Gå til innhold

Når du egentlig har ingen grunn til å stå opp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag sov jeg til 1530. Hadde like godt kunne sovet i hele dag. Ingen hadde merket det eller enset det. 

Ensom og alene. 

Anonymkode: 63d24...d53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beste grunnen til å stå opp er at man føler seg bedre av det. Hvis man kommer seg opp, går en lang tur, leser en bok, rydder i en bod... har det positive effekter på psyken. Det å ikke stå opp fordi man tenker at det ikke har noe å si, er forsterkende på følelsen av at det ikke teller. En ond spiral. Det er kjipt å ha det sånn. Det er ditt ansvar å fylle ditt liv med innhold. Hvis du ikke klarer det, trenger du hjelp. Snakk med legen din. Ønsker deg lykke til 💙

Anonymkode: 34a0f...5bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Beste grunnen til å stå opp er at man føler seg bedre av det. Hvis man kommer seg opp, går en lang tur, leser en bok, rydder i en bod... har det positive effekter på psyken. Det å ikke stå opp fordi man tenker at det ikke har noe å si, er forsterkende på følelsen av at det ikke teller. En ond spiral. Det er kjipt å ha det sånn. Det er ditt ansvar å fylle ditt liv med innhold. Hvis du ikke klarer det, trenger du hjelp. Snakk med legen din. Ønsker deg lykke til 💙

Tusen takk til den ene som brydde seg med å svare 💙

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk til den ene som brydde seg med å svare 💙

Har faktisk tenkt litt på deg etterpå 💚 Ingen skal føle seg verdiløse. Alle er noe for noen. Men det viktigste er at du klarer å være noen for deg selv, hvis ikke vil du aldri kunne forstå verdien din for andre...klossete fortalt. 

Skrevet

Jeg har vært der selv. Ble syk og kunne ikke jobbe, lite nettverk der jeg bodde, alene.

Anonym 5bf har rett, man må rett og slett tvinge seg selv i aktivitet, skape et innhold i dagene sine. Uansett hvor lite det er, gjør det bevisst.

Jeg gikk tur og fant ut at selv om jeg var alene kunne jeg smile til andre, komme med en kommentar når jeg så et lite barn gjøre noe morsomt, smile til et lite barn, snakke med en hundeeier - hva som helst. Det gir en liten følelse av å delta i verden.

Det å komme seg ut og gå hver dag, i daglys, det er viktig, både for kroppen og hodet - og dermed også søvnen. Jo tidligere du kommer deg ut på dagen, jo bedre er det. Og så føles det bedre etterpå, for om du ikke greier å gjøre noe mer den dagen, da har du i hvert fall vissheten om at du har vært ute og gått en tur og på den måten gjort noe for deg selv.

Jeg begynte også å lage meg temauker matmessig. Hadde italiensk uke, kinesisk uke, gresk uke. Gikk litt i perioder. Så hadde jeg en periode hvor jeg hver uke skulle kjøpe en ny grønnsak som jeg enten ikke hadde prøvd før, eller sjelden brukte, og så lage noe godt av det. Det å smake er en viktig del av det å sanse. Nye smaker gir nye opplevelser, og når vi sanser lever vi. Det trigger hodet også når du tilbyr deg selv noe nytt.

Sett deg noen mål. Ha det noenlunde ryddig og rent rundt deg, for det øker trivselen din.

Kanskje du kan bli besøksvenn til noen? Nå er det mange som kan trenge det, både unge og eldre. Bare noen å gå tur sammen med ute kan være fint. Eller kanskje du kan høre om det er mulig å få en besøksvenn/turvenn gjennom f.eks. røde kors eller andre?

Hva liker du å gjøre? Kan du lære deg noe nytt? Er det noen du hadde kontakt med tidligere som du kan ta opp kontakten med igjen?

Det kan være tøft å ta disse grepene når man har det som mørkest. Men det er da det er viktigst - for at man skal komme seg opp og ut igjen. Nå kan jo et litt langsiktig mål være at du skal ha innarbeidet noenlunde rutiner for deg selv med å gå tur, spise sunt og greie å interressere deg for ting, planlegge hva du skal gjøre når samfunnet åpner opp igjen - slik at du er klar for det når den dagen kommer. Det gir deg mål og mening med dagene dine nå også, en følelse av å jobbe mot noe som er positivt. Og greier du å ta enkle grep hver dag, så vil du føle deg bedre. Da vil det bli enda lettere å bygge deg opp igjen et nettverk også.

❤️

Anonymkode: 29720...8c2

Skrevet

Tusen takk ❤️

Setter pris på. Bare den ene kommentaren gjorde noe før i dag. Klarte å komme meg ut en liten tur på tur med musikk i ørene. Var sol og gjorde godt. Sinnstemningen ble litt bedre selvom noen tårer og kom på turen. 

Takker og for den andre jeg fikk fra nå. Tar til meg alt du skrev og skal gjøre så godt jeg kan og følge rådene dine 💙

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Tusen takk ❤️

Setter pris på. Bare den ene kommentaren gjorde noe før i dag. Klarte å komme meg ut en liten tur på tur med musikk i ørene. Var sol og gjorde godt. Sinnstemningen ble litt bedre selvom noen tårer og kom på turen. 

Takker og for den andre jeg fikk fra nå. Tar til meg alt du skrev og skal gjøre så godt jeg kan og følge rådene dine 💙

Så bra du kom deg ut i dag :)

Spiller ingen rolle om det kommer noen tårer. Det viktige er at du gjorde noe bra for deg selv :)

Jeg opplevde at at ting kunne bli bedre, så kunne jeg falle mer eller mindre ned igjen av ulike årsaker. Da er det viktig å huske at det egentlig er ganske normalt, i hvert fall ikke unormalt. Det viktige da er at du fokuserer på at du vet hva som er riktig for deg å gjøre, at du faktisk har gjort det som er bra for deg, at du var og er i stand til å fortsette å gjøre det. Etterhvert så blir det færre av de mest utfordrende dagene, og du får det bedre.

Som anonym 5bf skrev, så kan det være godt å snakke med fastlegen din også, om hvordan du har det.

Vær stolt av deg selv i dag - du tok et viktig skritt ut :)

Skrevet

Du får mange fine svar, det er bra. 
Et bittelite, litt skrullete tips fra meg; trekk for gardinene, sett på høy musikk og DANS! Rist skikkelig løs og dans til du blir svett og anpusten! Da rister du løs endorfiner, som igjen gir bedre humør og lykkefølelse! Så føler man seg bittelitt teit, men prøv! Jeg lover at det hjelper! 💕

Anonymkode: 6f0da...39c

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Du får mange fine svar, det er bra. 
Et bittelite, litt skrullete tips fra meg; trekk for gardinene, sett på høy musikk og DANS! Rist skikkelig løs og dans til du blir svett og anpusten! Da rister du løs endorfiner, som igjen gir bedre humør og lykkefølelse! Så føler man seg bittelitt teit, men prøv! Jeg lover at det hjelper! 💕

Anonymkode: 6f0da...39c

Tusen takk for tipset ditt ❤️

Skal prøve det. 

Skrevet

Jeg har det som deg.....

nå har jeg begynt å gå tur, har funnet en fjelltopp og hver dag skal jeg opp på denne. Det er tursti og alltid folk her. 

jeg sier hei og smiler til de jeg møter, og får som regel det samme tilbake. Er det sol så sitter jeg i en lun krok der oppe og leser bok og drikker kakao. Det hjelper med frisk luft, det hjelper å ha en fast plan for dagen, selv om det kun er jeg som bryr meg.

Jeg har også fortalt fastlegen hvordan jeg har det og fått time hos psykolog. Håper det blir bra.

jeg heier på deg. Finn de små tingene som gir deg glede hver dag.

Anonymkode: eaa10...3db

Skrevet

Så bra at du kom deg ut og gjorde noe snilt mot deg selv. Du har fått masse gode råd fra damene over. Jeg vil bare nevne at det nok er mange som har det som deg om dagen, og det er mye selvhjelp i å hjelpe andre. Kanskje du kan undersøke om du kan bli telefonvenn for noen? Lufte noens hund på dagtid, om det er sånn at du ikke er på jobb? Kontakte en frivillighetssentral og se om det er noe du kan bidra med. 

Skrevet

Setter så pris på at dere har tatt dere tid til å skrive. 

Og det har gjort meg glad og rørt. Tusen takk 💕

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Setter så pris på at dere har tatt dere tid til å skrive. 

Og det har gjort meg glad og rørt. Tusen takk 💕

Så flink du var i dag, og så fint at det kjennes litt bedre ⭐️💙 Bra jobba - du er på vei. God natt, sov godt! 

Skrevet

Hei HI,

Kjenner så godt igjen følelsen din. 

Håper mandagen din blir bra ❤️ 
Bra jobbet i går 😊

Anonymkode: d4bce...969

Skrevet

Har tenkt på deg i dag! Håper du får en bedre dag! 

har du mulighet til å gå en tur med en venninne, kollega, nabo? Betro deg litt til denne og hvordan du har det?

finnes det frivillighetssentral eller feks turgrupper i nærmiljøet der du kan starte?

Anonymkode: eaa10...3db

Skrevet

Da var det mandag og ny uke og nye muligheter ❤️

Var koselig å lese meldingene om å ønske om fin dag. Takk til dere! 

Har hatt en grei dag så langt. Nå lage litt middag her. Vi har fint vær her så kanskje det blir en liten tur etter mat. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Da var det mandag og ny uke og nye muligheter ❤️

Var koselig å lese meldingene om å ønske om fin dag. Takk til dere! 

Har hatt en grei dag så langt. Nå lage litt middag her. Vi har fint vær her så kanskje det blir en liten tur etter mat. 

Jeg tenkte på deg da jeg gikk meg tur i dag, HI. Kom deg ut etter middagen, det føles så mye bedre når man kommer inn igjen etterpå :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tenkte på deg da jeg gikk meg tur i dag, HI. Kom deg ut etter middagen, det føles så mye bedre når man kommer inn igjen etterpå :)

Får se om jeg kommer meg ut en liten tur 🌞

Takk! 

Skrevet

Jeg aner ikke hvor du bor eller hvordan turområdet ditt er. Men jeg har opplevd at når jeg går opp på steder hvor det er fin utsikt så fylles jeg av en boblende glede. Enkel og ukomplisert. Kun knyttet til det å se ut over verden. Selv ikke en ræva dag kan ødelegge det. 

Har du venner? Send en sms til en og spør hvordan det går? 

Anonymkode: f6a54...44c

Skrevet

Jeg kom meg ut en halvtime med litt musikk i ørene her i kveldingen. Var godt. Sto på nippe til å droppe det, men glad jeg gjorde det 😄

Enig med deg at å komme litt opp er en fordel og gjør godt å se ut over. Ble ikke det i dag. 

Skrevet

Så bra du kom deg ut, HI! :)

Bare bestem deg at nå er du i gang, nå skal du ut og gå hver eneste dag. Uansett vær og føre. Jo høyere terskelen er for å komme deg ut, og du likevel kommer deg ut, jo bedre føles det ofte etterpå :)

Skrevet

I går fikk jeg meg en tur på ca 1 1/2 time om ettermiddagen. Godt i opplett og sol. 

I dag var ambisjonen å gå på styrketime, men det gikk ikke. Ble sovende lenge istedenfor. Så i dag blir det ikke noe. Skikkelig surt vær ute her nå. Litt traust dag i dag. Det svinger. Og da tenker man litt negativt på alt jeg ikke har, 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

I går fikk jeg meg en tur på ca 1 1/2 time om ettermiddagen. Godt i opplett og sol. 

I dag var ambisjonen å gå på styrketime, men det gikk ikke. Ble sovende lenge istedenfor. Så i dag blir det ikke noe. Skikkelig surt vær ute her nå. Litt traust dag i dag. Det svinger. Og da tenker man litt negativt på alt jeg ikke har, 

Jeg tenkte faktisk akkurat på deg, HI. Jeg har en ikke helt god formmessig dag selv. Det er veldig surt vær ute her også. Men jeg skal ut en tur snart likevel. Hvor lang den blir, vet jeg ikke, men en liten tur i hvert fall. Bli med? ;) Jeg merker i hvert fall at det å være ute gjør at det er lettere å takle det som kanskje ikke er som det burde være.

Veldig bra at du gikk så lang tur i går! :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Jeg tenkte faktisk akkurat på deg, HI. Jeg har en ikke helt god formmessig dag selv. Det er veldig surt vær ute her også. Men jeg skal ut en tur snart likevel. Hvor lang den blir, vet jeg ikke, men en liten tur i hvert fall. Bli med? ;) Jeg merker i hvert fall at det å være ute gjør at det er lettere å takle det som kanskje ikke er som det burde være.

Veldig bra at du gikk så lang tur i går! :)

Kjekt å høre 😊

Jobber en % stilling så skal jobbe kveld så blir ikke tur i dag. 

Nytt forsøk i morgen eller fredag. 

Ønsker deg en fin dag videre og god tur når du skal ut på tur 😄 Du er flink! 

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan går det med deg, Hi?

Her bøtter det ned i dag, og regnskyene ligger nedi hustakene, føles det som. Og nå kommer det også hagl i regnet. Har ikke orket ut før i dag, men nå kom jeg til å tenke på deg, og så fant jeg ut at nå tar jeg på meg støvler og regntøy og går meg en tur i drittværet. Bli med? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...