Anonym bruker Skrevet 9. april 2021 #26 Skrevet 9. april 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Da må man jo gjøre noe med lærerutdanningen først og fremst da, for å stålsette lærere for vold på jobben. Så kan man allerede på et tidlig stadium plukke ut de søkerne som ikke vil ha en arbeidshverdag der det forutsettes at de er tøffe nok til å tåle verbal og fysisk vold i jobbhverdagen sin. Både universitetene og studenter sparer tid og energi. Hvis det faktisk er slik at man som lærer bare må finne seg i vold på jobb, så må jo dette uttales, så folk ikke blir lærere på feil premisser. Det vil trolig påvirke rekrutteringen til læreryrket negativt, men de tøffingene som likevel velger å bli lærere/fortsette som lærere er sikkert tøffe nok til å håndtere enda større klasser. Anonymkode: 6ae2d...5ad Ler litt her nå.... Ser for meg at de enste søkerne til lærerstudie i fremtiden er tidligere gjengmedlemmer 😂😂... Ser for meg læreren komme på Harley med skinnvest og armene full av tatoveringer for så å gå inn for å lære 1.klassingene alfabetet 😂😂 Anonymkode: 5c1eb...312
Anonym bruker Skrevet 9. april 2021 #27 Skrevet 9. april 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Ler litt her nå.... Ser for meg at de enste søkerne til lærerstudie i fremtiden er tidligere gjengmedlemmer 😂😂... Ser for meg læreren komme på Harley med skinnvest og armene full av tatoveringer for så å gå inn for å lære 1.klassingene alfabetet 😂😂 Anonymkode: 5c1eb...312 Hahaha, fantastisk! Men det er faktisk dessverre noe med det. Man må tåle en del i dag som lærer, ikke minst fra foreldrene. Ungdommene klarer jeg nesten alltid å komme på godfot med, selv de på moped med tattiser og snusleppe, men foreldrene... Anonymkode: 25fad...14d
Anonym bruker Skrevet 9. april 2021 #28 Skrevet 9. april 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Hahaha, fantastisk! Men det er faktisk dessverre noe med det. Man må tåle en del i dag som lærer, ikke minst fra foreldrene. Ungdommene klarer jeg nesten alltid å komme på godfot med, selv de på moped med tattiser og snusleppe, men foreldrene... Anonymkode: 25fad...14d Jeg tror ikke det finnes en eneste lærer i dette landet eller verden for øvrig som ikke er innforstått med og vet av erfaring at man må «tåle litt» som lærer. Man må tåle en del i alle yrker som involverer kontakt mellom mennesker. Jeg vil gjette at folk innen helse også går gjennom tøffe tak i samhandling med andre. Men den dagen man bagatelliserer vold mot folk som bare gjør jobben sin med at «man må være litt hardhudet i dette yrket», da har man tapt. Anonymkode: 6ae2d...5ad
Anonym bruker Skrevet 9. april 2021 #29 Skrevet 9. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tror ikke det finnes en eneste lærer i dette landet eller verden for øvrig som ikke er innforstått med og vet av erfaring at man må «tåle litt» som lærer. Man må tåle en del i alle yrker som involverer kontakt mellom mennesker. Jeg vil gjette at folk innen helse også går gjennom tøffe tak i samhandling med andre. Men den dagen man bagatelliserer vold mot folk som bare gjør jobben sin med at «man må være litt hardhudet i dette yrket», da har man tapt. Anonymkode: 6ae2d...5ad Men i noen yrker er det mer "naturlig" enn andre. Barn under en viss alder utagerer av og til fysisk, en del utviklingshemmede også, fanger i fengsel osv. I noen yrker må man faktisk være forberedt på vold, selv om det i utgangspunktet ikke er greit. Anonymkode: 25fad...14d
Anonym bruker Skrevet 9. april 2021 #30 Skrevet 9. april 2021 Det er fryktelig at det er slik. Ikke minst er det fryktelig for barna, som ikke har noe annet valg enn å gå på skolen. Anonymkode: b40c4...4e3
Anonym bruker Skrevet 9. april 2021 #31 Skrevet 9. april 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Men i noen yrker er det mer "naturlig" enn andre. Barn under en viss alder utagerer av og til fysisk, en del utviklingshemmede også, fanger i fengsel osv. I noen yrker må man faktisk være forberedt på vold, selv om det i utgangspunktet ikke er greit. Anonymkode: 25fad...14d Men jeg sliter litt med å forstå hva du mener. Du sier at vold «i utgangspunktet» ikke er greit. Men at man må være forberedt på å møte vold som lærer. Etter alle medieoppslagene som har vært om vold mot lærere, så finnes det vel ikke en eneste lærer eller lærerstudent som ikke «er forberedt» på å møte vold. Er det det at lærerstudenter er «uforberedt» på å møte vold du mener er problemet, eller er problemet heller at de møter vold? Tenker du det er et poeng å jobbe MOT vold mot lærere, eller er det så naturlig at man må anse det som en del av jobben uten å lage noe oppstyr av det? Hva med barm og unge som blir utsatt for vold i skolen? Det er jo like naturlig at barn og unge utøver vold mot andre barn og unge. Og alle barn og unge er vel klar over at skolen ikke nødvendigvis er et trygt sted. Mange har også erfart stygg vold fra medelever. Må de bare skaffe seg litt tykkere hud? Anonymkode: 6ae2d...5ad
Anonym bruker Skrevet 9. april 2021 #32 Skrevet 9. april 2021 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Men i noen yrker er det mer "naturlig" enn andre. Barn under en viss alder utagerer av og til fysisk, en del utviklingshemmede også, fanger i fengsel osv. I noen yrker må man faktisk være forberedt på vold, selv om det i utgangspunktet ikke er greit. Anonymkode: 25fad...14d Er det naturlig at ungdom på ungdomsskolen skal utagere og true? Igjen, jeg vet at hadde jeg hatt TID eller hadde vi hatt flere miljøarbeidere (uten dem hadde ikke hverdagen min gått💚) som hadde tid til disse utagerende elevene, da hadde det muligens gått. Men det har vi ikke. På ene siden skal det satses på realfag. På den andre siden viser undersøkelser at vi har ei ungdomsgruppe med store psykiske mistilpasninger. I Norge skal ALLE gjennom samme nåløyet, uten unntak. Det er ikke mulig for ungdom i grunnskolen å jobbe en dag i uka. Det er ikke mulig å få plass på en spesialskole, for de blir stengt en etter en. I Norge skal ALLE behandles likt. Det er frustrerende, for alle er ikke like. Anonymkode: 4eea3...890
Anonym bruker Skrevet 9. april 2021 #33 Skrevet 9. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men i noen yrker er det mer "naturlig" enn andre. Barn under en viss alder utagerer av og til fysisk, en del utviklingshemmede også, fanger i fengsel osv. I noen yrker må man faktisk være forberedt på vold, selv om det i utgangspunktet ikke er greit. Anonymkode: 25fad...14d Det er en veldig viktig faktor du hopper over i det du skriver her. Ja, i noen yrker er de mer forberedt på vold enn i andre. Politi og fengselsbetjenter har i utdanningen sin om hvordan ev. takle ulike typer vold og unngå det. Det som er felles for de eksemplene dine om utviklingshemmede og fengsler, det er hvor mange man er når man jobber med personer man vet er utagerende, eller når man vet personene vil møte situasjoner som kan trigge utagering av ulike årsaker. Selv om både helsevesenet, boliger for utviklingshemmede, fengsler og politiet alle generelt sliter med færre folk enn de burde hatt, så er det ingen av disse stedene hvor man forventer at én ansatt skal både ta seg av den eller de som er voldelig, samtidig med at de skal passe på alle andre som er der. Hvor mange har en vanlige lærer ansvar for i dag? 25? 30? I noen klasser er det mer enn ett barn som sliter også. Og noen ganger er det klikker i klassene som hisser opp hverandre når én begynner eller når det er annen uro i klassen. Da har man i realiteten flere akutte situasjoner hvor man trolig burde vært en til en eller i det minste en til få. De fleste lærere takler normale utfordringer man kan finne i klasser. De takler som regel også det å ha en eller få som har ekstra utfordringer innenfor normalområdet. Men når en og samme lærer gjerne har en eller to elever med større problemer, så har de kanskje noen med adhd som sliter med forstyrrelser, så har du kanskje en som lever med vold hjemme og blir urolig eller engstelig når det blir bråk og ev. utagering - da blir det for mye for én lærer. I mange tilfeller er det jo for lite med en ekstra assistent også. Å forvente at læreren da skal kunne gi god nok opplæring til alle de andre som ikke har problemadferd, det er nesten umulig. Å forvente at læreren i tillegg da skal differensiere undervisningen til alle elevene som trenger det, enten de trenger tettere oppfølging pga. læreproblematikk, eller om de trenger større utfordringer... det sier seg selv at det kan bli for mye for én person å gjøre en god nok jobb i dette. Legg på vold, trusler og trakassering, så blir det enda verre. Og en ting er vold man som voksen blir utsatt for selv. Noe helt annet er det ansvaret man har for å skåne barn fra å bli utsatt for samme volden, det er ofte et press som er enda mer tyngende, spesielt når man ser at det ikke alltid er mulig å skåne de andre elevene mot dette. Pluss da på en ledelse og kommune som ikke gir nok ressurser, og kolleger som mener man overdriver... da har man oppskriften på utbrenthet og masseflukt fra yrket. Ofte kan det være nok om én "problemelev" blir flyttet til et annet miljø, hvor denne får riktigere oppfølging. Får man bort hovedforstyrrelsen for klasse- og læremiljøet, da blir de andre problemene i klassen ofte håndterbare for læreren. Slike "problemelever" får ikke det skoletilbudet og den oppfølgingen disse har rett på, og de blir da ofte stemplet som "problem", noe som hemmer også i skolegården og utenom skolen. Men de andre elevene får jo heller ikke det opplæringsmiljøet de har rett på, når skolehverdagen blir så forstyrret at læringmulighetene forstyrres hele tiden. Som Hi skriver rett over her - slik det er nå skal alle behandles "likt". Problemet med den tankegangen er at man fratar altfor mange barn mulighetene de har til å lære og vokse og modnes. Det blir som hvordan man oppdrar ungene sine om man har flere barn. Å alltid behandle alle helt likt, det er i realiteten å behandle dem ulikt. For ulike barn har ulike behov, og skal de da få like bra oppfølging, da må de ofte få ulik oppfølging. Det er ikke annerledes med unger i skolen. Problemet er bare at der skal alle, nesten uansett, behandles likt. Så forsøker man å tilpasse med ekstra oppfølging her og der. Problemet er ofte at de ikke får nok ressurser, ofte ikke er i stand til å nyttegjøre seg læringen heller i et vanlig klassemiljø... og dermed taper de enda mer, nettopp de barna som har mest å tape. Det er merkelig at lærere er forventet å både tåle vold, trusler og trakassering samtidig som de skal ta seg av en eller flere elever med spesielle behov i tillegg til at de skal undervise alle i klassen på en individrettet måte. Det kan gjøres, men sjelden godt nok så lenge man har har en eller flere elever i klassen som uroer klassemiljøet for mye, enten det er diagnoser som ligger bak eller "bare" problemadferd. I andre yrker der man vet at man møter vold, der man ofte vet hvem som ev. har utagerende adferd, der er man aldri alene med den og samtidig har ansvar for 20-30 andre. Anonymkode: 8f58f...cec
Anonym bruker Skrevet 9. april 2021 #34 Skrevet 9. april 2021 Anonym bruker skrev (På 8.4.2021 den 23.12): Ikke enig. Mange barn har så store utfordringer at de ikke greier å fungere optimalt, hverken sosialt eller til å tilegne seg kunnskap, når de må være i større grupper som klasser er. Mange barn trenger tettere oppfølging, noen en til en. Da sier det seg selv at lærere ikke kan greie å tilby både denne og resten av klassen et godt nok læringsmiljø eller klassemiljø. Noen klasser har flere slike elever med spesielle utfordringer. Selv der man har assistenter blir det ofte ikke godt nok, hverken for de som har assistent, resten av klassen eller læreren - rett og slett fordi mange av disse barna ikke greier å konsentrere seg når det er så mange andre i klasserommet, når det blir for mange personer rundt, for mange impulser. Når man ofte(st?) har ufaglærte assistenter i tillegg, så er både barnet med ekstra behov, læreren og resten av klassen prisgitt tilfeldigheter, hvor godt den ufaglærte assistenten greier å være den støtten det ene barnet trenger. I kommunen jeg bor har det både en spesialskole for elever med div. diagnoser som gjør at de ikke får fullgod læring i vanlig klassemiljø, og det er en spesialskole for elever som "bare" har vanskelig for å passe inn (noen har sinneproblematikk, noen har adhd, noen har traumer fra barndommen som gjør at de sliter med å passe inn og uten spesiell oppfølging ville falt utenfor). Spesielt den siste skolen er vel ikke så vanlig å ha alle steder. Men den har veldig gode resultater. Få elever, mange lærere som følger dem tett i flere år og sørger for at de kommer seg gjennom skolegangen, som de ellers ikke ville gjort. Ofte er dette også koblet opp mot det å lære å mestre andre ting i livet, både fysisk og sosialt. Noen av elevene ender med å studere videre, fordi de i denne skolen har fått tryggheten til å utvikles i eget tempo og innen rammer som gir dem tett nok oppfølging. Andre går videre på yrkesfag eller ut i jobb. De har gode resultater. Stadig kommer det opp forslag om å legge den ned, men alltid ender de med å beholde den, nettopp fordi den har så gode resultater. Flere av ungdommene som går der har også vært på vei mot både vold og kriminalitet, men har endret fullstendig retning og greier å skape noe positivt i livet istedenfor. Skal ikke mange slike skjebner for å forsvare kostnadene. Og ikke minst de ungdommene som har gått der greier å fungere bedre i samfunnet, får lettere venner med sunne interesser andre steder - istedenfor de destruktive miljøene de gikk i tidligere. Jeg er overbevist om at det er behov for flere spesialskoler igjen. Men det at lærerstudenter bør lære mer om utagerende barn, det er jeg enig i. Anonymkode: 8f58f...cec Vi har samme tilbudet i Molde. Er veldig glad for at det er spesialskoler tilgjengelig. Vi har forsøkt flere vanlige skoler og de kunne ikke hjelpe barnet vårt med flere diagnoser. Barnet vårt kunne nesten ikke lese og skrive da hn begynte på spesialskolen. Etter en liten stund blomstret hn og alle fikk en ny hverdag. Er absolutt for spesialskoler + å gi vanlige lærere i vanlige skoler flere sanksjonsmuligheter. Slik det er nå er de mer som filleryer som ikke kan gjøre noe særlig når ting går galt. Anonymkode: 7d036...e29
Anonym bruker Skrevet 10. april 2021 #35 Skrevet 10. april 2021 HI her! Takk for mange fine og gode ord! Det hjelper utrolig på humøret og følelsen av å ikke strekke til. Jeg vet jeg ikke er alene, men det føles slik av og til. Tusen takk💞 Anonymkode: 49e90...7d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå