Gå til innhold

Dattera stjal ein kjekspakke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ho hadde skrevet på melding til ei venninne at ho hadde stjålet ein oreopakke som de kunne ha når ho skulle komme på overnatting i helga. Eg sa at ho ikke fikk ha overnatting. Heilt greit at de tar kjeks, men ein heile pakke då synes eg faktisk de må spør først. Reagerte eg for strengt? De er 11 år. 

Anonymkode: 210c6...964

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde du mente hun hadde stjålet den i butikk eller noe, men hun har tatt den fra skapet hjemme? Da synes jeg du overreagerer.

Anonymkode: 9e937...558

Skrevet

Herlighet, nå er du altfor streng altså. Om det var mitt barn hadde jeg gitt dem hele pakka som kos. 

Hvorfor føler dattera di at hu må stjele kjeks? 

Anonymkode: 7ccf9...2ba

Skrevet

Heh, hun stjal den fra skapet hjemme og du nekter overnatting? Du vil bli hatet. Med rette.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ho hadde skrevet på melding til ei venninne at ho hadde stjålet ein oreopakke som de kunne ha når ho skulle komme på overnatting i helga. Eg sa at ho ikke fikk ha overnatting. Heilt greit at de tar kjeks, men ein heile pakke då synes eg faktisk de må spør først. Reagerte eg for strengt? De er 11 år. 

Herregud! Nå står ikke verden til påske!!! 

Skrevet

"...har lagt sine elleve små..."

"Ho aj aj aj aj buff
ho aj aj aj aj buff
ho aj aj aj aj buff buff
Ho aj aj aj aj buff"

Anonymkode: bc65b...3d0

Skrevet

Slik jeg forstår så skulle hun bort å ligge over til venninna og tok en pakke kjeks i skapet for å ta med dit og dele med venninna? eller omvendt. Uansett så virker jo dattera de gavmild og omtenksom . Og du altfor streng. og du leser meldingene hennes? IKKE bra. Du burde legge deg langflat og beklage. jeg sender alltid med snacks / kjøper litt ekstra til overnatting. stakkars jente..... 

Skrevet
LeTwinsA skrev (3 minutter siden):

Slik jeg forstår så skulle hun bort å ligge over til venninna og tok en pakke kjeks i skapet for å ta med dit og dele med venninna? eller omvendt. Uansett så virker jo dattera de gavmild og omtenksom . Og du altfor streng. og du leser meldingene hennes? IKKE bra. Du burde legge deg langflat og beklage. jeg sender alltid med snacks / kjøper litt ekstra til overnatting. stakkars jente..... 

HI skriver at datteren hadde skrevet at hun hadde stjålet.

Det forutsetter at datteren oppfattet det som at hun hadde stjålet. Står det i matskapet oppfatter ikke barn det som at de stjeler. Ja, at de tar uten å få lov, ja, men ikke som å stjele.

Skrevet
LeTwinsA skrev (3 minutter siden):

Dattera mi som skulle ha overnatting. Eg og pleier å ha chips o.l de får. Men synes ikke det er greit at ho tar uten å spør når det gjeld så mye. Er og ein chipspose som er forsvunnet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

HI skriver at datteren hadde skrevet at hun hadde stjålet.

Det forutsetter at datteren oppfattet det som at hun hadde stjålet. Står det i matskapet oppfatter ikke barn det som at de stjeler. Ja, at de tar uten å få lov, ja, men ikke som å stjele.

Står ikke i matskapet her for da forsvinner det før vi får telt til ti uansett kva dag det er. Hadde det i skapet på soverommet rett og slett. 

Skrevet

Hvis hun hadde stjålet en kjekspakke i butikken hadde jeg tatt det alvorlig og kanskje avlyst overnattingsbesøket eller i hvertfall tatt en skikkelig prat med henne om det. For å ta en kjekspakke i skapet hjemme hadde jeg sagt at det er helt greit, men fint å spørre først. 

Anonymkode: f6ca4...2c0

Skrevet

jeg har og svinn i skapet... i perioder veide jeg smågodtposen gjennom uken for å se når svinnet skjedde og se om jeg kunne finne ut hvem av de to mistenkte som smugspiste. Jeg fant aldri ut av det, men syns det ble en artig greie... la feks en lapp med en beskjed opp i og så om det hadde effekt. dersom de hadde spist opp før lørdag av det vi hadde satt av til neste uke fikk de ikke påfyll, jeg lot som jeg ikke visste noe.  Nå tror jeg det har avtatt, jeg tror det må ha vært begge to for ingen skyldte på hverandre når de ikke fikk noe på lørdag. Men jeg kom frem til at stjeler du fra skapet slik at jeg merker det så får du ikke påfyll på lørdag, da har du jo spist lørdagsrasjonen gjennom uken.  men jeg prøver å innprente at det er lov  å spørre om å  få noe, så kan de få  vite om jeg har en plan for det i skapet.  Også er det lov å gjøre en feil og innrømme det... smugspising av snopeskapet er jo ingenting  imotsetning av smugdrikking senere...

jeg tror ikke jeg hadde inndratt overnatting... jeg kunne funnet på å inndra kjeksen, for så å dele den med alle i huset ved overnattingen...

Anonymkode: e8f8a...769

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Dattera mi som skulle ha overnatting. Eg og pleier å ha chips o.l de får. Men synes ikke det er greit at ho tar uten å spør når det gjeld så mye. Er og ein chipspose som er forsvunnet. 

Men da sier du bare at du skjønner de vil kose seg litt ekstra på overnatting, men neste gang er det fint om hun spør først. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men å avlyse overnatting er overreaksjon.

Anonymkode: 9e937...558

Skrevet

Å avlyse overnattingen vil også gå utover venninnen til datteren din. Hun er uskyldig oppi dette og hadde helt sikkert gledet seg. 
hvis du absolutt skal straffe datteren din for dette finner du en annen måte å straffe på og ikke en som går utover ett annet uskyldig barn. 

Skrevet

Ja, har snakka med dattera mi og ho var veldig lei seg og forstod at ho burde spurt først. Ho sa og at ho hadde tatt ein chipspakke. Ho trudde det ville bli kjekkere å være hos henne hvis ho hadde disse godsakene. Men de får jo alltid av oss, og sist gang fikk de en hel chipspakke og brus til å ta med seg i kjellerstua. Det som overrasker er at ho tok uten å spør. Men eg sa at det var feil reaksjon av meg,og ho får ha overnatting likevel. HI

Skrevet

Jøss, er det så mange som har barn som ikke forstår at de ikke bare kan forsyne seg av kjeks og annet snacks som ligger i skapet...? Så mange barn som forsyner seg uten å i det hele tatt spørre først? 
Jeg har to barm, og det har aldri skjedd at de forsyner seg av sånt uten å først ha fått lov. 

Anonymkode: 1f445...933

Skrevet

Alle har vi vært barn og alle har vi gått på jakt i skap eller skuff etter noe godt. Det er helt normalt og en del av en naturlig utvikling. Selvstendighetstrangen øker og hun ville fikse noe fint til sin venninne. Det er jo hennes hjem også. 

Anonymkode: 31fa0...72c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, har snakka med dattera mi og ho var veldig lei seg og forstod at ho burde spurt først. Ho sa og at ho hadde tatt ein chipspakke. Ho trudde det ville bli kjekkere å være hos henne hvis ho hadde disse godsakene. Men de får jo alltid av oss, og sist gang fikk de en hel chipspakke og brus til å ta med seg i kjellerstua. Det som overrasker er at ho tok uten å spør. Men eg sa at det var feil reaksjon av meg,og ho får ha overnatting likevel. HI

Gratulerer! Jeg synes den var dårlig, men tydeligvis har du klart å provosere likevel. Godt gjort!

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Gratulerer! Jeg synes den var dårlig, men tydeligvis har du klart å provosere likevel. Godt gjort!

?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hadde det vært i butikken ja men tatt en uskyldig pakke kjeks hjemme? Ville snakket med henne at hun burde spurt først men aldeles ikke gitt straff for det.

veldig spesielt å gjemme kjeks i klesskapet. Det ville jeg sluttet med tvert og heller sagt at det ikke er lov å ta uten å spørre.

Anonymkode: db0ac...642

Skrevet

Da jeg var 11, pleide jeg og venner av og til å stjele tobakk av foreldrene våre. Tidene har forandret seg. 

Nå pleier ikke ungene her å raide skapet, men vi har aldri laget strenge regler der de må bukke og skrape for å forsyne seg i eget hjem. Hvis dette er sant, må jeg si du er ordentlig kjip som drar pluggen ut av overnattingen for dette. 

Anonymkode: 50221...cc3

Skrevet

Du overreagerer big time.

Si at de selvfølgelig skal få kose seg, men neste gang må hun spørre først. 

Skrevet

Skulle til å si. Da tar du med deg barnet og kjekspakken til butikken og betaler. 

Men såg at dette skjedde hjemme...  Du snakker med barnet ditt om det å spørre om lov. Så lar det det gå denne gang. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg synes reaksjonen din var veldig streng. Hva med å heller snakke med henne og forklare at du faktisk ikke synes det er greit å forsyne seg av kjeks og godteri fra skapene uten å spørre først?

Jeg blir også irritert når ungene forsyner seg av store mengder fra skapene. en kjeks eller to er selvfølgelig ikke noe problem. men når det forsvinner hele sjokoladeplater, uåpnede kjekspakker, hele potetgullposer osv så blir jeg grinete. Ofte så storhandler vi og planlegger med feks lørsdagsgodt, potetgull osv. Da er det ikke noe artig om en av ungene har forsynt seg før fredagen kommer.....

Vi har en med ADHD og dårlig impulskontroll. Sikkert derfor vi er så bevisst på utfordringene. De andre ungene våre er ikke like "klåfingra", og hadde vi kun hatt de så er det slett ikke sikkert vi hadde vært bevisst at dette kan være en stor utfordring for enkelte familier. Vi kan f.eks ikke ha is eller boller i frysa, Julebrusen kan ikke handles inn tidlig, vi kan ikke ha vaniljesaus eller sjokoladetopping i skapene, kjekspakker forsvinner nesten så fort de er kjøpt inn....

Anonymkode: 9a6cb...9ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...