Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #26 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Det er jo ikke foreldrene som skal betale for at kommunal skole skal oppgraderes til forsvarlig nivå. Det er litt merkelig at i "verdens rikeste land" må foreldrene kjøpe inn lekeapparater til skolen, og nødvendig helsebehandling finansieres via spleis. Anonymkode: fad75...0ab Men nå er det nå slik da i feks «fattige» kommuner. Det finnes ikke alltid midler. I tillegg søker vi feks på tilskudd som stiftelser har. Vi har fått innvilget en søknad på å opprette et utendørs undervisningsrom som er tilpasset rullestolbrukere. Man vil det beste for barna sine. Store delere av Norges aktiviteter for barn er basert på spleis og frivillige. Anonymkode: 898d9...ec6
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #27 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men nå er det nå slik da i feks «fattige» kommuner. Det finnes ikke alltid midler. I tillegg søker vi feks på tilskudd som stiftelser har. Vi har fått innvilget en søknad på å opprette et utendørs undervisningsrom som er tilpasset rullestolbrukere. Man vil det beste for barna sine. Store delere av Norges aktiviteter for barn er basert på spleis og frivillige. Anonymkode: 898d9...ec6 Men det er jo det som er rart. I verdens rikeste land har man masse "fattige" kommuner som er avhengig av at foreldrene betaler nødvendig utstyr. For øvrig, rullestolbrukere - det er et krav i dag om at alle offentlige bygg skal være universelt utformet. Så her er det bare å sende en klage til høyere instans om at skolen ikke følger krav om universell utforming av undervisningsrom. Og jeg er bare nysgjerrig - hva er et utendørs rom, og hvorfor skal man ha undervisningsrom ute? Anonymkode: fad75...0ab
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #28 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva skal fau bruke pengene til? Det blir fort mye penger med 300kr pr elev. jeg ville gitt beskjed til rektor. rar tid å samle inn kontigent på, i slutten av et skoleår. Anonymkode: ebf7e...fd9 Her er FAU ute og tigger nå. De mistet 60 000 i inntekt da 17. mai ble avlyst i fjor og de mister det samme i år fordi 17. mai er avlyst i år. De pengene de taper fører til at skolen ikke kan oppgradere, og det går igjen ut over barna på skolen. Men de er veldig på at det er frivillig både med beløp og om man vil betale da Anonymkode: 3658e...62b
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #29 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Men det er jo det som er rart. I verdens rikeste land har man masse "fattige" kommuner som er avhengig av at foreldrene betaler nødvendig utstyr. For øvrig, rullestolbrukere - det er et krav i dag om at alle offentlige bygg skal være universelt utformet. Så her er det bare å sende en klage til høyere instans om at skolen ikke følger krav om universell utforming av undervisningsrom. Og jeg er bare nysgjerrig - hva er et utendørs rom, og hvorfor skal man ha undervisningsrom ute? Anonymkode: fad75...0ab Det er ikke et eksisterende undervisningsrom. Vi i FAU ønsket å lage et rom med lavvoer som også er tilgjengelig for funksjonshemmede. Derfor søkte vi om midler til dette, samt få tak i tomt, her var vi avhengig av grunneiers velvillighet. Et utendørs undervisningsrom er ment som et supplement til ordinær undervisning. Dette kan brukes som turmål hele året (med mulighet til å gå «innendørs» på kalde dager) barn med handikap trenger kanskje stell og derfor er det ok å ha en lavvo der stell kan gjennomføres og barnets rett på privatliv respekteres. Det kan brukes når det er tema natur. Barna får mulighet til mer frilek i naturen. Det kan plantes blomster og grønnsaker. Rett og slett et tilbud om friluftsliv i skoletiden. Det er utrolig populært og mye brukt. Og foreldre til barn med handikap (alt fra rullestol til de som bruker bleier, har stomi osv) er utrolig takknemlig for at deres barn får delta på lik linje som andre. Anonymkode: 898d9...ec6
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #30 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Det er ikke et eksisterende undervisningsrom. Vi i FAU ønsket å lage et rom med lavvoer som også er tilgjengelig for funksjonshemmede. Derfor søkte vi om midler til dette, samt få tak i tomt, her var vi avhengig av grunneiers velvillighet. Et utendørs undervisningsrom er ment som et supplement til ordinær undervisning. Dette kan brukes som turmål hele året (med mulighet til å gå «innendørs» på kalde dager) barn med handikap trenger kanskje stell og derfor er det ok å ha en lavvo der stell kan gjennomføres og barnets rett på privatliv respekteres. Det kan brukes når det er tema natur. Barna får mulighet til mer frilek i naturen. Det kan plantes blomster og grønnsaker. Rett og slett et tilbud om friluftsliv i skoletiden. Det er utrolig populært og mye brukt. Og foreldre til barn med handikap (alt fra rullestol til de som bruker bleier, har stomi osv) er utrolig takknemlig for at deres barn får delta på lik linje som andre. Anonymkode: 898d9...ec6 Så man er i Norge avhengig av at kun rike folk har barn? For hvis det er mange fattige foreldre på en skole, vil man ikke ha mulighet til noen oppgradering. Anonymkode: fad75...0ab
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #31 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Så man er i Norge avhengig av at kun rike folk har barn? For hvis det er mange fattige foreldre på en skole, vil man ikke ha mulighet til noen oppgradering. Anonymkode: fad75...0ab Nei. Vi er ikke rike. Vi er svært aktive med å søke om midler på alt som er. Nå har vi søkt om midler hos en lokal byggevareforhandler til materialer til flere skur. Min rolle i FAU er å følge med på dette og skrive søknad. Det er svært mye støtte å få om man følger med. Det er mye jobb for meg men jeg har frivillig tatt på meg dette. Det handler om barna. Når økonomien er dårlig i bygda så er vi avhengig av inntekter fra 17. mai, donasjoner samt tilskudd. I min tid har jeg fått tilskudd på rundt 200 000,- og så har vi hatt flere ildsjeler i foreldregruppa som bidrar med kroppsarbeid. Det er slik det er, uten frivillige stopper alt opp. Fotball, korps, speider, skiskole. Noen har en kontigent for å dekke det nødvendige men ingenting går med overskudd. Anonymkode: 898d9...ec6
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #32 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei. Vi er ikke rike. Vi er svært aktive med å søke om midler på alt som er. Nå har vi søkt om midler hos en lokal byggevareforhandler til materialer til flere skur. Min rolle i FAU er å følge med på dette og skrive søknad. Det er svært mye støtte å få om man følger med. Det er mye jobb for meg men jeg har frivillig tatt på meg dette. Det handler om barna. Når økonomien er dårlig i bygda så er vi avhengig av inntekter fra 17. mai, donasjoner samt tilskudd. I min tid har jeg fått tilskudd på rundt 200 000,- og så har vi hatt flere ildsjeler i foreldregruppa som bidrar med kroppsarbeid. Det er slik det er, uten frivillige stopper alt opp. Fotball, korps, speider, skiskole. Noen har en kontigent for å dekke det nødvendige men ingenting går med overskudd. Anonymkode: 898d9...ec6 Jeg snakker ikke om frivillig arbeid eller søknader om offentlige tilskudd. Jeg snakker om å kreve PENGEkontingent og masse andre pengedonasjoner fra foreldrene. Ja, fotball og sånt har kontingent for å dekke det nødvendige (som i mange tilfeller ikke en gang går til barna, men til det late voksenlaget som ikke gidder å jobbe dugnad selv). Men det er frivillig å være med på fotball og andre aktiviteter. I Norge er det opplæringsplikt, så det er ikke frivillig for barna å gå på skole, med mindre foreldrene kan sørge for hjemmeundervisning. Derfor blir det feil å kreve penger fra foreldrene for at barna skal kunne gå på skole. Anonymkode: fad75...0ab
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #33 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg snakker ikke om frivillig arbeid eller søknader om offentlige tilskudd. Jeg snakker om å kreve PENGEkontingent og masse andre pengedonasjoner fra foreldrene. Ja, fotball og sånt har kontingent for å dekke det nødvendige (som i mange tilfeller ikke en gang går til barna, men til det late voksenlaget som ikke gidder å jobbe dugnad selv). Men det er frivillig å være med på fotball og andre aktiviteter. I Norge er det opplæringsplikt, så det er ikke frivillig for barna å gå på skole, med mindre foreldrene kan sørge for hjemmeundervisning. Derfor blir det feil å kreve penger fra foreldrene for at barna skal kunne gå på skole. Anonymkode: fad75...0ab Og som du ser av mitt første svar så KAN IKKE FAU kreve noe som helst penger. Skole skal være gratis. Her er vi veldig nøye på frivillighet og anonymt. Så jeg skjønner ikke hvorfor du skal henge på meg om dette temaet? Jeg svarte i utgangspunktet på HVORFOR FAU trenger penger. Vi trenger penger fordi vi gjør alt dette jeg har beskrevet og som du har problemer med å akseptere. Du bare kverulerer. Anonymkode: 898d9...ec6
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #34 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Og som du ser av mitt første svar så KAN IKKE FAU kreve noe som helst penger. Skole skal være gratis. Her er vi veldig nøye på frivillighet og anonymt. Så jeg skjønner ikke hvorfor du skal henge på meg om dette temaet? Jeg svarte i utgangspunktet på HVORFOR FAU trenger penger. Vi trenger penger fordi vi gjør alt dette jeg har beskrevet og som du har problemer med å akseptere. Du bare kverulerer. Anonymkode: 898d9...ec6 jeg kverulerer ikke. Anonymkode: fad75...0ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå