Gå til innhold

Hvordan snakke med en innvandrer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmm.. et litt underlig spørsmål, syntes jeg.. Men snakk som du snakker med alle de andre naboene dine. Jeg fikk min beste venninne i voksen alder, hun er fra Brasil. Og vi er mer like enn noen av mine norske venninner. 

Anonymkode: a44f8...9bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hører du sier det, men jeg kjenner det ikke igjen. Og selv som rotnorsk kan jeg bli nokså gretten av å høre andre legge ut om hvordan jeg er, bare fordi jeg er norsk.

Anonymkode: 8f9ae...31f

Jeg må presisere at jeg aldri spør om bakgrunn, selv om jeg gjerne gjør det med norske (graver aldri der heller). Jeg har sosiale antenner nok til å ha innsett at det ikke er ok, og er i sosiale situasjoner svært påpasselig med å ikke krenke noen. Det jeg ikke liker, er at det i «regelen» om å ikke spørre hvor folk kommer fra og vise interesse for kulturen deres ligger et premiss til grunn om at ulike kulturer ikke er likeverdige. Hadde ikke folk rangert kulturer, ville man heller ikke sett det som støtende at folk viser interesse. 

Anonymkode: a6f8d...8f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hmm.. et litt underlig spørsmål, syntes jeg.. Men snakk som du snakker med alle de andre naboene dine. Jeg fikk min beste venninne i voksen alder, hun er fra Brasil. Og vi er mer like enn noen av mine norske venninner. 

Det er ikke egentlig så underlig spørsmål for de tar ofte opp alt i værste mening. Spør en hvor er du fra så svarer han Oslo. Å når en får frem på en fin måte at en spør hvilket land han er fra så tar han det negativt. Når det egentlig bare var ment som å vise interesse.

Anonymkode: 0b9a7...3ef

Skrevet

Snakk om det du har lyst til, eller la være.. Innvandrere må ta nordmenn som de er.

Anonymkode: f899b...4eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Må si jeg er grundig nysgjerrig på hvor i landet du kommer fra, og hva slags miljø, HI, som ikke har møtt en innvandrer før, verken i barnehagen, skolen, nabolaget, kor, korps, speideren, fotballtrening, jobb, FAU, barnas venner, barnas venners foreldre etc etc etc.

Selv klarer jeg ikke komme på et eneste aspekt i livet mitt, hvor det ikke har vært noen innvandrere. Jo, forresten, barnehagen jeg gikk i på 70-tallet, der var det ingen. 

Det er veldig mange steder i vårt langstrakte land hvor det ikke bor innvandrere. Er hi på noen måte teit hvis hun bor på et sånt sted? 

Anonymkode: 1d96a...358

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Det er ikke egentlig så underlig spørsmål for de tar ofte opp alt i værste mening. Spør en hvor er du fra så svarer han Oslo. Å når en får frem på en fin måte at en spør hvilket land han er fra så tar han det negativt. Når det egentlig bare var ment som å vise interesse.

Men da godtar man bare svaret "Oslo" vel? Bryr meg svært lite hvor de er fra, så lenge de er snille og gode naboer. Jeg vet om mange flere interessante ting å snakke om enn hvor man er fra 😅 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men da godtar man bare svaret "Oslo" vel? Bryr meg svært lite hvor de er fra, så lenge de er snille og gode naboer. Jeg vet om mange flere interessante ting å snakke om enn hvor man er fra 😅 

Er da naturlig å vise interesse for hvor han/hun opprinnlig er fra. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Det er veldig mange steder i vårt langstrakte land hvor det ikke bor innvandrere. Er hi på noen måte teit hvis hun bor på et sånt sted? 

Sa jeg det?

Nei, det sa jeg ikke.

Har bare ikke hørt om et slikt sted, men fortell meg gjerne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Sa jeg det?

Nei, det sa jeg ikke.

Har bare ikke hørt om et slikt sted, men fortell meg gjerne. 

Du har ikke hørt om steder i Norge hvor det ikke bor særlig mange - om noen - innvandrere? Nå ble jeg nysgjerrig på hvor du bor😆

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du har ikke hørt om steder i Norge hvor det ikke bor særlig mange - om noen - innvandrere? Nå ble jeg nysgjerrig på hvor du bor😆

Javel, men jeg kommer ikke til å svare på det før noen kan svare meg på mitt spørsmål. Det må da være noen som kan nevne et sted i Norge uten innvandrere, dersom det er så vanlig som det påstås?

Skrevet

Typisk DIB

»Noen tips til hvordan jeg kan være inkluderende?»

Svar: Du er en idiot

»Jeg liker ikke de nye naboene»

»Jeg liker ikke innvandrere»

Svar: Du er en rasistisk idiot

»Jeg vil gjerne bli venn med innvandrere»

Anonymkode: 03de0...a5d

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Typisk DIB

»Noen tips til hvordan jeg kan være inkluderende?»

»Jeg liker ikke de nye naboene»

»Jeg liker ikke innvandrere»

»Jeg vil gjerne bli venn med innvandrere»

Anonymkode: 03de0...a5d

Typisk dib-logikk :D

Hilsen hun som ofte spør hvor innvandrere kommer fra, viser interesse og får tilbakemeldinger på at de synes det er kjekt at jeg spør og er interessert i dem som person.

Hi, jeg tror det viktigste er at du bare er deg selv. Noen ganger kan samtaler gå i stå pga. språkforskjeller, men det er greit det også, uten at man trenger gjøre det til en klein situasjon. Jeg hadde en liten samtale med ei forleden dag, hun ble nok litt stresset pga. situasjonen og lot først bare som om hun forstod hva jeg sa, og svaret i klassisk god-dag-mann-økseskaft-stil. Jeg lot som ingenting, gjentok mer eller mindre det samme, men brukte litt forskjellige ord for å se om hun ville forstå det. Da hun plutselig forstod hva jeg egentlig hadde spurt om ble hun tydelig veldig glad og svarte, og kunne da plutselig noen ord som jeg ikke hadde trodd hun kunne, som egentlig lå ganske avansert ift. hva annen språkforståelse ga inntrykk for. Og når hun hadde mestret det og hun fikk en tilbakemelding på det, da kom det også spørsmål tilbake til meg. (dette hadde ikke noe om hvor hun kommer fra, men noe helt annet). Den situasjonen kunne blitt litt pinlig for oss begge to, hun fordi hun ikke forstod, jeg fordi jeg ikke ga meg, hun fordi hun kunne blitt frustrert. Men gjør man det på en oppriktig og imøtekommende måte som viser den andre omtanke og positiv oppmerksomhet så ordner det meste seg. Kanskje ikke første gangen, men det gjør videre kontakt enklere, fordi man danner en positiv forståelse om ønske å se hverandre som personer, og at det ikke er så farlig om man ikke forstår alt. Det er jo tross alt eneste måten å lære på også, å få bruke språket på en naturlig og levende måte, ikke bare fra bøker og andre som kanskje også sliter med norsk. Har forøvrig også positive erfaringer med det å snakke om mattradisjoner.

Anonymkode: bfa70...2e3

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Typisk dib-logikk :D

Hilsen hun som ofte spør hvor innvandrere kommer fra, viser interesse og får tilbakemeldinger på at de synes det er kjekt at jeg spør og er interessert i dem som person.

Hi, jeg tror det viktigste er at du bare er deg selv. Noen ganger kan samtaler gå i stå pga. språkforskjeller, men det er greit det også, uten at man trenger gjøre det til en klein situasjon. Jeg hadde en liten samtale med ei forleden dag, hun ble nok litt stresset pga. situasjonen og lot først bare som om hun forstod hva jeg sa, og svaret i klassisk god-dag-mann-økseskaft-stil. Jeg lot som ingenting, gjentok mer eller mindre det samme, men brukte litt forskjellige ord for å se om hun ville forstå det. Da hun plutselig forstod hva jeg egentlig hadde spurt om ble hun tydelig veldig glad og svarte, og kunne da plutselig noen ord som jeg ikke hadde trodd hun kunne, som egentlig lå ganske avansert ift. hva annen språkforståelse ga inntrykk for. Og når hun hadde mestret det og hun fikk en tilbakemelding på det, da kom det også spørsmål tilbake til meg. (dette hadde ikke noe om hvor hun kommer fra, men noe helt annet). Den situasjonen kunne blitt litt pinlig for oss begge to, hun fordi hun ikke forstod, jeg fordi jeg ikke ga meg, hun fordi hun kunne blitt frustrert. Men gjør man det på en oppriktig og imøtekommende måte som viser den andre omtanke og positiv oppmerksomhet så ordner det meste seg. Kanskje ikke første gangen, men det gjør videre kontakt enklere, fordi man danner en positiv forståelse om ønske å se hverandre som personer, og at det ikke er så farlig om man ikke forstår alt. Det er jo tross alt eneste måten å lære på også, å få bruke språket på en naturlig og levende måte, ikke bare fra bøker og andre som kanskje også sliter med norsk. Har forøvrig også positive erfaringer med det å snakke om mattradisjoner.

Tusen takk for råd.
Som en annen også sier her, mattradisjoner.
Det er en god idé siden jeg må innrømme at det første jeg tenkte når jeg så deres etnisitet var "derfra vil det komme mange gode og spennende lukter"
Lager selv en del indisk fra grunnen av og kjenner mange av krydderne det er vanlig å bruke der jeg tror de kommer fra.
Skriver "tror" siden jeg ikke har snakket mer med dem enn sagt "hei" et par ganger. 

Anonymkode: 0a26e...8eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Javel, men jeg kommer ikke til å svare på det før noen kan svare meg på mitt spørsmål. Det må da være noen som kan nevne et sted i Norge uten innvandrere, dersom det er så vanlig som det påstås?

Hvem har påstått at det er «vanlig»?  At det eksisterer steder i Norge uten innvandrere er jo åpenbart. Blant annet kommer halve slekta til mannen fra ei lita bygd høyt oppå fjellet i Gudbrandsdalen hvor det ikke bor innvandrere. Vil tippe dette ikke er den eneste bygda.

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Tusen takk for råd.
Som en annen også sier her, mattradisjoner.
Det er en god idé siden jeg må innrømme at det første jeg tenkte når jeg så deres etnisitet var "derfra vil det komme mange gode og spennende lukter"
Lager selv en del indisk fra grunnen av og kjenner mange av krydderne det er vanlig å bruke der jeg tror de kommer fra.
Skriver "tror" siden jeg ikke har snakket mer med dem enn sagt "hei" et par ganger. 

Anonymkode: 0a26e...8eb

Kanskje du kan stoppe neste gang og si at du synes det er så koselig at de har flyttet inn i nabolaget, og så forsøke å få igang en samtale ut fra det?

Når varmen kommer kan du kanskje be dem til et utemåltid i hagen også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvem har påstått at det er «vanlig»?  At det eksisterer steder i Norge uten innvandrere er jo åpenbart. Blant annet kommer halve slekta til mannen fra ei lita bygd høyt oppå fjellet i Gudbrandsdalen hvor det ikke bor innvandrere. Vil tippe dette ikke er den eneste bygda.

Du skrev det her: 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tror ikke det er vanlig nei, annet enn muligens en sjelden bygd her eller der. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ja, men hva om han er fra Oslo da?

Jeg har tantebarn som har opprinnelse fra Sør-Amerika. Tantebarna har altså mer melanin enn den typiske hvite nordmann. De er likevel født og oppvokst i Norge og snakker dialekten fra hjemstedet. De er ikke EGENTLIG fra et land i Sør-Amerika, de er norske. 

Anonymkode: f7ff9...1dc

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men hva om han er fra Oslo da?

Jeg har tantebarn som har opprinnelse fra Sør-Amerika. Tantebarna har altså mer melanin enn den typiske hvite nordmann. De er likevel født og oppvokst i Norge og snakker dialekten fra hjemstedet. De er ikke EGENTLIG fra et land i Sør-Amerika, de er norske. 

Mente tantebarn som har en FAR som opprinnelig er fra Sør-Amerika.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.3.2021 den 11.16):

På samme måte som du snakker med norske så klart! 

Ja så klart, så enkelt er det når en ikke ser virkeligheten..spør han hvor han var da Brå brakk staven feks..

Anonymkode: acff0...1fb

Skrevet

Prøv deg fram med å snakke om idrett, de fleste har et forhold til det. Fotball feks.

Anonymkode: acff0...1fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...