Gå til innhold

Løse hunder og hundeeiere🙄

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/kRmV8A/det-er-ikke-baandtvang-aaret-rundt

Enda en hundeeier som bare ikke skjønner det. Alle hundeeiere mener jo de har kontroll på hunden, noen har det, men slettes ikke alle. Og hvordan skal vi da vite hvem som er hvem når vi møter en løs hund med eier på tur? Jeg er skeptisk, for jeg opplever ofte hunder som hopper, bjeffer og oppleves truende. I tillegg til de motbydelige skrittsnifferne. Og har også nesten kjørt på hunder i lange bånd som plutselig skjener fra sykkel og gangsti og ut i vei. 

Alle barna mine er blitt livredde hunder etter flere ublide møter med løse hunder, og det er så synd. Nå tør ikke mellomste sykle til venner alene fordi han er redd for å møte på hunder. Dette etter at de ble jaget av en løs bjeffende hund som var sluppet ut på lufting av eieren. Eieren ropte og hoiet, men måtte fysisk fjerne hunden, den hørte ikke og var helt fokusert på å jage barna mine mens den bjeffet som en gal. Vi ante jo ikke om den ville angripe eller leke, så jeg var redd selv. 

Og det er flere slike episoder både jeg og barna har vært borti, så det er jo ikke rart man er redd og skeptisk når man ser løse hunder. For man vet jo aldri hvordan akkurat den hunden (eieren) er.

Selv om ingen av oss har blitt bitt er det ubehagelig nok med jaging, bjeffing og nesten bli veltet av ukjente hunder. Hvorfor skal vi måtte tåle det? Hvorfor er det hunder og deres eiere som trumfer? At andre er redde pga opplevelser med andre hunder skjønner de ikke eller? Vi kan umulig vite om din hund faktisk er snill, for det sier jo alle. Og det stemmer jo ikke for alle. Ta hensyn! 

Anonymkode: d4d13...7ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hund selv og ble irritert på henne. Det er ikke BARE båndtvang for å beskytte vilt. Loven om hundehold sier at man skal sørge for at hunden ikke er til sjenanse for andre. Hunder så GÅR RETT FORBI andre hunder er det svært få av. Hun representerer dessverre de dumme hundeeierne som mener å ha hunden løs er en menneskerett. 

Anonymkode: e6431...527

Skrevet

Det der er en uting. Hundeeiere tror de har kontroll på bikkja si, uten å ha det. Hvis de ikke har full kontroll, er det faktisk ikke lov å gå uten bånd. Jeg har mange ganger sagt at de faktisk ikke kan ha løs hund når de ikke har kontroll, men de fleste tror de har mer kontroll enn de faktisk har. 

Jeg har hatt en hund som har vært agressiv mot andre hannhunder. Hvis jeg ser en løs hund, så sier jeg alltid at eier skal sette bånd på hunden. Ofte svarer de med at hunden de har er sååå snill. De lar hunden sin løpe bort til folk og dyr de møter. Det hjelper lite når de ikke vet hva slags hund de møter. En gang endte det med at min hund grisebanket den andre hunden. Eier ble sint på meg, men min hund var i bånd, og han var advart. 

Jeg har også sparket en hund som angrep en tispe jeg hadde. Eier ble rasende på meg, men da var det en forbipasserende som brøt inn og sa at jeg hadde tydelig bedt eier sette bikkja i bånd. Jeg har møtt flere løse hunder som er agressiv mot andre hunder, og  jeg fatter ikke at eierne synes det er uproblematisk. 

Det verste jeg allikevel har opplevd, er at en svær hund hoppet opp på vognen til datteren min på 6 måneder slik at den bikket. Eieren ba ikke om unnskyldning en gang, og lo det vekk med at hunden var ivrig og ville så gjerne hilse på oss. Fy søren så sint jeg ble. 

Det er så frustrerende å bli oppfattet som en irriterende Karen fordi folk er for dumme til å skjønne at de har null kontroll på bikkja si. 

Anonymkode: da0fc...54f

Skrevet

Jeg holdt på å kjøre på en hund i dag fordi eieren gikk over fotgjengerovergang uten å ha den i bånd og den gikk ikke akkurat rolig ved siden av eieren.

Jeg hadde vel fått skylden hvis den hadde løpt mot bilen også? Syns det burde vært båndtvang året rundt i hvert fall på trafikkerte områder.

Anonymkode: 496c3...4b4

Skrevet

Jeg har hund selv. Hun har aldri vist noe tegn til aggresjon. Er bare blid, og elsker alle hun møter, men vi går aldri på tur uten bånd, heller ikke i marka. Det eneste stedet hun får løpe fritt er på inngjerdet område under tilsyn. Det er ikke praktisk mulig å ha full kontroll over et dyr, og selv om hun er glad og bare vil leke kan hun skremme et barn (eller andre mennesker eller dyr) bare ved å løpe mot dem. Jeg vet ikke hvilke erfaringer personen eller hunden vi møter på tur har med hunder fra før. Selv passer jeg på å ikke gå på typiske steder der hvor folk slipper hundene når hun har løpetid. Få har hundre prosent kontroll på hannhundene sine rundt tisper med løpetid. 

Anonymkode: e0a17...4b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/kRmV8A/det-er-ikke-baandtvang-aaret-rundt

Enda en hundeeier som bare ikke skjønner det. Alle hundeeiere mener jo de har kontroll på hunden, noen har det, men slettes ikke alle. Og hvordan skal vi da vite hvem som er hvem når vi møter en løs hund med eier på tur? Jeg er skeptisk, for jeg opplever ofte hunder som hopper, bjeffer og oppleves truende. I tillegg til de motbydelige skrittsnifferne. Og har også nesten kjørt på hunder i lange bånd som plutselig skjener fra sykkel og gangsti og ut i vei. 

Alle barna mine er blitt livredde hunder etter flere ublide møter med løse hunder, og det er så synd. Nå tør ikke mellomste sykle til venner alene fordi han er redd for å møte på hunder. Dette etter at de ble jaget av en løs bjeffende hund som var sluppet ut på lufting av eieren. Eieren ropte og hoiet, men måtte fysisk fjerne hunden, den hørte ikke og var helt fokusert på å jage barna mine mens den bjeffet som en gal. Vi ante jo ikke om den ville angripe eller leke, så jeg var redd selv. 

Og det er flere slike episoder både jeg og barna har vært borti, så det er jo ikke rart man er redd og skeptisk når man ser løse hunder. For man vet jo aldri hvordan akkurat den hunden (eieren) er.

Selv om ingen av oss har blitt bitt er det ubehagelig nok med jaging, bjeffing og nesten bli veltet av ukjente hunder. Hvorfor skal vi måtte tåle det? Hvorfor er det hunder og deres eiere som trumfer? At andre er redde pga opplevelser med andre hunder skjønner de ikke eller? Vi kan umulig vite om din hund faktisk er snill, for det sier jo alle. Og det stemmer jo ikke for alle. Ta hensyn! 

Så alle hunder i dette landet skal måtte leve hele sitt liv i bånd fordi at du og ungene dine har psykiske problemer? Skaff hjelp til familien din i stedet, jobb med angsten!

Anonymkode: 84431...984

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Så alle hunder i dette landet skal måtte leve hele sitt liv i bånd fordi at du og ungene dine har psykiske problemer? Skaff hjelp til familien din i stedet, jobb med angsten!

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om det må være en velsignelse eller en forbannelse å være såå enkel🤔

Mennesker trumfer hunder, sånn er det bare. Skal hunden løpe løs må man være på inngjerdet område. Bare idioter krangler på det.  

Anonymkode: 19be9...070

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om det må være en velsignelse eller en forbannelse å være såå enkel🤔

Mennesker trumfer hunder, sånn er det bare. Skal hunden løpe løs må man være på inngjerdet område. Bare idioter krangler på det.  

Det må man vel ikke. Min hund har all rett til å gå løs utenfor båndtvangtiden, så lenge jeg har kontroll på den.

Det jeg derimot ikke har kontroll på er gærninger med ulike psykiske lidelser som mordere, voldteksforbrytere og andre voldelige som går rundt på gata. 

Heldigvis har jeg derfor min egen pelskledde sercred service agent på 60kg som går sammen med meg på tur. Hvorfor skulle hunden gidde å bry seg om andre, så lenge de oppfører seg mot meg?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det må man vel ikke. Min hund har all rett til å gå løs utenfor båndtvangtiden, så lenge jeg har kontroll på den.

Det jeg derimot ikke har kontroll på er gærninger med ulike psykiske lidelser som mordere, voldteksforbrytere og andre voldelige som går rundt på gata. 

Heldigvis har jeg derfor min egen pelskledde sercred service agent på 60kg som går sammen med meg på tur. Hvorfor skulle hunden gidde å bry seg om andre, så lenge de oppfører seg mot meg?

Secret service agent **

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Er jo flust av steder man kan ha en hund løs. Hvorfor insistere på å ha de løs der det er mye folk? Blir som å insistere på å løpe intervaller opp og ned Karl Johansgate uten forstyrrelser. Når man har hund så er de de som må tilpasse seg andre. Hatt hund i over 20 år nå. De har fått gå mye løs. Jeg har aldri vært i konflikt med folk pga mine løse hunder. Selv når jeg bodde i Oslo fikk min hund gå løs hver dag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ok. Det er nok en belastning. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nei det må ikke være inngjerdet område. Det er flust av steder man kan ha hunden løs. Det krever selvsagt at man har lokalkunnskap om området og faktisk GIDDER å gå litt. Her jeg bor nå har jeg mange steder der jeg på ti år kan telle antall mennesker jeg har møtt på en hånd. Problemet et når folk insisterer å gå de populære turene og vil ha hunden løs. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Jeg er helt enig i at mennesker trumfer hunder, men det går an å ha hunden løs andre steder også, man må bare vite hvor det sjeldent/aldri er risiko for å møte på andre, eller det er så store avstander at du ser når det kommer folk på lang avstand og da kan kalle hunden inn og ta på bånd til man har passert. Jeg slipper aldri hunden min løs i bebygde områder eller populære turstier, men jeg kan slippe henne løs på fjellet eller i skogen der det ikke pleier å være folk. På fjellet er det som regel mulig å se andre folk veldig langt unna, så da roper jeg henne inn og tar på bånd hvis det kommer noen (sjeldent der jeg går). 

Anonymkode: 580e5...f24

Skrevet

Jeg går alltid med hunden løs når det ikke er båndtvang. Følger loven og gjør ikke noe galt. Tenker man får holde seg unna de mest populære områdene områdene om man er redd for å møte en løs hund. 

Skrevet

Vi har en tursti som går forbi baksiden av tomten/ hagen vår. Vi har hatt så mange hunder løpende rundt i hagen vår, løpt etter unga, eller bjeffet på kaninene.. eierene løper etter med småhysteriske «den er snill altså, jeg har kontroll på den, komme da «Baltus» Mens bikkja løper på måfå rundt i vår hage. Jeg tok inn en hund en gang som kom brasene midt i middagen vår ute. Eier kom luntende opp bakken fem minutter etterpå (på stien), og ropte på hunden sin. På den tiden kunne hunden ha gjort mye skade. Vi har hager, småskog med masse rådyr, og en haug med løse hunder. Møkka ligger over alt...

Anonymkode: ac3ed...7d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi har en tursti som går forbi baksiden av tomten/ hagen vår. Vi har hatt så mange hunder løpende rundt i hagen vår, løpt etter unga, eller bjeffet på kaninene.. eierene løper etter med småhysteriske «den er snill altså, jeg har kontroll på den, komme da «Baltus» Mens bikkja løper på måfå rundt i vår hage. Jeg tok inn en hund en gang som kom brasene midt i middagen vår ute. Eier kom luntende opp bakken fem minutter etterpå (på stien), og ropte på hunden sin. På den tiden kunne hunden ha gjort mye skade. Vi har hager, småskog med masse rådyr, og en haug med løse hunder. Møkka ligger over alt...

Da hadde ikke eieren til "Baltus" kontroll på hunden sin. Det finnes en god del hunder som ikke stikker fra eier også, de burde ikke lide og dømmes pga eiere som ikke har kontroll på hunden sin. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg går alltid med hunden løs når det ikke er båndtvang. Følger loven og gjør ikke noe galt. Tenker man får holde seg unna de mest populære områdene områdene om man er redd for å møte en løs hund. 

Hvorfor tenker du at mennesker skal holde seg unna populære turområder?

det er ditt ansvar p sørge gir at hunden ikke er til sjenanse. 

§ 4.

Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a)blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b)er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

Anonymkode: a92c5...536

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Eller denne

§ 3.Generelt aktsomhetskrav

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

Har man hund er det merkelig at man ikke kjenner til loven....

Anonymkode: a92c5...536

Skrevet

Jeg er i utgangspunktet redd hunder. Dvs det går over med den enkelte hunden så snart jeg erfarer at akkurat den ikke gjør meg noe. Men kommer en fremmed hund løpende mot meg blir jeg stiv av skrekk. Hvordan jeg reagerer etterpå kommer helt an på eieren. Hvis vedkommende beklager, så smiler jeg og sier at det går bra. Men blir det avfeid med "den er bare snill altså" så blir jeg provosert. Den har jo allerede skremt meg, og det er ikke spesielt snilt. Bare et lite tips. 😛

Uansett er jeg for at hunder skal få gå løs når det ikke er båndtvang, så lenge de ikke biter og eieren har noenlunde kontroll. Hunder skal ha et godt liv de også, og går jeg tur i skogen så er jeg forberedt på å møte dem. Når jeg bare går utenfor døren min så er jeg ikke det, men ser at de fleste har hunden i bånd i boligområder. Det setter jeg pris på. :)

Anonymkode: 62c5e...9f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Da hadde ikke eieren til "Baltus" kontroll på hunden sin. Det finnes en god del hunder som ikke stikker fra eier også, de burde ikke lide og dømmes pga eiere som ikke har kontroll på hunden sin. 

Men de tror jo de har det. «Den har aldri gjort sånn før»... men når det er femte hunden i hagen på to uker så må kanskje folk tenke annerledes. Det er et dyr. Man har bare kontroll på et dyr til den dagen man ikke har det. Om dyret ditt da står med tenna i leggen på ungen min hjelper det ikke om den «ikke pleier» å gjøre det. Kloke , gode hundeeiere vet dette. Og ja, jeg har mange i min omgangskrets, og har vokst  opp med hund selv. Vi er ikke redde for hund, men har respekt for dem. Mennesker før dyr. Luft den gjerne i en hundepark. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men de tror jo de har det. «Den har aldri gjort sånn før»... men når det er femte hunden i hagen på to uker så må kanskje folk tenke annerledes. Det er et dyr. Man har bare kontroll på et dyr til den dagen man ikke har det. Om dyret ditt da står med tenna i leggen på ungen min hjelper det ikke om den «ikke pleier» å gjøre det. Kloke , gode hundeeiere vet dette. Og ja, jeg har mange i min omgangskrets, og har vokst  opp med hund selv. Vi er ikke redde for hund, men har respekt for dem. Mennesker før dyr. Luft den gjerne i en hundepark. 

Uten at det kan forsvare at folk ikke har kontroll på hunden sin, så skjønner jeg ikke at dere ikke gjerder inn hagen deres. For det høres ut som et stort problem.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Uten at det kan forsvare at folk ikke har kontroll på hunden sin, så skjønner jeg ikke at dere ikke gjerder inn hagen deres. For det høres ut som et stort problem.

Så vår frihet skal begrenses av at folk ikke har bånd på hunden sin?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Er du dum eller bare vrang? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er du dum eller bare vrang? 

Lurer på hvem det er som setter sin status så høyt at ikke hunder skal få ha et verdig liv. 

Skrevet

Utrolig irriterende med løse hunder som kommer bort til min hund når vi går tur. Er overhodet ikke redd for hunder, men jeg forsøker å lære min hund til ikke å hilse på andre hunder ute i skogen - med mindre jeg tillater der. Blir komplett umulig når hunder kommer løpende bort og surrer rundt føttene våre. Aller verst er tøffingene som skal bryske seg overfor vår unge tispe, og lager «bråk». Igjen: det er ikke skummelt, bare irriterende.

Hunder som vil bort og hilse på småbarn er enda kjipere, mange barn synes det er veldig skummelt. Min hund er stor og svart, og selv om hun aldri noensinne har utvist aggressivitet, forstår jeg at de som ikke kjenner henne ønsker å ha henne på avstand  

Har du FULL kontroll (hunden er totalt uinteressert i både mennesker og andre hunder), OG den går maks ti meter unna deg er det greit. Det gjelder de aller færreste. Hvis ikke: bånd.

La oss alle bare respektere de som har valgt å IKKE være hundeeiere. 

Anonymkode: 1898f...7af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...