Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #1 Skrevet 30. mars 2021 Hadde gledet meg til å se serien, og fikk sett første i dag, men altså... herlighet så pinlig og dårlig! Snakk om I blame society... Lage problemer ut av ikke noe? Hvordan kan tilgang til mye informasjon være dumt? For folk som har ressurser til å ta det til seg er det jo bare fint? Og så skal folk som henne som ikke greier ta til seg så mye bli krenka av at det finnes informasjon som hun ikke har bedt om?!? Så se en annen vei da. Vi som liker sånt kan vel få lese det? For meg føles det tryggende og bekreftende å se at vi gjør mye riktig! Og også en trøst i å få tips og råd om hvordan løser ting som kan være utfordrende. Fatter ikke at folk kan finne dette problematisk? Det må vel være fordi det traff noen ømme tær og at de føler på dårlig samvittighet? Å sammenligne med 80 tallet blir også litt "enkelt", man vet at alt utvikles, man lærer mer og får nye metoder. Samfunnet endres. Hun kommer jo også med den "vi gjorde bare sånn da vi var små og vi overlevde jo vi", og da skjønner man jo at lista ligger på gulvet og at standarden er ekstremt lav. Det får ikke blitt mer hjernedødt. Lavmål. Kanskje hun føler seg bedre av å disse folk som velger en annen vei enn henne, men kutt ut å skylde på oss for egen dårlige samvittighet!! Anonymkode: c12a7...e7e
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #2 Skrevet 30. mars 2021 Føler du deg bedre nå som du har fått det ut? Anonymkode: 3cc71...f3c
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #3 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Føler du deg bedre nå som du har fått det ut? Anonymkode: 3cc71...f3c Ja, blir provosert når hun skal kritisere andre, hele samfunnet, for at ikke hun føler seg bra nok. Hennes egen usikkerhet er hennes, og den må hun jobbe med. Ut fra alt hun sa så tipper jeg hun ikke hadde hatt vondt av et par kurs🤭 Eller, de hadde nok ikke hjulpet, hun skjønte jo ikke en drit på det tegnkurset🥴 Anonymkode: c12a7...e7e
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #4 Skrevet 31. mars 2021 Enig med deg. Liker egentlig Live godt ellers, så dette var veldig skuffende. Er forøvrig utrolig lei av kjendiser som sier i intervjuer «vi blir nok sånne foreldre som glemmer regnbukse/karneval i barnehagen/ foreldremøter hehe». Skjønner de sier der med «humor», men skal det være kult liksom? Sånne praktiske ting virker kanskje små, kjedelige og rutinepreget for voksne, men betyr så utrolig mye for barna. Det er så mye omsorg i ha kontroll på de praktiske tingene. Det kan selvfølgelig glippe for alle i blant, uten at man er en dårlig forelder av den grunn, men synes det er trist at foreldre ikke kan se verdien i å ordne disse «småtingene». (vet serien handler om flere temaer enn dette, men et eksempel jeg har tenkt på). Ellers så er det vel sånn at UngData-undersøkelsene fra de siste årene viser at barn og unge generelt aldri har hatt et bedre forhold til foreldrene sine, så virker jo som det går fremover og dagens foreldre gjør mye riktig. Anonymkode: 1a8aa...704
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #5 Skrevet 31. mars 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Og så skal folk som henne som ikke greier ta til seg så mye bli krenka av at det finnes informasjon som hun ikke har bedt om?!? Så se en annen vei da. Vi som liker sånt kan vel få lese det? Anonymkode: c12a7...e7e Anonymkode: a1fa4...09b
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #6 Skrevet 31. mars 2021 sitat: Og så skal folk som henne som ikke greier ta til seg så mye bli krenka av at det finnes informasjon som hun ikke har bedt om?!? Så se en annen vei da. Vi som liker sånt kan vel få lese det? Anonymkode: c12a7...e7e Det gjelder jo deg også, hi. Du kan jo velge å se på noe annet, så kan vi som liker sånt få se på det? Det er sjelden sure innlegg morer meg, men man skal lete en stund etter et like krenka innlegg om andres krenk! Synes forresten det var litt pysete av deg å lage en egen klagetråd når det er en aktiv tråd om programmet allerede. Redd folk ikke er enige med deg? Anonymkode: a1fa4...09b
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #7 Skrevet 31. mars 2021 Tja. Jeg er sånn delvis enig. Men regner med det må smøres litt tykt på når man skal få frem poenget. Alle de bøkene og kursene har tydeligvis gått meg hus forbi, jeg visste ikke hvem Montgomery var før jeg så serien 🙈 Det er en del viktig kunnskap vi har nå som vi ikke hadde på 80-tallet. Fra bilsikring til bevisstgjøring av eget ansvar når du tror et barn ikke har det bra hjemme til å ikke røyke inne. Mye vi i dag tar som en selvfølge som ikke var det før. Men man trenger ikke lese seg opp på tusenvis av bøker, skal du kjøpe bilsete, holder det å sjekke en seriøs test. Vi har selvfølgelig et eget ansvar og en ganske stor jobb i det å luke ut all støyen i en verden hvor mange har mye de vil si. For min del er det også mye støy i hennes kamp mot skjerm. Kanskje det som var artig å se, var mammaforum. Eksperimentet med å si det høyt til ukjente folk var spot on. Jeg har blitt kalt mye rart her inne, til og med i tråder som er helt uskyldige og handler om trivielle ting. Jeg har sett svar her inne også som får meg til å lure på om personen bak tastaturet er helt i vater. Samtidig har jeg også opplevd noen veldig fine og nyttige svar, så forumene består heldigvis ikke bare av det. Anonymkode: 9dc83...716
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #8 Skrevet 31. mars 2021 Jeg er så hjertens enig. For et ynkelig program, men det stryker jo en ynkelig foreldregruppe medhårs, så du ser hun får støtte. Det verste med det er at konseptet er så oppbrukt, og premisset så stusselig. Halvgammel mor tror hun har oppdaget noe stort... Huff. Og skjermsjokk er et valg man tar. Anonymkode: f1e75...1fd
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #9 Skrevet 31. mars 2021 Jeg, som vokste opp på åttitallet, og ble behandlet som «ugress», ikke noen blomst i hvertfall, er veldig glad for at vi nå forstår at barn har menneskeverd allerede som spedbarn, og at vi har lært oss til å se og høre barna våre. Alle mulige moteartikler og hjelpemidler, det blir en annen historie. Man må ikke la seg rive med av kjøpepress. (Jeg har også bare sett første episode) Anonymkode: 27d11...4b2
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #10 Skrevet 31. mars 2021 Jeg tror mange mødre i dag hadde hatt godt av å se dette, bare for å få et skråblikk på all infoen der ute. Jeg jobber med små barn, og det å skulle ta i mot mors lille skatt, som gjerne kan holdes på huk over potten ni måneder gammel hvis hun leer høyre øyebryn etter maten, og hvis hun skal sove må hun vugges rytmisk etter afrikansk allsang fra denne linken på Spotify, og så videre og så videre. Og barnet speiler all mor sin angst fordi hun egentlig er gammel nok til å være bestemor, så blir det å møte og ta i mot nye barn i barnehage veldig tøft altså.... det er mange prinser og prinsesser og lite evne til å se at «nå blir barnet mitt en del av en gruppe», som vi sammen skal finne en måte og gjøre trygg. Heldigvis letter dette ofte etter en stund, etter litt erfaring, og gjerne med barn nummer to... Man kan gjerne fange opp tips rundt om kring, men man må faktisk ikke gjøre alle tingene man leser om at kan være bra for barnets utvikling (mye av det er ren produktplassering, og ikke ting man faktisk trenger, som bleiebøtte og refilyoghurtklemmeposer som man ikke får rene nok når barna tygger på tuten...) Følg intuisjonen heller... Anonymkode: 1f70f...b0e
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #11 Skrevet 31. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Enig med deg. Liker egentlig Live godt ellers, så dette var veldig skuffende. Er forøvrig utrolig lei av kjendiser som sier i intervjuer «vi blir nok sånne foreldre som glemmer regnbukse/karneval i barnehagen/ foreldremøter hehe». Skjønner de sier der med «humor», men skal det være kult liksom? Sånne praktiske ting virker kanskje små, kjedelige og rutinepreget for voksne, men betyr så utrolig mye for barna. Det er så mye omsorg i ha kontroll på de praktiske tingene. Det kan selvfølgelig glippe for alle i blant, uten at man er en dårlig forelder av den grunn, men synes det er trist at foreldre ikke kan se verdien i å ordne disse «småtingene». (vet serien handler om flere temaer enn dette, men et eksempel jeg har tenkt på). Ellers så er det vel sånn at UngData-undersøkelsene fra de siste årene viser at barn og unge generelt aldri har hatt et bedre forhold til foreldrene sine, så virker jo som det går fremover og dagens foreldre gjør mye riktig. Anonymkode: 1a8aa...704 Ja, vi er mye mer knyttet sammen nå enn før. Vi ble også bare sluppet ut for å leke, ingen var med på lekser eller treninger eller kamper. Vi ble bare matet og passet på mer som dyr føler jeg. Lite involvering. Var ikke de en snakket med ting om hvertfall. Foreldrene våre hadde det sikkert lett, men det var jo neppe det beste for oss barna. Anonymkode: c12a7...e7e
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #12 Skrevet 31. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): sitat: Og så skal folk som henne som ikke greier ta til seg så mye bli krenka av at det finnes informasjon som hun ikke har bedt om?!? Så se en annen vei da. Vi som liker sånt kan vel få lese det? Anonymkode: c12a7...e7e Det gjelder jo deg også, hi. Du kan jo velge å se på noe annet, så kan vi som liker sånt få se på det? Det er sjelden sure innlegg morer meg, men man skal lete en stund etter et like krenka innlegg om andres krenk! Synes forresten det var litt pysete av deg å lage en egen klagetråd når det er en aktiv tråd om programmet allerede. Redd folk ikke er enige med deg? Anonymkode: a1fa4...09b Så jeg har ikke lov å ha en mening jeg da? Jeg lager da ikke surveserie på NRK i det minste, betalt av skattepengene til de som det klages på. Jeg visste ikke at det var en annen tråd, beklager o store du. Det må jo ha vært skikkelig ille for deg å se to hele tråder om dette🙄 Tydelig ikke mye en kan gjøre riktig i dine øyer. For mye informasjon sprenger hjernen din eller? Anonymkode: c12a7...e7e
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #13 Skrevet 31. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Tja. Jeg er sånn delvis enig. Men regner med det må smøres litt tykt på når man skal få frem poenget. Alle de bøkene og kursene har tydeligvis gått meg hus forbi, jeg visste ikke hvem Montgomery var før jeg så serien 🙈 Det er en del viktig kunnskap vi har nå som vi ikke hadde på 80-tallet. Fra bilsikring til bevisstgjøring av eget ansvar når du tror et barn ikke har det bra hjemme til å ikke røyke inne. Mye vi i dag tar som en selvfølge som ikke var det før. Men man trenger ikke lese seg opp på tusenvis av bøker, skal du kjøpe bilsete, holder det å sjekke en seriøs test. Vi har selvfølgelig et eget ansvar og en ganske stor jobb i det å luke ut all støyen i en verden hvor mange har mye de vil si. For min del er det også mye støy i hennes kamp mot skjerm. Kanskje det som var artig å se, var mammaforum. Eksperimentet med å si det høyt til ukjente folk var spot on. Jeg har blitt kalt mye rart her inne, til og med i tråder som er helt uskyldige og handler om trivielle ting. Jeg har sett svar her inne også som får meg til å lure på om personen bak tastaturet er helt i vater. Samtidig har jeg også opplevd noen veldig fine og nyttige svar, så forumene består heldigvis ikke bare av det. Anonymkode: 9dc83...716 Virker jo som hun tror folk ikke er i stand til å gjøre egne valg, luke ut hva som er viktig og ikke, og lete opp det en selv trenger. Anonymkode: c12a7...e7e
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #14 Skrevet 31. mars 2021 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Jeg, som vokste opp på åttitallet, og ble behandlet som «ugress», ikke noen blomst i hvertfall, er veldig glad for at vi nå forstår at barn har menneskeverd allerede som spedbarn, og at vi har lært oss til å se og høre barna våre. Alle mulige moteartikler og hjelpemidler, det blir en annen historie. Man må ikke la seg rive med av kjøpepress. (Jeg har også bare sett første episode) Anonymkode: 27d11...4b2 Hel enig. Anonymkode: c12a7...e7e
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #15 Skrevet 31. mars 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Jeg tror mange mødre i dag hadde hatt godt av å se dette, bare for å få et skråblikk på all infoen der ute. Jeg jobber med små barn, og det å skulle ta i mot mors lille skatt, som gjerne kan holdes på huk over potten ni måneder gammel hvis hun leer høyre øyebryn etter maten, og hvis hun skal sove må hun vugges rytmisk etter afrikansk allsang fra denne linken på Spotify, og så videre og så videre. Og barnet speiler all mor sin angst fordi hun egentlig er gammel nok til å være bestemor, så blir det å møte og ta i mot nye barn i barnehage veldig tøft altså.... det er mange prinser og prinsesser og lite evne til å se at «nå blir barnet mitt en del av en gruppe», som vi sammen skal finne en måte og gjøre trygg. Heldigvis letter dette ofte etter en stund, etter litt erfaring, og gjerne med barn nummer to... Man kan gjerne fange opp tips rundt om kring, men man må faktisk ikke gjøre alle tingene man leser om at kan være bra for barnets utvikling (mye av det er ren produktplassering, og ikke ting man faktisk trenger, som bleiebøtte og refilyoghurtklemmeposer som man ikke får rene nok når barna tygger på tuten...) Følg intuisjonen heller... Anonymkode: 1f70f...b0e Men disse mødrene du referer til er jo slik jeg ser Live. Eldre, kunnskapsløs og som desperat prøver suge inn alt fra alle kanter for å takle egen usikkerhet. Vi andre tar kun det vi trenger av ytre input, eller søker hjelp når vi trenger det. Hun gjør jo i bunn og grunn narr av seg selv, uten å se det. Anonymkode: c12a7...e7e
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #16 Skrevet 31. mars 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Men disse mødrene du referer til er jo slik jeg ser Live. Eldre, kunnskapsløs og som desperat prøver suge inn alt fra alle kanter for å takle egen usikkerhet. Vi andre tar kun det vi trenger av ytre input, eller søker hjelp når vi trenger det. Hun gjør jo i bunn og grunn narr av seg selv, uten å se det. Anonymkode: c12a7...e7e Du skjønner at hun har laget et program for å belyse nettopp dette? At det er så mye info og man helst vil gjøre alt riktig, men man kan ikke gjøre alt. Du vet at hun har et lite snev av humor med seg her i livet? Anonymkode: 1f70f...b0e
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #17 Skrevet 31. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du skjønner at hun har laget et program for å belyse nettopp dette? At det er så mye info og man helst vil gjøre alt riktig, men man kan ikke gjøre alt. Du vet at hun har et lite snev av humor med seg her i livet? Anonymkode: 1f70f...b0e Hun virker absolutt ikke som hun har med humor her nei, ikke i den episoden jeg har sett hvertfall. Hun framsrod som lite intelligent, veldig usikker; til den grad at hun begynte å skylde på andre i stedenfor å ta ansvar for egen usikkerhet. Det er jo ikke meningen man skal gjøre alt, en oppegående person skjønner jo det. Blir som hun journalisten sa, ett oppslagsverk du søker i om du trenger noe. Man skal ikke fortære alt og gjøre alt, herregud det er jo ikke hverken mulig eller meningen. Man må da regne med en person som er voksen nok til å få barn skjønner såpass? Programmet var dårlig, og fokus blir å gi slyld til noen (de som mestrer foreldrerollen og det å sile ut nødvendig informasjon) heller enn å gi en støtte til alle foreldre at det er greit å velge egen vei, og at man kanskje er god nok uansett. Sammenlignet med 80 tallet greier ingen feile i dag. Jeg har hvertfall mistet respekten for dama. Anonymkode: c12a7...e7e
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #18 Skrevet 31. mars 2021 Jeg synes den var litt artig jeg da😁Som førstegangsmor hadde jeg nok kjent meg bedre igjen «i problemet» med all informasjonsflyten. Jeg leste myyyye om alle disse tingene når jeg fikk første og fikk rett og slett en stressende følelse av at dersom jeg ikke fulgte alt til punkt og prikke... Så var barnet skadet for livet😅 Instinktet druknet litt i all støyen og velmenende råd. Heldigvis etter et par år skjønte jeg at magefølelse måtte på plass også og at det går som regel bra. Og nå som jeg har 3 stk begynner erfaringene å sette seg litt. Syns hun er litt morsom, men skjønner ikke at dette er så relevant for henne? Det rareste jeg så var det at foreldrene festet med russen😅 Det har jeg VIRKELIG ikke lyst til. Vil ha god og trygg relasjon med barna mine, men da uten fyllefest med 18 åringer😅 Anonymkode: f9545...8de
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #19 Skrevet 31. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Ja, vi er mye mer knyttet sammen nå enn før. Vi ble også bare sluppet ut for å leke, ingen var med på lekser eller treninger eller kamper. Vi ble bare matet og passet på mer som dyr føler jeg. Lite involvering. Var ikke de en snakket med ting om hvertfall. Foreldrene våre hadde det sikkert lett, men det var jo neppe det beste for oss barna. Anonymkode: c12a7...e7e Jøss ser du så negativt på din egen barndom ???! Jeg hadde i mine øyne en helt fantastisk barndom😅 Her lekte foreldrene mine sjeldent med oss, men kan huske litt herjing med pappa , baking med mamma typ . De var aldri med på trening , men kom når det var oppvisninger /kamper. Var jo ekstra stas å vise når de ikke hadde sett hele utviklingen. Vi ble sendt ut for å leke med alle de andre barna da det er de som er min aldersgruppe og som jeg hadde det morsomst med? Har alltid pratet med foreldrene mine om alt jeg. Rart at man kam ha så forskjellige oppfattelser av det samme 😁😅 Jeg husker min barndom som perfekt(født på 80 tallet) og bringer mye videre. Ikke alt selvfølgelig , men veldig mye. Anonymkode: f9545...8de
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #20 Skrevet 31. mars 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Jøss ser du så negativt på din egen barndom ???! Jeg hadde i mine øyne en helt fantastisk barndom😅 Her lekte foreldrene mine sjeldent med oss, men kan huske litt herjing med pappa , baking med mamma typ . De var aldri med på trening , men kom når det var oppvisninger /kamper. Var jo ekstra stas å vise når de ikke hadde sett hele utviklingen. Vi ble sendt ut for å leke med alle de andre barna da det er de som er min aldersgruppe og som jeg hadde det morsomst med? Har alltid pratet med foreldrene mine om alt jeg. Rart at man kam ha så forskjellige oppfattelser av det samme 😁😅 Jeg husker min barndom som perfekt(født på 80 tallet) og bringer mye videre. Ikke alt selvfølgelig , men veldig mye. Anonymkode: f9545...8de Ingen foreldre på kamper heller her. De var rett og slett ikke deltagende. Vi bodde slik til at det var ingen andre barn å leke med, hadde elsket om foreldrene hadde gjort ting med meg. Jeg bringer ikke noe videre, da det ikke er noe av verdi å bringe videre. Det var stusselig barndom ja. Født på 70 tallet jeg da. Anonymkode: c12a7...e7e
Nyttårs barn Skrevet 31. mars 2021 #21 Skrevet 31. mars 2021 folk som vokste opp på 70 og 80-tallet har vel ikke hatt lik barndom. Mine foreldre fulgte opp og interesserte seg. Samtidig ble vi sluppet løs og var mye på egen hånd. Var ute og badet alene hver dag, der møtte vi en pedofil mann som ville ligge og sole seg sammen med oss. Sto utenfor butikken og ventet på mamma, der fikk jeg en ny venninne. Mange ulike erfaringer som barn i dag ikke får🤣
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #22 Skrevet 31. mars 2021 Helt enig med deg. Sykt irriterende. Anonymkode: 6f0a8...3a8
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #23 Skrevet 31. mars 2021 Ingen humor og selvironi? Har vi sett samme program her? Jeg syntes forsåvidt heller ikke at det var fullt så bra som jeg hadde håpet, men akkurat denne kritikken virker malplassert. Anonymkode: c6be1...dd5
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2021 #24 Skrevet 31. mars 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Ingen humor og selvironi? Har vi sett samme program her? Jeg syntes forsåvidt heller ikke at det var fullt så bra som jeg hadde håpet, men akkurat denne kritikken virker malplassert. Anonymkode: c6be1...dd5 Jeg så ikke noen humor nei, men har kun sett første. Tror ikke jeg greier se flere heller. Anonymkode: c12a7...e7e
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #25 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (På 31.3.2021 den 15.27): Jøss ser du så negativt på din egen barndom ???! Jeg hadde i mine øyne en helt fantastisk barndom😅 Her lekte foreldrene mine sjeldent med oss, men kan huske litt herjing med pappa , baking med mamma typ . De var aldri med på trening , men kom når det var oppvisninger /kamper. Var jo ekstra stas å vise når de ikke hadde sett hele utviklingen. Vi ble sendt ut for å leke med alle de andre barna da det er de som er min aldersgruppe og som jeg hadde det morsomst med? Har alltid pratet med foreldrene mine om alt jeg. Rart at man kam ha så forskjellige oppfattelser av det samme 😁😅 Jeg husker min barndom som perfekt(født på 80 tallet) og bringer mye videre. Ikke alt selvfølgelig , men veldig mye. Anonymkode: f9545...8de Jeg er enig med henne du svarte. Hjemme var det voksne som bestemte alt. Barn skulle alltid høre på voksne og ikke våge å si noe i mot eller ha sine egne meninger. Dette var på 90-tallet. Ikke var de interesserte i å snakke med meg. Det gikk i mat og søvn. Og litt leksehjelp innimellom. Ble sendt mye på rommet og måtte skamme meg der. Jeg har hatt store problemer med å stole på folk, vite min egenverdi, vanskelig å være nær andre personer fysisk og psykisk. Jeg har lest meg opp på mye for å være en god mor for mine barn. Trygghetssirkel og Montgomery. Føler vi har det veldig harmonisk hjemme. 😊 Anonymkode: 205bc...ae6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå