Gå til innhold

Kløft i haka.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Genetikken er merkelig. Jeg har en datter som er veldig lik sin far. Med det unntaket at hun har brune øyne. Det er det ingen på noen sider av familien som har som vi vet om. Far har grønne øyne, jeg har blå. Men. Alle vi begge kan være bærer av gener for brune øyne likevel. Det er bare det at det for det meste blir brune øyne når en av foreldrene har det, fordi det er et dominant gen. Men noen ganger slår ikke det dominante genet til, og slik kan foreldre få barn som har feks en helt annen øyenfarge eller som her, kløft i haken. 
Jeg har også to barn med en annen mann, vi begge har blå øyne, og det ene barnet har lyseblå øyne og det andre har grå/grønne øyne. 

Anonymkode: 887a2...4a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, tusen takk for mange hjelpende svar folkens.

Jeg har vært så paranoid og trodd at jeg ikke har vært faren, trenger ikke skrive hvorfor.lurer noen på hvorfor  kan jeg skrive på PM. Vi har tom. Tatt DNA test (der fikk vi bekreftet med 99,997% sjans at jeg er faren) Men så har jeg tenkt at disse testene kan jo være feil osv.så er han så nydelig at jeg har tenkt han kan umulig være min.. Også var det haka som har vært det siste spørsmålet. 

Men tusen takk for alle svar! 😊 Ha en fin påskefeiring  ❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Genetikken er merkelig. Jeg har en datter som er veldig lik sin far. Med det unntaket at hun har brune øyne. Det er det ingen på noen sider av familien som har som vi vet om. Far har grønne øyne, jeg har blå. Men. Alle vi begge kan være bærer av gener for brune øyne likevel. Det er bare det at det for det meste blir brune øyne når en av foreldrene har det, fordi det er et dominant gen. Men noen ganger slår ikke det dominante genet til, og slik kan foreldre få barn som har feks en helt annen øyenfarge eller som her, kløft i haken. 
Jeg har også to barn med en annen mann, vi begge har blå øyne, og det ene barnet har lyseblå øyne og det andre har grå/grønne øyne. 

Anonymkode: 887a2...4a9

Men denne var enkel! Grønne øyne sorterer under brune, så der kommer det brune genet fra! Brune øyne kan ha mange farger, fra lys grågrønn til helt svart. Ingenting merkelig her altså!

Anonymkode: ea7e2...519

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Men denne var enkel! Grønne øyne sorterer under brune, så der kommer det brune genet fra! Brune øyne kan ha mange farger, fra lys grågrønn til helt svart. Ingenting merkelig her altså!

Anonymkode: ea7e2...519

 Når alle ellers har blå øyne, så er det merkelig at de to fikk grønne og brune

Anonymkode: 887a2...4a9

Skrevet
Syvendefarihuset skrev (3 timer siden):

Ok, tusen takk for mange hjelpende svar folkens.

Jeg har vært så paranoid og trodd at jeg ikke har vært faren, trenger ikke skrive hvorfor.lurer noen på hvorfor  kan jeg skrive på PM. Vi har tom. Tatt DNA test (der fikk vi bekreftet med 99,997% sjans at jeg er faren) Men så har jeg tenkt at disse testene kan jo være feil osv.så er han så nydelig at jeg har tenkt han kan umulig være min.. Også var det haka som har vært det siste spørsmålet. 

Men tusen takk for alle svar! 😊 Ha en fin påskefeiring  ❤️

Ærlig talt, var jeg dama di og du fortsatt tvilte på farskapet etter det resultatet så var jeg ikke dama di veldig lenge etterpå.. 

Anonymkode: 89efb...040

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ærlig talt, var jeg dama di og du fortsatt tvilte på farskapet etter det resultatet så var jeg ikke dama di veldig lenge etterpå.. 

Anonymkode: 89efb...040

Var vel ikke det synspunktet jeg ville få svar på heller...? Takk og lov for du ikke er det.

Hvis du vil gå rundt å kritisere folk for valgene de tar kan du finne noen andre å få aggresjonen din ut på takk. :) ha en fortsatt fin kveld.

Endret av Syvendefarihuset
Skrevet
Syvendefarihuset skrev (1 time siden):

Var vel ikke det synspunktet jeg ville få svar på heller...? Takk og lov for du ikke er det.

Hvis du vil gå rundt å kritisere folk for valgene de tar kan du finne noen andre å få aggresjonen din ut på takk. :) ha en fortsatt fin kveld.

I bunn og grunn så mistenker du at kona di har vært utro. Det er ikke greit. 

Anonymkode: 3ede2...8c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

 Når alle ellers har blå øyne, så er det merkelig at de to fikk grønne og brune

Anonymkode: 887a2...4a9

Men du sier at far har grønne øyne, og det er genetisk det samme som brune. Kun pigmentering som er litt annerledes. 

Anonymkode: ea7e2...519

Skrevet

Min datter hadde kjempe kløft i haken. når jeg ser tilbake på baby bilder er jeg helt sjokkert. Hun er nå 16 og den er helt borte skikkelig merkelig 

 

Anonymkode: cf84d...a92

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Men du sier at far har grønne øyne, og det er genetisk det samme som brune. Kun pigmentering som er litt annerledes. 

Anonymkode: ea7e2...519

Ja, men ingen vet hvor de kommer fra heller

Anonymkode: 887a2...4a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

I bunn og grunn så mistenker du at kona di har vært utro. Det er ikke greit. 

Anonymkode: 3ede2...8c6

Kan jo godt være at hun har vært det og at det er derfor testen ble tatt i utgangspunktet. Eller at de hadde pause i forholdet. Jeg regner ikke med at det er vanlig at menn forlenger DNA-prøve uten at det er god grunn for det. 

Anonymkode: fc681...11a

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Foreldre med brune øyne kan få barn med blå, men foreldre med blå øyne kan ikke få barn med brune øyne. Øyefarge enkelt forklart: Du arver ett fargegen fra hver forelder, brunfarge kalt B, og blå farge kalt b. Slik at gen for øyefarge består av to b'er. Brun farge= BB og blå farge=bb. MEN stor B er dominant over liten b, så om barnet får en stor B fra mor og en liten b fra far (altså Bb), vil øyefarge bli brun. Ved blå øyne er genkombinasjonen bb (to små b'er). Det er derfor ingen store B'er tilstede som kan gi brune øyne. 

Anonymkode: ea7e2...519

Du er helt utdatert, både med kunnskap og holdninger.

Det er mange år siden man fant ut at det de før trodde ikke stemmer, da det er flere gen-par på samme kromosom som bestemmer om man har enzymet for å produsere brunfargen eller ikke (blå øyne mangler dette enzymet).

Oppdater kunnskapsnivået ditt - og holdningene dine, i samme slengen...

https://www.lommelegen.no/gener-og-arv/legesvar/hvordan-kan-foreldre-med-bla-oyne-fa-barn-med-brune/69092239

Merk at denne linken er 14 år gammel, og kunnskapen din var utdatert allerede da.

Anonymkode: 10716...f91

Skrevet
Syvendefarihuset skrev (6 timer siden):

Ok, tusen takk for mange hjelpende svar folkens.

Jeg har vært så paranoid og trodd at jeg ikke har vært faren, trenger ikke skrive hvorfor.lurer noen på hvorfor  kan jeg skrive på PM. Vi har tom. Tatt DNA test (der fikk vi bekreftet med 99,997% sjans at jeg er faren) Men så har jeg tenkt at disse testene kan jo være feil osv.så er han så nydelig at jeg har tenkt han kan umulig være min.. Også var det haka som har vært det siste spørsmålet. 

Men tusen takk for alle svar! 😊 Ha en fin påskefeiring  ❤️

Min nærmeste barndomsvenninne har ordentlig kløft i haka. Ingen i familien på noen av sidene har det. Og hun er helt garantert sin fars datter, da de, bortsett fra haka, er klin like.

Anonymkode: 10716...f91

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Foreldre med brune øyne kan få barn med blå, men foreldre med blå øyne kan ikke få barn med brune øyne. Øyefarge enkelt forklart: Du arver ett fargegen fra hver forelder, brunfarge kalt B, og blå farge kalt b. Slik at gen for øyefarge består av to b'er. Brun farge= BB og blå farge=bb. MEN stor B er dominant over liten b, så om barnet får en stor B fra mor og en liten b fra far (altså Bb), vil øyefarge bli brun. Ved blå øyne er genkombinasjonen bb (to små b'er). Det er derfor ingen store B'er tilstede som kan gi brune øyne. 

Anonymkode: ea7e2...519

Hvis begge foreldrene har brune øyne med Bb kombinasjon kan de få barn med blå øyne (bb). 

Anonymkode: 82ff4...f3b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis begge foreldrene har brune øyne med Bb kombinasjon kan de få barn med blå øyne (bb). 

Anonymkode: 82ff4...f3b

Ser nå at jeg leste feil😁 Et av mine barn har helt brune øyne. Jeg og min mann har begge blå øyne. Jeg har ikke vært utro så er helt sikker på at han er far.

Anonymkode: 82ff4...f3b

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Men denne var enkel! Grønne øyne sorterer under brune, så der kommer det brune genet fra! Brune øyne kan ha mange farger, fra lys grågrønn til helt svart. Ingenting merkelig her altså!

Anonymkode: ea7e2...519

Grønne øyne er egentlig blå ikke brune.

Anonymkode: 03679...188

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Grønne øyne er egentlig blå ikke brune.

Anonymkode: 03679...188

Feil!!

Anonymkode: ea7e2...519

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...