Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #26 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Et valpekurs er ofte ikke nok, men du vil jo egentlig ikke endre noen ting. Ikke kurs, ikke være streng, ikke lære hunden å følge komando. Du skal ikke være så bekymret for at hunden blir redd deg selv om du er tydelig mot den. Den trenger å vite at du er sjefen. Hunden trenger å vite hva som er forventet a den og hva den ikke får lov til, ikke bare hva den kan gjøre for å få belønning. Anonymkode: 9e14b...613 Jeg har ikke skrevet at han kun har gått på valpekurs. Om jeg har skrevet at han kun har gått på valpekurs så er det feil. Jo jeg vil endre, men å lete meg frem til riktig kurs og riktig trener har jeg ikke mulighet til. Jeg er tydelig med hunden, han hører på meg i alle andre situasjoner. Jeg er streng men jeg blir ikke sint på ham, jeg er ikke redd for å være tydelig og jeg bekymrer meg ikke for at han skal bli redd av at jeg er tydelig. Det blir han ikke. Han følger kommando. Å være streng og tydelig er noe annet enn å bli sint og truende. Jeg legger ham ikke ned på gulvet eller tar ham i nakken. Yorkshire terriere han anlegg for å bli nervøse og det vil jeg ikke trigge. Jeg kan ikke si noe annet enn det jeg har sagt, du vil uansett ikke tro på det jeg skriver. Du har bestemt deg for at du vet bedre enn meg om hva jeg gjør i mitt eget hjem og hvordan jeg er med hundene mine. Da er ikke dette produktivt, men takk for engasjementet Anonymkode: d268f...71f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #27 Skrevet 11. april 2021 Superdolly skrev (22 minutter siden): Kan du lære ham å holde noe i munnen på kommando? Heng opp en plakat utenfor døren: "Hundetrening pågår. Vent litt." Så gir du ham en leke eller noe som er godt å bite i, i munnen, før du åpner og før barna kommer inn? Tren ham opp til å holde på tingen til du gir ham beskjed om å slippe den. Altså, tren ham til å holde FØR du bruker tingen til å hindre ham i å nappe etter barnas tær. For å øve på møter med hunder så ville det helt klart vært best å kjenne noen som har hund som du kunne øve sammen med. Jeg brukte følgende da jeg trente opp min hund som ble temmelig "gira" av å møte hunder på tur: Vi gikk rolig med slakt bånd (viktig, sånn at ikke bikkja blir stresset fordi du strammer båndet og derfor overfører stress), til jeg merket at hunden min begynte å gire seg opp. Det er viktig å reagere med en gang den begynner, helst rett før! Da snudde vi. Jeg hadde masse godbiter og hunden visste det. Så fort den hadde roet seg ned og fokusert på meg, klikket jeg (klikkertrening, ikke DiB-ord for å bli sint! 🙂) og ga godbit. Så snudde vi igjen og gikk mot den andre hunden. Det ble noen turer med mye frem og tilbake, kan du si... Men jeg har en venninne som også har hund så jeg trente med henne. At han må ha den i munnen til jeg sier slipp mener du? Det kan hende jeg kan få til :- ) Ja, det er så dumt at vi ikke har noen å trene med, jeg kjenner ingen her🙄 Jeg har til og med etterlyst noen som vil trene med oss på den "lokale" facebooksiden, men ingen meldte seg. Du klikket ikke på hunden altså😄? Jeg kan prøve det igjen, det ble bare så innmari slitsomt når det ikke kom noen andre hunder🙊 Anonymkode: d268f...71f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #28 Skrevet 11. april 2021 Du virker ganske håpløs, hi. Ber om råd, får masse forskjellig og avviser alle. Om alt du gjorde var riktig hadde du ikke hatt en hund som oppførte seg slik. Anonymkode: 9116e...5c9
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #29 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Du virker ganske håpløs, hi. Ber om råd, får masse forskjellig og avviser alle. Om alt du gjorde var riktig hadde du ikke hatt en hund som oppførte seg slik. Anonymkode: 9116e...5c9 Jeg får bare være håpløs da! De eneste tipsene jeg har sagt er uaktuelle er å være sint på hunden, holde den nede og ta den i nakken osv. Jeg har også sagt at kurs er uaktuelt, vi har vært på kurs og der sa treneren at noen hunder "bare er sånn" . Det er uaktuelt for meg, økonomien min, tiden min og bostedet mitt å lete etter den rette treneren. Om det kun er å finne det riktige kurset eller å skremme hunden min som virker så får han bare være sånn. Jeg sier på ingen måte at jeg gjør alt riktig, da hadde jeg jo ikke hatt noen grunn til å spørre om råd her inne. Det hadde jo vært helt håpløst. Jeg har fått noen tips som jeg skal prøve ut som ikke ar med sinne eller kurs å gjøre Anonymkode: d268f...71f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #30 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hun heter Tonje Hennig, og får veldig god kritikk. Hun er veldig flink med både mennesker og dyr. Anonymkode: 51662...728 Tusen Takk :- ) Anonymkode: d268f...71f
Superdolly Skrevet 11. april 2021 #31 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): At han må ha den i munnen til jeg sier slipp mener du? Det kan hende jeg kan få til :- ) Ja, det er så dumt at vi ikke har noen å trene med, jeg kjenner ingen her🙄 Jeg har til og med etterlyst noen som vil trene med oss på den "lokale" facebooksiden, men ingen meldte seg. Du klikket ikke på hunden altså😄? Jeg kan prøve det igjen, det ble bare så innmari slitsomt når det ikke kom noen andre hunder🙊 Anonymkode: d268f...71f Ja, han skal holde den til du sier slipp. Jeg har ikke prøvd dette selv, men en venninne gjorde det med sin hund. Den var totalt hyper, bet ikke, men rundslikket folk i ansiktet (og der den ellers kom til). Og det funket fint for dem.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #32 Skrevet 11. april 2021 Superdolly skrev (5 minutter siden): Ja, han skal holde den til du sier slipp. Jeg har ikke prøvd dette selv, men en venninne gjorde det med sin hund. Den var totalt hyper, bet ikke, men rundslikket folk i ansiktet (og der den ellers kom til). Og det funket fint for dem. Dette skal jeg prøve meg på :- ) Anonymkode: d268f...71f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #33 Skrevet 11. april 2021 En trener som sier at noen hunder bare er sånn er helt ubrukelig som hundetrener. Samme hva som er årsaken til at hunden reagerer på andre hunder, det finnes en løsning. Du trenger god tid, og mulighet til å se andre hunder på avstand. Sett deg på en benk, og la hunden din sitte pent på siden av deg. Det er helt essensielt at du er på så god avstand fra potensielle hunder som kan komme forbi så din hun ser dem. Når den sitter pent og tier gir du den godbiter jevnlig, uansett om det ikke går hunder forbi. Bare be den sitte pent, godbit. Sitter den fremdeles pent, godbit. Godbiten må være av det kaliberet at det faktisk funker som en god distraksjon. Poenget er at hunden skal fokusere på deg selv om dere er på tur. Kommer det en hund og din hund reagerer negativt er du for nærme. Du må være så langt unna at du kan fortsette å gi godbiter uten at din hund mister fokus på deg. Dette er tidkrevende, og du må regne med at det blir tilbakefall hvis en hund kommer for nært, men hele poenget er å holde fokus fra din hund på deg (du må altså være veldig fokusert selv, ingen mobil osv). Belønning for ønsket oppførsel, og etter hvert når du har fokus mens hunder er innen synsrekkevidde for dere og din hund fokuserer på deg kan du så smått begynne å bevege deg mens du ber om det samme fokuset. Når den går pent, belønning. Ikke bare når du ber om det, også når den gjør det av seg selv. Bruk samtidig anledningen til å lære hunden å gå fot. Du skal alltid være leder, du går først ut døra, hunden går litt bak deg på tur osv. Dette reduserer stress og kan bidra til at fokuset på deg blir større. Selv om du sier hunden din ikke er nervøs ovenfor andre hunder er det tydelig at den ikke ser på deg som trygg leder, så det må du få gjort noe med. Husk at du må beregne tid på dette, og det må gjøres ordentlig og ikke i for stort tempo. Ikke bli fristet til å gå nærmere andre hunder før du går helt fokus på benken osv. Anonymkode: 97593...325
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå