Gå til innhold

Jeg blir så sjokkert.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (32 minutter siden):

Ikke mitt innlegg. Men jeg tror du skal være forsiktig med si sånne ting dersom du selv har ungdommer 😉 jeg synes ikke det er rart at HI reagerte på hendelsen. Jenta kunne like godt vært utsatt for utrivelige gutter som ikke tok nei for et nei. Ingen vet vel om jenta spurte guttene om de hadde lyst til å kline, men det virket som om de ikke hadde så mye imot det siden de endte opp med å be om sex.....

Hva synes du guttene skulle gjort? En jente over seksuell lavalder viser at hun er interessert i sex ved å kysse. Det gjør hun med to stykker. Begge har lyst og spør hvem av dem hun vil ha sex med eller om hun evrntuelt vil ha begge. Når hun svarer ingen av dem sljer det okke noe mer. De har da ikke gjort noe feil (utenom å være å en fest medfor mange folk og ikke overholde avstandskrav).

Anonymkode: b3a57...0eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei, de er ute også, selvsagt. Men de har høy nok intelligens og evne til konsekvenstenkning til å forstå at man drar ikke på fest. De er jo truffet hardt av restriksjoner i Oslo i et år nå. Pga idioter som samles, i stor grad.

Anonymkode: a66dc...e05

Spesielt å høre at du så standhaftig kan påstå at dine barn forholder seg til alle restriksjoner staten har satt. All kred til dem altså. Jeg kan ikke love at mine overholder dem til enhver tid, siden jeg ikke selv er der.....

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hva synes du guttene skulle gjort? En jente over seksuell lavalder viser at hun er interessert i sex ved å kysse. Det gjør hun med to stykker. Begge har lyst og spør hvem av dem hun vil ha sex med eller om hun evrntuelt vil ha begge. Når hun svarer ingen av dem sljer det okke noe mer. De har da ikke gjort noe feil (utenom å være å en fest medfor mange folk og ikke overholde avstandskrav).

Vel vi har vel alle kysset gutter før, uten å bli dratt inn på et rom for å ta et valg om hvem av dem man vil ligge med?  Heldigvis skjedde det ikke noe mer sånn som det forklares i hovedinnlegget. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Er man automatisk interessert i sex når man kysser noen? 

Anonymkode: 677ec...ee4

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (2 minutter siden):

Vel vi har vel alle kysset gutter før, uten å bli dratt inn på et rom for å ta et valg om hvem av dem man vil ligge med?  Heldigvis skjedde det ikke noe mer sånn som det forklares i hovedinnlegget. 

Ja, men hvorfor var drt galt? De hadde lyst p sex og trodde hun også hadde det. De spurte, fikk nei, og gjorde da ikke noe mer. Hva var problemet? At de ikke spurte i plenum?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Er man automatisk interessert i sex når man kysser noen? 

Kyssing er jo for de fleste en seksuell handling i seg selv,  så til det vil jeg si ja, men det er det betyr ikke nødvendigvis at man vil ha samleie. Detvtrodde jo ikke disse guttene. Derfor spurte de. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ei jente på 17 år. Hun skulle til en venninne i helgen, og de dro til en tredje venninne der det visstnok kom flere folk ( ja jeg vet at det er pandemi, og det er ikke ok å menges med mange). De hadde drukket alkohol og hun var blitt litt beruset. Hun hadde truffet en hun likte godt sa hun og har sikkert rotet litt med han. Mulig også med en annen, for hun var litt mutt da hun fortalte at de hadde dratt henne med inn på et soverom og spurt hvem at dem hun ville velge! Hun hadde spurt hva de mente, og da hadde han ene sagt du må enten velge meg eller han eller oss begge to på en gang! Jeg ble målløs, og helt kald kjente jeg. Spurte om noe hadde skjedd, om noen hadde gjort henne noe, men hun sa hun hadde fått avvergret det hele og de hadde gått ut igjen til de andre. Jeg tror jo det stemmer, men så blir jeg så kvalm av å høre sånt! Guttene var ca 19-20 sa hun. 

Er dette noe andre har vært borti hos sine ungdommer? Forteller de sånt hjemme, er de åpne eller reserverte? Må nevnes at min datter deler (nesten) alt med meg. Hun utleverer aldri hva vennene gjør, og jeg spør heller aldri. Men hun forteller gjerne fortsatt hva som skjer når det gjelder henne. 

Kjenner jeg på en måte er glad for at hun deler ting hun opplever, men noe vil jeg nesten ikke vite om. Jeg blir bare så redd for henne neste gang hun drar avsted. 

Jeg synes dette er langt over kanten. En jente kan være på fest og kline med både én og to uten at det er greit å bli dratt inn på et rom av to (!) eldre gutter som presenterer det som en selvfølge at hun skal ha sex med en eller begge! 

Mange her ansvarliggjør henne for at hun kan ha forledet guttene til å tro at hun vil ha sex. Dette er et ræva argument som har fått leve i hundrevis av år, og som dytter ansvaret over på kvinnen i mange saker. "Hun ba jo om det" (kan skylde seg selv)  siden hun hadde kort skjørt / utringet topp / var sminket / flørtet /var ute sent osv osv osv. DET ER ALDRI EN KVINNES ANSVAR OM EN MANN UTFØRER ET OVERGREP DER KVINNEN TYDELIG SIER NEI!

Heldigvis skjedde det ikke noe over streken her, og flott at du HI har en datter som kan sette grenser. Bruk denne anledningen til å rose henne for det og reflektere over hvor viktig det er i alle slike situasjoner.

Skrevet
Havhesten2017 skrev (1 minutt siden):

Jeg synes dette er langt over kanten. En jente kan være på fest og kline med både én og to uten at det er greit å bli dratt inn på et rom av to (!) eldre gutter som presenterer det som en selvfølge at hun skal ha sex med en eller begge! 

Mange her ansvarliggjør henne for at hun kan ha forledet guttene til å tro at hun vil ha sex. Dette er et ræva argument som har fått leve i hundrevis av år, og som dytter ansvaret over på kvinnen i mange saker. "Hun ba jo om det" (kan skylde seg selv)  siden hun hadde kort skjørt / utringet topp / var sminket / flørtet /var ute sent osv osv osv. DET ER ALDRI EN KVINNES ANSVAR OM EN MANN UTFØRER ET OVERGREP DER KVINNEN TYDELIG SIER NEI!

Heldigvis skjedde det ikke noe over streken her, og flott at du HI har en datter som kan sette grenser. Bruk denne anledningen til å rose henne for det og reflektere over hvor viktig det er i alle slike situasjoner.

Poenget her er jo at de har spurt og respektert et nei

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Poenget her er jo at de har spurt og respektert et nei

Jeg forstår det. Men, så vidt jeg leser HI, lurer hun på om dette er noe andre har hørt om /har opplevd og om hennes reaksjon har resonans hos andre. Det er greit nok at de formulerte det som et slags spørsmål og hun sa nei og dermed ingen skade skjedd.

Spørsmålet her er vel om hvordan vi ser på dette at to eldre gutter tar en 17-årig jente med på et rom og presenterer idéen om sex med én av dem eller begge som det mest naturlige, ikke som et ja/nei spørsmål, men som et valg mellom t alternativer. Det synes jeg ikke er greit

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ja, men hvorfor var drt galt? De hadde lyst p sex og trodde hun også hadde det. De spurte, fikk nei, og gjorde da ikke noe mer. Hva var problemet? At de ikke spurte i plenum?

Er litt det jeg også tenker.
Er så alt for mange jenter som blir presset til sex når de egentlig ikke har lys.
Er så mang som roper høyt om at gutter må blir flinkere til å spørre om hun faktisk ønsker det.

Vi vet ikke noe om hvordan hun flørtet og kysset dem.
Greit hun hadde ikke tenkt på å ha sex med dem, de tenkte noe annet.
Har full forståelse for at hun synes spørsmålet var ubehagelig dersom hun ikke hadde tenkt på, men de spurte faktisk selv om det kanskje kom litt feil ut, de hadde sikkert drukket litt dem også.

Slikt skjer 

Anonymkode: a8ede...114

Skrevet

Takk for alle svar. En stund siden jeg har vært herinne, så jeg har ikke fått svart igjen. Jeg har pratet litt med noen venninner, og de har det litt delt. Noen ungdommer er veldig åpne hjemme, noen er ikke. Og ut ifra hva de tenker, så er ungdommen idag mer avslappet til sex. Kanskje det er litt forskjell i de ulike sosiale kretsene også. Men å ha trekant som 17-20 år gamle, det trodde jeg ikke var så vanlig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.3.2021 den 14.33):

Hva er du sjokkert over, egentlig? At datteren din roter med to på en gang eller at hun blir konfrontert med det hun gjør? jeg mener ikke at guttene hadde krav på noe som helst i seksuell retning, men jenter kan ikke rote til høyre og venstre  i den tro at ingen noensinne tenker at det skal bli noe mer. 

Anonymkode: 0717f...01f

Jau det kan dei vel?? Akkurat som gutar kan. Det er faktisk ikkje noko lovnad om sex å kline litt med nokon. 

Hi, skjønnar godt at jenta di syns dette var ubehageleg. Bra ho kom seg ut av det og det var ikkje rett av to eldre gutar å drage henne med seg inn på eit rom på den måte. Ser folk her syns det er bra dei respekterte svaret hennar. Det skulle elles berre mangle og er nok det absolutt minimum at kva ein kan forlange av unge menn. Dei burde og vere utstyrt med begrep om at ein lik oppførsel kjennast invaderande. 

Skrevet
Syngensang skrev (13 minutter siden):

Jau det kan dei vel?? Akkurat som gutar kan. Det er faktisk ikkje noko lovnad om sex å kline litt med nokon. 

Hi, skjønnar godt at jenta di syns dette var ubehageleg. Bra ho kom seg ut av det og det var ikkje rett av to eldre gutar å drage henne med seg inn på eit rom på den måte. Ser folk her syns det er bra dei respekterte svaret hennar. Det skulle elles berre mangle og er nok det absolutt minimum at kva ein kan forlange av unge menn. Dei burde og vere utstyrt med begrep om at ein lik oppførsel kjennast invaderande. 

Selvfølgelig kan man ikke rote rundt uten at den andre part skal TENKE ar det kan bli noe mer. Handlinger kan føre til forventninger. Man agerer på andres adferd hele tiden, gjennom dagen. 

Både menn og kvinner kan tenke, håpe, ønske og handle som om klining skal føre til noe mer. Det kan være alt fra nærhet, kos, sex eler bare mer kyssing. Å KREVE sex vlir derimot noe helt annet.

Om de dro henne med seg med makt vil det børe galt. Om hun lot seg føre inn på rommet - som en frivillig handling - er det ingenting å være spesielt overrasket over. 

Anonymkode: 82607...752

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.3.2021 den 19.14):

Er litt det jeg også tenker.
Er så alt for mange jenter som blir presset til sex når de egentlig ikke har lys.
Er så mang som roper høyt om at gutter må blir flinkere til å spørre om hun faktisk ønsker det.

Vi vet ikke noe om hvordan hun flørtet og kysset dem.
Greit hun hadde ikke tenkt på å ha sex med dem, de tenkte noe annet.
Har full forståelse for at hun synes spørsmålet var ubehagelig dersom hun ikke hadde tenkt på, men de spurte faktisk selv om det kanskje kom litt feil ut, de hadde sikkert drukket litt dem også.

Slikt skjer 

Anonymkode: a8ede...114

Slenger meg på denne. Jeg forstår ikke helt hvorfor man drar inn kvinnens ansvar eller ikke ansvar ved overgrep, for ut fra beskrivelsen har det ikke skjedd et overgrep. 

Gutter også er mennesker som kan misforstå. Det viktige her er jo handlingen som kommer i etterkant, og her var det så udramatisk at de gikk ut. Lurer på om reaksjonen er tilsvarende om motsatt. Ufrivillig sex er aldri greit, uansett hvilket kjønn som blir utsatt for det. Misforståelser derimot, det skjer hele tiden, uten at noen er overgripere av den grunn.   

Så er det selvfølgelig bra at hun er åpen om det 👍🏻

Anonymkode: 02b6f...db4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...