Anonym bruker Skrevet 10. april 2021 #1 Skrevet 10. april 2021 Jeg har en liten yorkshireterrier, han er bare søt, rar og snill her hjemme med oss han kjenner, på tur tror han at han er en diger Rottweiler. Han bjeffer, drar i båndet sånn at han står på to bein og ved to anledninger har han klart å angripe en annen hund, bitt seg fast rett og slett. Begge gangene har det vært hundepasseren (har en fast) som har gått tur og jeg tror han er litt mer avslappet enn oss ift å la hunden gå nær andre hunder. Gudsjelov er han liten så det har vært lett å få ham ut av situasjonen. Det er på ingen måte hundepasserens feil at hunden er aggressiv eller angriper, det er ikke det jeg mener altså, men jeg er veldig på vakt når andre hunder kommer i mot og jeg holder båndet stramt. Han har vært sånn helt siden han var valp. Vi trodde det ville gå over så vi lot ham "hilse" på andre hunder til å begynne med, ingen av de andre hundene har vært i nærheten av å angripe ham eller gjort noe annet som gjør ham redd, Vi har prøvd "belønning metode", men ingenting virker, det er som om han ikke enser noe annet enn hunden. Han har en "storebror" som er helt motsatt, så snill og bedagelig og ikke minst glad i å få lov til å hilse på andre hunder. Disse to går kjempebra sammen, men mini har tatt helt styringen og er sjefen av de to. Må gå først, markerer etter den andre, tar fra ham bein osv (som jeg selvfølgelig tar fra ham og gir tilbake). Om vi får besøk av barn, helst gutter, så løper han etter de og klyper de i tærne. Heldigvis ikke noe biting ennå, men jeg har sagt at de må gå inn med sko på for jeg er redd for at han biter skikkelig en gang. Har besøket vært her i over tre min så blir han rolig og snill og vil ha kos av den som besøker. Jeg synes det er helt forferdelig at han angriper andre hunder, plutselig så gjør han skade og må avlives. Eller ennå verre,: han skader et barn. Jeg er helt rådvill, det er så slitsomt når han holder på sånn. Han har aldri vært i en situasjon hvor noe har skremt ham, av levende ting altså, støvsuger og fyrverkeri er kjempeskummelt. Er det et hundemenneske her som kan hjelpe meg litt? Noe annet enn belønning og eksponering? Han er kjemisk kastrert Anonymkode: d268f...71f
Anonym bruker Skrevet 10. april 2021 #2 Skrevet 10. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg har en liten yorkshireterrier, han er bare søt, rar og snill her hjemme med oss han kjenner, på tur tror han at han er en diger Rottweiler. Han bjeffer, drar i båndet sånn at han står på to bein og ved to anledninger har han klart å angripe en annen hund, bitt seg fast rett og slett. Begge gangene har det vært hundepasseren (har en fast) som har gått tur og jeg tror han er litt mer avslappet enn oss ift å la hunden gå nær andre hunder. Gudsjelov er han liten så det har vært lett å få ham ut av situasjonen. Det er på ingen måte hundepasserens feil at hunden er aggressiv eller angriper, det er ikke det jeg mener altså, men jeg er veldig på vakt når andre hunder kommer i mot og jeg holder båndet stramt. Han har vært sånn helt siden han var valp. Vi trodde det ville gå over så vi lot ham "hilse" på andre hunder til å begynne med, ingen av de andre hundene har vært i nærheten av å angripe ham eller gjort noe annet som gjør ham redd, Vi har prøvd "belønning metode", men ingenting virker, det er som om han ikke enser noe annet enn hunden. Han har en "storebror" som er helt motsatt, så snill og bedagelig og ikke minst glad i å få lov til å hilse på andre hunder. Disse to går kjempebra sammen, men mini har tatt helt styringen og er sjefen av de to. Må gå først, markerer etter den andre, tar fra ham bein osv (som jeg selvfølgelig tar fra ham og gir tilbake). Om vi får besøk av barn, helst gutter, så løper han etter de og klyper de i tærne. Heldigvis ikke noe biting ennå, men jeg har sagt at de må gå inn med sko på for jeg er redd for at han biter skikkelig en gang. Har besøket vært her i over tre min så blir han rolig og snill og vil ha kos av den som besøker. Jeg synes det er helt forferdelig at han angriper andre hunder, plutselig så gjør han skade og må avlives. Eller ennå verre,: han skader et barn. Jeg er helt rådvill, det er så slitsomt når han holder på sånn. Han har aldri vært i en situasjon hvor noe har skremt ham, av levende ting altså, støvsuger og fyrverkeri er kjempeskummelt. Er det et hundemenneske her som kan hjelpe meg litt? Noe annet enn belønning og eksponering? Han er kjemisk kastrert Anonymkode: d268f...71f Han er fire år Anonymkode: d268f...71f
Anonym bruker Skrevet 10. april 2021 #3 Skrevet 10. april 2021 Hunden mangler en konsekvent og tydelig eier. Spesielt med små raser er det fort gjort at de får mer spillerom siden de er små og ikke lager stor skade. Dette skaper engstelige og usikre hunder som i tulle prøver å være alfa. Her må det trening på banen. Hvis ikke dere klarer å være tydelige og konsekvente, så bør dere kontakte en hundehrener som kan ta første a læringen og ny innlæring, og som samtidig kan hjelpe dere til å opptre riktig rundt hunden. Det er absolutt ikke greit at hunden napper etter føttene til guttunger. Hvis dere ikke klarer å ha kontroll på hunden, så må den skjermes fra besøk og gå med munnkurv på tur, uten kontakt med andre hunder. Anonymkode: daf92...d8b
Anonym bruker Skrevet 10. april 2021 #4 Skrevet 10. april 2021 Jeg har dessverre ikke noen gode tips en å være konsekvent. Forøvrig trodde jeg ut fra overskriften at dette var en tråd om den agresive anonyme som har vært på farten her inne i kveld 🤷♀️🙈 Anonymkode: a92ec...c98
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #5 Skrevet 11. april 2021 Har dere gått noen dresurkurs eller liknende med ham? Det høres ut som om han er nervøs. Det er jo ikke rart siden han er så liten. Får han nok mosjon? Går dere skikkelige turer med ham hve dag? Anonymkode: 9e14b...613
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #6 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Hunden mangler en konsekvent og tydelig eier. Spesielt med små raser er det fort gjort at de får mer spillerom siden de er små og ikke lager stor skade. Dette skaper engstelige og usikre hunder som i tulle prøver å være alfa. Her må det trening på banen. Hvis ikke dere klarer å være tydelige og konsekvente, så bør dere kontakte en hundehrener som kan ta første a læringen og ny innlæring, og som samtidig kan hjelpe dere til å opptre riktig rundt hunden. Det er absolutt ikke greit at hunden napper etter føttene til guttunger. Hvis dere ikke klarer å ha kontroll på hunden, så må den skjermes fra besøk og gå med munnkurv på tur, uten kontakt med andre hunder. Anonymkode: daf92...d8b Har du lest hva jeg skrev? Anonymkode: d268f...71f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #7 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Har dere gått noen dresurkurs eller liknende med ham? Det høres ut som om han er nervøs. Det er jo ikke rart siden han er så liten. Får han nok mosjon? Går dere skikkelige turer med ham hve dag? Anonymkode: 9e14b...613 Ja han var på valpekurs, men han var helt håpløs der også. Treneren hadde egentlig ikke noen spesielle råd til oss. Hun sa at noen hunder er jo bare sånn🙄 Han virker ikke nervøs skjønner du, han er bare kosete, tøysete, morsom, snill osv her hjemme. Han er ikke redd for folk i det hele tatt. han elsker at vi får besøk. Det at han klyper i tær tror jeg er fordi han vil leke, halen hans vifter og han er ikke sint. Han glefser aldri, ikke knurrer heller. Men det er så klart noe han må slutte med på en eller annen måte. Han kan ikke klype barn i tærne liksom Har er ikke nervøs ute heller, han elsker det. han blir bare rett og slett sint på andre hunder. Han får nok turer og mosjon hver dag selvfølgelig. Jeg vet da søren jeg, jeg føler at jeg har gjort det jeg kan egentlig. Det betyr ikke at jeg gir opp, jeg må bare finne en annen innfallsvinkel Anonymkode: d268f...71f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #8 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Hunden mangler en konsekvent og tydelig eier. Spesielt med små raser er det fort gjort at de får mer spillerom siden de er små og ikke lager stor skade. Dette skaper engstelige og usikre hunder som i tulle prøver å være alfa. Her må det trening på banen. Hvis ikke dere klarer å være tydelige og konsekvente, så bør dere kontakte en hundehrener som kan ta første a læringen og ny innlæring, og som samtidig kan hjelpe dere til å opptre riktig rundt hunden. Det er absolutt ikke greit at hunden napper etter føttene til guttunger. Hvis dere ikke klarer å ha kontroll på hunden, så må den skjermes fra besøk og gå med munnkurv på tur, uten kontakt med andre hunder. Anonymkode: daf92...d8b Altså, du er ganske belærende og jeg blir litt irritert på at du går til angrep på meg med en gang og tror at jeg er en elendig eier. Det er ikke måten å gå frem på om du vil lære meg noe som helst. Jeg blir ikke lærevillig og jeg blir ikke ydmyk rett og slett. Hva vet du om hva slags eier jeg er? Hvordan vet du at jeg ikke er tydelig og konsekvent? Hvordan vet du at han får mer spillerom fordi han er liten og søt? Er det utenkelig at noen hunder er litt annerledes? At noen kan være litt vanskeligere å takle enn andre hunder? Det betyr ikke at jeg har gitt opp hunden og at jeg ikke vet at noe bør gjøres. Jeg har gjort alt det "vanlige" ift trening. Det funker tydeligvis ikke på ham så jeg må tenke annerledes, derfor ber jeg om tips. Hunder er forskjellige, akkurat som mennesker. Det er ikke lett å vite hva man skal gjøre for å hjelpe et barn som har adhd feks. Jeg tror ikke at han er nervøs, han er ikke redd for unger, han vil leke med de. Det er uansett ikke greit at han løper etter de for å nappe de i beina. Om de setter seg ned for å leke med ham så kan de putte en hånd inn i munnen hans uten at han biter liksom (ingen putter hender i munnen hans, men om de kjemper om en leke feks). Jeg tror grunnen til at det er gutter det går utover, er fordi det er sønnen min som leker mest med ham. Han napper i beina til sønnen min også noen ganger når de leker og han vet at det er lek. Likevel er det selvfølgelig ikke greit at han gjør det på andre barn, men han gjør det ikke for å være slem. Han er ikke engstelig i det hele tatt og han er ikke nervøs, han er en "tøffing" og grunnen kan godt være at han er liten. Jeg tror at det med at han er sint på andre hunder gjelder dominans rett og slett Når jeg går på tur med ham så prøver jeg, etter beste evne, å unngå andre hunder. Om det ikke finnes en omvei så holder jeg stramt i båndet slik at han ikke har mulighet til å angripe. Han har aldri fått muligheten til det på tur med meg eller med ungene. Har vi unger på besøk så ber jeg de om å sette seg ned å leke med hunden på gulvet først om de vil leke med ham, da går det bra, men så er det noen barn som synes det er gøy at han løper etter de og som gjør det selv om jeg sier i fra at det kan de ikke. Noen ganger så glipper det rett og slett Anonymkode: d268f...71f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #9 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Jeg har dessverre ikke noen gode tips en å være konsekvent. Forøvrig trodde jeg ut fra overskriften at dette var en tråd om den agresive anonyme som har vært på farten her inne i kveld 🤷♀️🙈 Anonymkode: a92ec...c98 hahaha, nei henne har jeg ikke sett noe til 😄😄 Anonymkode: d268f...71f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #10 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Ja han var på valpekurs, men han var helt håpløs der også. Treneren hadde egentlig ikke noen spesielle råd til oss. Hun sa at noen hunder er jo bare sånn🙄 Han virker ikke nervøs skjønner du, han er bare kosete, tøysete, morsom, snill osv her hjemme. Han er ikke redd for folk i det hele tatt. han elsker at vi får besøk. Det at han klyper i tær tror jeg er fordi han vil leke, halen hans vifter og han er ikke sint. Han glefser aldri, ikke knurrer heller. Men det er så klart noe han må slutte med på en eller annen måte. Han kan ikke klype barn i tærne liksom Har er ikke nervøs ute heller, han elsker det. han blir bare rett og slett sint på andre hunder. Han får nok turer og mosjon hver dag selvfølgelig. Jeg vet da søren jeg, jeg føler at jeg har gjort det jeg kan egentlig. Det betyr ikke at jeg gir opp, jeg må bare finne en annen innfallsvinkel Anonymkode: d268f...71f Men lystrer ham dere? Kan du be ham gå på plass når noen kommer og så blir han der? Kan du be han gå fot når dere møter andre på tur? Du skal ikke trenge å holde ham igjen med båndet. En komando bør være nok. Jeg tror dere trenger noen dresurkurs og mye aktiv øving hjemme. I tillegg må du være konsekvent med at han ikke får nappe i tærne til noen, heller ikke til dine barn.å skulle lære ham at det er en morsom lek med noen men forbudt med andre vil bli veldig krevende. At han angriper større hunder handler ofte om at han er nervøs for dem. Anonymkode: 9e14b...613
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #11 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Ja han var på valpekurs, men han var helt håpløs der også. Treneren hadde egentlig ikke noen spesielle råd til oss. Hun sa at noen hunder er jo bare sånn🙄 Han virker ikke nervøs skjønner du, han er bare kosete, tøysete, morsom, snill osv her hjemme. Han er ikke redd for folk i det hele tatt. han elsker at vi får besøk. Det at han klyper i tær tror jeg er fordi han vil leke, halen hans vifter og han er ikke sint. Han glefser aldri, ikke knurrer heller. Men det er så klart noe han må slutte med på en eller annen måte. Han kan ikke klype barn i tærne liksom Har er ikke nervøs ute heller, han elsker det. han blir bare rett og slett sint på andre hunder. Han får nok turer og mosjon hver dag selvfølgelig. Jeg vet da søren jeg, jeg føler at jeg har gjort det jeg kan egentlig. Det betyr ikke at jeg gir opp, jeg må bare finne en annen innfallsvinkel Anonymkode: d268f...71f Det med å bite etter tærne, vet han at det er feil, eller tror han det er en lek? Hunder skjønner ikke sånt av seg selv, de må få det fortalt å en måte de skjønner. Det kan (dessverre) være at det må bety en krafitigere nei-reaksjon fra dere. Altså si Nei! høyt og ta ham ut av situasjonen hver gang dette skjer. Anonymkode: 75dae...b63
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #12 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Men lystrer ham dere? Kan du be ham gå på plass når noen kommer og så blir han der? Kan du be han gå fot når dere møter andre på tur? Du skal ikke trenge å holde ham igjen med båndet. En komando bør være nok. Jeg tror dere trenger noen dresurkurs og mye aktiv øving hjemme. I tillegg må du være konsekvent med at han ikke får nappe i tærne til noen, heller ikke til dine barn.å skulle lære ham at det er en morsom lek med noen men forbudt med andre vil bli veldig krevende. At han angriper større hunder handler ofte om at han er nervøs for dem. Anonymkode: 9e14b...613 Nei, jeg må innrømme at det gjør han ikke. Ikke når vi møter andre hunder, ellers hører han på oss. Mennesker enser han nesten ikke på tur. Det er vanskelig å øve på dette hjemme liksom, ikke har vi hundevenner som kan hjelpe oss i å trene ham ute heller, så løsningen har vært å unngå andre hunder rett og slett. Når barn kommer på besøk så får de ikke åpne døren til stuen (glassdør) før han er helt rolig, jeg ber de om å snu ryggen til ham også. Når han er rolig så får han belønning enten i form av ros eller godis. Likevel, når de kommer inn så begynner han ofte igjen når han får muligheten. Da "blokkerer" jeg ham og gir ham belønning når han har roet seg og han har fokus på meg. Jeg ber barnet om å stå stille eller å sette seg ned når han er rolig. Noen barn tør ikke, og det forstår jeg veldig godt. Det er de han "angriper". Barna som ikke er redd begynner ofte å løpe rundt og synes det er morsomt at han løper etter tærne hans og det er faktisk ikke like lett å få ungene til å stoppe med det, selv om jeg sier i fra gang på gang. Om de skal ut så må de vente i gangen, men når de skal være inne så må de gå forbi og da er det vanskelig å la være å leke med en hund som de synes er kjempesøt og morsom. Jeg skjønner de. Jeg er ikke fan av å holde ham fast som noen gjør, ta ham i nakken og sånne ting. Ikke setter jeg ham i buret heller for jeg er redd for at han skal se på det som en straff å være i bur. Anonymkode: d268f...71f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #13 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Det med å bite etter tærne, vet han at det er feil, eller tror han det er en lek? Hunder skjønner ikke sånt av seg selv, de må få det fortalt å en måte de skjønner. Det kan (dessverre) være at det må bety en krafitigere nei-reaksjon fra dere. Altså si Nei! høyt og ta ham ut av situasjonen hver gang dette skjer. Anonymkode: 75dae...b63 Han tror det er lek 🙄men hva mener du med kraftigere reaksjon? Jeg vil ikke at han skal lyde meg fordi han er redd meg liksom, det blir, i mine øyne, feil. Anonymkode: d268f...71f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #14 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, jeg må innrømme at det gjør han ikke. Ikke når vi møter andre hunder, ellers hører han på oss. Mennesker enser han nesten ikke på tur. Det er vanskelig å øve på dette hjemme liksom, ikke har vi hundevenner som kan hjelpe oss i å trene ham ute heller, så løsningen har vært å unngå andre hunder rett og slett. Når barn kommer på besøk så får de ikke åpne døren til stuen (glassdør) før han er helt rolig, jeg ber de om å snu ryggen til ham også. Når han er rolig så får han belønning enten i form av ros eller godis. Likevel, når de kommer inn så begynner han ofte igjen når han får muligheten. Da "blokkerer" jeg ham og gir ham belønning når han har roet seg og han har fokus på meg. Jeg ber barnet om å stå stille eller å sette seg ned når han er rolig. Noen barn tør ikke, og det forstår jeg veldig godt. Det er de han "angriper". Barna som ikke er redd begynner ofte å løpe rundt og synes det er morsomt at han løper etter tærne hans og det er faktisk ikke like lett å få ungene til å stoppe med det, selv om jeg sier i fra gang på gang. Om de skal ut så må de vente i gangen, men når de skal være inne så må de gå forbi og da er det vanskelig å la være å leke med en hund som de synes er kjempesøt og morsom. Jeg skjønner de. Jeg er ikke fan av å holde ham fast som noen gjør, ta ham i nakken og sånne ting. Ikke setter jeg ham i buret heller for jeg er redd for at han skal se på det som en straff å være i bur. Anonymkode: d268f...71f Ja, og han bråker fælt når vi kommer hjem også. Jeg/vistår helt stille frem til han slutter å bråke også koser når vi kommer inn. Om han fortsetter å hoppe så enser jeg ham ikke før han er rolig. Jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre, jeg føler at jeg at gjort alt jeg har blitt fortalt. Det har jo funger som bare det med den andre hunden. Jeg er rådvill Anonymkode: d268f...71f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #15 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja, og han bråker fælt når vi kommer hjem også. Jeg/vistår helt stille frem til han slutter å bråke også koser når vi kommer inn. Om han fortsetter å hoppe så enser jeg ham ikke før han er rolig. Jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre, jeg føler at jeg at gjort alt jeg har blitt fortalt. Det har jo funger som bare det med den andre hunden. Jeg er rådvill Anonymkode: d268f...71f Du må lære deg å si tydelig nei, med streng stemme og du må slutte å la ham leke med barn på den måten, også dine egne. Dere lærer ham at det er en morsom lek. Meld dere på kurs fortell om problemene og gjør oppgavene dere får. Anonymkode: 9e14b...613
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #16 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du må lære deg å si tydelig nei, med streng stemme og du må slutte å la ham leke med barn på den måten, også dine egne. Dere lærer ham at det er en morsom lek. Meld dere på kurs fortell om problemene og gjør oppgavene dere får. Anonymkode: 9e14b...613 Jeg vet hvordan man sier nei på en tydelig måte, med en streng stemme i tillegg. Jeg lar ham ikke leke med barn på den måten, heller ikke med mine egne. Men han hører ikke på meg når det gjelder dette, det er jo det som er problemet mitt. Det er måte på hvor streng jeg kan være, eller hvor skummel jeg kan gjøre meg. Jeg vil ikke at han skal bli redd meg. Samtidig må han kunne dette når jeg ikke er hjemme også. Ungene har ikke streng stemme, så han må lære seg det på andre måter også. Jeg tror det er dumt at jeg og ungene skal ha forskjellige måter å gjøre det på, da tenker jeg at han blir forvirret Jeg har mitt nei og når jeg sier nei så hører han når det gjelder alt annet. Om har er på vei inn til et rom han ikke får lov til å gå inn på, om han er på vei til matskålen uten at han har fått klarsignal. Han hater å dusje, men han går likevel inn på badet når jeg sier at det skal han osv. Når det gjelder tær så er det vanskelig, når det gjelder hunder så er det umulig. Umulig i den forstand at jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre det. Som sagt vil jeg ikke at han skal bli redd meg, denne rasen blir fort nervøs og jeg vil ikke trigge det frem. De eneste rådene jeg ikke kommer til å ville prøve er å skremme ham til å lystre. Jeg tar i mot alle forslag med åpne armer. Kurs har han gått på, men som skrevet tidligere så sa treneren at noen hunder "bare er sånn" og at jeg må unngå disse situasjonene og det prøver jeg etter beste evne. Anonymkode: d268f...71f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #17 Skrevet 11. april 2021 Ta kontakt med en hundetrener. De kan komme med råd. Har en chihuahua og hun er nesten slik. Kommer an på om hun kjenner hunden hun møter eller ikke. Jeg går alltid i mellom, prøver å sørge for at jeg står mellom henne og hunden hun skal bjeffe på samtidig som jeg sier strengt nei. Den andre hunden, en større blanding, er opplært til at hvis det kommer en annen hund så lager jeg en lyd og han setter fokuset med en gang på meg og dermed får godbiter. Dette foregår til den andre hunden er passert Anonymkode: 59fd6...873
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #18 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Ta kontakt med en hundetrener. De kan komme med råd. Har en chihuahua og hun er nesten slik. Kommer an på om hun kjenner hunden hun møter eller ikke. Jeg går alltid i mellom, prøver å sørge for at jeg står mellom henne og hunden hun skal bjeffe på samtidig som jeg sier strengt nei. Den andre hunden, en større blanding, er opplært til at hvis det kommer en annen hund så lager jeg en lyd og han setter fokuset med en gang på meg og dermed får godbiter. Dette foregår til den andre hunden er passert Anonymkode: 59fd6...873 Jeg har ikke fått noen gode råd som virker ennå 🤔 jeg ser jeg virker sær, egen og ikke villig til å ta til meg råd, men jeg har virkelig prøvd alt jeg har blitt fortalt. De eneste rådene jeg ikke har fulgt er å være aggressiv og sint på hunden, jeg tar den heller ikke i nakken eller holder den nede. Jeg tror ikke det har noen hensikt å skremme den til å lyde meg, det tror jeg har kan bli både stresset og nervøs av. Jeg napper forsiktig i båndet hver gang det blir stramt Jeg skulle så gjerne hatt mulighet til å trene ham med en annen hund, men jeg kjenner ingen andre hundeeiere her. Jeg tror at det hadde vært den beste måten å lære på, og akkurat på den måten du beskriver. Når vi er på tur så er det begrenset hvor mange hunder vi møter på veien som han kan "trene" på. Om han kunne trent et par timer om dagen så hadde det garantert hjulpet (tror jeg), å gå forbi en annen hund til han slutter å ville angripe (sånn de gjør det på "alle" program med hunder i fokus) . Å møte en hund en gang i blant er ikke nok. Han kommer nesten i transe, jeg klarer ikke å få ham til å fokusere på meg. Jeg mener ikke å være vrang eller uvillig til å lære, virkelig ikke, men jeg har gjort/gjør alt av det jeg får råd om og det virker ikke. Det virker ikke. Anonymkode: d268f...71f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #19 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Jeg har ikke fått noen gode råd som virker ennå 🤔 jeg ser jeg virker sær, egen og ikke villig til å ta til meg råd, men jeg har virkelig prøvd alt jeg har blitt fortalt. De eneste rådene jeg ikke har fulgt er å være aggressiv og sint på hunden, jeg tar den heller ikke i nakken eller holder den nede. Jeg tror ikke det har noen hensikt å skremme den til å lyde meg, det tror jeg har kan bli både stresset og nervøs av. Jeg napper forsiktig i båndet hver gang det blir stramt Jeg skulle så gjerne hatt mulighet til å trene ham med en annen hund, men jeg kjenner ingen andre hundeeiere her. Jeg tror at det hadde vært den beste måten å lære på, og akkurat på den måten du beskriver. Når vi er på tur så er det begrenset hvor mange hunder vi møter på veien som han kan "trene" på. Om han kunne trent et par timer om dagen så hadde det garantert hjulpet (tror jeg), å gå forbi en annen hund til han slutter å ville angripe (sånn de gjør det på "alle" program med hunder i fokus) . Å møte en hund en gang i blant er ikke nok. Han kommer nesten i transe, jeg klarer ikke å få ham til å fokusere på meg. Jeg mener ikke å være vrang eller uvillig til å lære, virkelig ikke, men jeg har gjort/gjør alt av det jeg får råd om og det virker ikke. Det virker ikke. Anonymkode: d268f...71f Som før sakt. Meld dere på kurs. Der får dere mange hunder å øve på. Fortell om problemene på hjemmebane og be om øvelser og tong dere kan endre i familien for å løse dem. Anonymkode: 9e14b...613
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #20 Skrevet 11. april 2021 Hun "hundehviskeren" i Lillesand bruker mye tegn til hundene. Hun sier at vi mennesker er fæle til å prate mye, og en kommando midt i en setning kan gå hus forbi når hunden er litt oppspilt. Litt satt på spissen selvfølgelig, men det med tegn virker på mange hunder mye bedre enn muntlige kommandoer. Kanskje verdt å prøve litt? Finne noen tegn, og gi masse godbiter i trening med hunden til de er skikkelig innarbeidet. Hun har kommandoer hun utfører med hånden for å få hunden til å gå på plassen sin, legge seg ned osv Din hund trenger tydeligvis en kommando for å avslutte vilter lek med napsing i bena til ungene. Jeg har en ung chihuahua selv, bare 6 mnd, og det er mye som må læres. Det er nok stor forskjell på hva som fungerer for hver hund, og noen hunder har mye mer instinkter enn andre, noen er fra naturens side mye mer bjeffete, stressede osv osv. Det at han er så bøs mot andre hunder kan være vanskelig å gjøre noe med, er han kastrert? Anonymkode: 51662...728
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #21 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Som før sakt. Meld dere på kurs. Der får dere mange hunder å øve på. Fortell om problemene på hjemmebane og be om øvelser og tong dere kan endre i familien for å løse dem. Anonymkode: 9e14b...613 Som sagt før så har vi vært på kurs og som sagt før sa treneren at "noen hunder bare er sånn". Så det tipset er jeg egentlig med nå, det er ikke tips om kurs jeg er ute etter. Det er godt mulig at trenere har forskjellig tilnærming, men det er det vanskelig å finne ut av. Ikke har jeg råd til å gå på kurs til vi finner den rette heller. Jeg lurer på om det er noen som har andre tips, noe utenfor boksen, noe de har prøvd med hell. Anonymkode: d268f...71f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #22 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Hun "hundehviskeren" i Lillesand bruker mye tegn til hundene. Hun sier at vi mennesker er fæle til å prate mye, og en kommando midt i en setning kan gå hus forbi når hunden er litt oppspilt. Litt satt på spissen selvfølgelig, men det med tegn virker på mange hunder mye bedre enn muntlige kommandoer. Kanskje verdt å prøve litt? Finne noen tegn, og gi masse godbiter i trening med hunden til de er skikkelig innarbeidet. Hun har kommandoer hun utfører med hånden for å få hunden til å gå på plassen sin, legge seg ned osv Din hund trenger tydeligvis en kommando for å avslutte vilter lek med napsing i bena til ungene. Jeg har en ung chihuahua selv, bare 6 mnd, og det er mye som må læres. Det er nok stor forskjell på hva som fungerer for hver hund, og noen hunder har mye mer instinkter enn andre, noen er fra naturens side mye mer bjeffete, stressede osv osv. Det at han er så bøs mot andre hunder kan være vanskelig å gjøre noe med, er han kastrert? Anonymkode: 51662...728 Hun har jeg ikke hørt om, kanskje hun har noen youtube videoer, det skal jeg sjekke, tusen takk:- )Han er kjemisk kastrert, men jeg vurderer nå å kastrere ham skikkelig om dyrelegen gir klarsignal. Anonymkode: d268f...71f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #23 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hun har jeg ikke hørt om, kanskje hun har noen youtube videoer, det skal jeg sjekke, tusen takk:- )Han er kjemisk kastrert, men jeg vurderer nå å kastrere ham skikkelig om dyrelegen gir klarsignal. Anonymkode: d268f...71f Hun heter Tonje Hennig, og får veldig god kritikk. Hun er veldig flink med både mennesker og dyr. Anonymkode: 51662...728
Superdolly Skrevet 11. april 2021 #24 Skrevet 11. april 2021 Kan du lære ham å holde noe i munnen på kommando? Heng opp en plakat utenfor døren: "Hundetrening pågår. Vent litt." Så gir du ham en leke eller noe som er godt å bite i, i munnen, før du åpner og før barna kommer inn? Tren ham opp til å holde på tingen til du gir ham beskjed om å slippe den. Altså, tren ham til å holde FØR du bruker tingen til å hindre ham i å nappe etter barnas tær. For å øve på møter med hunder så ville det helt klart vært best å kjenne noen som har hund som du kunne øve sammen med. Jeg brukte følgende da jeg trente opp min hund som ble temmelig "gira" av å møte hunder på tur: Vi gikk rolig med slakt bånd (viktig, sånn at ikke bikkja blir stresset fordi du strammer båndet og derfor overfører stress), til jeg merket at hunden min begynte å gire seg opp. Det er viktig å reagere med en gang den begynner, helst rett før! Da snudde vi. Jeg hadde masse godbiter og hunden visste det. Så fort den hadde roet seg ned og fokusert på meg, klikket jeg (klikkertrening, ikke DiB-ord for å bli sint! 🙂) og ga godbit. Så snudde vi igjen og gikk mot den andre hunden. Det ble noen turer med mye frem og tilbake, kan du si... Men jeg har en venninne som også har hund så jeg trente med henne.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #25 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Som sagt før så har vi vært på kurs og som sagt før sa treneren at "noen hunder bare er sånn". Så det tipset er jeg egentlig med nå, det er ikke tips om kurs jeg er ute etter. Det er godt mulig at trenere har forskjellig tilnærming, men det er det vanskelig å finne ut av. Ikke har jeg råd til å gå på kurs til vi finner den rette heller. Jeg lurer på om det er noen som har andre tips, noe utenfor boksen, noe de har prøvd med hell. Anonymkode: d268f...71f Et valpekurs er ofte ikke nok, men du vil jo egentlig ikke endre noen ting. Ikke kurs, ikke være streng, ikke lære hunden å følge komando. Du skal ikke være så bekymret for at hunden blir redd deg selv om du er tydelig mot den. Den trenger å vite at du er sjefen. Hunden trenger å vite hva som er forventet a den og hva den ikke får lov til, ikke bare hva den kan gjøre for å få belønning. Anonymkode: 9e14b...613
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå