Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #1 Skrevet 16. april 2021 Han er 4 år... liten søt luring. Men han sliter meg fullstendig ut. Han er svært krevende, han har ofte voldsomme raserianfall. Han er meget rigid, alt må gjøres i riktig rekkefølge, alt må gjøres på hans måte. Hvis ting ikke går som han såg for seg da blir han veldig stresset. Han virker avogtil som han er hyper. Han er svært interessert i dyr og elsker å holde på med de. Han er bare sånn? Eller kan det være noe mer? Anonymkode: 13b44...51c
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #2 Skrevet 16. april 2021 HAN ER FIRE ÅR!!!! Det er hva som «er med han» Å oppdra barn er ingen dans på roser. Det er alt fra harmoniske magiske øyeblikk til hyl, skrik, irrasjonelle krav og handlinger. De kommer som et blankt lerret de skal veiledes, næres og finne sin egen vei. Har man noen ganger lyst til å rive av seg ører, klore ut øyne og slite eget hår av hodet. Jepp ganske mange foreldre har følt på det. Noen barn krever mer. Min yngste, herrejesus hun har ristet liv i alle følelser i meg. Hun har vært bestemt fra hun kom ut. Nå er hun syv år, fortsatt veldig bestemt men jeg merker at hun har omsider tatt til seg det vi har lært henne. Hun kommer nok alltid til å være den lidenskapelige typen som reagerer med hele kroppen på alt hun føler. Ikke spekuler i om det «er noe med ungen din» bare fordi han er mye til tider. Anonymkode: 05d3f...46c
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #3 Skrevet 16. april 2021 Du kommer helt sikkert til å få svar her om at han bør utredes for autisme /adhd etc. Men du.. hvordan er han i barnehagen? Får du tilbakemeldinger der? Mange 4 åringer er ekstremt viljesterke uten at det betyr noe som helst. Anonymkode: f86c6...69e
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #4 Skrevet 16. april 2021 Det er vanskelig å mene noe om uten å kjenne han og vite mer, noen barn er "easy going" og noen krever mer. Hvis du føler at han er krevende, rigid og har raserianfall så anbefaler jeg deg å ta kontakt med fastlegen og helsestasjonen i første omgang. De kan hjelpe deg med råd og veiledning i hvordan håndtere dette og eventuelt henvisning hvis det er aktuelt med observasjon eller utredning. Anonymkode: bb7db...306
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #5 Skrevet 16. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du kommer helt sikkert til å få svar her om at han bør utredes for autisme /adhd etc. Men du.. hvordan er han i barnehagen? Får du tilbakemeldinger der? Mange 4 åringer er ekstremt viljesterke uten at det betyr noe som helst. Anonymkode: f86c6...69e Og en annen ting.: min eldste datter var rigid som bare det. Hun måtte gå ned trappen først, hun måtte lukke dørene, og gud forby om sokkene var skjevt på. Hun var ett viljesterkt barn med mange ideer, men er en helt normal jente altså. Anonymkode: f86c6...69e
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #6 Skrevet 16. april 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Og en annen ting.: min eldste datter var rigid som bare det. Hun måtte gå ned trappen først, hun måtte lukke dørene, og gud forby om sokkene var skjevt på. Hun var ett viljesterkt barn med mange ideer, men er en helt normal jente altså. Anonymkode: f86c6...69e Og du vet at hun er helt normal? Anonymkode: 13b44...51c
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #7 Skrevet 16. april 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Det er vanskelig å mene noe om uten å kjenne han og vite mer, noen barn er "easy going" og noen krever mer. Hvis du føler at han er krevende, rigid og har raserianfall så anbefaler jeg deg å ta kontakt med fastlegen og helsestasjonen i første omgang. De kan hjelpe deg med råd og veiledning i hvordan håndtere dette og eventuelt henvisning hvis det er aktuelt med observasjon eller utredning. Anonymkode: bb7db...306 Vi har gjort det. Vi har vært på kurs osv. Anonymkode: 13b44...51c
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #8 Skrevet 16. april 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Du kommer helt sikkert til å få svar her om at han bør utredes for autisme /adhd etc. Men du.. hvordan er han i barnehagen? Får du tilbakemeldinger der? Mange 4 åringer er ekstremt viljesterke uten at det betyr noe som helst. Anonymkode: f86c6...69e Han har vært sånn siden han ble født. Det var umulig å få han til å sovne da han var liten baby. Tilogmed da han var baby hadde han raserianfall hvis melken ikke kom fort nok. Anonymkode: 13b44...51c
Pobie Skrevet 16. april 2021 #9 Skrevet 16. april 2021 Fireåringer er krevende. Trassen i toårsalderen er en dans på roser i forhold 😆 At han sov dårlig og gråt mye som baby er ikke tegn på at det er noe med han. Min fireåring sov såpass dårlig som baby at vi ble henvist til både barnelege og søvnklinikk. Nå har han store følelser og raserianfall og det er mye drama, fordi det er slik det er å være 4 år.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #10 Skrevet 16. april 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Han har vært sånn siden han ble født. Det var umulig å få han til å sovne da han var liten baby. Tilogmed da han var baby hadde han raserianfall hvis melken ikke kom fort nok. Anonymkode: 13b44...51c Det kan jo være at han har adhd eller liknende, men han er litt liten enda. Jeg har fire barn, to med og to uten adhd. De to med adhd hadde begge store søvnvansker fra første stund og taklet svært dårlig overganger til nye aktiviteter eller overraskelser, og begge er ekstremt rigide, men det er også ene uten adhd. Jeg anbefaler deg uansett å forsøke å møte sønnen din som om han har adhd fordi han sannsynligvis vil respondere godt på det. Vær i forkant, planlegg, gi informasjon, veldig faste rutiner, pass på at han spiser jevnlig så blodsukkeret er stabilt, og gi ham kos og klemmer når du er som sintest på ham, for det er da han trenger det mest. Anonymkode: 49db9...f2d
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #11 Skrevet 16. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det kan jo være at han har adhd eller liknende, men han er litt liten enda. Jeg har fire barn, to med og to uten adhd. De to med adhd hadde begge store søvnvansker fra første stund og taklet svært dårlig overganger til nye aktiviteter eller overraskelser, og begge er ekstremt rigide, men det er også ene uten adhd. Jeg anbefaler deg uansett å forsøke å møte sønnen din som om han har adhd fordi han sannsynligvis vil respondere godt på det. Vær i forkant, planlegg, gi informasjon, veldig faste rutiner, pass på at han spiser jevnlig så blodsukkeret er stabilt, og gi ham kos og klemmer når du er som sintest på ham, for det er da han trenger det mest. Anonymkode: 49db9...f2d Gutten vår sliter også med språket. Takk for innspill og flott at du deler Anonymkode: 13b44...51c
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #12 Skrevet 16. april 2021 Det er helt klar tegn på asperger! Du må få han utredet med en gang! Anonymkode: 7da25...258
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #13 Skrevet 16. april 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det er helt klar tegn på asperger! Du må få han utredet med en gang! Anonymkode: 7da25...258 Oj.. kan det være det altså? Anonymkode: 13b44...51c
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #14 Skrevet 16. april 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Oj.. kan det være det altså? Anonymkode: 13b44...51c Beskrivelsen av han er som tatt rett ut av en lærebok om Asperger. MEN, det er mye mer, og mer komplekst hvis det er det. Så det KAN være det, men det trenger absolutt ikke være det. Kan være bare en viljesterk gutt. Som noen over her sa: snakk med barnehagen. Hvordan er han der? De er som regel flinke til å fange opp tegn der, og kan få noen til å komme og observere/teste. Anonymkode: 15a01...6ed
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #15 Skrevet 16. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Oj.. kan det være det altså? Anonymkode: 13b44...51c Beskrivelsen av han er som tatt rett ut av en lærebok om Asperger. MEN, det er mye mer, og mer komplekst hvis det er det. Så det KAN være det, men det trenger absolutt ikke være det. Kan være bare en viljesterk gutt. Som noen over her sa: snakk med barnehagen. Hvordan er han der? De er som regel flinke til å fange opp tegn der, og kan få noen til å komme og observere/teste. Hmmm Det er mye mer. Han må sitte en fast plass. Han klikker hvis jeg prøver å ta på han ull f.eks. Han liker ikke varm mat. Maten må være skjært opp på riktig måte osv. Han blir rasende hvis jeg sitter på feil måte når jeg skal pusse tennene hans f.eks. osv. Barnehagen sier han konsentrerer seg hvis han holder på med dyr. Ellers klarer han ikke å konsentrere seg. Bhg sier også at han blir sint hvis han ikke får viljen sin. Anonymkode: 13b44...51c
Bergen_by Skrevet 16. april 2021 #16 Skrevet 16. april 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hmmm Det er mye mer. Han må sitte en fast plass. Han klikker hvis jeg prøver å ta på han ull f.eks. Han liker ikke varm mat. Maten må være skjært opp på riktig måte osv. Han blir rasende hvis jeg sitter på feil måte når jeg skal pusse tennene hans f.eks. osv. Barnehagen sier han konsentrerer seg hvis han holder på med dyr. Ellers klarer han ikke å konsentrere seg. Bhg sier også at han blir sint hvis han ikke får viljen sin. Anonymkode: 13b44...51c Sønnen min er 9 år å han er også sint når han ikke får viljen sin
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #17 Skrevet 16. april 2021 Bergen_by skrev (25 minutter siden): Sønnen min er 9 år å han er også sint når han ikke får viljen sin Og han har asperger? Adhd? Eller hva ville du frem til? Anonymkode: 13b44...51c
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #18 Skrevet 16. april 2021 Det er ikke noe galt med sønnen din fordi han sliter deg ut. Det er vel heller deg det er noe galt med som blir utslitt av å ha barn. Anonymkode: 9b61d...873
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #19 Skrevet 16. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Oj.. kan det være det altså? Anonymkode: 13b44...51c Det heter ikke asbergers lenger, det er en autismespekterforstyrrelse... Men det er sjelden man får slike diagnoser på 4-åringer, de settes gjerne etter fylte 5 år. Det er likevel sånn at om barnehagen og du mistenker at det er noe, så kan man starte observasjon og hjelp via ppt. Anonymkode: d9e09...423
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #20 Skrevet 16. april 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Hmmm Det er mye mer. Han må sitte en fast plass. Han klikker hvis jeg prøver å ta på han ull f.eks. Han liker ikke varm mat. Maten må være skjært opp på riktig måte osv. Han blir rasende hvis jeg sitter på feil måte når jeg skal pusse tennene hans f.eks. osv. Barnehagen sier han konsentrerer seg hvis han holder på med dyr. Ellers klarer han ikke å konsentrere seg. Bhg sier også at han blir sint hvis han ikke får viljen sin. Anonymkode: 13b44...51c Hvordan er han feks med øyekontakt? Har han noen «fakter» og lyder? Hvordan er han sosialt, i gruppe vs en til en? Språklig kommunikasjon? Mange ytre faktorer kan likne de som vises ved autisme/Aspergers, men man må nesten ha spesiell kompetanse for å kunne avdekke hvordan man fungerer mer på innsiden. Det får du ikke svar på her i forumet - selv ikke fra oss som har Aspergers. Forøvrig er det ikke verdens undergang å ha det. Anonymkode: 15a01...6ed
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #21 Skrevet 16. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke noe galt med sønnen din fordi han sliter deg ut. Det er vel heller deg det er noe galt med som blir utslitt av å ha barn. Anonymkode: 9b61d...873 Hvis HI sitt barn nå faktisk har adhd, asbergers el. så kan jeg love deg at du ikke har peiling på hva du snakker om. Jeg svarte lenger oppe, med fire barn der to har adhd. Det er noe helt annet å ha barn med en slik type diagnose enn "bare" et vanlig barn. Man blir utslitt på en måte jeg ikke tror de med bare vanlige barn helt forstår. Anonymkode: 49db9...f2d
Pobie Skrevet 16. april 2021 #22 Skrevet 16. april 2021 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Hmmm Det er mye mer. Han må sitte en fast plass. Han klikker hvis jeg prøver å ta på han ull f.eks. Han liker ikke varm mat. Maten må være skjært opp på riktig måte osv. Han blir rasende hvis jeg sitter på feil måte når jeg skal pusse tennene hans f.eks. osv. Barnehagen sier han konsentrerer seg hvis han holder på med dyr. Ellers klarer han ikke å konsentrere seg. Bhg sier også at han blir sint hvis han ikke får viljen sin. Anonymkode: 13b44...51c Jo mer du lar han holde på jo verre vil han jo bli, så sant han ikke har et underliggende problem. Mine kan jo og prøve seg på å diktere hva de vil jeg skal si og gjøre, men da sier jeg rolig og bestemt at jeg sitter slik jeg vil og jeg sier det jeg vil, det kan ikke de diktere. Da kan de prøve seg med noe sutring og grining for at de ikke fikk bestemme, men jeg lar ikke en fireåring og en toåring diktere hvordan jeg sitter og hvordan jeg prater altså. Men at de får raserianfall for noe som for oss virker veldig trivielt er helt normal oppførsel.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #23 Skrevet 16. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det er ikke noe galt med sønnen din fordi han sliter deg ut. Det er vel heller deg det er noe galt med som blir utslitt av å ha barn. Anonymkode: 9b61d...873 Ekspander Hvis HI sitt barn nå faktisk har adhd, asbergers el. så kan jeg love deg at du ikke har peiling på hva du snakker om. Jeg svarte lenger oppe, med fire barn der to har adhd. Det er noe helt annet å ha barn med en slik type diagnose enn "bare" et vanlig barn. Man blir utslitt på en måte jeg ikke tror de med bare vanlige barn helt forstår. Takk for støtte ❤ Ingen kan forestille seg hvordan vi har det her hjemme. Anonymkode: 13b44...51c
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #24 Skrevet 16. april 2021 Pobie skrev (Akkurat nå): Jo mer du lar han holde på jo verre vil han jo bli, så sant han ikke har et underliggende problem. Mine kan jo og prøve seg på å diktere hva de vil jeg skal si og gjøre, men da sier jeg rolig og bestemt at jeg sitter slik jeg vil og jeg sier det jeg vil, det kan ikke de diktere. Da kan de prøve seg med noe sutring og grining for at de ikke fikk bestemme, men jeg lar ikke en fireåring og en toåring diktere hvordan jeg sitter og hvordan jeg prater altså. Men at de får raserianfall for noe som for oss virker veldig trivielt er helt normal oppførsel. Ehh.. du kjenner virkelig ikke mitt barn når du svarer det du svarer. Anonymkode: 13b44...51c
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #25 Skrevet 16. april 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hvordan er han feks med øyekontakt? Har han noen «fakter» og lyder? Hvordan er han sosialt, i gruppe vs en til en? Språklig kommunikasjon? Mange ytre faktorer kan likne de som vises ved autisme/Aspergers, men man må nesten ha spesiell kompetanse for å kunne avdekke hvordan man fungerer mer på innsiden. Det får du ikke svar på her i forumet - selv ikke fra oss som har Aspergers. Forøvrig er det ikke verdens undergang å ha det. Anonymkode: 15a01...6ed Han sliter veldig med språket. Og han sliter med balanse og høyder. Han har stort sett øyekontakt Anonymkode: 13b44...51c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå