Gå til innhold

Kløft i haka.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg og min samboer fikk vårt første barn i høst. Han har kløft i haka,der så vi med engang han var født. Jeg lurer på hvor han har fått det fra? Hverken jeg eller min samboer har det. Min mor og far har det ikke, og hennes mor og far har det heller ikke.

Anonymkode: ff19a...5da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen bakover i slekta har det jo, kanskje på mannens side?

Det er jo arvelig, men kan fint hoppe over noen ledd.

Anonymkode: 8d2c7...97b

Skrevet

Det må være postmannen. 

Anonymkode: 3ede2...8c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hei. Jeg og min samboer fikk vårt første barn i høst. Han har kløft i haka,der så vi med engang han var født. Jeg lurer på hvor han har fått det fra? Hverken jeg eller min samboer har det. Min mor og far har det ikke, og hennes mor og far har det heller ikke.

Anonymkode: ff19a...5da

Er jo bare du som vet det virkelige svaret på det, hi... 

Anonymkode: 564d8...70c

Skrevet

Har du pult rundt hi??

Anonymkode: 4e9d8...a08

Skrevet

Det skal du ikke tenke så mye på. Selv har jeg en unge med annen farge på øynene enn de andre to, i vårt tilfelle er det nok arv etter farmor. Håper da virkelig ikke det er mannen din som har stilt spørsmål rundt dette.

Skrevet (endret)
prekæs skrev (6 minutter siden):

Det skal du ikke tenke så mye på. Selv har jeg en unge med annen farge på øynene enn de andre to, i vårt tilfelle er det nok arv etter farmor. Håper da virkelig ikke det er mannen din som har stilt spørsmål rundt dette.

Det er mannen som er HI; "og hennes mor og far har det heller ikke." Så her er det tydeligvis spørsmål om hvem som er far.

Gener er rare. Jeg og mannen har brune øyne og mørkt hår, og to av barna våre har brune øyne og mørkt hår, men ett barn har blågrønne øyne og blonde krøller. 

Endret av Pobie
Skrevet
Pobie skrev (4 minutter siden):

Det er mannen som er HI; "og hennes mor og far har det heller ikke." Så her er det tydeligvis spørsmål om hvem som er far.

Gener er rare. Jeg og mannen har brune øyne og mørkt hår, og to av barna våre har brune øyne og mørkt hår, men ett barn har blågrønne øyne og blonde krøller. 

Så det nå. Ja gener er rare. Kløft i haka er i hvert fall ingen grunn til å begynne å tvile på noe som helst.

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Har du pult rundt hi??

Anonymkode: 4e9d8...a08

Nei, det er vel heller samboeren til hi som eventuelt har gjort det... 

Anonymkode: 564d8...70c

Skrevet

Jeg har ett av fire barn med dype smilehull og meg bekjent har ingen i slekten det. 

Nå vet jeg jo helt sikkert at mannen min er far til alle barna, så jeg tenker at slikt bare skjer noen ganger. Ting kan nok ligge i dvale lenge før det dukker opp igjen. 

Skrevet

I vår familie er alle vi kjenner i vår slekt, på begge sider, under 1.8 m høye. Unntaket er en bestefar som var svimlende 1.82. De fleste mennene er 1.70-1.75, så min mann er høy med sine 1.78. Vi har tre sønner sammen, og jeg er naturligvis 100 % sikker på at han er faren, likevel er eldste på 19 år 1.99 m høy, nest eldste på 17 år og ikke ferdig utvokst er 1.83 og yngste på 13 år er allerede 1.75. Ingen skjønner hvor høyden på guttene våre kommer fra 🤷‍♀️ 

Anonymkode: fc681...11a

Skrevet

Gener kan være rare, og det kan ligge ting skjult i genmaterialet som plutselig kommer frem. Det har jo blitt født barn som er ganske mørkhudet etter foreldre som er helt lyse, også viser det seg at det stammer fra et "eventyr" flere generasjoner tilbake.

Jeg har en hund, og der har vi jo en tydelig stamtavle mange generasjoner tilbake. De har jobbet lenge for å få vekk en arvelig tendens og jeg vet at denne ikke finnes i tre generasjoner tilbake på noen av sidene, men så dukker det plutselig opp hos min hund igjen. Det er noe som ligger i genene som plutselig dukker opp igjen....

Anonymkode: 8d2c7...97b

Skrevet

Her er vi begge foreldrene mørkhåret, og alle i slekta på begge sider er det, men her er 2 av 3 jenter blonde, eldste er mørk. Og jeg vet at mannen er far til alle 3. Er ikke alt man skjønner med gener.

Anonymkode: 893f7...69e

Skrevet

Vi er alle brunøyde i familien, både jeg og min mann, men vi har et barn med blå øyne og lyst hår. Mine foreldre er brunøyde og min manns også, han har en farmor som var lyshåret. Det hopper over ledd.

Anonymkode: d7944...104

Skrevet

Søstra mi og mannen hennes fikk tvillinger der den ene har kløft i haka. Ingen av foreldrene har kløft i haka i nær familie. Men siden de fikk tvillinger er det ganske sikkert at pappaen er pappa til begge to :)

Anonymkode: c11ac...3fe

Skrevet

Guttungen her i huset har også kløft i haka, noe verken jeg eller mannen har. Ingen andre i familien heller for øvrig. Når han var noen år gammel, så jeg et bilde av en av brødrene til min bestefar - han hadde akkurat samme kløfta. Slike ting kan dukke opp etter generasjoner.

Anonymkode: 4a65a...fd0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi er alle brunøyde i familien, både jeg og min mann, men vi har et barn med blå øyne og lyst hår. Mine foreldre er brunøyde og min manns også, han har en farmor som var lyshåret. Det hopper over ledd.

Anonymkode: d7944...104

Foreldre med brune øyne kan få barn med blå, men foreldre med blå øyne kan ikke få barn med brune øyne. Øyefarge enkelt forklart: Du arver ett fargegen fra hver forelder, brunfarge kalt B, og blå farge kalt b. Slik at gen for øyefarge består av to b'er. Brun farge= BB og blå farge=bb. MEN stor B er dominant over liten b, så om barnet får en stor B fra mor og en liten b fra far (altså Bb), vil øyefarge bli brun. Ved blå øyne er genkombinasjonen bb (to små b'er). Det er derfor ingen store B'er tilstede som kan gi brune øyne. 

Anonymkode: ea7e2...519

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Foreldre med brune øyne kan få barn med blå, men foreldre med blå øyne kan ikke få barn med brune øyne. Øyefarge enkelt forklart: Du arver ett fargegen fra hver forelder, brunfarge kalt B, og blå farge kalt b. Slik at gen for øyefarge består av to b'er. Brun farge= BB og blå farge=bb. MEN stor B er dominant over liten b, så om barnet får en stor B fra mor og en liten b fra far (altså Bb), vil øyefarge bli brun. Ved blå øyne er genkombinasjonen bb (to små b'er). Det er derfor ingen store B'er tilstede som kan gi brune øyne. 

Dette er en svært forenklet versjon som man lærer på ungdomsskolen. Det er mange gener som bestemmer øyefarge. 

Skrevet
Pobie skrev (29 minutter siden):

Dette er en svært forenklet versjon som man lærer på ungdomsskolen. Det er mange gener som bestemmer øyefarge. 

Tenkte den passet meget godt til akkurat det innlegget.....

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Teoretisk ja. I praksis nei. Bestevenninnen min har blå øyne, mannen har blå øyne mens begge barna har brune. 
Og nei, hun har ikke vært utro.

Anonymkode: 5a340...dd2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Teoretisk ja. I praksis nei. Bestevenninnen min har blå øyne, mannen har blå øyne mens begge barna har brune. 
Og nei, hun har ikke vært utro.

....å OM det hadde vært en brunøyd kar som EGENTLIG er far til hennes barn, er vel dette en slik hemmelighet hun tar med seg i grava? Litt for riski å dele, selv med sin bestevenninne.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

....å OM det hadde vært en brunøyd kar som EGENTLIG er far til hennes barn, er vel dette en slik hemmelighet hun tar med seg i grava? Litt for riski å dele, selv med sin bestevenninne.

Du forstår virkelig ikke at det går an at genetikken spiller en noen puss i blant?

Barna er også kliss lik far. Du er uansett ikke kompetent til å diskutere med, siden du ikke klarer å forstå at det kan oppstå ting som er uvanlig selv om teorien sier noe annet. Det blir som at to mørkhudete kan få et lyst barn og motsatt, og tenk, til og med helt uten utroskap.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Forresten, barna er laget med prøverør, men det er vel uansett ikke godt nok for deg, de kan jo selvsagt ha tatt feil sperm, to ganger.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Forresten, barna er laget med prøverør, men det er vel uansett ikke godt nok for deg, de kan jo selvsagt ha tatt feil sperm, to ganger.

Hvorfor så hissig? Er det kanskje DU som har fått brunøyde barn plutselig?? 😉

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor så hissig? Er det kanskje DU som har fått brunøyde barn plutselig?? 😉

Ja, hjelpes, det hadde jo vært krise, jeg vet jo selvsagt ikke om jeg har vært utro eller ikke.

Jeg er heller ikke hissig, jeg syns bare det er fascinerende at det ikke går an å forstå at når det gjelder genetikk så er det ikke nødvendigvis svart / hvitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...