Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #1 Skrevet 13. mars 2021 Ja, jeg vet overskriften høres rasistisk ut, men den er ikke ment slik Vi har fått noen nye naboer. Ut fra utseende på dem vil jeg gjette de er fra Pakistan, eller et av landene rundt der. Vi bor ikke i er område med mange innvandrere, og ønsker de skal føle seg velkommen. Problemet er at de gangene jeg har prøvd å snakke med noen av våre nye landsmenn går ting liksom bare i stå. Noen tips til hvordan snakke med en innvandrer? Anonymkode: 0a26e...8eb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #2 Skrevet 13. mars 2021 På samme måte som du snakker med norske så klart! Anonymkode: 0b9a7...3ef
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #3 Skrevet 13. mars 2021 It takes two to tango. Ansvaret er ikke bare på dine skuldre. Anonymkode: 25037...878
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #4 Skrevet 13. mars 2021 Ikke tenk på de som annerledes, snakk med de på samme måte som du ville snakket med alle andre... Jeg har en god venninne fra Iran, og selv om det er noen religiøse og kulturelle forskjeller på oss så er hun en kvinne som alle andre kvinner. Snakker om alt fra barn til matlaging liksom, jobb, familie, politikk osv osv. Så fort du begynner føle deg klein og at dette går trått så vil jo de føle seg rare også. Så vær blid, imøtekommende og normal, så kommer det til å gå helt fint. Smil, ønsk de velkommen til nabolaget. Om det ikke føles naturlig la første samtale være litt kort, også utvider du etterhvert, med samtaler om hage, jobb, unger, hva som helst som er naturlig i settingen. De er virkelig bare mennesker som deg altså. Anonymkode: 036a0...d63
frk Nilsen Skrevet 13. mars 2021 #5 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): På samme måte som du snakker med norske så klart! Anonymkode: 0b9a7...3ef Ikke verre enn det 😉
Banderas Skrevet 13. mars 2021 #6 Skrevet 13. mars 2021 Akkurat på samme måte som du ville snakket med ekteparet Hansen.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #7 Skrevet 13. mars 2021 Jeg er lærer i en voksenklasse med bare innvandrere, og jeg spør masse om deres kultur og hvordan det var der de bodde. De forteller at de setter pris på at nordmenn tar seg tid til å snakke med dem, og at de blir glade for interessen. Anonymkode: f7f14...76f
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #8 Skrevet 13. mars 2021 Tja, det kommer jo litt an på situasjonen, hva man eventuelt har felles og hva det er naturlig å snakke om. Jeg kjenner bare én familie som er invandrere (bor ikke så mange her). Første gang jeg snakket med dem ringte jeg på sammen med sønnen min og sa "Hei, Ole lurer på om Ali vil komme ut og leke". (Ole var 4 år og for sjenert til å ringe på selv, men hadde truffet Ali et par ganger på lekeplassen.) Så utviklet det seg naturlig derfra... Anonymkode: 72582...688
gale damen Skrevet 13. mars 2021 #9 Skrevet 13. mars 2021 (endret) *ler høyt* Beklager - jeg forstår at du har et reelt problem her, men jeg lo høyt. Snakk med dem som om de skulle være helt normale folk. Det er usannsynlig at de er gale øksemordere. Endret 13. mars 2021 av gale damen
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #10 Skrevet 13. mars 2021 gale damen skrev (1 time siden): *ler høyt* Beklager - jeg forstår at du har et reelt problem her, men jeg lo høyt. Snakk med dem som om de skulle være helt normale folk. Det er usannsynlig at de er gale øksemordere. Tror ikke det var DET hun trodde heller. Anonymkode: 0b9a7...3ef
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #11 Skrevet 13. mars 2021 Hvis de er pakistanske så er de nok ikke nye i landet. Bare hils på dem. Ta med en kake kansje? Anonymkode: 47c13...096
Tekla123 Skrevet 13. mars 2021 #12 Skrevet 13. mars 2021 Jeg har flere ganger brukt mat som "icebreaker". Type; det lukter så innmari godt av maten dere lager, har du en lett og god oppskrift jeg kan prøve meg på? Sjansen er stor for at du enten blir invitert på middag, får en lang avhandling av hva slags krydder de bruker eller får en stor porsjon mat på døra neste dag. Jeg har opplevd alle tre scenarier. Digger å bo rundt flerkulturelle, de er ofte mye mer inkluderende enn etnisk norske.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #13 Skrevet 14. mars 2021 Bare å prate i vei som med alle andre naboer det? Hei og velkommen, hva heter barna, hvor bodde dere før, været og hvor jobber dere osv. Anonymkode: a98d2...10e
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #14 Skrevet 14. mars 2021 Anonym bruker skrev (På 13.3.2021 den 11.16): På samme måte som du snakker med norske så klart! Anonymkode: 0b9a7...3ef gale damen skrev (På 13.3.2021 den 12.16): *ler høyt* Beklager - jeg forstår at du har et reelt problem her, men jeg lo høyt. Snakk med dem som om de skulle være helt normale folk. Det er usannsynlig at de er gale øksemordere. Jeg slutter aldri å la meg overraske over hvor nedlatende de på politisk venstreside kan være. HI har nemlig lagt merke til at de er fra er sted langt unna vårt, og er usikker på seg selv og om hun er for klønete sosialt, om hun kan tråkke folk på tærne ved å bomme på enkle kulturelle ting. Derfor spør hun om råd. Hun har lyst til at de skal føle seg inkludert. Noe så latterlig, tenk det. Anonymkode: c34f7...545
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #15 Skrevet 15. mars 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg slutter aldri å la meg overraske over hvor nedlatende de på politisk venstreside kan være. HI har nemlig lagt merke til at de er fra er sted langt unna vårt, og er usikker på seg selv og om hun er for klønete sosialt, om hun kan tråkke folk på tærne ved å bomme på enkle kulturelle ting. Derfor spør hun om råd. Hun har lyst til at de skal føle seg inkludert. Noe så latterlig, tenk det. Anonymkode: c34f7...545 Hvordan vet du at dette er den politiske venstresiden? Ingen har skrevet noe om sitt politiske ståsted i denne tråden. Hva med å ikke dømme folk selv? Anonymkode: f7f14...76f
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #16 Skrevet 15. mars 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg slutter aldri å la meg overraske over hvor nedlatende de på politisk venstreside kan være. HI har nemlig lagt merke til at de er fra er sted langt unna vårt, og er usikker på seg selv og om hun er for klønete sosialt, om hun kan tråkke folk på tærne ved å bomme på enkle kulturelle ting. Derfor spør hun om råd. Hun har lyst til at de skal føle seg inkludert. Noe så latterlig, tenk det. Anonymkode: c34f7...545 Men det er jo det som er hele problemet. Vi innvandrere fortsetter å føle oss utenfor og veldig annerledes når vi merker at nordmenn går på tærne rundt oss, veier hvert ord og oppfører seg rart. "Hvordan snakke til en innvandrer" - virkelig? Tror HI at alle innvandrere er like? Hvordan snakke til en nordmann da? Jeg har en del norske venner, og de er helt forskjellige alle sammen. Noen er veldig hårsår, de andre er mer tykkhudede. Alle har betente temaer man ikke bør ta opp med dem - religion, politikk, produksjon av barn, kjærlighetsforhold, jobbsøking og andre ting. Man kan ikke gi fasit på hvordan snakke med en person av de 7 milliarder "innvandrere" vi har her i verden. Anonymkode: 012ef...780
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #17 Skrevet 15. mars 2021 Må si jeg er grundig nysgjerrig på hvor i landet du kommer fra, og hva slags miljø, HI, som ikke har møtt en innvandrer før, verken i barnehagen, skolen, nabolaget, kor, korps, speideren, fotballtrening, jobb, FAU, barnas venner, barnas venners foreldre etc etc etc. Selv klarer jeg ikke komme på et eneste aspekt i livet mitt, hvor det ikke har vært noen innvandrere. Jo, forresten, barnehagen jeg gikk i på 70-tallet, der var det ingen. Anonymkode: 8f9ae...31f
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #18 Skrevet 15. mars 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Må si jeg er grundig nysgjerrig på hvor i landet du kommer fra, og hva slags miljø, HI, som ikke har møtt en innvandrer før, verken i barnehagen, skolen, nabolaget, kor, korps, speideren, fotballtrening, jobb, FAU, barnas venner, barnas venners foreldre etc etc etc. Selv klarer jeg ikke komme på et eneste aspekt i livet mitt, hvor det ikke har vært noen innvandrere. Jo, forresten, barnehagen jeg gikk i på 70-tallet, der var det ingen. Anonymkode: 8f9ae...31f Det jeg skrev at de gangene jeg tidligere har pratet med innvandrere går ting bare i stå, og spør etter tips. Har aldri sagt jeg ikke har prøvd å snakke med noe før Anonymkode: 0a26e...8eb
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #19 Skrevet 15. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det jeg skrev at de gangene jeg tidligere har pratet med innvandrere går ting bare i stå, og spør etter tips. Har aldri sagt jeg ikke har prøvd å snakke med noe før Anonymkode: 0a26e...8eb Men gjelder det uansett hvor liksom? At du havner i klammeri eller forlegenhet med innvandrere og ikke nordmenn? På jobben, på fotballtreninga eller når barnet ditt vil være med hjem til vennen sin som har foreldre med annen kulturbakgrunn? Anonymkode: 8f9ae...31f
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #20 Skrevet 15. mars 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Men gjelder det uansett hvor liksom? At du havner i klammeri eller forlegenhet med innvandrere og ikke nordmenn? På jobben, på fotballtreninga eller når barnet ditt vil være med hjem til vennen sin som har foreldre med annen kulturbakgrunn? Anonymkode: 8f9ae...31f Har aldri sagt at jeg havner i klammeri. Ting går bare i stå. Og nei, det er ikke mange innvandrere her jeg bor. Ja, jeg vet at det er min feil. Jeg ønsker bare være hyggelig og bli kjent med den nye naboen. Nei, jeg har ingen problemer med nordmenn. Anonymkode: 0a26e...8eb
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #21 Skrevet 15. mars 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Har aldri sagt at jeg havner i klammeri. Ting går bare i stå. Og nei, det er ikke mange innvandrere her jeg bor. Ja, jeg vet at det er min feil. Jeg ønsker bare være hyggelig og bli kjent med den nye naboen. Nei, jeg har ingen problemer med nordmenn. Anonymkode: 0a26e...8eb OK, men kan det skyldes at du snakker til de som om de er spesielle. At du nevner kultur eller navn eller andre ting, i stedet for å bare snakke vanlig? Synes bare det er rart at ting går i stå kun når du snakker med de, og ikke med andre. Anonymkode: 8f9ae...31f
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #22 Skrevet 15. mars 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Men det er jo det som er hele problemet. Vi innvandrere fortsetter å føle oss utenfor og veldig annerledes når vi merker at nordmenn går på tærne rundt oss, veier hvert ord og oppfører seg rart. "Hvordan snakke til en innvandrer" - virkelig? Tror HI at alle innvandrere er like? Hvordan snakke til en nordmann da? Jeg har en del norske venner, og de er helt forskjellige alle sammen. Noen er veldig hårsår, de andre er mer tykkhudede. Alle har betente temaer man ikke bør ta opp med dem - religion, politikk, produksjon av barn, kjærlighetsforhold, jobbsøking og andre ting. Man kan ikke gi fasit på hvordan snakke med en person av de 7 milliarder "innvandrere" vi har her i verden. Anonymkode: 012ef...780 Noe av årsaken tror jeg er at vi er redde for å virke rasistiske. Blant annet er det like vanlig i Norge å spørre hvor folk kommer fra hvis de har en annen dialekt eller et spesielt etternavn som å snakke om været. Vi har blitt grundig fortalt at vi ikke kan snakke slik til folk fra andre land, spesielt ikke om de har mer melanin enn oss. Slike spørsmål handler om genuin interesse, og er ikke ment rasistisk. De aller aller fleste av oss ønsker ikke å støte noen. Anonymkode: a6f8d...8f0
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #23 Skrevet 15. mars 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Noe av årsaken tror jeg er at vi er redde for å virke rasistiske. Blant annet er det like vanlig i Norge å spørre hvor folk kommer fra hvis de har en annen dialekt eller et spesielt etternavn som å snakke om været. Vi har blitt grundig fortalt at vi ikke kan snakke slik til folk fra andre land, spesielt ikke om de har mer melanin enn oss. Slike spørsmål handler om genuin interesse, og er ikke ment rasistisk. De aller aller fleste av oss ønsker ikke å støte noen. Anonymkode: a6f8d...8f0 Men selv om du mener det er av ren interesse, så blir det oppfattet som dårlig stil, på samme måte som det å spørre og grave om helsehistorikken til andre, eller legge ut om sin egen. Jeg spør aldri om sånt, likevel vet jeg det meste om mine venner og bekjente som enten kommer fra, eller har kulturbakgrunn fra Somalia, Pakistan, India, Vietnam, Italia, Filippinene, Thailand, Russland, USA, Island, osv. Hvorfor jeg vet det? Fordi de forteller meg det, siden vi er venner. Anonymkode: 8f9ae...31f
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #24 Skrevet 15. mars 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Men selv om du mener det er av ren interesse, så blir det oppfattet som dårlig stil, på samme måte som det å spørre og grave om helsehistorikken til andre, eller legge ut om sin egen. Jeg spør aldri om sånt, likevel vet jeg det meste om mine venner og bekjente som enten kommer fra, eller har kulturbakgrunn fra Somalia, Pakistan, India, Vietnam, Italia, Filippinene, Thailand, Russland, USA, Island, osv. Hvorfor jeg vet det? Fordi de forteller meg det, siden vi er venner. Anonymkode: 8f9ae...31f Det vet jeg, og derfor kan man også bli litt knytt i enkelte situasjoner. Jeg har også venner fra hele verden, men når jeg møter nye mennesker fra andre kulturer kan jeg bli redd for å si noe som støter. Det er en typisk norsk måtte for å vise interesse for den man snakker med, og en oppriktig interesse for andre kulturer. Anonymkode: a6f8d...8f0
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #25 Skrevet 15. mars 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det vet jeg, og derfor kan man også bli litt knytt i enkelte situasjoner. Jeg har også venner fra hele verden, men når jeg møter nye mennesker fra andre kulturer kan jeg bli redd for å si noe som støter. Det er en typisk norsk måtte for å vise interesse for den man snakker med, og en oppriktig interesse for andre kulturer. Anonymkode: a6f8d...8f0 Jeg hører du sier det, men jeg kjenner det ikke igjen. Og selv som rotnorsk kan jeg bli nokså gretten av å høre andre legge ut om hvordan jeg er, bare fordi jeg er norsk. Anonymkode: 8f9ae...31f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå