Gå til innhold

Hvor mye er MYE alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså jeg har lastet ned en app som da tracker alkohol drikkingen min. Jeg tenkte bare for å se hvor mye jeg drikker i løpet av en måned. Jeg fant ut at jeg ikke drikker mye rundt 7-8 ganger per måned og da under to glass så det var fint. Vi hadde barne fri noe vi aaaaaaaldri har så da koste vi oss skikkelig ble en flaske vin på hver. Jeg noterte det i appen. Da ble det varsel og at jeg var langt over binge limiten. Altså er virkelig en flaske vin sååå mye?? Som sagt drikker vi aldri så mye men stusset jo litt at det var såå langt over streken for en lørdags kveld.

Anonymkode: bd205...48f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er jo alkis

Anonymkode: dd98e...f75

Skrevet

En flaske er såpass at drt er statistisk helseskadelig. I min verden drikker du veldig mye, men i forhold til en hardbarket alkoholikker er det jo "ingenting".

Anonymkode: 8d5d2...b32

Skrevet

Storforbruker er definert i Norge som mer enn 5 enheter på en dag og mer enn 14 enheter på en uke. En flaske vin er vel mellom 5-6 enheter, avhengig alkoholprosent. Du gikk akkurat over den dagen. 

Altså, du er stordrikker 1 dag av 30 i løpet av en mnd, du er IKKE stordrikker de andre 29 dagene. 2 enheter 7-8 ganger i mnd tilsvarer rett i overkant av storforbruker for en uke. Altså 1/4 av helseskadelig alkoholinntak. 

For å svare på spørsmålet, MYE alkohol er 56 enheter i løpet av en mnd. 14 i uka og 5 på en dag. En dag definerer ikke hvor du er, det er forbruk over tid. De fleste har vel en fest eller to bak seg med litt mer inn enn anbefalt for en dag uten å være storforbruker av den grunn. 

Anonymkode: a0b44...d8d

Skrevet

Å herlighet er jeg alkis fordi jeg drikker ett glass vin til middagen i helgene??? Oi ok. Det at vi drakk en flaske det er så lenge siden at jeg ikke husker en gang. I og med at det er første gang lille hadde barnevakt og hun er altså snart 2 år gammel. Så det må ha vert før jeg ble gravid. Det jeg stusset på var mengden ble beregnet som stor fare og binge drikking. Tenker da tilbake når jeg og vennene mine drakk ute på byen i student tiden det var mye mer enn en flaske vin altså. Så ble bare veldig overrasket over at det var såpass mye. 

og til dere NEI jeg drikker ikke mye! Det er ikke mye å ta ett glass i helgene til middag og ett ekstra glass på lørdagen under filmen. Merker det ikke i det hele tatt. Og hadde vel ikke hatt noe promille en gang! Det er snakk om 6-10 timer for to glass.

Skrevet

Eg stussar på at barnefrihelga plutseleg er så lenge sidan at du ikkje hugsar kortid det var. Kvifor spør du om dette no? Bortsett frå det syns eg ikkje det er mykje med ei flaske vin ein kveld annakvart år 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Å herlighet er jeg alkis fordi jeg drikker ett glass vin til middagen i helgene??? Oi ok. Det at vi drakk en flaske det er så lenge siden at jeg ikke husker en gang. I og med at det er første gang lille hadde barnevakt og hun er altså snart 2 år gammel. Så det må ha vert før jeg ble gravid. Det jeg stusset på var mengden ble beregnet som stor fare og binge drikking. Tenker da tilbake når jeg og vennene mine drakk ute på byen i student tiden det var mye mer enn en flaske vin altså. Så ble bare veldig overrasket over at det var såpass mye. 

og til dere NEI jeg drikker ikke mye! Det er ikke mye å ta ett glass i helgene til middag og ett ekstra glass på lørdagen under filmen. Merker det ikke i det hele tatt. Og hadde vel ikke hatt noe promille en gang! Det er snakk om 6-10 timer for to glass.

Du drikker alkohol flere ganger i uka. Hver uke. Det er jo helt vilt.

Skrevet
Syngensang skrev (Akkurat nå):

Eg stussar på at barnefrihelga plutseleg er så lenge sidan at du ikkje hugsar kortid det var. Kvifor spør du om dette no? Bortsett frå det syns eg ikkje det er mykje med ei flaske vin ein kveld annakvart år 

Hva??? Skriver jeg virkelig så utydelig eller blir folk fullstendig opphetet med en gang ordet alkohol kommer i bildet? Min barnefri helg var altså denne lørdagen! Før det aner jeg ikke når det var. Det jeg stusset på at en flaske vin regnes som så utrolig mye. 
Her er forresten bilde av appen. Ville ha lagt til søyle diagrammet med varselet men den går bare noen dager bak i tid ellers er det betal versjonen og den har jeg ikke. Lyse blå er ett lite glass og lilla er to glass.

image.thumb.png.5299b21867dc4c945f09864d61286afa.png

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikkje heilt vilt slapp av. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

🤣🤣ok greit her limte jeg inn bilde av appen så ser du det. Er dette virkelig en alkis altså????!!

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva??? Skriver jeg virkelig så utydelig eller blir folk fullstendig opphetet med en gang ordet alkohol kommer i bildet? Min barnefri helg var altså denne lørdagen! Før det aner jeg ikke når det var. Det jeg stusset på at en flaske vin regnes som så utrolig mye. 
Her er forresten bilde av appen. Ville ha lagt til søyle diagrammet med varselet men den går bare noen dager bak i tid ellers er det betal versjonen og den har jeg ikke. Lyse blå er ett lite glass og lilla er to glass.

image.thumb.png.5299b21867dc4c945f09864d61286afa.png

Ok, syns fremdeles ikkje du drikk for mykje, berre at det var litt vanskeleg å forstå kva du meinte sidan du først skreiv at du drakk ei flaske vin ein kveld du hadde barnefri, også skreiv du at det var så lenge sidan du hadde barne fri at du ikkje hugsa kortid det var. Men då meiner du at du har hatt barnefri to gongar dei siste to åra. Den er grei. 

Skrevet
Syngensang skrev (3 minutter siden):

Ok, syns fremdeles ikkje du drikk for mykje, berre at det var litt vanskeleg å forstå kva du meinte sidan du først skreiv at du drakk ei flaske vin ein kveld du hadde barnefri, også skreiv du at det var så lenge sidan du hadde barne fri at du ikkje hugsa kortid det var. Men då meiner du at du har hatt barnefri to gongar dei siste to åra. Den er grei. 

Nei det var en gang dette året i alle fall siste etter det var vel når jeg ble gravid 🤣

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Altså jeg har lastet ned en app som da tracker alkohol drikkingen min. Jeg tenkte bare for å se hvor mye jeg drikker i løpet av en måned. Jeg fant ut at jeg ikke drikker mye rundt 7-8 ganger per måned og da under to glass så det var fint. Vi hadde barne fri noe vi aaaaaaaldri har så da koste vi oss skikkelig ble en flaske vin på hver. Jeg noterte det i appen. Da ble det varsel og at jeg var langt over binge limiten. Altså er virkelig en flaske vin sååå mye?? Som sagt drikker vi aldri så mye men stusset jo litt at det var såå langt over streken for en lørdags kveld.

Du sier dy ikke drikker mye,men 7-8 ganger pr mnd er 2 ganger i uka...Det synes jeg er mye.

Anonymkode: 9a1de...549

Skrevet

Personlig syns jeg det er bedre at folk drikker en flaske vin når de har barnefri enn at de MÅ hadet glasset med vin bare pga at det er helg. For plutselig er fredag, lørdag og søndag helg som de MÅ ha ett glass og gjerne ett glass til. For da blir det faktisk ganske mye når en regner sammen og det er ikke greit når en har barn i hus. 

Anonymkode: 9607f...b12

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Personlig syns jeg det er bedre at folk drikker en flaske vin når de har barnefri enn at de MÅ hadet glasset med vin bare pga at det er helg. For plutselig er fredag, lørdag og søndag helg som de MÅ ha ett glass og gjerne ett glass til. For da blir det faktisk ganske mye når en regner sammen og det er ikke greit når en har barn i hus. 

Anonymkode: 9607f...b12

Det er faktisk heilt iorden å drikke eit eller to glas vin både fredags og laurdagskvelden. Eller øl. Kva er problem kan dette medføre meiner du? 

Skrevet

Hvor mye har du i de glassene du tar et par ganger i uken, Hi?

Det er stor forskjell på et glass som i en alkoholenhet, og et glass som fylles godt opp - og i siste eksemplet spiller størrelsen på glasset også veldig inn.

En flaske vin en sjelden gang tåler du sikkert. Men det er over grensen til binge drikking, som forskning har vist er helseskadelig. Jeg forstår egentlig ikke at det er så mye å reagere på, den nyere forskningen er jo ganske tydelig på det.

Anonymkode: 9c5dd...d2e

Skrevet

Du sier dy ikke drikker mye,men 7-8 ganger pr mnd er 2 ganger i uka...Det synes jeg er mye.

Anonymkode: 9a1de...549

2 glass vin fredag og lørdag er absolutt ikke mye. Alle jeg kjenner drikker mer enn det. 

Skrevet

Som jeg viste så ligger bildet der som viser hvor mye jeg drakk i februar-mars det var mindre en jeg skrev faktisk. Hadde ikke telt før jeg la det ut. Mine glass er medium store tror det er 1.5 dl har målt dem

Skrevet

Nei, det er da helt normalt. Jeg drikker et glass vin rundt to dager i uken jeg også, av og til blir det to glass en av dagene. Noen ganger, som I ferier, blir det oftere også, men aldri mer enn 1-2 glass (som regel ett). Dette er helt normalt i min omgangskrets i hvert fall. 

Anonymkode: 9ebfb...6c2

Skrevet

Drikkemønsteret ditt er nok ikke uanelig, men jeg har tenåringer. Det er påfallene hvor stor sammenhengen er mellom hvem som begynner å drikke alkohol tidlig, i 14 til 16-åralderen, og hvem som har foreldre som drikker slik.

Skrevet

Du må ikke spørre om alkohol i dette forumet. Her er det så mange avholdsgærninger. Hold deg til appen din og helsemyndighetenes anbefalinger, som vel sier noe sånt som at kvinner ikke bør drikke mer enn 10-14 enheter i uka. (Pass på at du ikke beregner for store enheter, en enhet er 0,33 øl eller et LITE glass vin). 1 hel flaske vin på en kveld er helseskadelig, så det bør ikke skje for ofte. Det du ellers beskriver høres for meg helt ok ut. 

Anonymkode: ac222...7c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Drikkemønsteret ditt er nok ikke uanelig, men jeg har tenåringer. Det er påfallene hvor stor sammenhengen er mellom hvem som begynner å drikke alkohol tidlig, i 14 til 16-åralderen, og hvem som har foreldre som drikker slik.

Det er ikke min erfaring. Jeg har også tenåringer, tre stykker, og jobber i vgs. Elevene mine forteller nesten skremmende mye om både seg selv, foreldre osv., og det er først når foreldrene drikker mye som i mange enheter og blir tydelig beruset hver helg, at jeg ser en sammenheng slik du skisserer. Derimot er det vel forsket på at barn som vokser opp med å se foreldrene sine begrense seg til én enhet eller to til et måltid, faktisk har et sunnere forhold til alkohol fordi de ikke forbinder det med å bli full.

Anonymkode: 9ebfb...6c2

Skrevet

Jeg har et sunt og avslappet forhold til alkohol, og jeg fikk servert øl og vin  hjemme fra jeg var 15-16. I motsetning til mange av mine venninner har jeg aldri vært så full at jeg ikke har greid å ta ansvar for meg selv og andre. Å drikke med måte skal også læres.

Skrevet

Vel, pandemien har vist at store deler av den norske befolkningen har et alkoholproblem. Folk har trasset og presset frem regel om at Vinmonopolet må holde oppe, selv om alt annet er stengt. Hyl og vræl. Voks opp.

Anonymkode: 45ed3...a03

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har et sunt og avslappet forhold til alkohol, og jeg fikk servert øl og vin  hjemme fra jeg var 15-16. I motsetning til mange av mine venninner har jeg aldri vært så full at jeg ikke har greid å ta ansvar for meg selv og andre. Å drikke med måte skal også læres.

Hvorfor MÅ man lære å drikke?

Anonymkode: 45ed3...a03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...