Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #1 Skrevet 6. april 2021 Er 178 høy og 122 kilo. Har ett overspisings problem og vet ikke om jeg klarer dette uten hjelp. Sliter sikkert psykisk med ett eller annet som jeg ikke vet🙈 men det jeg lurer på, blir det bedre om eg fks slankeoperer meg? Anonymkode: 5a272...8c1
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #2 Skrevet 6. april 2021 https://www.ark.no/boker/Christopher-G-Fairburn-Fa-bukt-med-overspising-9788205467934 og www.nettros.no Jeg har det omtrent som deg, jeg har konkludert med at operasjonen ikke er løsningen fordi problemet sitter i hodet. Jeg har begynt på Rådgivning om Spiseforstyrrelser, ROS, og får veldig god hjelp der. Pluss leser og jobbet meg gjennom boka . Begge linkene øverst her. Anonymkode: 81003...e5c
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #3 Skrevet 6. april 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): https://www.ark.no/boker/Christopher-G-Fairburn-Fa-bukt-med-overspising-9788205467934 og www.nettros.no Jeg har det omtrent som deg, jeg har konkludert med at operasjonen ikke er løsningen fordi problemet sitter i hodet. Jeg har begynt på Rådgivning om Spiseforstyrrelser, ROS, og får veldig god hjelp der. Pluss leser og jobbet meg gjennom boka . Begge linkene øverst her. Anonymkode: 81003...e5c Takk🙂 Anonymkode: 5a272...8c1
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #4 Skrevet 6. april 2021 Jeg er 125 og 163. Overspiser, men kommer ikke til å ta operasjon. Vet om ei som ble benskjør etter operasjonen. Hun fikk tarmslyng flere ganger og flere år etter operasjonen døde hun nesten pga komplikasjoner. Anonymkode: 46f74...16e
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #5 Skrevet 6. april 2021 Jeg så en gang deler av en episode på TLC om en dame som overspiste og fikk slankeoperasjon. For henne var maten en måte å takle følelser. Hun spiste for å feire når hun var glad, men enda viktigere for henne var det å spise for å takle vanskelige følelser. Spisingen var hennes terapi. For henne ble operasjonen et problem i og med at hun ikke hadde fått behandling for grunnene til at hun overspiste. Nå de vanskelige følelsene kom hadde hun ingen verktøy til å håndtere dem. Mat ga henne ikke samme glede og trøst lenger i og med at magesekken nå var så liten. Terapien hennes var tatt bort fra henne uten at den var erstattet med noe. Hun fikk hjelp til slutt, men før det slet hun veldig og gikk mye lenger ned i kjelleren enn hun noen sinne hadde gjort før operasjonen. Jeg tror jeg ville prøvd å finne ut hvorfor jeg overspiste før jeg tok operasjon. Er det "bare" vane er det nok lettere å legge om livet etter operasjonen. Er det noe mer bak ville jeg vurdert hvor alvorlig dette var og hvor mye av dette som måtte behandles bør man gikk i gang med operasjonen. Anonymkode: 8fa2f...e51
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #6 Skrevet 6. april 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg er 125 og 163. Overspiser, men kommer ikke til å ta operasjon. Vet om ei som ble benskjør etter operasjonen. Hun fikk tarmslyng flere ganger og flere år etter operasjonen døde hun nesten pga komplikasjoner. Anonymkode: 46f74...16e Alle operasjoner innebærer risiko, operasjonene gjennomføres allikevel, ettersom risikoen for sykdom og redusert livslengde er større ved sykelig overvekt. Du må være flink til å ta vitaminer daglig, blant annet kalsium. Det er klart at du kan utvikle osteoporose dersom du ikke er flink til å ta tilskuddene dine. Anonymkode: 5bc93...df8
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #7 Skrevet 7. april 2021 Var det ikke sånn at HI spurte om de som har tatt slankeoperasjon skulle se hit? Anonymkode: dc2eb...928
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #8 Skrevet 7. april 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Er 178 høy og 122 kilo. Har ett overspisings problem og vet ikke om jeg klarer dette uten hjelp. Sliter sikkert psykisk med ett eller annet som jeg ikke vet🙈 men det jeg lurer på, blir det bedre om eg fks slankeoperer meg? Anonymkode: 5a272...8c1 Slankeoperasjon hjelper ikke mot overspising. Hvis problemet ditt er overspising, vil du være like stor etter slankeoperasjon over tid. Jeg har ikke tatt slik operasjon selv, men har to i omgangskretsen som har. Den ene er like stor i dag, for han klarte å utvide magesekken igjen. Den andre har holdt seg slank, men hun har gått til intensiv behandling hos psykolog før og etter operasjonen. Først må du gjøre noe med det psykologiske problemer som er overspising, og så vurdere slankeoperasjon. Anonymkode: 66a23...57c
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #9 Skrevet 7. april 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Alle operasjoner innebærer risiko, operasjonene gjennomføres allikevel, ettersom risikoen for sykdom og redusert livslengde er større ved sykelig overvekt. Du må være flink til å ta vitaminer daglig, blant annet kalsium. Det er klart at du kan utvikle osteoporose dersom du ikke er flink til å ta tilskuddene dine. Anonymkode: 5bc93...df8 Problemet er jo at mange av dem som har tatt slik operasjon, blir store igjen. Anonymkode: 66a23...57c
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #10 Skrevet 7. april 2021 Som mange her inne påpeker, må du nok først, eller samtidig, ta tak i det psykiske. Venninnen min tok slankeoperasjon og gikk ned masse i vekt og var skikkelig fornøyd. Problemet var at etter den første gledesrusen la seg, og med den motivasjonen, kom hun i et slags vakuum hun ikke helt taklet. Og da noe skjedde i livet, negativt, begynte hun på nytt og trøstespise og la langsomt på seg igjen. Nå er hun større enn det hun var før operasjonen og har sagt at hun gjerne vil ta en ny, men at hun da først må gå til psykolog og jobbe med det psykiske. Anonymkode: 1a78e...ec6
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #11 Skrevet 7. april 2021 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Problemet er jo at mange av dem som har tatt slik operasjon, blir store igjen. En 12 års studie viser at mye av effekten av operasjonen faktisk holdt seg. Ja noen går opp i vekt igjen men de aller fleste stabiliserer seg på en vekt som er langt lavere enn startvekta da de tok operasjonen. jeg tok operasjon for 7år siden. Angrer ikke. Jeg veide 125kg og gikk ned til 68. Nå ligger jeg på 75kg og er fornøyd med det. Det er ikke en enkel løsning. Jeg må nok alltid være veldig forsiktig slik at jeg ikke går opp i vekt men operasjonen hjelper meg ved at jeg blir veldig uvel av for mye sukker og fett, det gjør at jeg ikke lenger klarer spise for mye selv om jeg «ønsker» det. Jeg har gått opp og ned i vekt hele livet og før operasjonen hadde jeg gått ned (og opp igjen) nesten 100kg. (Ned 20kg-opp 25, ned 25 kg opp 35 osv) så jeg vet operasjonen var eneste mulighet for meg å komme ned i en ok vekt. Det betyr ikke at jeg er friskemeldt fra spiseproblemene mine, de må jeg nok alltid jobbe med. Anonymkode: 9b3e2...0cc
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #12 Skrevet 7. april 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Som mange her inne påpeker, må du nok først, eller samtidig, ta tak i det psykiske. Venninnen min tok slankeoperasjon og gikk ned masse i vekt og var skikkelig fornøyd. Problemet var at etter den første gledesrusen la seg, og med den motivasjonen, kom hun i et slags vakuum hun ikke helt taklet. Og da noe skjedde i livet, negativt, begynte hun på nytt og trøstespise og la langsomt på seg igjen. Nå er hun større enn det hun var før operasjonen og har sagt at hun gjerne vil ta en ny, men at hun da først må gå til psykolog og jobbe med det psykiske. Anonymkode: 1a78e...ec6 Ta ny operasjon? Har man gastric bypass er det ikke mer å gjøre. Har man tatt sleeve kan man saktens ta en gastric bypass, men det er vel masse regler for hvem som får det. Vil tro det kun gjelder de som faktisk ikke gikk ned noe av sleeve. Anonymkode: 8c8d4...7ae
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #13 Skrevet 7. april 2021 Jeg har ikke gjort det selv, men har noen bekjente som har gjort det. De måtte legge om livsstilen sin før de fikk oprasjon, gå til psykologer osv. Min veninne er veldig glad for at oprasjonen ble utsatt en gang pga sykdom, for da fikk hun en liten knekk som hun trengte psykisk. Da fikk hun kjenne på hvor vanskelig det var å holde seg til den nye livsstilen når dagene ikke var lette. For etter oprasjonen så har det vært mange tunge dager og det har vært vanskelig å holde den livsstilen hun trenger. Som hun sier, med barn i hus så er det vanskelig både med å spise riktig og til rette tider for at kroppen skal fungere uten at hele familien blir satt til side. Så utifra det jeg har fått vite fra mine bekjente så må tankene dine omstilles før oprasjonen. Du bør ikke måtte håndtere alt etterpå, for det blir nok annet du må forholde deg til da. Anonymkode: 6e494...864
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #14 Skrevet 7. april 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Er 178 høy og 122 kilo. Har ett overspisings problem og vet ikke om jeg klarer dette uten hjelp. Sliter sikkert psykisk med ett eller annet som jeg ikke vet🙈 men det jeg lurer på, blir det bedre om eg fks slankeoperer meg? Anonymkode: 5a272...8c1 Ser du har fått flere svar om at ved overspising kan problemet vedvare også etter operasjon og dermed gå opp igjen. Noen gjør jo det, men ikke alle. I det første året klarer du overhodet ikke overspise uansett, så uvanen med overspising brytes av seg selv, om det kun er en uvane. Er det kraftig psykisk problem kan det uansett være greit med faglig hjelp. Det er verdt å prøve da. Du oppfyller kravene. Vil sterkt anbefale sleevemetoden istedet for gastric bypass, for ved sleeve beholdes evnen til næringsopptak og du unngår mangelsykdommer. Jeg har tatt sleeve for 8 år siden. Gikk ned 45 kilo, har gått opp 18 igjen. Gikk opp disse da jeg startet med p-sprøyte og seroquel for 4 år siden. Begge disse medikamentene gir vektoppgang. Sliter med å få kiloene av meg igjen. Har sluttet med de nå og håper det skal løsne. Mulig jeg får hjelp med Mysimba eller noe, skal til lege om et par uker. Overspising etter en operasjon er mulig på det viset at du gresser mer. Nå spiser du vel gjerne mye på en gang, men etter operasjon klarer du ikke det, men fordeler du det på hele dagen og småspiser hele tiden (derav ordet gressing) så blir det kalorioverskudd og du går opp. Dette er gjerne noe de fleste klarer etter et år eller to. De første to årene er jo magen såå liten, men den kan utvides. Anonymkode: 8c8d4...7ae
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #15 Skrevet 7. april 2021 Takk for svar alle🙂 lege har henvist meg til overvektsklinikken på sjukehuset så får vel hjelp der tenker eg🙂 vil egentlig ikke operer heller🙈 Hi Anonymkode: 5a272...8c1
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #16 Skrevet 7. april 2021 Jeg kjenner tre faktisk fire stykker som har tatt operasjonen. Fetteren til mamma, et ektepar hvor begge gjorde det, og pappaen til en av sønnens kamerater. Fetteren til mamma gikk ned i vekt, men klarte ikke få bukt med småstpising og trøstespising og gikk sakte men sikkert opp igen. 4-5 år etter operasjonen var han større enn før han tok den. Han utvidet magen igjen. Mannen i ekteparet gikk ned nesten 50 kg, men gikk så opp igjen ca halvparten. Han er i dag altså 20-30 kg lettere enn da han var på sitt tyngste, men fremdeles litt overvektig. Kona i ekteparet og pappaen til sønnens kamerat er begge slanke i dag. Det alle fire har sagt er at man aldri blir 100% frisk fra en spiseforstyrrelse, så resten av livet må man leve med den, men operasjonen er et verktøy for å holde en sunnere vekt. Det er ingen quick fix, men et hjelpemiddel på veien mot et sunnere liv. Men litt opphengt i mat, mer tankekjør rundt mat og en evig jobb med å spise lite nok til å holde seg slank er der uansett. Anonymkode: 0834d...5d1
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #17 Skrevet 7. april 2021 15 hours ago, Anonym bruker said: Er 178 høy og 122 kilo. Har ett overspisings problem og vet ikke om jeg klarer dette uten hjelp. Sliter sikkert psykisk med ett eller annet som jeg ikke vet🙈 men det jeg lurer på, blir det bedre om eg fks slankeoperer meg? Anonymkode: 5a272...8c1 det er den største feilen jeg har gjort noe gang, sliter så mye med mat og alt, og veier litt for lite enn det jeg ønsker, jeg var 179cm og 167 kg, så helt klart greit og gå ned, men nå veier jeg bare 65, og sliter og komme meg opp i vekt. Hvis jeg skulle velge om igjen hadde jeg funnet på noe annet Anonymkode: d3dd8...6e4
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #18 Skrevet 7. april 2021 Nei, du operer ikke hodet men magen. Du må jobbe hardt fot å klare det. men ja du går ned i vekt. Anonymkode: da820...349
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #19 Skrevet 7. april 2021 Jeg har - i motsetning til de fleste som uttaler seg - tatt gastric bypass operasjon i 2012. Gikk ned 60 kg første året, ble altfor tynn. Har greid å legge på meg ca 15 kg, og har nå siste 3 år vært stabil. Å gå ned etter operasjonen er ikke hard jobb, det gikk helt av seg selv. De første årene var som å være på lykkedop!! En følelse som ikke lar seg beskrive for noen andre enn de som har opplevd det selv! Å oppleve at kiloene raser av uten at du trenger å tenke på det, følelsen av å være lett i kroppen, gå hundre trapper uten å være andpusten, fjellturer, for ikke å snakke om shopping!! Hærregud, sørg for å ha stort klebudsjett, det er galskap den følelsen når du passer ALT av klær! I dag er jeg normalvektig, har fjernet overflødig hud, og hodet er også mer "på plass". Dvs jeg tenker ikke på at jeg er slank hele tiden, det er blitt normaltilstand for meg. Jeg har ikke hatt noen plager, alt har gått ukomplisert. Jeg kjenner 11 andre som har tatt operasjon, kun en har hatt problemer. Dette er en mann som fikk problemer med alkohol og psyken etterpå. Ellers er alle "på samme sted" som meg. Jeg vil anbefale operasjonen til alle som er overvektig! Det er fantastisk! Lykke til! Anonymkode: 52053...2e7
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #20 Skrevet 7. april 2021 I motsetning til andre som svarer basert på kjenninger, så har jeg gjort det selv. Jeg tok GBP ( kunne ikke ta sleeve pga annen sykdom)på et offentlig sykehus, og med det fulgte det krav til omlegging av kost, veiledning, vektnedgang og ulike gruppesamtaler gjennom et helt år før det ble min tur. Jeg var ikke ekstremt overvektig, men har en tilleggssykdom som gjør at jeg trengte å gå ned og få kroppen i bedre balanse. Jeg er ikke enig med hun over om at alt renner av og går såååååååå enkelt, for det har det ikke gjort. Det er jobb, med vaner, klokka og trening. Motivasjon for meg er bedre helse. Det sagt så skulle jeg ønske noen hadde anbefalt og diskutert dette med meg for mange år siden...... jeg anbefaler det, men vær klar for en jobb, og i mange tilfeller tror jeg det er lurt med offentlig framfor privat for å få året å forberede seg på. Hvorvidt man lykkes tror jeg handler mye om målet ( det er ikke en quick fix), og at man er motivert til å legge om livsstilen og nyttegjøre seg av verktøyene en får. lykke til ❤️ Anonymkode: c0ff3...159
beef sister Skrevet 7. april 2021 #21 Skrevet 7. april 2021 Når din utfordring er overspising, tenker jeg at det er hensiktsmessig å ta tak i det før du gjennomfører en slankeoperasjon. Når mat brukes som følelsesregulering, som er en hyppig årsak til at mange overspiser, vil ikke problemet forsvinne ved å ta en operasjon. Når det er sagt, er det ikke noe i veien med å gjøre begge deler. Jeg tror slettes ikke at en slankeoperasjon er riktig for alle, men det er utvilsomt det som har best effekt mtp. varig vekttap. Det er før øvrig ikke mulig å utvide magesekken til normal størrelse. Magesekken kan naturligvis utvides noe, men ettersom omtrent 85% fjernes (gastric sleeve), sier det seg selv at det er fysisk umulig å utvide magesekken fullstendig. Men dersom man småspiser hele tiden, for eksempel, er det selvsagt en enkel sak å gå opp i vekt igjen, selv om man ikke får i seg mye av gangen. Vektnedgang er som regel enkelt å få til for de aller fleste, det er det å holde vekten som er utfordringen. Når forskning viser at 1-3% av de som har hatt BMI over 30 klarer å holde vekten etter vektnedgang, er det liten tvil om at en slankeoperasjon kan være et svært nyttig verktøy. Flertallet som gjennomfører en slankeoperasjon blir ikke normalvektige, og mange vil nok også kunne legge på seg noe igjen, men det er allikevel et faktum at en slankeoperasjon er det som gir best effekt mtp. varig vekttap. Komplikasjoner er det også alltid forbundet med operasjon, men det er som med alt av operasjoner; man må vurdere hvorvidt risikoen for å utvikle livsstilssykdommer grunnet sykelig overvekt er større enn f.eks. risikoen for å få komplikasjoner eller plager etter en operasjon. Noe av det som nevnes over her, slik som osteoporose, forebygges ved å ta vitaminer daglig. Har for øvrig ingen personlig erfaring med en slankeoperasjon, men jeg ser helt klart at det er et svært nyttig verktøy for å vedlikeholde vekttap. Men det er klart at hodet må være med, dersom målet er å lykkes.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #22 Skrevet 7. april 2021 Enig med siste taler. Det er mye stigma knyttet til overvekt og folk elsker å føle seg bedre enn andre. Statistikken er likevel klar; operasjon er det eneste alternativet som holder vekten nede for mer enn 1-3%. Det er mulig at enkelte legemidler som finnes på markedet kan gjøre noe av det samme, men så lenge helsesystemet ikke baserer behandling av fedme på fakta, så forskrives de kun når man skal gå ned. Da går man opp igjen etterpå. Anonymkode: ebab4...1ca
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #23 Skrevet 7. april 2021 5 hours ago, beef sister said: Når din utfordring er overspising, tenker jeg at det er hensiktsmessig å ta tak i det før du gjennomfører en slankeoperasjon. Når mat brukes som følelsesregulering, som er en hyppig årsak til at mange overspiser, vil ikke problemet forsvinne ved å ta en operasjon. Når det er sagt, er det ikke noe i veien med å gjøre begge deler. Jeg tror slettes ikke at en slankeoperasjon er riktig for alle, men det er utvilsomt det som har best effekt mtp. varig vekttap. Det er før øvrig ikke mulig å utvide magesekken til normal størrelse. Magesekken kan naturligvis utvides noe, men ettersom omtrent 85% fjernes (gastric sleeve), sier det seg selv at det er fysisk umulig å utvide magesekken fullstendig. Men dersom man småspiser hele tiden, for eksempel, er det selvsagt en enkel sak å gå opp i vekt igjen, selv om man ikke får i seg mye av gangen. Vektnedgang er som regel enkelt å få til for de aller fleste, det er det å holde vekten som er utfordringen. Når forskning viser at 1-3% av de som har hatt BMI over 30 klarer å holde vekten etter vektnedgang, er det liten tvil om at en slankeoperasjon kan være et svært nyttig verktøy. Flertallet som gjennomfører en slankeoperasjon blir ikke normalvektige, og mange vil nok også kunne legge på seg noe igjen, men det er allikevel et faktum at en slankeoperasjon er det som gir best effekt mtp. varig vekttap. Komplikasjoner er det også alltid forbundet med operasjon, men det er som med alt av operasjoner; man må vurdere hvorvidt risikoen for å utvikle livsstilssykdommer grunnet sykelig overvekt er større enn f.eks. risikoen for å få komplikasjoner eller plager etter en operasjon. Noe av det som nevnes over her, slik som osteoporose, forebygges ved å ta vitaminer daglig. Har for øvrig ingen personlig erfaring med en slankeoperasjon, men jeg ser helt klart at det er et svært nyttig verktøy for å vedlikeholde vekttap. Men det er klart at hodet må være med, dersom målet er å lykkes. Syns vi skal være forsiktige med å oppfordre til slankeoperasjoner. Her var det skjønnmaling. Flertallet blir like stor igjen eller får mye problemer etter operasjon... Viss det er så fantastisk må jeg spørre hvorfor du ikke har gjennomført selv. Nettopp fordi det ikke er så fantastisk som enkelte her framstiller det som. Anonymkode: 4c7fe...064
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #24 Skrevet 7. april 2021 Jeg er ikke slankeoperert, men jeg kjenner 4 som er det. Nr 1 er tilbake på overvekt igjen, nr 2 er på vei opp i vekt. De to andre har holdt vekten nede. De var også i 4 forskjellige situasjoner nr en er ufør og synes mye synd på seg selv, og spiser for for å dempe det. Nr to er sosialklient og spiser lite mat, men mye godteri og ville bli tynn for å kunne gå fra mannen (ble attraktiv for andre). Nr tre tok operasjonen etter at mannen forlot henne for en mye yngre modell, og nr 4 mistet flere familiemedlemmer pga fedme. Det er ikke det at jeg tviler på at alle kunne klart det, men jeg tror at årsaken til at man klarer det har stor betydning Anonymkode: b0b1b...837
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #25 Skrevet 7. april 2021 Jeg har tatt sleve for en del år siden, og det har tre stykker jeg kjenner også. Alle de andre tre gikk raskt ned til normalvekt, en av dem har i løpet av lang tid gått opp igjen litt (gikk ned 90 kg, opp igjen ca 30) og har holdt seg stabil i noen år nå. De to andre er tilbake der de var før operasjonen. Jeg gikk bare ned litt over halvparten av overvekten, og det tok lenger tid for meg å gå ned enn for de andre, men jeg har ikke gått opp igjen noe. Selv om jeg fortsatt er overvektig så er jeg veldig fornøyd med å ha mindre å bære på. Og jeg er mye friskere enn jeg var før. Jeg slet også med overspising og har gått litt over til "gressing" som beskrevet i et innlegg lenger opp. For det som sitter i hodet forsvinner ikke med operasjon, og det er nok derfor jeg ikke har gått ned mer. Men det begrenser seg jo likevel en del hvor mye jeg klarer å spise. En ulempe er at det å spise oftere har gjort at jeg får oftere hull i tennene. Andre utfordringer er det jo også, som flere har nevnt, alt er ikke bare enkelt. Men alt i alt har jeg det mye bedre enn før operasjonen. Anonymkode: 1040b...998
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå