Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #26 Skrevet 1. april 2021 Dette høres ut som et typisk menisk-problem, slik du forklarer det. Har vært borti flere tilfeller hvor det ikke vises noe som helst på MR-bildene. Nå er det jo ikke lenge til du skal til ny MR-undersøkelse, så ta den. Uansett mener jeg legen din bør henvise deg til ortoped på sykehus for vurdering til kikkhullsoperasjon. Det verste tilfellet jeg har vært borti, der viste ingenting på MR, men når de gikk inn i kneet viste det to meniskskader og i tillegg veldig store slitasjeendringer i leddet (så store at det normalt "burde" ha vært tydelig på MR). Før dette fikk den det gjaldt høre at det var angst som hindret personen å være i bevegelse, at det bare var å presse seg gjennom smertene og angsten. Helt håpløst. Sykehuset sa først nei i det tilfellet til operasjon, fordi personen ikke hadde de vanlige låsningsproblemene som man ofte kan få når det er meniskskade. Så få henvisning til ortoped! I mellomtiden er det veldig viktig at du gjør det du greier for å opprettholde mest mulig muskelstyrke og bevegelighet i beina. Siden muskulaturen på baksiden strammer seg såpass opp, så bør du tøye både bakside lår og legg daglig. Og kan du bare gå ti minutter før du får sterke smerter - gå ni minutter og så hvil. Alt hjelper, selv om du kanskje føler det er for lite. Selv bare 1-2-3 knebøy en gang eller flere om dagen hjelper. Og tren det andre du kan trene nå - for det er mye. Du kan trene stabilitet, sete, mage, rygg, armer. All form for trening vil hjelpe sirkulasjonen, og jo sterkere du er, jo lettere trener du deg opp igjen etter ev. operasjon. Anonymkode: a1297...679
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #27 Skrevet 1. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dette høres ut som et typisk menisk-problem, slik du forklarer det. Har vært borti flere tilfeller hvor det ikke vises noe som helst på MR-bildene. Nå er det jo ikke lenge til du skal til ny MR-undersøkelse, så ta den. Uansett mener jeg legen din bør henvise deg til ortoped på sykehus for vurdering til kikkhullsoperasjon. Det verste tilfellet jeg har vært borti, der viste ingenting på MR, men når de gikk inn i kneet viste det to meniskskader og i tillegg veldig store slitasjeendringer i leddet (så store at det normalt "burde" ha vært tydelig på MR). Før dette fikk den det gjaldt høre at det var angst som hindret personen å være i bevegelse, at det bare var å presse seg gjennom smertene og angsten. Helt håpløst. Sykehuset sa først nei i det tilfellet til operasjon, fordi personen ikke hadde de vanlige låsningsproblemene som man ofte kan få når det er meniskskade. Så få henvisning til ortoped! I mellomtiden er det veldig viktig at du gjør det du greier for å opprettholde mest mulig muskelstyrke og bevegelighet i beina. Siden muskulaturen på baksiden strammer seg såpass opp, så bør du tøye både bakside lår og legg daglig. Og kan du bare gå ti minutter før du får sterke smerter - gå ni minutter og så hvil. Alt hjelper, selv om du kanskje føler det er for lite. Selv bare 1-2-3 knebøy en gang eller flere om dagen hjelper. Og tren det andre du kan trene nå - for det er mye. Du kan trene stabilitet, sete, mage, rygg, armer. All form for trening vil hjelpe sirkulasjonen, og jo sterkere du er, jo lettere trener du deg opp igjen etter ev. operasjon. Anonymkode: a1297...679 Jeg har samme problem som hi, men har fått påvist meniskskader etter bilder. Her sier fastlegen min at de ikke opererer knær lenger omtrent, pga resultatet ofte ikke blir så bra, så det er ikke noe vits å henvise. Anonymkode: 678f6...2ba
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #28 Skrevet 1. april 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg har samme problem som hi, men har fått påvist meniskskader etter bilder. Her sier fastlegen min at de ikke opererer knær lenger omtrent, pga resultatet ofte ikke blir så bra, så det er ikke noe vits å henvise. Anonymkode: 678f6...2ba Det sies mye rart, men har hørt det samme som du sier. Jeg har da bedt personer få en annen vurdering, for det er mange misforståelser rundt dette. Det er mange som har meniskskader som overhodet ikke har problemer med skaden, eller bare minimalt. I de tilfellene er det riktig avgjørelse å ikke operere. Men hvis man har en meniskskade hvor en liten del av menisken er slitt av, så kan den gi større problemer. Den kan i årevis ligge slik til i leddet at den ikke gir problemer, men legger den seg slik at det blir press på, så får man smerter, kan få inflammasjon i kneet. Og når man får såpass problemer, da får man også altfor stor reduksjon i sin funksjonsevne, blir altfor inaktiv. Og smertene avtar sjelden. Eller om man har flaks, kan selvfølgelig den meniskbiten flytte seg igjen og man kan være heldig å på nytt bli symptomfri. Min erfaring er at man i slike tilfeller sjelden er så heldig. Dessverre er det en del leger som ikke greier å skille mellom disse tilstandene. Altså, en symptomfri meniskskade opereres ikke hos vanlige folk (men opereres kanskje hos f.eks. toppidrettsutøver, selv om det også kan variere alt etter idrett). Men en meniskskade som gir store smerter og dermed stort funksjonstap, den skal opereres. I de tilfellene er det ofte slik jeg beskrev over, at menisken ligger slik til at den gir store smerter og etterhvert også vil gi inflammasjon. Før opererte de meniskskader uansett. Nå har de nesten helt sluttet å operere symptomfrie meniskskader, noe som er bra. Men meniskskader som gir store problemer må man gjøre noe med hvis man skal opprettholde normal funksjon og helse fremover! Dessverre er det fastleger som ikke greier å skille disse, selv om det burde være helt opplagt. Om fastlegen din ikke hører på problemene du har kan du gå til en kiropraktor (eller manuellterapeut) som både kan henvise deg til ev. nye bilder, undersøke deg bedre enn en vanlig fastlege kan på akkurat dette, og som i tillegg kan henvise deg til ortoped på sykehus for videre vurdering. Anonymkode: a1297...679
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #29 Skrevet 1. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har du prøvd romaskin? Du bøyer knærne, så usikker på om det fungerer med det du sliter med, men det belaster ikke knærne på samme måte som gå/løpe. Sammen med noe styrke som du kan utføre liggende eller sittende, vil du i hvert fall hjelpe noe på forbrenningen. Anonymkode: 73178...175 Nei. Treningssenteret har vært stengt i et år, og jeg har ikke råd til medlemskap nå Anonymkode: ca946...411
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå