Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #26 Skrevet 12. mars 2021 Så stusselig. Når jeg fikk stemor begynte jeg å spørre om jeg kunne ta noe i kjøleskapet/skapet. Det føltes som om jeg var gjest i eget hjem. Hos mamma fikk jeg - på lik linje med de andre i familien - ta det jeg ville. Gjett hvor jeg føler meg mest hjemme og avslappet som voksen. Anonymkode: b62ae...9be
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #27 Skrevet 12. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Så stusselig. Når jeg fikk stemor begynte jeg å spørre om jeg kunne ta noe i kjøleskapet/skapet. Det føltes som om jeg var gjest i eget hjem. Hos mamma fikk jeg - på lik linje med de andre i familien - ta det jeg ville. Gjett hvor jeg føler meg mest hjemme og avslappet som voksen. Anonymkode: b62ae...9be Her kommer det jo litt ann på alderen tenker jeg. Jeg syns ikke 8 åringen min bare kan forsyne seg med potetgull,kjeks og sjokolade uten å spørre om lov. Anonymkode: 94635...8ae
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #28 Skrevet 12. mars 2021 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Ho hadde skrevet på melding til ei venninne at ho hadde stjålet ein oreopakke som de kunne ha når ho skulle komme på overnatting i helga. Eg sa at ho ikke fikk ha overnatting. Heilt greit at de tar kjeks, men ein heile pakke då synes eg faktisk de må spør først. Reagerte eg for strengt? De er 11 år. Anonymkode: 210c6...964 Utfra dette innlegget skjønner jeg jo hennes behov for å gjøre det slik, hun tør jo ikke snakke med deg. Og vet vel at du ville svart nei? Mine unger spør, men de vet at svaret ikke alltid er nei da... Anonymkode: f24f8...8a4
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #29 Skrevet 12. mars 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Utfra dette innlegget skjønner jeg jo hennes behov for å gjøre det slik, hun tør jo ikke snakke med deg. Og vet vel at du ville svart nei? Mine unger spør, men de vet at svaret ikke alltid er nei da... Anonymkode: f24f8...8a4 ? Eg har jo skrevet at de får, men de må spør først når det gjeld så mye som en hel chipspakke og en oreokjeks. HI Anonymkode: 210c6...964
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #30 Skrevet 12. mars 2021 Kan ikkje forstå at så mange synes det er greit, de er 5. Klassingen. HI Anonymkode: 210c6...964
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #31 Skrevet 12. mars 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): ? Eg har jo skrevet at de får, men de må spør først når det gjeld så mye som en hel chipspakke og en oreokjeks. HI Anonymkode: 210c6...964 Da hadde hun neppe sett behovet for å stjele? En pakke kjeks og chips er ikke "så mye" altså... Anonymkode: f24f8...8a4
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #32 Skrevet 12. mars 2021 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Her kommer det jo litt ann på alderen tenker jeg. Jeg syns ikke 8 åringen min bare kan forsyne seg med potetgull,kjeks og sjokolade uten å spørre om lov. Anonymkode: 94635...8ae Det er greit, men det er jo flere måter å ta det på. Her hjemme har ikke barna behov for å snike seg rundt for å få noe ekstra godt til overnatting, det vet de at de får.. I den alderen betyr overnatting mye, og barna deler opplevelser og sammenlikner mellom seg. Datteren til HI var vel bare redd for at hun skulle ha «den kjipe overnattingen» Anonymkode: b62ae...9be
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #33 Skrevet 12. mars 2021 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Det er greit, men det er jo flere måter å ta det på. Her hjemme har ikke barna behov for å snike seg rundt for å få noe ekstra godt til overnatting, det vet de at de får.. I den alderen betyr overnatting mye, og barna deler opplevelser og sammenlikner mellom seg. Datteren til HI var vel bare redd for at hun skulle ha «den kjipe overnattingen» Anonymkode: b62ae...9be Men jeg har ho fortalt at de får alltid noe godt. sist gang fikk de og en hel pose chips og brus. Hadde i tillegg sykla til butikken selv og fikk sove i kjelleren (egentlig utleieleilighet), men står tom nå. Anonymkode: 210c6...964
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #34 Skrevet 12. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men jeg har ho fortalt at de får alltid noe godt. sist gang fikk de og en hel pose chips og brus. Hadde i tillegg sykla til butikken selv og fikk sove i kjelleren (egentlig utleieleilighet), men står tom nå. Anonymkode: 210c6...964 Men det er jo helt tydelig at du og dattera di ikke har verdens beste kommunikasjon, og at du håndterer ting litt dramatisk og overreagerer en smule. Det hadde jo bare vært som mange her sier å si at det er greit, men spør neste gang. Jeg tror du må jobbe med hvorfor hun ikke spør... og i den enden er jo du. Anonymkode: f24f8...8a4
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #35 Skrevet 12. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Da hadde hun neppe sett behovet for å stjele? En pakke kjeks og chips er ikke "så mye" altså... Anonymkode: f24f8...8a4 Vi storhandler, og har ofte pakker med kjeks, chips, sjokolade osv i skapet. I din verden, hadde det da vært innafor for barna mine å bare forsyne seg av dette? Anonymkode: 1f445...933
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #36 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (På 11.3.2021 den 17.44): Ho hadde skrevet på melding til ei venninne at ho hadde stjålet ein oreopakke som de kunne ha når ho skulle komme på overnatting i helga. Eg sa at ho ikke fikk ha overnatting. Heilt greit at de tar kjeks, men ein heile pakke då synes eg faktisk de må spør først. Reagerte eg for strengt? De er 11 år. Anonymkode: 210c6...964 Si at du kødder. Gratulerer, du er en ræva mot. 👏👏 Anonymkode: e5729...6ce
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #37 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (På 12.3.2021 den 15.10): Vi storhandler, og har ofte pakker med kjeks, chips, sjokolade osv i skapet. I din verden, hadde det da vært innafor for barna mine å bare forsyne seg av dette? Anonymkode: 1f445...933 Ikke meg du spurte, men. Barna er likeverdige medlemmer av husholdningen vår. De vet at de kan ta det de vil, men ikke på hverdager, og de må vurdere mengden selv så det ikke blir for mye. Førstepri er sunn mat, som de også kan ta det de vil av. Og tar de det siste av noe, si ifra så vi kan kjøpe nytt. Anonymkode: 28f9b...8d2
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #38 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Ikke meg du spurte, men. Barna er likeverdige medlemmer av husholdningen vår. De vet at de kan ta det de vil, men ikke på hverdager, og de må vurdere mengden selv så det ikke blir for mye. Førstepri er sunn mat, som de også kan ta det de vil av. Og tar de det siste av noe, si ifra så vi kan kjøpe nytt. Anonymkode: 28f9b...8d2 Det var er veldig utydelig svar. Jeg spurte: « Vi storhandler, og har ofte pakker med kjeks, chips, sjokolade osv i skapet. I din verden, hadde det da vært innafor for barna mine å bare forsyne seg av dette?» Svarer ditt på dette er da altså nei, i hvert fall ikke på hverdager? Nytt spørsmål: Hvis jeg kjøper kjeks og godis, legger det i skapet og sier til barna at de ikke skal spise av dette f.eks fordi det er til min venninne kommer på besøk, eller det er ment for helgen. Er plutselig ikke barna mine «likeverdige medlemmer av husholdningen» da? For jeg skjønner ikke hvorfor dette med likeverdige medlemmer av husholdningen kommet inn i bildet. Hva hvis sønnen min kjøper seg godteri. Kan jeg bare spise av det da? Hvis nei, er jeg ikke da lenger et likeverdig medlem av husholdningen? Anonymkode: 1f445...933
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #39 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (På 12.3.2021 den 15.10): Vi storhandler, og har ofte pakker med kjeks, chips, sjokolade osv i skapet. I din verden, hadde det da vært innafor for barna mine å bare forsyne seg av dette? Anonymkode: 1f445...933 Det er da helt vanlig å ha det? Mine barn spør, og de vet at de får når det passer. Derfor har de ikke noe behov for å bare ta. Anonymkode: f24f8...8a4
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #40 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Det var er veldig utydelig svar. Jeg spurte: « Vi storhandler, og har ofte pakker med kjeks, chips, sjokolade osv i skapet. I din verden, hadde det da vært innafor for barna mine å bare forsyne seg av dette?» Svarer ditt på dette er da altså nei, i hvert fall ikke på hverdager? Nytt spørsmål: Hvis jeg kjøper kjeks og godis, legger det i skapet og sier til barna at de ikke skal spise av dette f.eks fordi det er til min venninne kommer på besøk, eller det er ment for helgen. Er plutselig ikke barna mine «likeverdige medlemmer av husholdningen» da? For jeg skjønner ikke hvorfor dette med likeverdige medlemmer av husholdningen kommet inn i bildet. Hva hvis sønnen min kjøper seg godteri. Kan jeg bare spise av det da? Hvis nei, er jeg ikke da lenger et likeverdig medlem av husholdningen? Anonymkode: 1f445...933 Det er ikke rart dattera di gjør som hun gjør, du er jo rape gal. Og gjerrig vil jeg tro. Anonymkode: f24f8...8a4
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #41 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er ikke rart dattera di gjør som hun gjør, du er jo rape gal. Og gjerrig vil jeg tro. Anonymkode: f24f8...8a4 Dattera mi...? Jeg tror du må lære deg å lese anonymkoder før du svarer folk, om du vil unngå å ikke fremstå som rape gal - og ikke minst mindre intelligent - selv. Anonymkode: 1f445...933
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #42 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er da helt vanlig å ha det? Mine barn spør, og de vet at de får når det passer. Derfor har de ikke noe behov for å bare ta. Anonymkode: f24f8...8a4 Men dette handler ikke om barn som spør om å få ta godteri. Det handler om barn som tar godteri uten å spørre først. Mitt spørsmål var veldig enkelt: er det innafor at barn forsyner seg av godteri som er kjøpt inn uten å spørre først? Anonymkode: 1f445...933
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #43 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Men dette handler ikke om barn som spør om å få ta godteri. Det handler om barn som tar godteri uten å spørre først. Mitt spørsmål var veldig enkelt: er det innafor at barn forsyner seg av godteri som er kjøpt inn uten å spørre først? Anonymkode: 1f445...933 Lag en egen tråd om det da. Anonymkode: f24f8...8a4
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #44 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men dette handler ikke om barn som spør om å få ta godteri. Det handler om barn som tar godteri uten å spørre først. Mitt spørsmål var veldig enkelt: er det innafor at barn forsyner seg av godteri som er kjøpt inn uten å spørre først? Anonymkode: 1f445...933 Det var jo dette jeg lurte på. Det er rart at så mange mener det er greit. HI Anonymkode: 210c6...964
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #45 Skrevet 13. mars 2021 1 hour ago, Anonym bruker said: Det var jo dette jeg lurte på. Det er rart at så mange mener det er greit. HI Anonymkode: 210c6...964 Det er ikke nødvendigvis helt innafor, men straffen du ga barnet ditt stemmer ikke med "forbrytelsen". Synes det hadde passet mer å ta tilbake det hun hadde tatt og sagt at da blir det ikke snacks i det hele tatt. Samtidig burde du gjøre det klart at hun bare må spørre, og at det ikke alltid blir nei, det er jo rart at hun føler hun må stjele for å få noe godt. Anonymkode: 46e5a...e88
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #46 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det var jo dette jeg lurte på. Det er rart at så mange mener det er greit. HI Anonymkode: 210c6...964 Tror det er mest den voldsomme straffen din folk reagerer på. Her må også barnet spørre om å ta kjeks,potetgull og godteri,ellers hadde alt vært spist opp iløpet av to dager. Anonymkode: 94635...8ae
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #47 Skrevet 13. mars 2021 Hvem har eierskap over den pakken med kjeks? Dere burde kanskje markere hvem som eier hver eneste matvare? Hvem eier posen med gulrøtter? Toroposen med bearnaisesaus? Pakken med fårepølse? I vårt hus, er nemlig all mat og drikke tilgjengelig for alle. Hvis du bor i et hus hvor du har forbudte eiendeler i kjøkkenskapene, så burde du vel tydeliggjøre dette. Post-its? Anonymkode: 8eadd...164
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #48 Skrevet 14. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvem har eierskap over den pakken med kjeks? Dere burde kanskje markere hvem som eier hver eneste matvare? Hvem eier posen med gulrøtter? Toroposen med bearnaisesaus? Pakken med fårepølse? I vårt hus, er nemlig all mat og drikke tilgjengelig for alle. Hvis du bor i et hus hvor du har forbudte eiendeler i kjøkkenskapene, så burde du vel tydeliggjøre dette. Post-its? Anonymkode: 8eadd...164 I hjemmene til oppegående foreldre og barn trenger man ikke post-its lapper for å markere «eierskap» til mat. I vårt hjem vet barna utmerket godt at de kan forsyne seg av mat, men at man spør før man tar godteri. De forstår også rent intuitivt at det ikke bare er å steke kjøttet som ligger i kjøleskapet (det er til middag) når de kommer hjem fra skolen, eller at man ikke tar av brusen som står i kjelleren på en vanlig hverdag når vi har sagt at brus kun er til helgene. I dag var vi og kjøpte inn påskegodt på tilbud. Jeg hadde følt jeg hadde feilet som mor om ikke barna skjønte at dette ikke bare er å forsyne seg av fordi jeg ikke har satt navnet mitt på det. Jeg nekter å tro at mine barn er de eneste som er såpass velfungerende at de ikke skjønner såpass. Anonymkode: 1f445...933
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå