Anonym bruker Skrevet 13. april 2021 #1 Skrevet 13. april 2021 FAU på skolen har sendt ut krav på kontingent. 300 kr per barn og det skal merkes med navn og klasse. Klassekasse kommer i tillegg. Er det lov? Anonymkode: 4881d...42a
Anonym bruker Skrevet 13. april 2021 #2 Skrevet 13. april 2021 Nei, det kan de ikke. Anonymkode: 5c732...c2f
Anonym bruker Skrevet 13. april 2021 #3 Skrevet 13. april 2021 Nei. Hva forklarer de beløpet skal gå til? Anonymkode: 1eb75...7cf
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 13. april 2021 #4 Skrevet 13. april 2021 Absolutt ikke, og ingen bør betale om dette legges frem som et krav.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2021 #5 Skrevet 13. april 2021 Nei. De kan samle inn penger, men det skal være frivillig. Anonymkode: 72c06...fa4
Østerdølen Skrevet 13. april 2021 #6 Skrevet 13. april 2021 Nei,dette er ikke lov. De kan be om penger,men dette skal eventuelt innbetales anonymt,slik at FAU ikke vet hvem som har betalt og hvem som ikke har det.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2021 #7 Skrevet 13. april 2021 Østerdølen skrev (8 minutter siden): Nei,dette er ikke lov. De kan be om penger,men dette skal eventuelt innbetales anonymt,slik at FAU ikke vet hvem som har betalt og hvem som ikke har det. Vi har fått beskjed om å betale med vips og merke tydelig med navn og klasse. Anonymkode: 4881d...42a
Anonym bruker Skrevet 13. april 2021 #8 Skrevet 13. april 2021 Vi fikk giro her før. Den var på 200, men det stod spesifisert at det var frivillig i følgebrevet. Men det var så få som betalte inn noe at det kostet mer å sende ut enn de fikk inn, så de sluttet med det og gikk over på Vipps. Det er nesten ikke mulig å betale inn til en konto anonymt, så man vil jo se hvem som betaler, og hvem som ikke betaler, men regner ikke med de fører regnskap på det Anonymkode: 3658e...62b
Anonym bruker Skrevet 13. april 2021 #9 Skrevet 13. april 2021 Jøss, har fau gjort det? Det skal jo være greit opplyst om gratisprinsippet da... Det er på ingen måte lov å kreve penger på den måten. Ville skrevet en mail til rektor om dette, for de kan ikke fortsette med å kreve inn det. https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/gratisprinsippet/grunnskolen/gaver/?path=cehmjmdcehmkdg Anonymkode: 17cfd...d26
Listedamen Skrevet 13. april 2021 #10 Skrevet 13. april 2021 Nei det er ikke lov og det irriterer meg grenseløst at man må merke med navn og klasse. Vi får også alltid den beskjeden og det er fristende å la være å betale kun pga det. Det er flere med dårlig økonomi og det burde virkelig ikke bli skapt et press rundt sånne innbetalinger som faktisk er frivillig, noe det blir ved at man må merke det med navn og klasse.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2021 #11 Skrevet 13. april 2021 Nei. Her prøvde de seg på at alle måtte betale 200 kr å markere med barnets navn. Det ble senare endret til at de som vil kan betale;etter de hadde fått mange klager på at det ikke er lov å kreve pengene. Anonymkode: 7f72c...e0d
Anonym bruker Skrevet 13. april 2021 #12 Skrevet 13. april 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jøss, har fau gjort det? Det skal jo være greit opplyst om gratisprinsippet da... Det er på ingen måte lov å kreve penger på den måten. Ville skrevet en mail til rektor om dette, for de kan ikke fortsette med å kreve inn det. https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/gratisprinsippet/grunnskolen/gaver/?path=cehmjmdcehmkdg Anonymkode: 17cfd...d26 Her har de ofte kafe i skoletiden der pengene går til gode formål.De kan selvfølgelig ikke kreve at alle barna kjøper noe,men det blir veldig tydlig hvem som har dårlig råd når de fleste sitter med kakestykke å kanskje noen ikke har råd til det. Anonymkode: 7f72c...e0d
Østerdølen Skrevet 14. april 2021 #13 Skrevet 14. april 2021 (endret) Anonym bruker skrev (8 timer siden): Vi har fått beskjed om å betale med vips og merke tydelig med navn og klasse. Anonymkode: 4881d...42a https://www.foreldrene.no/foreldrearbeid/klassekontakt/klassekasse/ Etter Gratisprinsippet kan det bes om penger,men disse skal gis anonymt slik at ingen henges ut. Det er heller ikke lov til å purre på manglende innbetaling direkte til noen. Endret 14. april 2021 av Østerdølen
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #14 Skrevet 14. april 2021 Nei. De kan ikke kreve det Anonymkode: 463fc...0cd
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #15 Skrevet 14. april 2021 På skolen her , så har de laget en skolekonto i banken, og en betaler med vips til et nr som er forbeholdt trinnet. Dette blir noe mer anonymt. Men synes det var bedre når det var klasse for klasse, da 2 av 4 klasser betalte inn. Nå skal beløpet deles på alle klassene..... Anonymkode: 2a9e1...846
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #16 Skrevet 14. april 2021 Nei. Sitter selv i FAU og vi er nazi på gratisprinsippet og anonymt. Hadde sendt link i retur om at det er ulovlig samt gitt beskjed til skoleledelsen og sagt de kan ta det opp. Jeg har null problemer med å bidra økonomisk selv men vet om mange (som man ikke skulle trodd) som sliter økonomisk på vår skole. Det er rimelig arrogant av FAU og de må sette seg bedre inn i dette. Anonymkode: 898d9...ec6
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #17 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): På skolen her , så har de laget en skolekonto i banken, og en betaler med vips til et nr som er forbeholdt trinnet. Dette blir noe mer anonymt. Men synes det var bedre når det var klasse for klasse, da 2 av 4 klasser betalte inn. Nå skal beløpet deles på alle klassene..... Anonymkode: 2a9e1...846 Her har de både kontingent til fau på 300 kr som styres av fau og klassekasse sm styres av klassekontakte. Med to barnblir ddt 1200 hvert år. Anonymkode: 4881d...42a
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #18 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Her har de både kontingent til fau på 300 kr som styres av fau og klassekasse sm styres av klassekontakte. Med to barnblir ddt 1200 hvert år. Anonymkode: 4881d...42a Vi har aldri betalt inn til FAU, der er det penger fra f 17.mai, kakesalg dugnad osv går til. Helt sykt at de kan kreve det, i tillegg til klassekasse Anonymkode: 2a9e1...846
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #19 Skrevet 14. april 2021 Det kan de ikke kreve. Om du har litt tid, så tar du den kampen for de som føler seg presset og ikke har mulighet til å avse disse pengene. Jeg har tatt noen slike kamper før og jeg gjør det gjerne igjen pga alle takkene jeg har fått fra de som ikke tørr å si de ikke har mulighet. Jeg har gitt begge miner unger beskjed når jeg har gjort det, for om det skulle bli noe tidking blandt ungene så vet de hva det er. Imitt yngste barns klasse hadde de hørt foreldrenes irritasjon så da spredde det seg blandt ungene. Da hadde min unge enkel sagt at skolen skal være gratis og det er ikke lov. Jeg kan betale, men jeg vet noen sliter i mine ungers klasser og jeg kan gjerne være den som tar den kampen. I slike ting kan jeg godt stikke frem, mens jeg normalt sett ikke er den som stikker meg frem. Jeg kjøper gjerne flere lodd enn jeg trenger eller en vaffel mer så det kommer noe inn i en klassekasse, men jeg betaler ikke noe om noen mener alle skal betale en sum. Anonymkode: 68b76...dcf
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #20 Skrevet 14. april 2021 Hva skal fau bruke pengene til? Det blir fort mye penger med 300kr pr elev. jeg ville gitt beskjed til rektor. rar tid å samle inn kontigent på, i slutten av et skoleår. Anonymkode: ebf7e...fd9
Østerdølen Skrevet 14. april 2021 #21 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hva skal fau bruke pengene til? Det blir fort mye penger med 300kr pr elev. jeg ville gitt beskjed til rektor. rar tid å samle inn kontigent på, i slutten av et skoleår. Anonymkode: ebf7e...fd9 Bare det å kalle summen en kontigent skurrer, FAU er da ikke et idrettslag du melder deg inn i...
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #22 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Hva skal fau bruke pengene til? Det blir fort mye penger med 300kr pr elev. jeg ville gitt beskjed til rektor. rar tid å samle inn kontigent på, i slutten av et skoleår. Anonymkode: ebf7e...fd9 FAU bruker penger på oppgradering av feks utstyr. Skolen har begrensede resurser. Her har vi kjøpt ny dumphuske, måke til skøyteisen, materialer til benker osv. Men det SKAL være frivillig å betale i skolen. Anonymkode: 898d9...ec6
Luksusdyret Skrevet 14. april 2021 #23 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Vi har fått beskjed om å betale med vips og merke tydelig med navn og klasse. Anonymkode: 4881d...42a Vi har gratisprinsipp i norsk skole. FAU-medlemmer utføre sitt verv på frivillig basis, de skal da ikke kreve noe "kontingent" fra foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #24 Skrevet 14. april 2021 Hvorfor finner dere dere i dette? Dette er ikke lov og det bør noen si fra om. Anonymkode: f0ba6...4dc
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #25 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): FAU bruker penger på oppgradering av feks utstyr. Skolen har begrensede resurser. Her har vi kjøpt ny dumphuske, måke til skøyteisen, materialer til benker osv. Men det SKAL være frivillig å betale i skolen. Anonymkode: 898d9...ec6 Det er jo ikke foreldrene som skal betale for at kommunal skole skal oppgraderes til forsvarlig nivå. Det er litt merkelig at i "verdens rikeste land" må foreldrene kjøpe inn lekeapparater til skolen, og nødvendig helsebehandling finansieres via spleis. Anonymkode: fad75...0ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå