Gå til innhold

Tilbakemeldinger fra lærer i barneskole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn som går siste år på barneskole. Hun er eksepsjonelt flink i engelsk. Tekstene hun skriver er fantastiske, og hun har et poetisk språk med bruk av mange ord som ikke jeg kjenner engang. Ingen grammatiske feil. Dette er noe pedagoger vi kjenner har bemerket når de har fått lese noen av tekstene

Vi foreldre har aldri fått noe tilbakemelding annet enn at det går greit. Barnet har aldri fått skryt av lærer. Jeg merker at hun begynner å bli demotivert. Hun sier at hun kun har fått en positiv kommentar én gang av en lærer - og det betydde mye for henne. 

Er det ikke å forvente at barna blir pushet litt, også på en positiv måte? De er jo veldig raske på å kommentere når noe ikke er gjort.. 

Hun har det litt tøft på andre områder, så det å bli sett for det hun er god på hadde betydd mye. Håper det blir bedre på ungdomsskolen

Og ja, jeg er klar over at jeg høres ut som en mor forblindet av sitt eget barn, men det får heller være 😊

Anonymkode: 6fbeb...2c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke bedre at du tar opp dette med barnas lærere, som har oversikt over hvordan tilbakemeldinger hun får og hvor ofte?

Anonymkode: 5f1eb...a0e

Skrevet

Dere hadde vel foreldresamtale i høst? Og året før? 

Og har hatt eller skal ha må på våren? Dette er en typisk ting du kan ta opp på samtale hvor både barnet og lærer er tilstede

Anonymkode: c8a75...ffa

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke bedre at du tar opp dette med barnas lærere, som har oversikt over hvordan tilbakemeldinger hun får og hvor ofte?

Det er absolutt en tanke. Men jeg har syns det har vært vanskelig å spørre lærer hvorfor ikke vi foreldre får slik tilbakemelding - jeg er klar over at det høres veldig navlebeskuende ut, og det er ikke noe vi kan forvente. Når jeg fikk høre fra datteren min at hun aldri har fått en positiv tilbakemelding så stiller det seg annerledes. Da må jeg ta det opp.

Det er vel likevel ikke første gang at en problemstilling tas opp i dette forumet som også tas opp andre steder? Det er jo snakk om å høre andres erfaringer.. 

Hun er på de høyeste stegene på alt, så kanskje de tenker det er nok. Eller så kan det være at de tenker det er viktigere å pushe dem som strever faglig. Ikke vet jeg, men jeg merker at hun er skolelei.. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dere hadde vel foreldresamtale i høst? Og året før? 

Og har hatt eller skal ha må på våren? Dette er en typisk ting du kan ta opp på samtale hvor både barnet og lærer er tilstede

Vi skal ha en slik samtale nå. Men datteren min vil absolutt ikke at jeg skal snakke med lærer. Hun syns det er pinlig å be om positiv tilbakemelding. Jeg kan ta det med den lærer uten at datteren min er tilstede tror jeg.. Samtidig ville det kanskje vært positivt om hun så at det ble tatt opp..

Det er vanskelig syns jeg - mye  pga janteloven. Man har jo sett før - blant annet her inne - hvordan folk blir sablet ned om de hevder at egne barn er flinke i noe.. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er absolutt en tanke. Men jeg har syns det har vært vanskelig å spørre lærer hvorfor ikke vi foreldre får slik tilbakemelding - jeg er klar over at det høres veldig navlebeskuende ut, og det er ikke noe vi kan forvente. Når jeg fikk høre fra datteren min at hun aldri har fått en positiv tilbakemelding så stiller det seg annerledes. Da må jeg ta det opp.

Det er vel likevel ikke første gang at en problemstilling tas opp i dette forumet som også tas opp andre steder? Det er jo snakk om å høre andres erfaringer.. 

Hun er på de høyeste stegene på alt, så kanskje de tenker det er nok. Eller så kan det være at de tenker det er viktigere å pushe dem som strever faglig. Ikke vet jeg, men jeg merker at hun er skolelei.. 

HI

Du må jo uansett ta det opp med lærer. Kanskje lærer har en opplevelse av at han/hun gir gode tilbakemeldinger. Det meste løses med dialog. 

Skrevet

Vi skal ha en slik samtale nå. Men datteren min vil absolutt ikke at jeg skal snakke med lærer. Hun syns det er pinlig å be om positiv tilbakemelding. Jeg kan ta det med den lærer uten at datteren min er tilstede tror jeg.. Samtidig ville det kanskje vært positivt om hun så at det ble tatt opp..

Det er vanskelig syns jeg - mye  pga janteloven. Man har jo sett før - blant annet her inne - hvordan folk blir sablet ned om de hevder at egne barn er flinke i noe.. 

HI

Du skal jo ikke be om en spesifikk positiv tilbakemelding eller «skryt». Du trenger kun ta opp at barnet gjerne vil ha litt mer tilbakemelding på det hun gjør i fagene - konstruktive tilbakemeldinger på hva som er bra og hva som kan forbedres  

Alt du og noen dere kjenner synes hun er «eksepsjonelt flink» i et fag er ikke relevant her - kun det at hun savner mer tilbakemelding  på arbeidet hun leverer.

Det skal uansett settes mål sammen med lærer og elev under samtalen. Hvis hun og dere opplever at hun ikke får nok utfordringer i faget, kan dere ta opp det  

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du skal jo ikke be om en spesifikk positiv tilbakemelding eller «skryt». Du trenger kun ta opp at barnet gjerne vil ha litt mer tilbakemelding på det hun gjør i fagene - konstruktive tilbakemeldinger på hva som er bra og hva som kan forbedres  

Alt du og noen dere kjenner synes hun er «eksepsjonelt flink» i et fag er ikke relevant her - kun det at hun savner mer tilbakemelding  på arbeidet hun leverer.

Det skal uansett settes mål sammen med lærer og elev under samtalen. Hvis hun og dere opplever at hun ikke får nok utfordringer i faget, kan dere ta opp det  

Takk for tips. Det gjør jeg 😊

Jeg kan ta utgangspunkt i leksene også. De får svært sjelden tilbakemelding på det de leverer - så datteren min sliter med å vite hvordan hun ligger an. Hun sa at hun visste at hun var god i engelsk, fordi en medelev hadde sagt det.. det er litt tynt. 

På den annen side får hun ikke tilbakemelding på hva hun bør jobbe mer med heller. Det er kun hvis noe ikke er levert eller det bråkes i timen at de får noe tilbakemelding virker det som.. 

HI

Skrevet

Jeg tror kanskje ikke du kan forvente så mange tilbakemeldinger til dere foreldre utover foreldresamtaler (så lenge læreren ikke har bekymringer eller det er noe spesielt). Men du kan absolutt si at barnet ditt ønsker flere fortløpende tilbakemeldinger, også de positive. Det er viktig å få vite når men sliter, men for motivasjonen er det også viktig å få vite alt man gjør bra. Det koster jo ikke lærere mer enn en kort kommentar på innleveringer eller noen kjappe ord i timen.

Anonymkode: d88de...6c4

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror kanskje ikke du kan forvente så mange tilbakemeldinger til dere foreldre utover foreldresamtaler (så lenge læreren ikke har bekymringer eller det er noe spesielt). Men du kan absolutt si at barnet ditt ønsker flere fortløpende tilbakemeldinger, også de positive. Det er viktig å få vite når men sliter, men for motivasjonen er det også viktig å få vite alt man gjør bra. Det koster jo ikke lærere mer enn en kort kommentar på innleveringer eller noen kjappe ord i timen.

Anonymkode: d88de...6c4

Enig. Det er derfor jeg ikke har sagt noe tidligere - for jeg vet jo at foreldre ikke kan forvente det. Innerst inne så hadde jeg faktisk trodd at vi ville få et vink om at hun ligger veldig bra an i engelsk og at hun har språkmøte - men heg vet at det er litt tullete av meg 😁

Men jeg reagerte når hun fortalte at hun aldri har fått en kommentar - hverken skryt eller beskjed om noe hun gjør feil. Hun har mistet motivasjonen, og opplever at det er litt meningsløst å jobbe når de ikke får noen tilbakemelding. Hun sier at hun tror lærerne ikke merker at hun er der, og at hun ikke tror de ser på leksa - så hva er vitsen?

Dette er som sagt noe som har kommet frem nylig etter en prat vi hadde, i den alderen hun er nå så er alt «greit» når jeg spør, også kommer frustrasjonen noen ganger til overflaten.. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Enig. Det er derfor jeg ikke har sagt noe tidligere - for jeg vet jo at foreldre ikke kan forvente det. Innerst inne så hadde jeg faktisk trodd at vi ville få et vink om at hun ligger veldig bra an i engelsk og at hun har språkmøte - men heg vet at det er litt tullete av meg 😁

Men jeg reagerte når hun fortalte at hun aldri har fått en kommentar - hverken skryt eller beskjed om noe hun gjør feil. Hun har mistet motivasjonen, og opplever at det er litt meningsløst å jobbe når de ikke får noen tilbakemelding. Hun sier at hun tror lærerne ikke merker at hun er der, og at hun ikke tror de ser på leksa - så hva er vitsen?

Dette er som sagt noe som har kommet frem nylig etter en prat vi hadde, i den alderen hun er nå så er alt «greit» når jeg spør, også kommer frustrasjonen noen ganger til overflaten.. 

