Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #1 Skrevet 5. april 2021 Min snart 16 åring har ei venninne som ringer til alle døgnets tider, telefonen til jenta må ligge nede får ikke ha den på rommet om natta..Kl.06.30 idag våkna jeg av at hun ringte, ikke 1 gang men 8 ganger!!!! Siste fridag med å kunne sove litt lenger liksom 🙄 Er det innenfor å si I fra til mora at hun ikke skal holde på med denne ringingen? Hun ringer om natta også..Jenta mi har sagt i fra men det hører hun ikke på. Hun ringer henne hele dagen ellers også.. Anonymkode: 9c878...f1a
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. april 2021 #2 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Min snart 16 åring har ei venninne som ringer til alle døgnets tider, telefonen til jenta må ligge nede får ikke ha den på rommet om natta..Kl.06.30 idag våkna jeg av at hun ringte, ikke 1 gang men 8 ganger!!!! Siste fridag med å kunne sove litt lenger liksom 🙄 Er det innenfor å si I fra til mora at hun ikke skal holde på med denne ringingen? Hun ringer om natta også..Jenta mi har sagt i fra men det hører hun ikke på. Hun ringer henne hele dagen ellers også.. Anonymkode: 9c878...f1a Her er løsningen veldig enkel. Telefon er lydløs på natten
MammantilNurket Skrevet 5. april 2021 #3 Skrevet 5. april 2021 (endret) Ja, jeg tenker at det er helt greit å gi beskjed om dette. Inntil videre kan dere eventuelt be datteren deres om å ha telefonen på lydløs eller i «ikke forstyrr»-modus. I ytterste konsekvens hadde vi bedt henne om å blokkere venninnen for en periode. Dette høres jo i det store hele ut som en litt (?) spesiell relasjon. Endret 5. april 2021 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #4 Skrevet 5. april 2021 Jeg tenker foreldrene kanskje bør få vite om datterens noe grenseløse oppførsel, så hun kan få litt korrigering. Anonymkode: cd6c0...a8e
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #5 Skrevet 5. april 2021 Hun pleier å ha telefonen på lydlø,men nå har det vært bra noen dager derfor glemte hun det i går.. 16 åringen det gjelde er litt spesiell ja, hun er for d første hjemme med søstra si mens mor,bror og stefar er i campingvogna..Uka før påske la hun seg ned i veien og sa hun ville dø så de måtte dra henne ut av veien..De har sagt i fra til lærerene og rådgiver på skolen, hun rådgiveren fikk henne inn hos bup eller noe sånt så hun skulle få snakket om problemene.Men det likte hun ikke og da sa mora at det var greit at hun ikke gikk flere ganger...Hun bryr seg ikke om henne i det hele tatt..Og faren sin vil ikke jenta ha kontakt med..Han er det litt tak i, vi kjenner han godt men når han tar kontakt med dattera så avviser hun han..Så hun sliter nok veldig. Hi Anonymkode: 9c878...f1a
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #6 Skrevet 5. april 2021 Nei, det synes jeg ikke. Datteren din kan sette telefonen på lydløs og hun kan snakke med venninnen, men å sladre til mor om noe som ikke burde være noe problem for dere å ungå å bli plaget av synes jeg ikke du bør. Det kan være at jenta har ting å snakke om som er viktig for henne. Anonymkode: f6c0c...5b5
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #7 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hun pleier å ha telefonen på lydlø,men nå har det vært bra noen dager derfor glemte hun det i går.. 16 åringen det gjelde er litt spesiell ja, hun er for d første hjemme med søstra si mens mor,bror og stefar er i campingvogna..Uka før påske la hun seg ned i veien og sa hun ville dø så de måtte dra henne ut av veien..De har sagt i fra til lærerene og rådgiver på skolen, hun rådgiveren fikk henne inn hos bup eller noe sånt så hun skulle få snakket om problemene.Men det likte hun ikke og da sa mora at det var greit at hun ikke gikk flere ganger...Hun bryr seg ikke om henne i det hele tatt..Og faren sin vil ikke jenta ha kontakt med..Han er det litt tak i, vi kjenner han godt men når han tar kontakt med dattera så avviser hun han..Så hun sliter nok veldig. Hi Anonymkode: 9c878...f1a Da synes jeg heller du slal gi henne ditt nummer slik at hun kan ringe deg om hun virkelig trenger noen å prate med. Anonymkode: f6c0c...5b5
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #8 Skrevet 5. april 2021 Her er det helt tydelig en ungdom som sliter og har det vanskelig. Denne ringingen kan være hennes rop om hjelp. Gjør noe før det er for sent. Anonymkode: 2d9c5...ae9
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. april 2021 #9 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hun pleier å ha telefonen på lydlø,men nå har det vært bra noen dager derfor glemte hun det i går.. 16 åringen det gjelde er litt spesiell ja, hun er for d første hjemme med søstra si mens mor,bror og stefar er i campingvogna..Uka før påske la hun seg ned i veien og sa hun ville dø så de måtte dra henne ut av veien..De har sagt i fra til lærerene og rådgiver på skolen, hun rådgiveren fikk henne inn hos bup eller noe sånt så hun skulle få snakket om problemene.Men det likte hun ikke og da sa mora at det var greit at hun ikke gikk flere ganger...Hun bryr seg ikke om henne i det hele tatt..Og faren sin vil ikke jenta ha kontakt med..Han er det litt tak i, vi kjenner han godt men når han tar kontakt med dattera så avviser hun han..Så hun sliter nok veldig. Hi Anonymkode: 9c878...f1a Det her har i grunn ingenting med problemstillingen å gjøre. Det eneste du kan bruke det til er å vurdere hvorvidt mor vil ta tak i det eller ikke hvis du sier noe. Datteren din blir nok nødt til enten å si fra om at hun ikke ønsker slik hyppig kontakt , blokkere nummeret en periode eller å huske å sette telefon på lydløs. Utover det bør du vurdere hvorvidt du skal melde bekymring rundt jentas situasjon
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #10 Skrevet 5. april 2021 Mine unger har telefonen på automatisk ikke forstyrr om natta, trenger ikke sette det på hver natt. Jeg har også det, mellom 22 og 07 hver dag er telefonen på ikke forstyrr. Har valgt ut hvilke nr som går gjennom og det er mann og barn. Men det er jo en skikkelig uting da, å ringe til alle døgnets tider. Jeg ville nok sagt det til jenta selv neste gang hun var innom Anonymkode: d7415...fed
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #11 Skrevet 5. april 2021 Man kan stille inn telefonen så den er på ikke-forstyrr til samme tid hver hverdag, for eksempel. Og andre tider i helgene om man vil det. Så trenger hun ikke huske å sette den på lydløs. Anonymkode: 19739...2c7
MammantilNurket Skrevet 5. april 2021 #12 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Hun pleier å ha telefonen på lydlø,men nå har det vært bra noen dager derfor glemte hun det i går.. 16 åringen det gjelde er litt spesiell ja, hun er for d første hjemme med søstra si mens mor,bror og stefar er i campingvogna..Uka før påske la hun seg ned i veien og sa hun ville dø så de måtte dra henne ut av veien..De har sagt i fra til lærerene og rådgiver på skolen, hun rådgiveren fikk henne inn hos bup eller noe sånt så hun skulle få snakket om problemene.Men det likte hun ikke og da sa mora at det var greit at hun ikke gikk flere ganger...Hun bryr seg ikke om henne i det hele tatt..Og faren sin vil ikke jenta ha kontakt med..Han er det litt tak i, vi kjenner han godt men når han tar kontakt med dattera så avviser hun han..Så hun sliter nok veldig. Hi Anonymkode: 9c878...f1a Her tenker jeg at det er superviktig at dere skjermer datteren deres for den andre jenta. Det er ikke dere som eier denne problematikken. Dette må overlates til systemet/hennes foresatte. J Deres viktigste oppgave er å skjerme datteren deres og ivareta hennes interesser.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #13 Skrevet 5. april 2021 Man kan da ringe og sende melding når man vil. Hvis man ikke vil forstyrres setter man telefonen på lydløs. Det er ikke opptil andre å ikke forstyrre deg mens du sover, det er ditt eget ansvar. Man kan da ikke vite om mottager sover eller ikke. Anonymkode: 2fd8e...cfa
MammantilNurket Skrevet 5. april 2021 #14 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Her er det helt tydelig en ungdom som sliter og har det vanskelig. Denne ringingen kan være hennes rop om hjelp. Gjør noe før det er for sent. Anonymkode: 2d9c5...ae9 «Gjør noe før det er for sent?» ... Men i alle dager ... du kan ikke legge dette ansvaret på HI og hennes familie. Her er det psykiatri og en ungdom i krise. Dette må overlates til systemet.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #15 Skrevet 5. april 2021 Får ikke 16 åringen ha mobilen på rommet om natten? Ikke når det er ferie heller? Anonymkode: f898a...e98
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. april 2021 #16 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Man kan da ringe og sende melding når man vil. Hvis man ikke vil forstyrres setter man telefonen på lydløs. Det er ikke opptil andre å ikke forstyrre deg mens du sover, det er ditt eget ansvar. Man kan da ikke vite om mottager sover eller ikke. Anonymkode: 2fd8e...cfa Man må også lære seg telefonvett . Mine blir opplært til å ikke kontakte andre etter normal leggetid og ikke før det er normalt å stå opp. Med normalt mener jeg feks ikke før etter klokken 9 i helger og ikke etter 11 på kvelden . ( jeg vet at kompiser har samme regler) . Dessuten får de ikke lov å ringe mer enn en gang og ikke mer enn en mld . Da må de avvente svar. De får overhodet ikke lov å mase på folk
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #17 Skrevet 5. april 2021 MammantilNurket skrev (7 minutter siden): «Gjør noe før det er for sent?» ... Men i alle dager ... du kan ikke legge dette ansvaret på HI og hennes familie. Her er det psykiatri og en ungdom i krise. Dette må overlates til systemet. Jeg tenker at alle mennesker har ansvar for hverandre, jeg. Vi er en stor flokk alle sammen og når noen sliter, så hjelper man, på den ene eller den andre måten. Anonymkode: 2d9c5...ae9
MammantilNurket Skrevet 5. april 2021 #18 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at alle mennesker har ansvar for hverandre, jeg. Vi er en stor flokk alle sammen og når noen sliter, så hjelper man, på den ene eller den andre måten. Anonymkode: 2d9c5...ae9 Det er en flott tanke, men i enkelt sammenhenger (slik som denne) gjør vi klokt i å overlate dette til profesjonelle. Selvom vi har gode intensjoner, kan vi i enkelte tilfeller gjøre mer skade enn nytte 😊
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #19 Skrevet 5. april 2021 MammantilNurket skrev (16 minutter siden): Det er en flott tanke, men i enkelt sammenhenger (slik som denne) gjør vi klokt i å overlate dette til profesjonelle. Selvom vi har gode intensjoner, kan vi i enkelte tilfeller gjøre mer skade enn nytte 😊 Ja, selvfølgelig skal man overlate det til profesjonelle, men man kan tilby en hjelpende hånd på veien. Mange ungdommer går og vandrer i mørket alene. Kanskje kan man invitere jenta hjem og kanskje kan få en god prat og gi henne råd om hjelp som finnes. Kanskje kan man snakke med de foresatte, evt barnevern. Anonymkode: 2d9c5...ae9
MammantilNurket Skrevet 5. april 2021 #20 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja, selvfølgelig skal man overlate det til profesjonelle, men man kan tilby en hjelpende hånd på veien. Mange ungdommer går og vandrer i mørket alene. Kanskje kan man invitere jenta hjem og kanskje kan få en god prat og gi henne råd om hjelp som finnes. Kanskje kan man snakke med de foresatte, evt barnevern. Anonymkode: 2d9c5...ae9 Jeg ville bare vært litt varsom med å involvere meg for mye. Jeg ville nok også ha avstått fra både hjemmebesøk og fra å komme med direkte rådgivning.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #21 Skrevet 5. april 2021 Nå har flere sagt i fra ang denne jenta på skolen,men hun tar ikke i mot hjelp. Hun vil ikke snakke med noen og svarer deg ikke når hun får spørsmål..Jeg har prøvd flere ganger men får ikke svar tilbake.. Og jeg vet at det ikke hjelper å snakke med mor for kjenner henne fra før..Far kjenner jeg godt men jenta vil ikke ha noe med han å gjøre, så å snakke med han gjør vel at han mister nattesøvnen.. Men hun har problemer som hun skulle hatt hjelp med.. Hvem kan jeg evt kontakte sånn at hun kanskje kan få noe hjelp? Hi Anonymkode: 9c878...f1a
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #22 Skrevet 5. april 2021 MammantilNurket skrev (30 minutter siden): Det er en flott tanke, men i enkelt sammenhenger (slik som denne) gjør vi klokt i å overlate dette til profesjonelle. Selvom vi har gode intensjoner, kan vi i enkelte tilfeller gjøre mer skade enn nytte 😊 Da må dere i det minste kontalte profesjonelle og snakke med dem om hva som er best å gkøre, ikke bare skru av lyden og late som ingenting. Anonymkode: f6c0c...5b5
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #23 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Får ikke 16 åringen ha mobilen på rommet om natten? Ikke når det er ferie heller? Anonymkode: f898a...e98 Ikke min heller og det aksepterer han. Hvorfor skal de ha den tilgjengelig på natta? Anonymkode: 5d425...f70
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #24 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Nå har flere sagt i fra ang denne jenta på skolen,men hun tar ikke i mot hjelp. Hun vil ikke snakke med noen og svarer deg ikke når hun får spørsmål..Jeg har prøvd flere ganger men får ikke svar tilbake.. Og jeg vet at det ikke hjelper å snakke med mor for kjenner henne fra før..Far kjenner jeg godt men jenta vil ikke ha noe med han å gjøre, så å snakke med han gjør vel at han mister nattesøvnen.. Men hun har problemer som hun skulle hatt hjelp med.. Hvem kan jeg evt kontakte sånn at hun kanskje kan få noe hjelp? Hi Anonymkode: 9c878...f1a Jeg hadde kontaktet skolens sosialrådgiver og ellers ikke gjort så mye. Man skal være forsiktig med å involvere seg for mye utover å være alminnelig oppmerksom når det tydeligvis er psykiske problemer involvert. Jeg hadde også sagt direkte til henne at hun ikke må ringe på upassende tider og heller ikke så ofte. Det er ikke don datter som skal ‘redde’ henne. Anonymkode: c98e8...4f9
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #25 Skrevet 5. april 2021 Synes det blir rart å si fra til mora når det åpenbart er andre instanser som må på banen. Du sier jo også at mora ikke er tilstede for henne, så hvorfor skulle det hjelpe å si fra? Den letteste måten er å sette på lydløs, det må dere da søren meg klare. Ellers kjenner jeg at jeg blir irritert på deg da dette åpenbart er en ungdom med store problemer som er helt på egenhånd og du er mest opptatt av tapt nattesøvn. Anonymkode: edc45...460
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå