Gå til innhold

Brus/godt på hverdager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om jeg er veldig streng? Vi drikker lite brus hjemme, kanskje en eller to ganger i måneden, ofte sjeldnere. Godteri hver lørdag og av og til utenom, og selvfølgelig kake og brus til bursdag osv. Sønnen min på 11 er hos en kamerat og skrev akkurat og spurte om han kunne si ja til en cola han hadde blitt tilbudt, men jeg sa nei. Han mangler emalje på noen tenner og skal ha minst mulig brus, dessuten er sukkerreservene fylt rimelig godt opp etter påskeferien. 

Men plutselig tenkte jeg om jeg er vanvittig streng? En brus når man er på besøk, liksom.. . Bare det at han spør meg i det hele tatt? Så damer, er jeg en fornuftig, streng mamma, eller en kjip diktator? 

Anonymkode: 76486...072

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjip

Anonymkode: c06b7...26e

Skrevet

Her er det godis og brus hele helgen og av og til i ukedagene også. Jeg synes du er kjip

Anonymkode: 33c1a...014

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Her er det godis og brus hele helgen og av og til i ukedagene også. Jeg synes du er kjip

Men blir det ikke altfor mye sukker for barn, også med tanke på tennene? 

Skrevet

Jeg tenker at på besøk er det reglene der som gjelder. Legger meg ikke bort i hva barna får hos andre, innenfor rimelighet selvfølgelig.

Her blir det fort noe ekstra godt også i ukedagene, kakestykke kjeks eller en is. Synes det er greit så lenge barna ellers spiser sundt og er normalvektige.

Skrevet

Prøver å holde et så balansert kosthold som mulig. Prater om viktigheten av mat som gir god næring til kroppen og at kroppen derfor «tåler» kosemat uten mye næring også. Prøver å kjøre et 80/20 prinsipp generelt. 80% bra og 20% «kos». 

Jeg drikker aldri brus uansett og barna drikker aldri brus på hverdager. Men fredager og lørdager er avslappede dager hvor de får lov til å bestemme selv hva de ønsker å drikke. Samme med godteri. Helger er «alt» lov, ikke kun lørdagen. 

hva de får servert hos andre legger jeg meg ikke opp i. Får de servert brus, så hyggelig for de. Deres hus, deres regler. De har da rett til å takke ja eller nei utifra eget ønske, slik jeg også har hvis jeg er på besøk hos noen. Hvis jeg ønsker et kakestykke jeg blir servert en onsdag så er det opp til meg om jeg ønsker dette eller ikke. Dette må få gjelde barna også. 

Anonymkode: 9c006...bc9

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Nei. Barna har aldri hatt hull i tennene. De er 11 og 13 år

Skrevet

Kjip?  Nja.... Du har dine preferansser og andre sine. Før var jeg ganske på at brus skulle kun drikkes i helgene men nå drikker vi det når det passer. Ingen tar av vedr brusdrikking og ei heller ved godteri. Vil si vi har et sunt forhold til både godteri og brus i hjemmet, og kindersjokolade kan fint ligge i 4 dager før ungene tar seg en :)

Skrevet

Ja du er kip, spesielt for sønnen din som er 11 år og må si til kameraten at mamma sa nei. Du må gjerne ta en prat med sønnen din om at brus ol ikke er bra for ofte, men det høres jo ikke ut som om dette egentlig er et problem. Det er jo ikke sånn at hvis han drikker brus hos en kompis en gang så er det fri flyt. Og det er sunnem av godis og brus som betyr noe og ikke hvilken dag det er. 

Skrevet

Brus og godteri kun i helgene her, men om de er på besøk og får servert det borte er jeg ikke så streng på det. 

Skrevet

Ja, jeg synes du er kjip.

At en 11 åring må ringe hjem og spørre om å få takke ja til et glass brus, og får nei av deg, det fører bare til at barna slutter å fortelle deg om sånt. Det er ikke lenge til han er tenåring, og du kan ikke regne med at du kan styre hva han gjør særlig mye lenger altså....

Helt greit at dere drikker lite brus hos dere, men når de er på besøk er det ikke deres hjemme-regler som gjelder lenger.

Jeg har også lært barna opp så godt jeg kan når det kommer til kosthold, at det er viktig at vi gir kroppen "god bensin", at den trenger forskjellige vitaminer og næringsrik mat, og at kosemat hører kosedager, bursdager osv til.

Vi spiser ikke snop i hverdagen, og brus drikkes bare i helga, men vi er ikke helt nazi. Det går helt fint med en is på en tirsdag, eller et glass brus på en onsdag innimellom altså. Og får de tilbudt et glass brus på besøk må de selvfølgelig ikke ringe hjem og spørre.

De to eldste på 17 og 20 år har hatt perioder hvor de har drukket brus sikkert hver dag, på jobb/skole, med egne penger, så styrer ikke jeg dette lenger. Men grunnlærdommen har de med seg, og jeg regner med at de lander på et godt kosthold når tenårene er over og voksenlivet begynner.

Ingen av ungene her har hatt hull i tennene noen gang, eldste var hos tannlegen forrige uke og det var fremdeles null hull.

Anonymkode: e419b...712

Skrevet
Tipp topp skrev (Akkurat nå):

Ja du er kip, spesielt for sønnen din som er 11 år og må si til kameraten at mamma sa nei. Du må gjerne ta en prat med sønnen din om at brus ol ikke er bra for ofte, men det høres jo ikke ut som om dette egentlig er et problem. Det er jo ikke sånn at hvis han drikker brus hos en kompis en gang så er det fri flyt. Og det er sunnem av godis og brus som betyr noe og ikke hvilken dag det er. 

Tenkte å ta en prat med ham i kveld, ja. Jeg blir nok ekstra kjip fordi faren aldri er det, der er det fri flyt som du sier av junkfood og godt og cola, og så overkompenserer jeg.

Sønnen min kan skylde på manglende emalje, han trenger ikke si at mamma sa nei - det skjønner jeg godt hadde vært kjipt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tenkte å ta en prat med ham i kveld, ja. Jeg blir nok ekstra kjip fordi faren aldri er det, der er det fri flyt som du sier av junkfood og godt og cola, og så overkompenserer jeg.

Sønnen min kan skylde på manglende emalje, han trenger ikke si at mamma sa nei - det skjønner jeg godt hadde vært kjipt. 

Datteren min har også den sykdommen, 6-års jeksler som kom opp med dårlig/manglende emalje. Hun er nå 12 år og har aldri hatt hull i tennene.

Men hun drikker med sugerør da, alltid. Fordi de ødelagte tennene ofte iser er det greit å la drikken gå rett bak i svelget med sugerører og minst mulig nær tennene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg synes du er kjip.

At en 11 åring må ringe hjem og spørre om å få takke ja til et glass brus, og får nei av deg, det fører bare til at barna slutter å fortelle deg om sånt. Det er ikke lenge til han er tenåring, og du kan ikke regne med at du kan styre hva han gjør særlig mye lenger altså....

Helt greit at dere drikker lite brus hos dere, men når de er på besøk er det ikke deres hjemme-regler som gjelder lenger.

Jeg har også lært barna opp så godt jeg kan når det kommer til kosthold, at det er viktig at vi gir kroppen "god bensin", at den trenger forskjellige vitaminer og næringsrik mat, og at kosemat hører kosedager, bursdager osv til.

Vi spiser ikke snop i hverdagen, og brus drikkes bare i helga, men vi er ikke helt nazi. Det går helt fint med en is på en tirsdag, eller et glass brus på en onsdag innimellom altså. Og får de tilbudt et glass brus på besøk må de selvfølgelig ikke ringe hjem og spørre.

De to eldste på 17 og 20 år har hatt perioder hvor de har drukket brus sikkert hver dag, på jobb/skole, med egne penger, så styrer ikke jeg dette lenger. Men grunnlærdommen har de med seg, og jeg regner med at de lander på et godt kosthold når tenårene er over og voksenlivet begynner.

Ingen av ungene her har hatt hull i tennene noen gang, eldste var hos tannlegen forrige uke og det var fremdeles null hull.

Ja, du har nok rett. Skal snakke med ham i kveld. Jeg er som jeg svarte en annen her ekstra restriktiv fordi faren pøser på med fett og sukker, men også fordi gutten selv legger på seg utrolig lett og jeg derfor blir ekstra opptatt av kostholdet hans. Men det siste jeg vil er jo at han skal "smugdrikke" brus hos andre/på kiosken fordi kjipe mamma sier nei... Sånt kan jo føre til spiseforstyrrelser også. 

Synes det er vanskelig å finne en balanse. Dette er en gutt som kan legge på seg fem kilo på en to ukers ferie (med faren), og hvis far gir totalt f*** i at sønnen blir overvektig. Men at han skal snike seg til godt er jo virkelig ikke noen løsning. Takk for innspill! 

Skrevet

Brus og godteri hører stort sett helgene til her hjemme, men vi kan av og til ta dessert på en ukedag eller sette på en film og ta et glass brus på kvelden midt i uka. Men jeg bryr meg virkelig ikke om hva barnet gjør på besøk. Håper hun aldri føler at hun må ringe hjem å spørre om å få et glass brus som hun er blitt tilbudt. 

Jeg tenker at det viktigste grunnlaget legges i hverdagsrutinene hjemme. Når man er på besøk så bør barnet få bestemme selv om det vil ta i mot det det blir tilbudt eller ikke. De skal tross alt bli voksne og kunne balansere dette selv, og jeg tror ingenting på at de som er vant til godis KUN på lørdag fortsetter med det i ungdomstiden og inn i voksenlivet. 

Anonymkode: 4455c...dbf

Skrevet

Her har vi godteri i helgene. Men hva som blir servert hos andre får de stå for. Mine barn drikker ikke brus, de får lov, men har aldri smakt. Men kompisene får brus til feks pizzakveld selv om mine ikke drikker.

Anonymkode: 304c2...905

Skrevet

Ja, nå var du litt for streng.. Han er skikkelig forsiktig når han faktisk ringer deg og spør..

Anonymkode: add8e...fd2

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ene barnet mitt spiser så og si aldri sukker, hun har mye hull i tennene. Skjøre tenner. Drikker ikke juice eller brus. 

Sønnen spiser og drikker alt. Blir litt godis i ukedagene også, han har sterke og fine tenner. Aldri hull, sterk emalje. 

Ikke alltid søtt og tenner henger sammen. 

Anonymkode: 14940...853

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Ja, nå var du litt for streng.. Han er skikkelig forsiktig når han faktisk ringer deg og spør..

Anonymkode: add8e...fd2

Jeg er enig. Tar en prat med ham i kveld, så han ikke skal føle at han trenger å ringe om sånne ting lenger. Godt å høre andres synspunkter noen ganger :)

Skrevet

Er ikke verken veldig streng eller fri flyt egentlig. Vi har sjelden brus i huset, kjøper det til høytider, bursdager og enkelte helger, men langt i fra alle helger. Har ikke noen strenge regler på dette og mine barn ville nok aldri tenkt på å ringe hjem og spørre om lov til å drikke brus hos en venn, de hadde bare tatt i mot og drukket brusen. Godteri har vi i hovedsak på lørdager, men det hender i ny og ne at de får noe utenom lørdager og jeg regulerer ikke hva de får på besøk hos andre, verken venner eller besteforeldre. Eldste jenta er snart 14 og begynner å bli litt "fysen" i perioder. Hun går aldri og handler selv og tar aldri fra skapene uten å spørre, men når hun har lyst på noe søtt så får hun i blant det på en onsdag eller mandag. 

Anonymkode: 3ce59...7fc

Skrevet

At poden på 11 føler at han må spørre deg om lov til å takle ja til en cola, sier vel sitt. At du attpåtil sier nei, gjør deg kvalifisert til en ultrakjip mor....

Anonymkode: f80c5...5ac

Skrevet

Her er det godteri når vi har lyst på. 
Vi har ikke godteri hver lørdag bare pga at det er lørdag. Vi har sluttet å kjøpe store brus, vi har bokser istede. For med store brus så må vi liksom drikke den opp. Vi tre her i huset kan godt dele en boks, selv om det ikke skjer så ofte vi vil ha det samtidig. Jeg betaler heller litt mer for brusen, enn at vi drikker mer brus for at det er billigere. 

Jeg er vokst opp med at det alltid har stått godteri på bordet. Aldri hatt ett søtsug eller spist bare pga at det står der. Så dette ville jeg at mine unger også skulle. Det gikk bra helt til jeg fikk ny samboer med barn og de måtte ha godteri hver lørdag og det MÅTTE spises opp. Mengden godteri var for meg helt ekstrem. Når dette ble slutt etter mange år sa begge ungene når vi kom i nytt hjem: kan vi gå tilbake med å ikke ha lørdagsgodt? Så nå har vi en hylle i stua med godt og de kan forsyne seg når de vil. De sier begge at de nå spiser mindre, har mindre lyst på og ikke minst så er de glade for å ikke ha det «presset» på å spise godteri hver lørdag.

Anonymkode: 5a3d0...403

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

At poden på 11 føler at han må spørre deg om lov til å takle ja til en cola, sier vel sitt. At du attpåtil sier nei, gjør deg kvalifisert til en ultrakjip mor....

Anonymkode: f80c5...5ac

Har tatt det til meg og snakket med ham i går. Har blitt enige om at han kan si ja til ting han blir tilbudt hos andre fra nå av. Kan godt se at jeg var for streng (og kjip). 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Har tatt det til meg og snakket med ham i går. Har blitt enige om at han kan si ja til ting han blir tilbudt hos andre fra nå av. Kan godt se at jeg var for streng (og kjip). 

Kan være greit med litt fleksibilitet.

Og likevel, slik du forteller om bakgrunnen med far som ikke følger opp kosthold så skjønner jeg jo godt at dette blir ekstra viktig for deg. Det er ikke noe godt å se at ungen lever usunt og legger på seg

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

En 11-åring skal ikke måtte forklare at han har manglende emalje på tennene som en unnskyldning for ikke å ta imot et glass brus, synes jeg.

Har han lyst på et glass brus når han blir tilbudt det må han få slippe å ringe mamma. 

Og mamma må slippe å vokte over ham hele tiden..

Anonymkode: 90c23...0fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...