Gå til innhold

Hva er egentlig en "influenser"?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

den er god. du vet best tydeligvis

Anonymkode: 1b93b...962

Selvfølgelig vet hun best. Hun viser til relevant lovverk og argumenterer grundig. Hun behersker også norsk rettskriving.

Anonymkode: 13d8d...373

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 19.4.2021 den 10.25):

Likevel viktig å få fram at «verden» åpenbart ønsker disse influenserne da mange av de tjener over millionen i året. Så da er det overfladiske og selvopptatte mennesker som tjener seg rik på å være nettop det.

Anonymkode: 6adec...7f5

Veit ikkje kor viktig det er å få fram. Men det er iallefall trist. Og at overflatiske og sjølvopptatt mennesker tener seg rike er knapt noko nytt. 

Skrevet
15 hours ago, Anonym bruker said:

Barna har ikke egen stemme i dette, de blir brukt for å tjene penger. Og det er dette som jeg synes ikke er greit. Barna har ikke sagt ja til å bli eksponert på denne måten. Du vet at vi har noe som heter barnevern her i Norge, ikke sant? Nå sier jeg ikke at noen av disse influensere burde meldes, men det du sier om at det er "deres barn og deres valg" er en sannhet med modifikasjoner. Hvis man tar feil valg på vegne av barna sine, kan man i verste fall bli fratatt dem. 

dette er bare tull. i så fall hadde bv vert på banen for LENGE siden da jeg ser daglig bilder av barn på instagram både gjennom reklame og andre ting

Skrevet
15 hours ago, Anonym bruker said:

Selvfølgelig vet hun best. Hun viser til relevant lovverk og argumenterer grundig. Hun behersker også norsk rettskriving.

😆😘

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

dette er bare tull. i så fall hadde bv vert på banen for LENGE siden da jeg ser daglig bilder av barn på instagram både gjennom reklame og andre ting

Jeg skrev jo "Nå sier jeg ikke at noen av disse influensere burde meldes". Men folk med total mangel på lesekunnskaper får ikke med seg det. For øvrig, har barnevernet vært (ikke vert) inne i bildet hos flere av influenserne.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg meldte selv fra om en som blogget Barneombudet, som også var på forumet her for noen år siden. Vet at bv ble koblet på, og at eksponeringen av barn da var et av flere tema som ble tatt opp. Vet også at flere meldte fra om denne personen. Tok faktisk ikke lang tid før vedkommende sluttet å blogge.

Ny regler er på trappene her, for eksponering av barn i sosiale medier og også spesifisering mtp. reklame og bruk av barn i reklame eller til egen inntekt.

Så lenge barn blir brukt av foreldre til å tjene penger, da har også barna rett både på beskyttelse og på ev. lønn.

Du bør kanskje sette deg litt inn i hva f.eks. Frankrike har gjort på dette området når det kommer til lovverk, rett til å slette tidligere informasjon og verge av barn og barns inntekter fra sosiale medier. De er ikke helt i mål mtp. finpussing, men de er i det minste på rett vei.

Hadde jeg vært barn av en såkalt influenser i dag, og jeg var blitt eksponert på blogg/IG eller lignende hele livet, da ville jeg gått til sak mot mine foreldre, fått fagpersoner til å regne ut markedsverdien jeg hadde hatt for mine foreldre, fått tallfestet dette og krevd dem for lønn. For de største bloggerne vil det utgjøre betydelige beløp, så store beløp at verger automatisk vil bli opprettet for å beskytte barnas formue. I utgangspunktet ville jeg krevd alt bildemateriell og beskrivelser av meg og mitt liv som var brukt uten mitt samtykke, uten at jeg var samtykkekompetent, for fjernet også. Og slike saker er jeg sikker på vil komme, barna må bare bli store nok.

Anonymkode: 26420...76b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...