Gå til innhold

Russetid, russebuss og inkludering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører fra venninner at russetid og plass på buss bestemmes tidlig på videregående. Har yngre barn foreløpig, men må si jeg ikke er så veldig imponert over mye av dette russestyret. For meg høres det ut som om en feiring av samhold og felles innsats er blitt til en måte å posisjonere seg og ekskludere folk. Du må stemmes inn, være pen nok og oppfylle tvilsomme kriterier. 

De som ikke er med på de rette bussene og gruppene blir heller ikke invitert med på fest, dette foregår helt fra 1 klasse på vgs. Har sett Delete Me og hvis det faktisk representerer ståa så synes jeg det er på tide å avvikle hele russetiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er veldig store forskjeller på dette fra sted til sted.

Har barn på 19 og 17 år selv, og i deres miljøer er dette med russetid bare gøy. Ingen slik posisjonering i det hele tatt. Venner kan ha russebil sammen, men det er også helt greit å ikke være med på noen. Få busser, selv om det er veldig store vgs her.

Noe mobbing og utestengning er det sikkert her også, selv om mine barn er i fine gjenger med ungdommer og har stødige relasjoner kan man ikke være blind for at mobbing eksisterer, for det gjør det garantert. Det er bare ikke så tydelig og så stort et problem som det du skisserer. Jeg tror nesten det var verre da jeg selv var russ enn det er nå...?

Anonymkode: 52ff1...53f

Skrevet

Nytter nok ikke å få bort russetiden, slik er det bare . Om en er på buss , bil eller « vandreruss», så får en fortsatt vær med på fest med venner. 
Men de som ikke er venner med andre eller fester med andre, så vil dette nok dessverre gå i det samme om mann er russ eller ei.

Men det jeg reagerer på , er at en kan velge hva farge russ en vil være og at en fint kan ta på den gamle dressen å så feire på nytt året etter..... 

På skolen til min datter er det nok slik som på de fleste skoler, men hun har ikke snakket om utseende til folk, men oppførsel. De vil ikke ha med de som ikke kan oppføre seg og behandle alle bra og de vil ha med de dem kan stole på!

Anonymkode: 22288...5a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Nytter nok ikke å få bort russetiden, slik er det bare . Om en er på buss , bil eller « vandreruss», så får en fortsatt vær med på fest med venner. 
Men de som ikke er venner med andre eller fester med andre, så vil dette nok dessverre gå i det samme om mann er russ eller ei.

Men det jeg reagerer på , er at en kan velge hva farge russ en vil være og at en fint kan ta på den gamle dressen å så feire på nytt året etter..... 

På skolen til min datter er det nok slik som på de fleste skoler, men hun har ikke snakket om utseende til folk, men oppførsel. De vil ikke ha med de som ikke kan oppføre seg og behandle alle bra og de vil ha med de dem kan stole på!

Anonymkode: 22288...5a3

Nei det vil alltid være noen som har flere venner og mer nettverk, ser den. Jeg skjønner at de vil være med folk som kan oppføre seg og som er til å stole på.

Skrevet

Det finnes også en del fornuftig ungdom som ikke har lyst til å henge med de som anser seg selv som "de populære" (=jenter med gigantiske påklistrede øyenvipper, lange falske negler, gummifjes med all sminken, knirkete påtatt stemme og horete oppførsel), men heller vil henge med jenter som liker skogen, kunst, musikk og ekte venner.

Ungdom som er sjeleglade for at de ikke blir forbundet med den usikre gjengen der.

Anonymkode: caaeb...bbd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes også en del fornuftig ungdom som ikke har lyst til å henge med de som anser seg selv som "de populære" (=jenter med gigantiske påklistrede øyenvipper, lange falske negler, gummifjes med all sminken, knirkete påtatt stemme og horete oppførsel), men heller vil henge med jenter som liker skogen, kunst, musikk og ekte venner.

Ungdom som er sjeleglade for at de ikke blir forbundet med den usikre gjengen der.

Men er de russ? jeg var en slik jente og håper min datter også finner en slik gjeng som du skriver om her🤣

Skrevet
Nyttårs barn skrev (2 minutter siden):

Men er de russ? jeg var en slik jente og håper min datter også finner en slik gjeng som du skriver om her🤣

Våre er ikke russ enda, men det tyder på at de fortsetter slik de er nå :)

Skrevet
Nyttårs barn skrev (2 timer siden):

Jeg hører fra venninner at russetid og plass på buss bestemmes tidlig på videregående. Har yngre barn foreløpig, men må si jeg ikke er så veldig imponert over mye av dette russestyret. For meg høres det ut som om en feiring av samhold og felles innsats er blitt til en måte å posisjonere seg og ekskludere folk. Du må stemmes inn, være pen nok og oppfylle tvilsomme kriterier. 

De som ikke er med på de rette bussene og gruppene blir heller ikke invitert med på fest, dette foregår helt fra 1 klasse på vgs. Har sett Delete Me og hvis det faktisk representerer ståa så synes jeg det er på tide å avvikle hele russetiden.

Har du sett Delete me på Viaplay? De holder audition for å få plass på busser, hvor man må være fin nok, kul nok, drikke nok osv. Galskap.

Anonymkode: 63f10...a92

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har du sett Delete me på Viaplay? De holder audition for å få plass på busser, hvor man må være fin nok, kul nok, drikke nok osv. Galskap.

Haha, herregud, sorry, glemte å lese avsnitt to🤣🥴

Skrevet

Jeg er enig. Slik russetiden er blitt de seneste årene er galskap. Ungdom ruinerer seg, tar opp lån for å få "kul nok" russetid, være med de "kuleste". Og så står de gjerne der året etter, og har rotet bort studieintroduksjonen pga. for dårlige karakterer siste året på vgs. Og de begynner da studietiden, om de kommer inn, med forbrukslån i tillegg. Helt håpløst.

Russetradisjonen, slik den var finnes knapt lenger, så den burde avskaffes, spesielt når vi ser hvor mye negativt det fører med seg slik den er blitt.

Alternativt burde russen selv tatt initiativ til å tone ned feiringen, at man maks bør bruke et visst beløp, at de ikke har store russebusser, betaler for egne russelåter, store russetreff osv.

Anonymkode: 7dfa6...6ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er enig. Slik russetiden er blitt de seneste årene er galskap. Ungdom ruinerer seg, tar opp lån for å få "kul nok" russetid, være med de "kuleste". Og så står de gjerne der året etter, og har rotet bort studieintroduksjonen pga. for dårlige karakterer siste året på vgs. Og de begynner da studietiden, om de kommer inn, med forbrukslån i tillegg. Helt håpløst.

Russetradisjonen, slik den var finnes knapt lenger, så den burde avskaffes, spesielt når vi ser hvor mye negativt det fører med seg slik den er blitt.

Alternativt burde russen selv tatt initiativ til å tone ned feiringen, at man maks bør bruke et visst beløp, at de ikke har store russebusser, betaler for egne russelåter, store russetreff osv.

Anonymkode: 7dfa6...6ca

Ja jeg synes også at det tar helt av for mange og tror det er en del ungdommer som får mye av tiden på videregående ødelagt. Både av for mye festligheter for noen, for andre av å ikke helt være med der de helst vil.

Hvor gøy er det å å være den eller de som ikke fikk være med på den kuleste bussen fordi det ikke er plass eller du er regnet for å være kul nok🤔

Skrevet

Jeg kjenner igjen deler av virkelighetsbeskrivelsen. Her jeg bor begynner de kule å gjøre avtaler om russebuss allerede i 10. klasse. Før 1. klasse er slutt er gruppene langt på vei satt. Da min eldste var russ tror jeg ca halvparten av kullet var på en buss, muligens litt færre. I gruppa som ikke var på buss var det noen uinteresserte, noen som ikke fikser det sosiale, noen med russebil og en ganske stor gruppe vandre- og haikeruss. Det var en guttebuss og en jentebuss for de aller peneste og mest populære, og et par busser for hver kjønn med de i sjiktet under. Datteren min var ikke på buss, men på en van. Jeg var veldig fornøyd med det, de hadde et rimelig pengeforbruk og var en trygg og fin gjeng. Selv sa hun «Du trenger ikke være sååå fornøyd med meg, mamma. Jeg er veldig fornøyd med den russetiden jeg fikk, men jeg ble jo heller ikke spurt om jeg ville være med på en buss, så det er ikke sånn at jeg 100% gjorde det gode valget altså». 
Det er kanskje lett å tenke at alle er med på dette racet og at de som faller utenfor virkelig går på trynet. Det kjenner jeg ikke igjen. Min datter og ganske mange andre var himmelfalne over hvor mye penger enkelte brukte og hvor mye de festet. Hun er idrettsjente og har etter min vurdering sunne verdier, og det er mange som henne. 

Skrevet
Nyttårs barn skrev (2 timer siden):

Ja jeg synes også at det tar helt av for mange og tror det er en del ungdommer som får mye av tiden på videregående ødelagt. Både av for mye festligheter for noen, for andre av å ikke helt være med der de helst vil.

Hvor gøy er det å å være den eller de som ikke fikk være med på den kuleste bussen fordi det ikke er plass eller du er regnet for å være kul nok🤔

Å ikke få være med på den "kuleste" bussen er ikke farlig. Det opplever de fleste. Å ikke få være med noe sted derimot, det er tungt.

Anonymkode: 5bfa7...977

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Å ikke få være med på den "kuleste" bussen er ikke farlig. Det opplever de fleste. Å ikke få være med noe sted derimot, det er tungt.

Anonymkode: 5bfa7...977

Ja det er klart, men jeg tror en del faller litt utenfor og opplever at venner får bli med men ikke de selv. Hørte akkurat en sånn historie hvor en akkurat ikke får være med på bussen med vennene fordi det ikke er plass. Hun får da helle ikke bli med på fester og alle de sosiale aktivitetene som er kun for de på bussen. 

Og så er det selvfølgelig mange ungdommer som ikke tar russetiden så nøye og som fokuserer på andre ting, eksamen og vitnemål for eksempel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det var da et veldig dømmende og generaliserende svar 😳

Skrevet

Jeg bor i en liten by i nord, og her eksisterer ikke konseptet russebuss. Likevel er russegruppene satt tidlig i første klasse, og det er utrolig sårt for dem som ikke får være med noe sted. 

Anonymkode: 0375e...33c

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det var da veldig? Jeg håper virkelig at du skriver ut fra en oppfatning du har dannet seg uten grunnlag og i ren fantasi. Uansett er det en stor del du har glemt, den største delen, den hvor de aller fleste befinner seg. 

Min datter er russ i år, på en av landets største skoler i en av landets største byer. Det er faktisk ingen buss på skolen i år. Noen har lagt mye penger i russetiden og planlagt siden ungdomsskolen, men det er de færreste. Russen er mye bedre enn sitt rykte, det er hvertfall min erfaring. 

Og ikke glem, det gikk en kule varmt på 80-90-tallet også...

Anonymkode: 95288...458

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Det var da veldig? Jeg håper virkelig at du skriver ut fra en oppfatning du har dannet seg uten grunnlag og i ren fantasi. Uansett er det en stor del du har glemt, den største delen, den hvor de aller fleste befinner seg. 

Min datter er russ i år, på en av landets største skoler i en av landets største byer. Det er faktisk ingen buss på skolen i år. Noen har lagt mye penger i russetiden og planlagt siden ungdomsskolen, men det er de færreste. Russen er mye bedre enn sitt rykte, det er hvertfall min erfaring. 

Og ikke glem, det gikk en kule varmt på 80-90-tallet også...

Anonymkode: 95288...458

Ja det gjorde det nok, men det var ikke like mye rangering tror jeg. I min klasse på musikklinja var alle som ville feire russ sammen. Noen tok den mer ut i russetida enn andre, men vi var ilag og alle fikk være med på lik linje.

Skrevet

For det første kam det være du slipper å tenke på det, for de som går yrkesfag blir ikke russ (med mindre de tar påbygg). For det andre er dette veldig ulikt for hvor i landet man bor og hvilke del av en by man bor i. Jeg bor i Bergen og har to ungdommer i vgs og jobber selv i en vgs. Skolen der jeg jobber ligger i utkanten av byen og har sjeldent noen russ med buss, i høyden en eller to grupper, men som regel ingen. De bruker lite tid på å planlegge russetiden, men litt snakk om det er der fra VG1, ja. Det er likevel ikke før siste året de bruker tid på det. På skolen til 18-åringen min er det mest yrkesfag, så de er få som skal være russ. Ingen på buss. På skolen til 16-åringen er det derimot mange som er veldig opptatt av buss, russetiden osv., men også her er det slik at der noen "lever og ånder" for russetiden fra vg1 av, så er der slik at majoriteten heldigvis ikke er så opptatt av det og helst vil være "gåruss" og ikke gjøre så mye ut av det.

Anonymkode: f1ceb...e52

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

For det første kam det være du slipper å tenke på det, for de som går yrkesfag blir ikke russ (med mindre de tar påbygg). For det andre er dette veldig ulikt for hvor i landet man bor og hvilke del av en by man bor i. Jeg bor i Bergen og har to ungdommer i vgs og jobber selv i en vgs. Skolen der jeg jobber ligger i utkanten av byen og har sjeldent noen russ med buss, i høyden en eller to grupper, men som regel ingen. De bruker lite tid på å planlegge russetiden, men litt snakk om det er der fra VG1, ja. Det er likevel ikke før siste året de bruker tid på det. På skolen til 18-åringen min er det mest yrkesfag, så de er få som skal være russ. Ingen på buss. På skolen til 16-åringen er det derimot mange som er veldig opptatt av buss, russetiden osv., men også her er det slik at der noen "lever og ånder" for russetiden fra vg1 av, så er der slik at majoriteten heldigvis ikke er så opptatt av det og helst vil være "gåruss" og ikke gjøre så mye ut av det.

Ja det kommer nok litt an på hvor i landet man bor. Men her er det like stas å være russ selv om man går yrkesfag. Lærlinger tar like stor del i russefeiringen som stort sett er utenom skoletid uansett. Det kommer jo an på om man har en gjeng man går sammen med til vanlig, slik at det føles litt naturlig å fortsatt være med. 

Anonymkode: 228fe...17a

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg var ikke en av de kule, men jeg hadde likevel min gjeng jeg gikk med som var lik meg. Det finnes jo ikke bare EN stor russegruppe da, heldigvis. Man kan jo ha egne grupper som passer egen personlighet og interesser, som bare vil slappe av og kose seg i russetida. En finner jo stort sett sine likemenn. 

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (1 time siden):

Jeg var ikke en av de kule, men jeg hadde likevel min gjeng jeg gikk med som var lik meg. Det finnes jo ikke bare EN stor russegruppe da, heldigvis. Man kan jo ha egne grupper som passer egen personlighet og interesser, som bare vil slappe av og kose seg i russetida. En finner jo stort sett sine likemenn. 

Ja det kan du si. Men likevel er det mange ungdommer som opplever å bli valgt bort, ikke være kule nok til den gjengen der de helst vil være med. Det må nødvendigvis være et tak på hvor mange som er med i en buss eller i en van og noen vil da vøre blant de som ikke helt får innpass.

Jeg er ikke så veldig bekymret for egne unger men jeg synes at det er feil at en feiring av felles innsats og ferdig skolegang skal gjøres til noe som stresser mange fordi de ikke helt henger med. Tror det er veldig sårt,og i tillegg noe som er vanskelig å snakke åpent om

Skrevet
Nyttårs barn skrev (3 timer siden):

Ja det gjorde det nok, men det var ikke like mye rangering tror jeg. I min klasse på musikklinja var alle som ville feire russ sammen. Noen tok den mer ut i russetida enn andre, men vi var ilag og alle fikk være med på lik linje.

Hvor i landet var dette? 

Anonymkode: 44485...59a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Her er elever på yrkesfag også med på russefeiringen. Bor på nedre Romeriket. De har både egne busser/vaner eller de er med på bussen til resten av vennegjengen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Her er elever på yrkesfag også med på russefeiringen. Bor på nedre Romeriket. De har både egne busser/vaner eller de er med på bussen til resten av vennegjengen. 

Da er det ulike måter å ordne seg på. I Bergen er det ikke vanlig at de på YF er russ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...