Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 Og har litt dårlig samvittighet. Men han er sååååå irriterende altså. Jeg har tidligere herinne skrevet om ham. Han er en sånn som blander seg inn i alle samtaler. Jeg kan ha en annen kollega inne på mitt kontor, så ser vi han går sakte forbi og viser tydelig at han lytter, slik at vi må innlemme han i samtalen. Vi kan gjerne ha en fortrolig samtale, men han holder likevel på selv om han ser at vi prater stille. Han gjør også hviske bevegelser, så han ser at han avbryter. Han har sterke meninger og det er greit, men blir fort snurt om noen er uenig meg han. Er veldig opptatt av en spesiell ting, som ingen andre her bryr seg om. Jeg er selvsagt den eneste som har vært høflig og har hørt ham prate om denne tingen. Jeg er overhodet ikke interessert, men har likevel lyttet og smilt. Idag morges da jeg kom på jobb, var jeg litt sen. Jeg pleier alltid gå forbi alle kontorene og si god morgen, men idag måtte jeg bare kjappe meg inn på mitt eget og sa derfor bare go morgen i gangen så alle hørte det. Da kom han snikende bort og kjeftet på meg og lurte på hvorfor jeg ikke hadde kommet bort og sagt god morgen på kontoret hans. Det var da jeg bare svartnet, og svarte: føler du at du er så spesiell at du må ha spesialbehandling? Han blei skikkelig snurt og mumlet noe stille. Så resten av dagen har han ikke sagt et ord 😄 Har dere sånne på jobb? Noen som rett og slett er krevende og litt masete? Anonymkode: aadef...a7a
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #2 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Og har litt dårlig samvittighet. Men han er sååååå irriterende altså. Jeg har tidligere herinne skrevet om ham. Han er en sånn som blander seg inn i alle samtaler. Jeg kan ha en annen kollega inne på mitt kontor, så ser vi han går sakte forbi og viser tydelig at han lytter, slik at vi må innlemme han i samtalen. Vi kan gjerne ha en fortrolig samtale, men han holder likevel på selv om han ser at vi prater stille. Han gjør også hviske bevegelser, så han ser at han avbryter. Han har sterke meninger og det er greit, men blir fort snurt om noen er uenig meg han. Er veldig opptatt av en spesiell ting, som ingen andre her bryr seg om. Jeg er selvsagt den eneste som har vært høflig og har hørt ham prate om denne tingen. Jeg er overhodet ikke interessert, men har likevel lyttet og smilt. Idag morges da jeg kom på jobb, var jeg litt sen. Jeg pleier alltid gå forbi alle kontorene og si god morgen, men idag måtte jeg bare kjappe meg inn på mitt eget og sa derfor bare go morgen i gangen så alle hørte det. Da kom han snikende bort og kjeftet på meg og lurte på hvorfor jeg ikke hadde kommet bort og sagt god morgen på kontoret hans. Det var da jeg bare svartnet, og svarte: føler du at du er så spesiell at du må ha spesialbehandling? Han blei skikkelig snurt og mumlet noe stille. Så resten av dagen har han ikke sagt et ord 😄 Har dere sånne på jobb? Noen som rett og slett er krevende og litt masete? Anonymkode: aadef...a7a Det er lov å si fra og jeg forstår at du sprakk. Men har du tenkt på at denne kollegaen kanskje søker mot deg og er masete fordi han merker at du snakker mye med andre, men ikke med ham? Anonymkode: 884c3...456
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #3 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det er lov å si fra og jeg forstår at du sprakk. Men har du tenkt på at denne kollegaen kanskje søker mot deg og er masete fordi han merker at du snakker mye med andre, men ikke med ham? Anonymkode: 884c3...456 Jeg snakker mest med han faktisk. For det er han som stadig stopper innom. Han må forbi mitt kontor hvis han skal ha kaffe eller på do f.eks og det må han alltid når andre er hos meg. Slår aldri feil. Jeg tenker han er litt ensom på privaten, og er ute etter mer sosialt på jobb. Men jeg har ikke tid eller energi til å fore behovet hans for dette på jobben. Anonymkode: aadef...a7a
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg snakker mest med han faktisk. For det er han som stadig stopper innom. Han må forbi mitt kontor hvis han skal ha kaffe eller på do f.eks og det må han alltid når andre er hos meg. Slår aldri feil. Jeg tenker han er litt ensom på privaten, og er ute etter mer sosialt på jobb. Men jeg har ikke tid eller energi til å fore behovet hans for dette på jobben. Anonymkode: aadef...a7a Godt mulig han er litt ensom, det har sikkert ikke blitt bedre av Koronaen. Du har gode begrunnelser og jeg forstår deg, men jeg får likevel følelsen av at det først og fremst nok handler om at du ikke liker ham så godt,og at den følelsen bare forsterkes desto mer han forsøker å få deg til å like ham bedre. Anonymkode: 884c3...456
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Jeg snakker mest med han faktisk. For det er han som stadig stopper innom. Han må forbi mitt kontor hvis han skal ha kaffe eller på do f.eks og det må han alltid når andre er hos meg. Slår aldri feil. Jeg tenker han er litt ensom på privaten, og er ute etter mer sosialt på jobb. Men jeg har ikke tid eller energi til å fore behovet hans for dette på jobben. Anonymkode: aadef...a7a Du har vært for «grei» og snakket med han. Du har gitt han lillefingeren og tar hele hånden. Et klassisk eksempel på lav sosial intelligens, han kolleger din. Skjønner deg veldig godt! Anonymkode: bc600...14d
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har dere sånne på jobb? Noen som rett og slett er krevende og litt masete? Anonymkode: aadef...a7a Ja. Men klarer å oppføre meg som en voksen likevel. Anonymkode: 7f4ce...da2
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du har vært for «grei» og snakket med han. Du har gitt han lillefingeren og tar hele hånden. Et klassisk eksempel på lav sosial intelligens, han kolleger din. Skjønner deg veldig godt! Anonymkode: bc600...14d Bortsett fra at han litt for ofte velger å snakker om ett tema som ingen andre er interessert i, så er det ingen eksempler som tyder på lav sosial intelligens her. Anonymkode: 884c3...456
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 Jeg skjønner at du blir frustrert, men jeg får ganske vondt av han, det er ikke lett å ikke passe helt inn. Så jeg synes kommentaren din var unødvendig slem, det er ikke rart at han ikke har sagt at han ikke har sagt et ord resten av dagen, at du synes det er morsomt er bare trist. Han har tydeligvis sett på deg som en av få der han kan snakke med, så jeg vil tro at kommentaren din kom uventet på han, og at han kanskje ble mer lei seg enn snurt. Anonymkode: 9dbc1...93e
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #9 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg skjønner at du blir frustrert, men jeg får ganske vondt av han, det er ikke lett å ikke passe helt inn. Så jeg synes kommentaren din var unødvendig slem, det er ikke rart at han ikke har sagt at han ikke har sagt et ord resten av dagen, at du synes det er morsomt er bare trist. Han har tydeligvis sett på deg som en av få der han kan snakke med, så jeg vil tro at kommentaren din kom uventet på han, og at han kanskje ble mer lei seg enn snurt. Anonymkode: 9dbc1...93e Enig med deg. Synes det var en unødvendig og ufin kommentar av ts. Det er uproft å reagere sånn mot han for noe så lite, så hadde jeg vært deg ts hadde jeg bedt han om unnskyldning i morgen. Anonymkode: 793c9...fd8
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #10 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Enig med deg. Synes det var en unødvendig og ufin kommentar av ts. Det er uproft å reagere sånn mot han for noe så lite, så hadde jeg vært deg ts hadde jeg bedt han om unnskyldning i morgen. Anonymkode: 793c9...fd8 Jeg er også enig med deg og 93e. Problemet slik jeg ser det er todelt. Hi har ikke satt grenser tidligere. I dag, da hun selv var sen og stresset, da valgte hun å ta eget stress og frustrasjon utover han. Veldig uproft. Hadde jeg eksplodert slik så ville jeg også bedt om unnskyldning i morgen. Anonymkode: 6a64b...65a
Sommerkroppen 2029 Skrevet 22. mars 2021 #11 Skrevet 22. mars 2021 (endret) Ærlig talt, la det fare! Du trenger ikke be om unnskyldning for noe du har ergret deg over i lang tid. Fyren har jo ikke antenner! Endelig kan du kanskje få litt fred. Fortsett å være hyggelig og grei som du er med alle, men man MÅ faktisk ikke gi etter for alles sosiale behov på arbeidsplassen altså. Man er der for å jobbe, gjerne slå av en prat ved kaffemaskinen og i lunsjen. Men å gå inn på andres kontor for å legge ut om personlige hobbyer eller lidenskaper man har, er ikke greit. Det tenker nok sjefen også. Endret 22. mars 2021 av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #12 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Bortsett fra at han litt for ofte velger å snakker om ett tema som ingen andre er interessert i, så er det ingen eksempler som tyder på lav sosial intelligens her. Anonymkode: 884c3...456 Å insistere på å komme inn i en samtale mellom to andre der de snakker med lave stemmer, vitner definitivt om lav sosial intelligens. Hvis du ikke forstår det, har du muligens ikke så veldig sosial intelligens selv. Man ser når folk har private samtaler, og da skygger man banen. Anonymkode: dedf5...2e4
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #13 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Å insistere på å komme inn i en samtale mellom to andre der de snakker med lave stemmer, vitner definitivt om lav sosial intelligens. Hvis du ikke forstår det, har du muligens ikke så veldig sosial intelligens selv. Man ser når folk har private samtaler, og da skygger man banen. Anonymkode: dedf5...2e4 Hun skriver at han tydelig viser at han forstår at han avbryter en privat samtale med måten han hvisker på. Da handler det nok mest sannsynlig mer om et stort behov for å føle seg inkludert. Anonymkode: 884c3...456
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #14 Skrevet 22. mars 2021 Det var da en bitteliten eksplosjon 🤯 Anonymkode: be099...eae
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #15 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Hun skriver at han tydelig viser at han forstår at han avbryter en privat samtale med måten han hvisker på. Da handler det nok mest sannsynlig mer om et stort behov for å føle seg inkludert. Anonymkode: 884c3...456 Hva hjelper det at han forstår, når han likevel setter egne behov først og avbryter en fortrolig samtale? Sosial intelligens er avhengig av at man ser andres side og behov. Anonymkode: b8d56...039
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #16 Skrevet 22. mars 2021 Jeg synes det var en slem og sårende tilbakemelding fra Ts. Jeg tipper mannen sa dette på fleip fordi ts har pratet en del med han før og han benyttet det som en litt flåsete mulighet til å si god morgen til ts. Jeg tipper han tror at han og ts er bedre venner enn det hun synes de er. Nå virker kollegaen klønet og det virker som om han mangler litt sosiale antenner. Kanskje har han aspergers? Har han det er det ikke sikkert han ser alle feilene han gjør og når ingen tar rollen med å veilede så tror han det er greit. Når så kollegene har irritert seg lenge nok eksploderer de i stedet. Er dere en større bedrift som har en bedriftshelsetjeneste bør du ta det opp med dem hvordan dere best kan forholde dere til denne mannen uten at han går dere på nervene. Har han en slik diagnose er det kanskje mulig med noen enkle tilbakemeldinger/regler på hva som er greit å ikke. På den måten lærer han bedre det sosiale spillet og slipper å gå dere andre på nervene slik at dere unnviker eller til slutt eksploderer. Anonymkode: 99994...dd0
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #17 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hun skriver at han tydelig viser at han forstår at han avbryter en privat samtale med måten han hvisker på. Da handler det nok mest sannsynlig mer om et stort behov for å føle seg inkludert. Anonymkode: 884c3...456 Og igjen, det vitner om å være ganske blottet for sosial intelligens. Anonymkode: dedf5...2e4
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2021 #18 Skrevet 22. mars 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Og igjen, det vitner om å være ganske blottet for sosial intelligens. Anonymkode: dedf5...2e4 So what? Det å smile hver dag, for plutselig å eksplodere av undertrykket sinne, er virkelig ikke så mye bedre. De er på jobb. Det å stå og tiske og hviske og holde andre utenfor er heller ikke innafor. Snakk om å se flisen i andres øyne. Anonymkode: 7f4ce...da2
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2021 #19 Skrevet 23. mars 2021 Anonym bruker skrev (19 timer siden): So what? Det å smile hver dag, for plutselig å eksplodere av undertrykket sinne, er virkelig ikke så mye bedre. De er på jobb. Det å stå og tiske og hviske og holde andre utenfor er heller ikke innafor. Snakk om å se flisen i andres øyne. Anonymkode: 7f4ce...da2 Enig. Jeg jobber for øvrig sammen med to menn som kan hoppe inn i mine samtaler med andre kollegaer i blant og avbryte høylydt. En som i det minste så ut til å forstå at han avbrøt og gjorde det på en respektfull måte, hadde vært en luksus. Den ene av disse har for så vidt også en tendens til å gjespe eller himle litt utålmodig med øynene hvis han synes noen bruker for lang tid på å komme til poenget. Men ingen av disse kollegane har altså noen mangel på sosial intelligens utover dette. Anonymkode: 884c3...456
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2021 #20 Skrevet 23. mars 2021 Med kontorjobb SKAL du ha hjemmekontor. Og den irriterende kollegaen din også. Nasjonalt tiltak. Anonymkode: dc3a9...122
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2021 #21 Skrevet 23. mars 2021 Typisk DIB-svar her, masse forståelse og empati for denne uhøflige og respektløse kollegaen, tolkninger i det vide og brede om hvorfor han gjør som han gjør. Ingen sympati for Hi som har prøvd i lengre tid å tekkes han og fikk nok. Kanskje han nå endrer seg Hi og du slipper å være støttekontakten hans. Anonymkode: b8d56...039
Banderas Skrevet 23. mars 2021 #22 Skrevet 23. mars 2021 Det går an å få nok, og samtidig unngå å være nedlatende og spydig mot folk man jobber sammen med.
Iiiiik Skrevet 23. mars 2021 #23 Skrevet 23. mars 2021 Det beste hadde selvfølgelig vært hvis HI og kollegaen var samstemte i sine sosiale behov. Når de nå ikke er det, burde HI sikkert sagt fra på en roligere måte. Dessverre er det å gi en saklig tilbakemelding aversivt for svært mange. Da blir resultatet som her - man biter det i seg til det renner over. Greit nok tenker jeg, denne kollegaen har jo (intetanende) tråkket over HIs grenser over lang tid.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2021 #24 Skrevet 23. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Typisk DIB-svar her, masse forståelse og empati for denne uhøflige og respektløse kollegaen, tolkninger i det vide og brede om hvorfor han gjør som han gjør. Ingen sympati for Hi som har prøvd i lengre tid å tekkes han og fikk nok. Kanskje han nå endrer seg Hi og du slipper å være støttekontakten hans. Anonymkode: b8d56...039 Du bør nok lese gjennom en gang til. Anonymkode: 884c3...456
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2021 #25 Skrevet 23. mars 2021 Banderas skrev (1 time siden): Det går an å få nok, og samtidig unngå å være nedlatende og spydig mot folk man jobber sammen med. Enig, men det var nok slik at det toppet seg for HI og derfor ble sagt litt krasst. Jeg synes ikke det HI sa i seg selv var veldig problematisk. Anonymkode: 884c3...456
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå