Gå til innhold

Arve klær etter kameraten til barnet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn  på 8 år. Moren til kameraten hans sendte melding og lurte på om vi ville ta imot en bag med klær etter henne sønn, noe jeg sa ja takk til med en gang. Nå vil ikke samboer at sønnen vår skal bruke noen av disse klærne, og han har ingen gyldig grunn i mine øyne. Han sier at vi har råd til å kjøpe nye klær, han liker ikke å ta imot brukt fra andre og så mener han at sønnen vår kan bli ertet for å gå med disse klærne.... Forbanna bruk-og-kast-mentalitet!

Anonymkode: c44dc...8b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge barnet som skal bruke klærne ikke bryr seg om det er arvet fra en kompis, så må det vel være greit? 

Anonymkode: 8ff1c...b9d

Skrevet

Sånn reagerte min pappa også, jeg var minst i klassen men fikk aldri lov til å ta imot klær som klassevenninner hadde vokst fra. Ville ikke at andre skulle tro han ikke hadde råd til å kjøpe klær selv. Men klær kjøpte han ikke uansett. Ble alltid så lei meg over alle de fine klærne jeg måtte si nei til. Helt tullete holdning, er klærne hele og barnet vil gå i det er jo det supert.

Anonymkode: dc3aa...a1c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så lenge barnet som skal bruke klærne ikke bryr seg om det er arvet fra en kompis, så må det vel være greit? 

Det mener jeg også, men samboer mener at det er en mulighet for å bli ertet og nekter å godta at han bruker arvede klær. Det er snakk om en kjempe diger bag med klær, og gutten trenger ganske snart å gå opp i klesstørrelse, så for meg kunne ikke denne bagen kommet mer beleilig. Jeg argumenterte med at om han blir ertet så kan vi alltids gjøre endringer da, men da var det tydeligvis "for sent" i følge samboer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det mener jeg også, men samboer mener at det er en mulighet for å bli ertet og nekter å godta at han bruker arvede klær. Det er snakk om en kjempe diger bag med klær, og gutten trenger ganske snart å gå opp i klesstørrelse, så for meg kunne ikke denne bagen kommet mer beleilig. Jeg argumenterte med at om han blir ertet så kan vi alltids gjøre endringer da, men da var det tydeligvis "for sent" i følge samboer. 

Hvordan tenker han at barna skal vite at klærne er arvet egentlig? Gjenbruk er in i tiden, og vi tar gjerne mot (og gir)arveklær selv om vi har råd til å kjøpe alt vi trenger.  

Samboer kan ta seg en bolle. 

Anonymkode: 91323...cd0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Sånn reagerte min pappa også, jeg var minst i klassen men fikk aldri lov til å ta imot klær som klassevenninner hadde vokst fra. Ville ikke at andre skulle tro han ikke hadde råd til å kjøpe klær selv. Men klær kjøpte han ikke uansett. Ble alltid så lei meg over alle de fine klærne jeg måtte si nei til. Helt tullete holdning, er klærne hele og barnet vil gå i det er jo det supert.

Anonymkode: dc3aa...a1c

Det er alltid jeg som kjøper klær til barna, han har ikke peiling på hva klær egentlig koster! I den bagen er det klær til flere tusen kroner! Og det meste er helt også, og fint... Jeg er ganske sikker på at sønnen vår mer enn gjerne vil gå i disse klærne!

Skrevet

Putt de i skapen uten å si noe. 

Anonymkode: 4b8dc...a74

Skrevet

Samboer er så rigid og dum at hvis han er sånn på andre områder også  ville jeg virkelig begynt å lure. Min datter er liten for alderen og arver masse av sine venninner. Gjenbruk er mye mer populært nå enn det var på 90-tallet. Om noe bygger det båndat de utveksler klær og andre ting seg imellom. At det er dere som får arveklærne er et tegn på vennskap. Å bruke dem en måte å bekrefte at vennskapstegnet tas imot.

Anonymkode: 66e38...c00

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan tenker han at barna skal vite at klærne er arvet egentlig? Gjenbruk er in i tiden, og vi tar gjerne mot (og gir)arveklær selv om vi har råd til å kjøpe alt vi trenger.  

Det er vel om et skolebarn kommer på skolen med klærne til klassekameraten sin det... men her tror jeg faktisk at ingen hadde brydd seg, som sagt så lenge barnet selv syns det er kult. Om barnet vegrer seg så mener jeg det må være fornuftig å la være, men ikke fordi far tror at barnet kan bli ertet... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Kompisen kan selvfølgelig se at det er et av hans gamle plagg....... 🙄

Skrevet

Min datter på 10 (11 i år) arver stadig klør fra sine venninner. Alle vet om det og synes det er stor stas. Skjønner ikke helt hvordan dette skal være et problem. Hadde nok puttet de i skapet uten å hørt på samboer.

Anonymkode: e9480...c7e

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Min datter på 10 (11 i år) arver stadig klør fra sine venninner. Alle vet om det og synes det er stor stas. Skjønner ikke helt hvordan dette skal være et problem. Hadde nok puttet de i skapet uten å hørt på samboer.

Klær,  ikke klør..

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Putt de i skapen uten å si noe. 

Anonymkode: 4b8dc...a74

Her i huset kommer det så sjeldent nye klær inn, så han merker fort om gutten plutselig bruker "ny" genser. Å bare putte de i skapet er som å be om mer krangel... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Til og med min 14-åring gjør det. Med andre venner bytter de klær rett som det er, bare fordi de har lyst på noe nytt eller er lei av et plagg.

Anonymkode: 5c17e...55c

Skrevet

Altså. Jeg er kanskje rar, men jeg ville aldri spurt mannen min om "lov" til noe sånt. Skjønner ikke at det er noe å diskutere engang. Vil du ta i mot, så gjør du det. Det er vel ikke akkurat skillsmissegrunnlag. Er det rart det er krig i verden, tenker jeg.

Dessuten har det jo blitt status å være miljøbevisst. Det trenger ikke å handle om økonomi.

Vår eldste får mye brukt som jeg kjøper gjennom Facebook. De andre arver alt som ikke er utslitt etter ham. Har kjøpt mye fra et par stykker i barnehagen som er litt større, og det eneste problemet er at disse barna ved et par anledninger har tatt på seg de solgte klærne fordi de trodde det fremdeles var deres. Det var heller ingen krise, det var bare å oppklare misforståelsen. 

Anonymkode: d089a...e94

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Det er jo bare "litt" gammeldags holdning, og lite kunnskap om mobbing.. For det første, så er det veldig riktig og viktig å arve ting og klær (miljø), og det er in å gjøre det. Å være bevisst er jo en kunnskap og en styrke. For det andre så starter ikke mobbing med klær el. Det ytrer seg i slike bemerkninger, men er som regel personligheten til barnet som utgjør om det blir mobbet. Lær barnet å være trygg i seg selv og jobb med en god selvfølelse. Og ikke minst gi det kunnskap om hvor lurt og kult det er med gjenbruk. 

Anonymkode: 836f8...d28

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi har en sønn  på 8 år. Moren til kameraten hans sendte melding og lurte på om vi ville ta imot en bag med klær etter henne sønn, noe jeg sa ja takk til med en gang. Nå vil ikke samboer at sønnen vår skal bruke noen av disse klærne, og han har ingen gyldig grunn i mine øyne. Han sier at vi har råd til å kjøpe nye klær, han liker ikke å ta imot brukt fra andre og så mener han at sønnen vår kan bli ertet for å gå med disse klærne.... Forbanna bruk-og-kast-mentalitet!

Her er jeg veldig uenig med mannen din! Jeg har dessverre ingen å arve klær fra til min eldste, men jeg har gitt bort masse klær til venninnen min som har en sønn som er en str under sønnen min. 

Jeg har kjøpt en del klær på loppemarked til ungene da. Og ingen av ungene har opplevd å bli mobbet for å gå med disse klærne! Det er jo slik at det er brukte klær med hull og flekker som man gir videre eller kjøper på loppermarked! 

Brukte klær trenger jo ikke nødvendigvis se så veldig brukte ut, og skulle de nå se ut som om de er vasket noen ganger, så hva gjør det? Klærne jeg kjøper nye til ungene blir jo også seende slik ut etter noen vask! De slutter da ikke bruke de for det! Og klassekameratene deres holder da ikke styr på alle klærne til ungene, slik at de vet om det de har på er klær de har fått av andre eller funnet nederst i skuffa!

Anonymkode: 0c87d...60f

Skrevet

Mine har alltid arvet klær av hverandre og fra andre. Jeg har kjøpt brukte klær på nett og fått en del, også fra klassevenner. Det har aldri vært noe problem. Ingen som har mobbet eller ertet mine 3  for det. Hun som nå går i 8., kjøper det meste på bruktbutikk, og hun og vennene bytter seg i mellom. Jeg tror samboeren din må jobbe litt med seg selv. Det er viktig for alle med gjenbruk, og å få vanen fra de er små. 

Anonymkode: 0eee7...279

Skrevet

I tillegg til det folk allerede har nevnt er det godt for helsen med gjenbruk. Det tar veldig mange vask før et plagg er fri for kjemikaliene brukt i produksjonen. Det er derfor mye sunnere for barnet å gå i klær som er arvet enn å gå i nye klær.

Anonymkode: e049b...28f

Skrevet

Evner samboeren din ellers å se sønnens beste?  Har han noen god grunn til å frykte erting? 

Jeg har normalt god inntekt og har alltid vært glad når barna mine har arvet klær.  Sønnens bestevenn har alltid vært høyere enn ham så vi har alltid arvet mye derfra.  Andre har tilsvarende vært glad for å arve fra mine barn.  Det har alltid vært stas å se at andre barn har gått med "deres" klær eller lekt med "deres" leker.  

Arving av klær er selvsagt godt for miljøet.  Det er også godt for økonomien.  Ville samboeren din tilsvarende sagt nei til å få en brukt vaskemaskin eller motorsag?  

Begge barna mine er tenåringer nå, og begge to er i vennegjenger der de låner klær av hverandre, av og til fordi de ønsker å gå kledd i et spesielt plagg, av og til fordi noen trenger å låne en varm genser...  

Om samboeren din ellers er en fornuftig og god far, samt at dere har økonomi til å kjøpe nye klær kan du kanskje bare gi deg i denne saken?  Om han ellers er rigid og har massevis av fikse ideer bør du bestille time på familievernkontoret. 

Anonymkode: a87f1...e09

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Evner samboeren din ellers å se sønnens beste?  Har han noen god grunn til å frykte erting? 

Jeg har normalt god inntekt og har alltid vært glad når barna mine har arvet klær.  Sønnens bestevenn har alltid vært høyere enn ham så vi har alltid arvet mye derfra.  Andre har tilsvarende vært glad for å arve fra mine barn.  Det har alltid vært stas å se at andre barn har gått med "deres" klær eller lekt med "deres" leker.  

Arving av klær er selvsagt godt for miljøet.  Det er også godt for økonomien.  Ville samboeren din tilsvarende sagt nei til å få en brukt vaskemaskin eller motorsag?  

Begge barna mine er tenåringer nå, og begge to er i vennegjenger der de låner klær av hverandre, av og til fordi de ønsker å gå kledd i et spesielt plagg, av og til fordi noen trenger å låne en varm genser...  

Om samboeren din ellers er en fornuftig og god far, samt at dere har økonomi til å kjøpe nye klær kan du kanskje bare gi deg i denne saken?  Om han ellers er rigid og har massevis av fikse ideer bør du bestille time på familievernkontoret. 

Anonymkode: a87f1...e09

Han vil sønnen vår kun det beste, og mener at vi skal gjøre det vi kan for å unngå å tilrettelegge for erting. Huset må være strøkent før et evt vennebesøk, for ellers kan vennen prate om hvor rotete det er hjemme hos oss til andre, om samboer mener at dette er et rykte som kommer til å spre seg fort, og potensielt gjøre sånn at ingen vil bli med sønnen vår hjem mer... Arveklær er også en potensiell ting som kan skape rykter og gjøre sønnen vår mindre likt... Sønnen vår er godt likt og har flere gode venner, og jeg har ingen grunn til å tro at han blir ertet eller kommer til å bli det. Han gleder seg hver dag til å dra på skolen.

Samboer har mange rare ideer og "regler" som jeg mener er rare og ulogiske, men det hjelper ikke diskutere, for "sånn er det bare"... 

Vi har i mine øyne dårlig økonomi, så vi må spare for å ha råd til nye klær. "Jeg får bare ta på meg noen ekstravakter " sier samboeren min, som om det er den beste løsningen. Han bruker den setningen på mange ting, for han vil unngå å få brukte ting i hus.... Det ender ofte med bare prat og ingen handling...

Han ville aldri tatt imot en brukt oppvaskmaskin eller vaskemaskin, tenk på alt det ekle den tidligere eieren kan ha hatt i de.... En motorsag er noe helt annet derimot, den kan fikses opp, byttes deler på og bli så god som ny.

Skrevet

Merkelig holdning. Merkelig å snakke om i det hele tatt. Her går selvfølgelig klær på rundgang. Velstående område Oslo vest. Vi er jo ikke idioter som kaster penger ut av vinduet eller gir F i miljøet heller. 

Anonymkode: 44491...342

Skrevet

Mine barn bruker mye brukte klær. Men jeg tror faktisk ikke jeg ville ønsket å arve fra kameratene deres. Da måtte det vært klær som var helt basic, ikke hettegensere med motiv etc 

Anonymkode: e3be1...235

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kompisen kan selvfølgelig se at det er et av hans gamle plagg....... 🙄

1. de fleste åtteåringer vet knapt hva de har på seg selv, enda mindre hva andre går kledd i. 
2. om ikke er supersjeldne merkeklær så kan det fort skje at både to og tre elever i samme klasse har like klær. 
3. gjenbruk er in i tiden og deres gutt får sjansen til å gå foran med et godt eksempel. 
4. det er da ikke kun han som skal bestemme hvordan dere skal ha det i heimen?

Skrevet (endret)

Samboeren din har noen issues. 

Mulig det er ting som han selv har med seg fra barndommen, men arving og gjenbruk er veldig i tiden. Sønnen deres kommer ikke til å bli ertet for å gå med arvede klær. Sannsynligvis får de det ikke med seg en gang.

Personlig skulle jeg gjerne arvet klær fra noen, vi sender videre klær og det tror jeg de som arver setter pris på. 

Mannen min er litt lik når det gjelder brukte møbler, jeg kjøper gjerne ting i bruktbutikker mens han vil helst kjøpe nytt. Tror det bunner i en barndom med dårlig økonomi og en følelse av å ikke helt få det andre har.

Endret av Nyttårs barn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...