Gå til innhold

Er dette sykemeldingsgrunnlag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært sykmeldt før og har aldri vært hjemme fra jobb. Men nå har jeg begynt på medisiner som gir meg løs mage. Jeg har fått reseptbelagt medisin mot løs mage men jeg blir så kvalm. Har også prøvd andre ting.

Hadde dere sykmeldt dere?

Jeg jobber med folk tett på. 

Jeg rakk faktisk ikke å gå på do en av gangene. Jeg var heldigvis hjemme alene.

Anonymkode: ca3ef...225

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri vært sykmeldt før og har aldri vært hjemme fra jobb. Men nå har jeg begynt på medisiner som gir meg løs mage. Jeg har fått reseptbelagt medisin mot løs mage men jeg blir så kvalm. Har også prøvd andre ting.

Det ble med en ekstra "e" i overskriften. Om noen skulle kommentere den. Hi

Skrevet

En misforståelse at du kan sykemelde deg, legen gjør det. Derfor må du legge frem problematikken for fastlegen din, og så avgjør han om det er grunnlag for sykemelding. 

Skrevet

Både du og arbeidsgiver må forsøke å gjøre tilpassninger for å unngå sykmelding. Snakk med ham/henne om hvordan dere kan gjøre det. Fortell legen at du sliter med kvalme og å rekke toalettet. 

Jeg vet ikke hva som kan være en god løsning for deg, hjemmekontor, andre medisiner, kontorplass rett ved toalettet, bleier, endrede arbeidsoppgaver, noe annet eller en kombinasjon. Hvis sykdomen gjør at du ikke kan gjøre jobben din og det ikke kan tilpasses kan du sykmeldes.

Anonymkode: fffc4...964

Skrevet

Ja, dette kan være en grunn til å bli sykemeldt. Snakk med legen din du. 

Det et så teit med dere som må påpeke at man ikke sykemelder seg selv. Det vet jo alle, det er bare en måte å uttrykke seg på. Men dere får vel et lite boost av å kunne irettesette noen?

Anonymkode: 7b539...f50

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, dette kan være en grunn til å bli sykemeldt. Snakk med legen din du. 

Det et så teit med dere som må påpeke at man ikke sykemelder seg selv. Det vet jo alle, det er bare en måte å uttrykke seg på. Men dere får vel et lite boost av å kunne irettesette noen?

Anonymkode: 7b539...f50

Altså... det er veldig mange som tror at man kan BE om sykemelding hos fastlege. Man går til legen med en utfordring og legen avgjør så rett fremgangsmåte . Ikke alle leger tyr til sykemelding ved første anledning . 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Altså... det er veldig mange som tror at man kan BE om sykemelding hos fastlege. Man går til legen med en utfordring og legen avgjør så rett fremgangsmåte . Ikke alle leger tyr til sykemelding ved første anledning . 

Såklart man kan be om en sykemelding, men om man får det er jo helt opp til legen.

Anonymkode: 08cc7...c27

Skrevet

Nei, kom deg på jobb! 

Anonymkode: 6f590...375

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Såklart man kan be om en sykemelding, men om man får det er jo helt opp til legen.

Formulerte meg litt dårlig . Mange tror de bare kan gå til legen å hente sykmelding . 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Formulerte meg litt dårlig . Mange tror de bare kan gå til legen å hente sykmelding . 

Hvem tror det egentlig? Har aldri hørt om noen som virkelig tror eller mener det. Har du noen eksempler?

Anonymkode: 301ee...d6b

Skrevet

Om det er sykemeldingsgrunnlag for deg eller ikke, er det vanskelig å si for andre. Jeg har prøvd ut mange medisiner, og blie ofte dårlig av, veldig kvalm b.l.a, men har ikke vært sykmeldt for det. Men de har aldri gitt meg problemer i form av så løs mage at jeg har vært redd for eller opplevd å ikke rekke do, det hadde aldri fungert i min jobb, da kunne jeg ikke vært der.  Mest fordi jeg ikke bare kunne løpe fra når jeg måtte. Snakk med legen, kanskje dere kan finne en løsning, kan det tilrettelegges på noen måte på jobb?

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Nei

Anonymkode: 3a73a...b24

Skrevet

Det vil jeg si at avhenger av hva slags jobb du har. Er det mulig at problemet gir seg etter en tilvenningsperiode? Finnes det alternative medisiner? Snakk med legen din. 

Anonymkode: 3dfa6...78e

Skrevet

Hi her. Jeg går på biologisk medisin under utprøving. Jeg har en jobb der jeg ikke kan gå fra kundene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hi her. Jeg går på biologisk medisin under utprøving. Jeg har en jobb der jeg ikke kan gå fra kundene.

Du må snakke med legen din. Fungerer du ikke på jobb og ikke kan bytte medisiner eller slutte med dem så er det jo sykemeldingsgrunnlag at du blir så dårlig i magen.

Anonymkode: 71439...710

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Både du og arbeidsgiver må forsøke å gjøre tilpassninger for å unngå sykmelding. Snakk med ham/henne om hvordan dere kan gjøre det. Fortell legen at du sliter med kvalme og å rekke toalettet. 

Jeg vet ikke hva som kan være en god løsning for deg, hjemmekontor, andre medisiner, kontorplass rett ved toalettet, bleier, endrede arbeidsoppgaver, noe annet eller en kombinasjon. Hvis sykdomen gjør at du ikke kan gjøre jobben din og det ikke kan tilpasses kan du sykmeldes.

Det er ikke så ille å være sykemeldt en periode at man skal måtte ty til bleier for å klare å møte på jobb altså! Flott å ha god arbeidsmoral og forsøke å få det til å gå, men det er nettopp på grunn av slike holdninger at mange, særlig kvinner, presser seg selv for hardt og ikke sier i fra. Selvfølgelig er det greit å bli sykemeldt en periode når man trenger det i den situasjonen som beskrives her. Om problemet vedvarer over lang tid vil det være aktuelt å gå litt lenger i å prøve ut tiltak og alternativer, men man må ikke bli så redd for å være sykemeldt at det går på helsa løs heller. 

Anonymkode: 0efb8...e18

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Hun spør om det er aaykemeldingsgrunn, ikke gjør deg vanskelig.

Skrevet

Bleier? er det seriøst ment?

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Snakk med lgen din, ikke vær redd for å be om sykemelding på dette grunnlaget.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det kan være en løsning for noen. Jeg vet lite om hvilke problemer hi har, hvor lenge de vil vare eller hva hun jobber med. 

For meg var helt tynne bleier reddningen en periode. Da var det ikke så krise om jeg fikk en liten lekasje fordi det var litt for langt til toalettet.

Skrevet

Hvorfor ikke bruke egenmelding de neste dagene og se hvordan det får?

Anonymkode: a4a50...888

Skrevet

Hvis dette blir en permanent tilstand så er det selvfølgelig grunn til å se på hva som kan gjøres av tilpasninger både på arbeidsgivers og arbeidstakers side for å etterhvert få det til å fungere best mulig igjen. Er det derimot for en begrenset periode mens man mottar behandling for å bli frisk/bedre så er det selvfølgelig helt normalt å være sykemeldt når man er så dårlig at man både er kvalm og gjør på seg. Kjære vene folkens, denne "komme seg på jobb for enhver pris" er for dumt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det kan være en løsning for noen. Jeg vet lite om hvilke problemer hi har, hvor lenge de vil vare eller hva hun jobber med. 

For meg var helt tynne bleier reddningen en periode. Da var det ikke så krise om jeg fikk en liten lekasje fordi det var litt for langt til toalettet.

Ja jøss, det er jo kjekt å stå med en lekkasje og snakke med kunder. Hva slags jobb hadde du?

Skrevet

Enig, er det seriøst ment??? Kom deg på jobb samme hva liksom? Med huet under armen, kvalme og bleier, samme det for det viktigste er å unngå sykemelding. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvis dette blir en permanent tilstand så er det selvfølgelig grunn til å se på hva som kan gjøres av tilpasninger både på arbeidsgivers og arbeidstakers side for å etterhvert få det til å fungere best mulig igjen. Er det derimot for en begrenset periode mens man mottar behandling for å bli frisk/bedre så er det selvfølgelig helt normalt å være sykemeldt når man er så dårlig at man både er kvalm og gjør på seg. Kjære vene folkens, denne "komme seg på jobb for enhver pris" er for dumt.

Det er en prøveperiode. Hvis det ikke blir bedre må jeg finne annen type medisin. Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...