Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #1 Skrevet 1. april 2021 Jeg legger på meg. Litt og litt. Har aldri vært overvektig fordi jeg beveger meg masse, men for et års tid siden begynte senene bak knærne å låse seg. Det var enorme smerter, og skjedde hver gang jeg satt på huk. Så begynte smertene å vedvare. Altså de er tilnærmet konstante. Det er ikke vondt å ta på knærne, trykke på dem, slå på dem, og det er ikke noe hevelse, men hele kneet på begge bein er vonde. Selv når jeg sitter stille. Konstant. Legen er redd dette er meniskskade etter at jeg bar håndballspiller, og merket også noe «Slækk» i leddbånd. Henviste til MR, hvor de ikke fant noe som helst. I aktivitet er smertene et helvete. Så da skal jeg ta det med ro da. Og det å ta det med ro etter fylte 40 er det samme som å si «sett deg ned og bli feit». Ny MR er bestilt, men timen er ikke før slutten av april. I mellomtiden ligger jeg her og blir feit gris, så elefant, så hval. Aktiviteter der man ikke trenger bøye beina, bruke beina og likevel gå ned i vekt? Anonymkode: ca946...411
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #2 Skrevet 1. april 2021 Du klarer vel å gå? Da går du en 1 time hver dag og inntar mindre mat så klart. Anonymkode: 70d22...66d
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #3 Skrevet 1. april 2021 Du legger ikke på deg fordi du sitter stille, du legger på deg fordi du spiser for mye. Anonymkode: d3d9c...c9b
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #4 Skrevet 1. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Du klarer vel å gå? Da går du en 1 time hver dag og inntar mindre mat så klart. Anonymkode: 70d22...66d All bevegelse gir smerter. Jeg går i 10 min før det blir uutholdelig Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du legger ikke på deg fordi du sitter stille, du legger på deg fordi du spiser for mye. Anonymkode: d3d9c...c9b Nei, jeg spiser ikke for mye. Jeg spiser for lite i følge legen Anonymkode: ca946...411
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #5 Skrevet 1. april 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nei, jeg spiser ikke for mye. Jeg spiser for lite i følge legen Anonymkode: ca946...411 Da tror jeg ikke noe på at du er som en hval, hva er høyden og vekten din da? Man legger på seg litt etter overgangsalderen om man ikke øker aktivitetsnivået, fordi hormonendringene setter ned forbrenningen litt, og noe muskelmasse blir borte. Men det er ikke snakk om "hvalvekt" det er snakk om 5-6 kg liksom. Anonymkode: 74819...297
frk Nilsen Skrevet 1. april 2021 #6 Skrevet 1. april 2021 Du må gå til fysio som kan knær og få en skikkelig opptrening. Litt rart du ikke har gjort det enda. Gå tur på mykt underlag (skog og sti)det er ikke like stor belastning som asfalt eller annet hardt underlag. Sykling og svømming er godt alternativ til aktivitet og er skånsomt for knærne. Ikke sikkert de finner noe nytt på nye MR-bilder, spesielt siden du har vært inaktiv siden forrige bilder.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #7 Skrevet 1. april 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Da tror jeg ikke noe på at du er som en hval, hva er høyden og vekten din da? Man legger på seg litt etter overgangsalderen om man ikke øker aktivitetsnivået, fordi hormonendringene setter ned forbrenningen litt, og noe muskelmasse blir borte. Men det er ikke snakk om "hvalvekt" det er snakk om 5-6 kg liksom. Anonymkode: 74819...297 Jeg er ikke i overgangsalderen, men jeg har alltid måtte holde meg i aktivitet for å holde vekten nede. Jeg er en av de som legger på seg lett. Anonymkode: ca946...411
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #8 Skrevet 1. april 2021 frk Nilsen skrev (4 minutter siden): Du må gå til fysio som kan knær og få en skikkelig opptrening. Litt rart du ikke har gjort det enda. Gå tur på mykt underlag (skog og sti)det er ikke like stor belastning som asfalt eller annet hardt underlag. Sykling og svømming er godt alternativ til aktivitet og er skånsomt for knærne. Ikke sikkert de finner noe nytt på nye MR-bilder, spesielt siden du har vært inaktiv siden forrige bilder. Jeg går bare i skogen, men smertene blir for sterke etter kort tid. Sykle kan jeg ikke da aktiviteter som gjør at jeg må bøye knærne er de verste. Bare å gå opp eller ned en trapp er et mareritt. Svømmehallen har har vært stengt i et år. Jeg er ikke totalt inaktiv da. Beveger meg daglig og biter tennene mye sammen, men i følge legen skal jeg stoppe når det er vondt frem til vi finner ut av hva dette er fysioterapi har ikke vært foreslått Anonymkode: ca946...411
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #9 Skrevet 1. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke i overgangsalderen, men jeg har alltid måtte holde meg i aktivitet for å holde vekten nede. Jeg er en av de som legger på seg lett. Anonymkode: ca946...411 Men man blir altså ikke overvektig i kategorien hval om man spiser for lite. Den livsløgnen må du bare legge fra deg umiddelbart. Du må kontakte fysioterapeut, den kan gi deg tips til aktiviteter du kan klare. Anonymkode: d3d9c...c9b
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #10 Skrevet 1. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men man blir altså ikke overvektig i kategorien hval om man spiser for lite. Den livsløgnen må du bare legge fra deg umiddelbart. Du må kontakte fysioterapeut, den kan gi deg tips til aktiviteter du kan klare. Anonymkode: d3d9c...c9b Metafor Legen vil vente til etter resultat av MR2 for å se hva veien videre er Anonymkode: ca946...411
frk Nilsen Skrevet 1. april 2021 #11 Skrevet 1. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg går bare i skogen, men smertene blir for sterke etter kort tid. Sykle kan jeg ikke da aktiviteter som gjør at jeg må bøye knærne er de verste. Bare å gå opp eller ned en trapp er et mareritt. Svømmehallen har har vært stengt i et år. Jeg er ikke totalt inaktiv da. Beveger meg daglig og biter tennene mye sammen, men i følge legen skal jeg stoppe når det er vondt frem til vi finner ut av hva dette er fysioterapi har ikke vært foreslått Anonymkode: ca946...411 Men du må jo ta initiativ selv til fysio, du kan enten få henvisning fra lege eller så kontakter du en selv, men da koster det litt mer enn egenandelen. Hvilke øvelser er det legen gir deg da?
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #12 Skrevet 1. april 2021 frk Nilsen skrev (1 minutt siden): Men du må jo ta initiativ selv til fysio, du kan enten få henvisning fra lege eller så kontakter du en selv, men da koster det litt mer enn egenandelen. Hvilke øvelser er det legen gir deg da? Legen gir meg ingen øvelser. Jeg skal fortsette slik jeg gjør nå, men jeg skal ikke presse meg slik jeg gjør nå. Jeg skal hvile mye. Jeg har ikke råd til å gå til fysio om jeg så hadde fått en henvisning. Anonymkode: ca946...411
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #13 Skrevet 1. april 2021 Sånn som du beskriver smertene dine, ville jeg absolutt tenkt menisken. Det er akkurat sånn jeg hadde det, hoppet til slutt rundt på krykker (var bare ene kneet mitt da). De kunne ikke se noe på mr eller røntgen, men jeg fikk likevel kikhullsoperasjon, siden jeg ikke klarte å gå. Kirurgen sa han ikke visste hva som måtte gjøres før de kom inn og så. Det viste seg at det var hull gjennom menisken. Han fikset det, 2 dager på krykker også begynte opptreningen hos fysio. Er nå 4 år siden og kneet er fortsatt bra. Anonymkode: 6a70b...172
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #14 Skrevet 1. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Sånn som du beskriver smertene dine, ville jeg absolutt tenkt menisken. Det er akkurat sånn jeg hadde det, hoppet til slutt rundt på krykker (var bare ene kneet mitt da). De kunne ikke se noe på mr eller røntgen, men jeg fikk likevel kikhullsoperasjon, siden jeg ikke klarte å gå. Kirurgen sa han ikke visste hva som måtte gjøres før de kom inn og så. Det viste seg at det var hull gjennom menisken. Han fikset det, 2 dager på krykker også begynte opptreningen hos fysio. Er nå 4 år siden og kneet er fortsatt bra. Anonymkode: 6a70b...172 Hvor lang tid tok det fra smertene oppstod til du ikke klarte å gå? Her er det venstre kneet som er verst, men begge er vonde Anonymkode: ca946...411
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #15 Skrevet 1. april 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Hvor lang tid tok det fra smertene oppstod til du ikke klarte å gå? Her er det venstre kneet som er verst, men begge er vonde Anonymkode: ca946...411 Det tok ca 4-5 mnd. Først var det bare vondt etter jeg hadde gått litt, så ble det bare verre og verre. Skjønte det ikke kom til å gå over av seg selv når jeg måtte begynne med krykker. Var veldig tungvindt å humpe frem og tilbake til bhg med en 2,5 åring 😅 Anonymkode: 6a70b...172
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #16 Skrevet 1. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det tok ca 4-5 mnd. Først var det bare vondt etter jeg hadde gått litt, så ble det bare verre og verre. Skjønte det ikke kom til å gå over av seg selv når jeg måtte begynne med krykker. Var veldig tungvindt å humpe frem og tilbake til bhg med en 2,5 åring 😅 Anonymkode: 6a70b...172 Jeg har allerede holdt på i et års tid, og jeg klarer å gå maks 10 min før smertene nesten «dreper» meg Anonymkode: ca946...411
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #17 Skrevet 1. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): All bevegelse gir smerter. Jeg går i 10 min før det blir uutholdelig Nei, jeg spiser ikke for mye. Jeg spiser for lite i følge legen Anonymkode: ca946...411 Du spiser for mye hvis du legger på deg. Anonymkode: a92e5...1da
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #18 Skrevet 1. april 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Du spiser for mye hvis du legger på deg. Anonymkode: a92e5...1da Nei. Men inntak av mat og bevegelse har en sammenheng. Jeg spiser et knekkebrød til frokost, to til lunsj, en liten porsjon middag og litt frukt til kvelds. Ikke noe godteri, et par kopper kaffe, melk/jus til måltid og ellers vann Anonymkode: ca946...411
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #19 Skrevet 1. april 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Nei. Men inntak av mat og bevegelse har en sammenheng. Jeg spiser et knekkebrød til frokost, to til lunsj, en liten porsjon middag og litt frukt til kvelds. Ikke noe godteri, et par kopper kaffe, melk/jus til måltid og ellers vann Anonymkode: ca946...411 Da er du ingen hval...! Anonymkode: 74819...297
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #20 Skrevet 1. april 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Da er du ingen hval...! Anonymkode: 74819...297 Nei. Ok. Du vet det best Anonymkode: ca946...411
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #21 Skrevet 1. april 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nei. Ok. Du vet det best Anonymkode: ca946...411 Best vet jeg ikke alltid, men det er fysisk umulig å være en hval med det kostholdet selv om dine kneproblemer gjør at du ikke kan bevege deg stort. Selv personer i rullestol ville vært normalt slanke med et slikt kosthold. Anonymkode: 74819...297
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #22 Skrevet 1. april 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Best vet jeg ikke alltid, men det er fysisk umulig å være en hval med det kostholdet selv om dine kneproblemer gjør at du ikke kan bevege deg stort. Selv personer i rullestol ville vært normalt slanke med et slikt kosthold. Anonymkode: 74819...297 Ja, men folk i rullestol er i stadig bevegelsene trening. Søsteren min satt i rullestol, og hun trente 2-3 dager i uken og brukte hele kroppen hver gang hun skulle fra a til b. Men så fort hun hadde en periode hun satt stille, så la hun på seg. Noen har lettere for det enn andre Anonymkode: ca946...411
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #23 Skrevet 1. april 2021 Sør på hjelpemiddelsentralen om å få låne en rullestol og bruk den til å trille deg lange turer. Anonymkode: a92e5...1da
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #24 Skrevet 1. april 2021 Jeg har samme problem med knærne som deg. Du må gå til fysioterapeut å få øvelser som passer deg. Anonymkode: 678f6...2ba
Anonym bruker Skrevet 1. april 2021 #25 Skrevet 1. april 2021 Har du prøvd romaskin? Du bøyer knærne, så usikker på om det fungerer med det du sliter med, men det belaster ikke knærne på samme måte som gå/løpe. Sammen med noe styrke som du kan utføre liggende eller sittende, vil du i hvert fall hjelpe noe på forbrenningen. Anonymkode: 73178...175
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå