse, yrke, inntekt, gruppetilhørighet, makt, politisk tilhørighet og alt imellom. 

Skrevet

Jeg kan merke på en del av det jeg har. Men så holder jeg meg til 2 skomerker, da de passer min fot bra, og er gode og gå med. Så har jeg et favoritt kjole merke, men det er grunnet passform, kvalitet og ofte fine farger og mønster. 

Sønnen min er og svært opptatt av at ting skal være behagelig, og mykt. Så der har vi jo funnet noen favoritt merker i sko og klær. 

Jeg bryr meg mer om kvalitet, enn merke.

Anonymkode: f852e...dcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...