Gå til innhold

7 stk paralgin forte pr uke......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er snittet på hva jeg bruker, er det for mye? 

Skal spørre legen  men bare lurer. 

Har migrene og  fibromyalgi. 

100% ufør. 

Anonymkode: 61429...c76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er det. Og bare det at du spør antyder at du er bekymret for at tilgjengeligheten skal gå ned. Du blir avhengi. Stopp med en gang! 

Anonymkode: 1fb3d...087

Skrevet

Jeg ville sjekket ut om det er andre smertestillende med andre virkestoffer du kan supplere med slik at du slipper å ta PF hver dag. Finnes feks egne medisiner mot migrene! Hør med legen din.

Anonymkode: beb84...394

Skrevet

Nei, det er ikke mye.

Anonymkode: 52aed...a49

Skrevet

Legen min sier en helst bør unngå Paralgin forte. Kan du ikke få migrenemedisin for migrenen i alle fall?

Anonymkode: d53d9...410

Skrevet

Nei, men om det blir et mønster, eksempelvis at du trenger en for å sove ville jeg vært på vakt.

Anonymkode: 0cb3f...4d6

Skrevet

Du er jo i prinsippet avhengig om du tar en hver dag. 

Anonymkode: 0013f...39c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du er jo i prinsippet avhengig om du tar en hver dag. 

Men ikke om det var to på mandag, tre på onsdag, en på torsdag og en på søndag.

Spørsmålet er om man bruker medisinen mot smerter eller trenger medisinen uavhengig av smertene. Grensen er utydelig, og det gjør sterke smertestillende farlig.

Skrevet

Vet ikke, vet bare at det er svært uhensiktsmessig mot migrene. Så der burde du jo heller finne noe mot selve migrenen, enn noe mot smertene som følger. 

Anonymkode: e62aa...cf1

Skrevet

Det er ikke mye, men du bør jo se på årsaken til at du tar dem. Ville bestilt en legetime.

Anonymkode: eef81...be6

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men ikke om det var to på mandag, tre på onsdag, en på torsdag og en på søndag.

Spørsmålet er om man bruker medisinen mot smerter eller trenger medisinen uavhengig av smertene. Grensen er utydelig, og det gjør sterke smertestillende farlig.

Det er for lite opphold mellom til at man kan definere det som «pause». 
Det er ikke mange piller og det er ikke et eskalerende forbruk men man skal være uhyre varsom med dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er for lite opphold mellom til at man kan definere det som «pause». 
Det er ikke mange piller og det er ikke et eskalerende forbruk men man skal være uhyre varsom med dette. 

Smertestillende skal vel strengt tatt ikke pauses, men taes ved behov. Og det er der faren ligger, hjernen er rævva på å skille mellom behov pga smerter og behov pga begynnende avhengighet. 

De færreste vil ha et problem med et forbruk på 7 i uka, men man kan godt være av det lille mindretallet som har det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Smertestillende skal vel strengt tatt ikke pauses, men taes ved behov. Og det er der faren ligger, hjernen er rævva på å skille mellom behov pga smerter og behov pga begynnende avhengighet. 

De færreste vil ha et problem med et forbruk på 7 i uka, men man kan godt være av det lille mindretallet som har det.

Og du jobber med dette går jeg ut fra siden du svarer så bastant?

Det er en økning i reseptbelagte smertestillende. Dette er noe som gir grunn til bekymring sier noen miljøer. 
Jeg ser at hi sitt forbruk ikke er stort men hun er avhengig og da kan det eskalere da hun vil ha økt toleranse og stadig trenge mer. At hun tar det for smerte tviler jeg ikke på, men man skal være særdeles oppmerksom på forbruk av slike preparater. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Og du jobber med dette går jeg ut fra siden du svarer så bastant?

Det er en økning i reseptbelagte smertestillende. Dette er noe som gir grunn til bekymring sier noen miljøer. 
Jeg ser at hi sitt forbruk ikke er stort men hun er avhengig og da kan det eskalere da hun vil ha økt toleranse og stadig trenge mer. At hun tar det for smerte tviler jeg ikke på, men man skal være særdeles oppmerksom på forbruk av slike preparater. 

Ja, jeg jobber med dette. Og hvem av oss som er mest bastant er vi uenige om.

Og jeg sier på ingen måte at bruken av smertestillende nødvendigvis er uproblematisk, jeg sier derimot at grensene er flytende og at dette gjør vurderingen vanskelig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg jobber med dette. Og hvem av oss som er mest bastant er vi uenige om.

Og jeg sier på ingen måte at bruken av smertestillende nødvendigvis er uproblematisk, jeg sier derimot at grensene er flytende og at dette gjør vurderingen vanskelig.

Så derfor gjør du som jobber med dette en vurdering at dette kan bagatelliseres? Finner det svært lite troverdig at du jobber med dette når du gjør det. 

Skrevet

Så derfor gjør du som jobber med dette en vurdering at dette kan bagatelliseres? Finner det svært lite troverdig at du jobber med dette når du gjør det. 

Hvordan tenker du jeg bagatelliserer? Hvilke briller der det egentlig du har på når du leser det jeg skriver? I hvert eneste svar jeg har gitt har jeg presisert at det er grunn til varsomhet. At jeg ikke er enig med deg at antall tabletter (7- sju) er et rødflagg i seg selv betyr ikke at jeg bagatelliserer.

Skrevet

Bruker du migrenemedisiner i tillegg?

Anonymkode: f5122...284

Skrevet

Jeg tenker det kommer an på om det er de eneste medisinene du bruker, eller om du bruker andre i tillegg, f.eks migrenemedisiner?

Anonymkode: e2ebc...a9d

Skrevet

For mye for hva? Det er jo ikke sunt, men det kan være nødvendig.

Anonymkode: 8f705...c0c

Skrevet

Hvor lenge har du spist 7 i uka? Hvis du bruker det mot fibromyalgi og migrene er du på et farlig spor. 
PF er ikke egnet til kroniske smerter eller kroniske tilstander. De er for vanedannende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ja, det er det. Og bare det at du spør antyder at du er bekymret for at tilgjengeligheten skal gå ned. Du blir avhengi. Stopp med en gang! 

Dette er et SVÆRT dårlig råd. Man skal ALLTID trappe ned på medisin, ikke kutte tvert. Du burde virkelig ikke uttale deg om noe du åpenbart ikke har peiling på.

Anonymkode: 179d4...e82

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dette er et SVÆRT dårlig råd. Man skal ALLTID trappe ned på medisin, ikke kutte tvert. Du burde virkelig ikke uttale deg om noe du åpenbart ikke har peiling på.

Man kan fint stoppe tvert med pf hvis man bruker 7 stk i uka altså. 

Anonymkode: e9f31...4e8

Skrevet

Man kan fint stoppe tvert med pf hvis man bruker 7 stk i uka altså. 

Anonymkode: e9f31...4e8

Det kommer helt an på hvor lenge man har brukt det!

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har peiling. Og jeg vet at man ikke får alvorlige eller dødelig abstinens av 7 PF pr dag, uansett hvor lenge man har brukt det. Ubehag; absolutt. Abstinens; absolutt. Men farlig er det ikke. 

Skrevet

Dersom 1 paralginforte om dagen gjør at du kommer deg gjennom dagen med fibromyalgi og migrene, er det ikke farlig. Og om så lite hjelper deg også, er det i alle fall ikke farlig. Regner med at du tar medisinen som foreskrevet. Det er mange som må ta mye mer medisin enn det. 

Anonymkode: 631cd...998

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...