Gå til innhold

Hva er egentlig en "influenser"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lurt på dette en stund, hva er egentlig en influenser?

Anonymkode: e75be...21e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en som påvirker andre. En som har som livsstil å drive med propaganda. Som Leni Riefenstahl. Eller Fotballfrue.

Anonymkode: 89e44...30e

Skrevet

Jeg tenker også en som påvirker andre, for eksempel Malala Yousafzai, David Attenborough og Michelle Obama. Disse vil påvirke oss til å bidra til en bedre verden og fremtid. Og så har du noen brødhoder som gjerne vil vise seg frem og påvirke med sine mer egoistiske behov. 

Anonymkode: c22ff...4d4

Skrevet
sug lut skrev (10 minutter siden):

Et null i fattigkommisjonen.

Litt enig der. Et litt penere ord for blogger, altså en person som gjør ingenting, men tidvis håver masse penger på dumme sauer som følger bloggen og bruker pengene sine der. 

Uenig i det med fattig - mange av bloggere har høyere lønn enn meg som har mastergrad og 15 års ansiennitet. 

Anonymkode: 13d8d...373

Skrevet

Noen som synes at blogger høres tamt ut og at influenser høres viktig ut. De som i kraft av sitt virke faktisk påvirker mennesker, som f.eks. Attenborough som nevnes over her, har ikke noe behov for å kalle seg influenser. Jeg er sikkert fordomsfull men jeg tenker at influenser = overflatisk og selvopptatt.

Skrevet

Rosa bomull i livet, og i hodet....

Skrevet
Himmel og hav skrev (11 minutter siden):

Noen som synes at blogger høres tamt ut og at influenser høres viktig ut. De som i kraft av sitt virke faktisk påvirker mennesker, som f.eks. Attenborough som nevnes over her, har ikke noe behov for å kalle seg influenser. Jeg er sikkert fordomsfull men jeg tenker at influenser = overflatisk og selvopptatt.

Likevel viktig å få fram at «verden» åpenbart ønsker disse influenserne da mange av de tjener over millionen i året. Så da er det overfladiske og selvopptatte mennesker som tjener seg rik på å være nettop det.

Anonymkode: 6adec...7f5

Skrevet

Det er en som bruker seg selv og livet sitt som en reklameplakat. Som selger "sjela si" /utseende sitt, evt. også hjemmet sitt og barna sine for å tjene penger. 

Veldig kapitalistisk. De selger en visjon, en drøm, en følelse. Mye mer "realistisk" og mer tillitsvekkende enn tradisjonelle reklamer. De gjør det jo hjemme med barna sine, enten det er å kose seg med polarbrød (som pappahjertet) eller å gå med bestemte klær. 

Jeg synes det er forferdelig, men jeg skjønner hvorfor det skjer. Det er moderne reklame rett og slett. 

Som takk får de betalt og de blir sponset. Jeg tror likevel de færreste kan komme gjennom det uten å ha fått noen form for psykiske/mentale problemer. Også tøft for barna. 

Anonymkode: 25254...33f

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Likevel viktig å få fram at «verden» åpenbart ønsker disse influenserne da mange av de tjener over millionen i året. Så da er det overfladiske og selvopptatte mennesker som tjener seg rik på å være nettop det.

Rik har vel aldri vært noen god målestokk på noe som helst. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (33 minutter siden):

Noen som blogger blogger om ting de er interesserte i. En influenser "blogger" om ting de betales for/sponses for. Av og til mellom "vanlige" blogginnlegg. Flere og flere influensere er kun på Instagram, (så slipper de å skrive fake blogginlegg i det minste...)

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Litt som at verden ønsker reklame? Vi ønsker det vel ikke, men vi faller for løgnen og illusjonen.

Skrevet

Det er vel et begrep som kom for å fange opp alle de sosiale plattformene til for som jobber med å påvirke andre på en litt overfladig måte?

Vi hadde bare bloggere, men andre plattformer som instagram, snap, tiktok osv må jo også regnes med og da kom denne felles betegnelsen på folk som bruker sosiale medier til å påvirke.

Men politikere og andre mer seriøse folk som ønsker å påvirke regnes ikke som influensere altså. En influenser jobber med mer overfadiske greier, klær, hår, sminke og slike ting.

Anonymkode: 93304...e62

Skrevet

tenker at mange her inne er tydeligvis ganske sjalu på de... 

Anonymkode: 1b93b...962

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

tenker at mange her inne er tydeligvis ganske sjalu på de... 

Hva er det å være misunnelig på. To av de største såkalte influenserne sliter tydelig veldig med selvbilde, kropp og utseende. Ikke har de noe utdannelse å falle tilbake på heller, så jo eldre de blir, jo mer krampaktige og ekstreme blir de for å holde seg "populære". I tillegg bryter de stadig norsk lov. Den ene selger barna sine på nett (jeg gleder meg til den dagen slike barn går til sak mot foreldrene og krever betaling for jobbing hele oppveksten). De respekterer ikke barns rettigheter. De jukser og trikser for å fremstå som noe de overhodet ikke er. Den ene har til og med en mann som fremmer usunne kvinnesyn og -helse. Det er bare trist, og ikke noe å misunne.

Takke meg til mitt eget liv, hvor jeg kan være meg selv, har høy utdanning som alltid vil gi meg jobb og inntekt, et liv hvor jeg slipper å bryte norsk lov eller selge mine egne unger for å få materielle ting og inntekt.

Anonymkode: 26420...76b

Skrevet
5 minutes ago, Anonym bruker said:

Hva er det å være misunnelig på. To av de største såkalte influenserne sliter tydelig veldig med selvbilde, kropp og utseende. Ikke har de noe utdannelse å falle tilbake på heller, så jo eldre de blir, jo mer krampaktige og ekstreme blir de for å holde seg "populære". I tillegg bryter de stadig norsk lov. Den ene selger barna sine på nett (jeg gleder meg til den dagen slike barn går til sak mot foreldrene og krever betaling for jobbing hele oppveksten). De respekterer ikke barns rettigheter. De jukser og trikser for å fremstå som noe de overhodet ikke er. Den ene har til og med en mann som fremmer usunne kvinnesyn og -helse. Det er bare trist, og ikke noe å misunne.

Takke meg til mitt eget liv, hvor jeg kan være meg selv, har høy utdanning som alltid vil gi meg jobb og inntekt, et liv hvor jeg slipper å bryte norsk lov eller selge mine egne unger for å få materielle ting og inntekt.

er fortsatt deres barn og dere valg, at de vil vise barna sine , så har ingen andre med det. jeg jobber innen helsevesnet og trives godt, bryr meg ikke om hva andre gjør... folk legger seg altfor mye i andres liv nå til dags

Skrevet

ingen lov på at man ikke kan legge ut bilder av barna sine eller ha med de i tv serier

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

er fortsatt deres barn og dere valg, at de vil vise barna sine , så har ingen andre med det. jeg jobber innen helsevesnet og trives godt, bryr meg ikke om hva andre gjør... folk legger seg altfor mye i andres liv nå til dags

Barn har rettigheter som selvstendige individer, de har rett på eget privatliv, de har rett til å skape sin egen ev. nettidentitet. Lovverket er der allerede. Men siden så mange bryter det er det bare et tidsspørsmål om når lovverket blir langt strengere enn det er i dag. Dagens lovverk på dette området ga foreldre tillit, men slike såkalte influensere viser gang på gang at de ikke er den tilliten verdig, og de velger å bryte loven, uten å ta hensyn til barnas rettigheter og privatliv.

Og du, du må gjerne påstå det ene og det andre om deg selv, men du er veldig lett gjenkjennbar på skrivemåten...

Skrevet
5 minutes ago, Anonym bruker said:

Barn har rettigheter som selvstendige individer, de har rett på eget privatliv, de har rett til å skape sin egen ev. nettidentitet. Lovverket er der allerede. Men siden så mange bryter det er det bare et tidsspørsmål om når lovverket blir langt strengere enn det er i dag. Dagens lovverk på dette området ga foreldre tillit, men slike såkalte influensere viser gang på gang at de ikke er den tilliten verdig, og de velger å bryte loven, uten å ta hensyn til barnas rettigheter og privatliv.

Og du, du må gjerne påstå det ene og det andre om deg selv, men du er veldig lett gjenkjennbar på skrivemåten...

den er god. du vet best tydeligvis

Skrevet

Såkalte influensere er mennesker med altfor lite fornuftig å gjøre. 

Anonymkode: 5d3a7...551

Skrevet

Det er et skadedyr. Må utryddes. 

Anonymkode: 18dfb...720

Skrevet

Jeg vet hvor jeg kan få informasjon om barna til Caroline Berg Eriksen. Jeg vet ikke hvilke tradisjoner kronprinsbarna har før jul. Jeg vet heller ikke hvor jeg kan få informasjon om det. Jeg er sjeleglad jeg ikke må tjene penger på barna mine for å få mat på bordet.  Jeg ville ikke vært veldig glad hvis jeg plutselig fant ut at barna mine hadde lagt ut bilder av bestemor uten hennes samtykke. Eller hvis en samtale mellom datter og meg lå på nett. Eller at noen hadde filmet meg mens jeg var sint og lagt det ut på en eller annen story, der de også lo av meg. Kan ikke si at jeg hadde likt det nei. Og det er jo det som skjer med disse intetanende barna. De har ikke peiling på at ganske mange kan se de, hver dag. Og mamma og pappa er de som tenker at dette er det beste for barna. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Anonymkode: ffd2a...ae9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Barna har ikke egen stemme i dette, de blir brukt for å tjene penger. Og det er dette som jeg synes ikke er greit. Barna har ikke sagt ja til å bli eksponert på denne måten. Du vet at vi har noe som heter barnevern her i Norge, ikke sant? Nå sier jeg ikke at noen av disse influensere burde meldes, men det du sier om at det er "deres barn og deres valg" er en sannhet med modifikasjoner. Hvis man tar feil valg på vegne av barna sine, kan man i verste fall bli fratatt dem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Barna har ikke egen stemme i dette, de blir brukt for å tjene penger. Og det er dette som jeg synes ikke er greit. Barna har ikke sagt ja til å bli eksponert på denne måten. Du vet at vi har noe som heter barnevern her i Norge, ikke sant? Nå sier jeg ikke at noen av disse influensere burde meldes, men det du sier om at det er "deres barn og deres valg" er en sannhet med modifikasjoner. Hvis man tar feil valg på vegne av barna sine, kan man i verste fall bli fratatt dem. 

Og så har man noe som heter personvern og GDPR, det gjelder også barn

Anonymkode: e75be...21e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...