HI

«Språkøre»

HI

Skrevet

Det høres ikke ut som læreren gjør jobben sin! Dette bør du absolutt ta opp, først med læreren selv og siden eventuelt med avdelinger. Jeg er selv lærer, og det er en viktig del av jobben min å se elevene og gi dem respons på arbeidet deres. Hvordan skal de utvikle seg videre uten dette? Og da må de både få positive tilbakemeldinger og framovermeldinger. 

Anonymkode: 9a2c1...1b1

Skrevet

Two stars and a wish.

I mitt lærerhode er det slik at alle tilbakemeldinger skal begynne med hva som er bra. Så kommer det eleven må jobbe mer med, før avslutningen i form av en mer eller mindre vellykket motivasjonsmelding. 

Alt dette kan gjøres i tre korte setninger, eller det kan utvides til tre avsnitt. En relativt uformell vurdering gir ofte en kort tilbakemelding, mens et mer formelt arbeid utløser en noe mer omfattende tilbakemelding. 

Mitt formål er jo at elevene skal mestre best mulig, og da må de få skikkelige tilbakemeldinger, og framovermelding der jeg forklarer hva de kan gjøre bedre ved neste vurdering. 

Ja, dette tar mye tid, men er, slik jeg oppfatter det, en veldig viktig del av min lærergjerning. For meg høres det kanskje ut til at ditt barns lærer gjør en litt lettvinn jobb. 

Jeg mener du absolutt skal kunne forvente det jeg skrev aller først: two stars and a wish. Ta det opp! 

Anonymkode: 96660...3c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det høres ikke ut som læreren gjør jobben sin! Dette bør du absolutt ta opp, først med læreren selv og siden eventuelt med avdelinger. Jeg er selv lærer, og det er en viktig del av jobben min å se elevene og gi dem respons på arbeidet deres. Hvordan skal de utvikle seg videre uten dette? Og da må de både få positive tilbakemeldinger og framovermeldinger. 

Anonymkode: 9a2c1...1b1

Det gjelder alle lærerne, så det må være en praksis de følger på tvers i så fall. Jeg tenker at jeg gjør som foreslått - spør hvilke rutiner de har for tilbakemelding til elevene - særlig viktig nå inn mot overgang til ungdomsskolen og karakterer. Syns det er trist når jenta går ut fra at de ikke legger merke til henne eller jobben hun gjør.. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Two stars and a wish.

I mitt lærerhode er det slik at alle tilbakemeldinger skal begynne med hva som er bra. Så kommer det eleven må jobbe mer med, før avslutningen i form av en mer eller mindre vellykket motivasjonsmelding. 

Alt dette kan gjøres i tre korte setninger, eller det kan utvides til tre avsnitt. En relativt uformell vurdering gir ofte en kort tilbakemelding, mens et mer formelt arbeid utløser en noe mer omfattende tilbakemelding. 

Mitt formål er jo at elevene skal mestre best mulig, og da må de få skikkelige tilbakemeldinger, og framovermelding der jeg forklarer hva de kan gjøre bedre ved neste vurdering. 

Ja, dette tar mye tid, men er, slik jeg oppfatter det, en veldig viktig del av min lærergjerning. For meg høres det kanskje ut til at ditt barns lærer gjør en litt lettvinn jobb. 

Jeg mener du absolutt skal kunne forvente det jeg skrev aller først: two stars and a wish. Ta det opp! 

Høres veldig bra ut det du skisserer.

Tenker du at det kan være slik at de barna som lærer lett og ligger bra an blir litt glemt? 

De kan kanskje tenke at hun selv vet at hun er god - men hun er ikke vant til gode tilbakemeldinger fra andre enn familie, og veldig usikker selv om hun ikke viser det. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Høres veldig bra ut det du skisserer.

Tenker du at det kan være slik at de barna som lærer lett og ligger bra an blir litt glemt? 

De kan kanskje tenke at hun selv vet at hun er god - men hun er ikke vant til gode tilbakemeldinger fra andre enn familie, og veldig usikker selv om hun ikke viser det. 

HI

Joda, det er en fare for at de sterke kan bli litt glemt. Det er dritt å si det, men de svakere elevene krever mye tid og energi, og det kan gå ut over de sterke. Ofte er de sterke elevene temmelig selvgående også, og da går de mange ganger under radaren. 

Typisk lærerfelle. 

Skrevet

Joda, det er en fare for at de sterke kan bli litt glemt. Det er dritt å si det, men de svakere elevene krever mye tid og energi, og det kan gå ut over de sterke. Ofte er de sterke elevene temmelig selvgående også, og da går de mange ganger under radaren. 

Typisk lærerfelle. 

Det er en felle ja - det kan drepe lærelysten. Som sagt så sliter datteren min med å se poenget med å jobbe.

Det kan skape problemer når hun kommer på ungdomsskole og videregående og det kreves studieteknikk for å henge med. Nå er hun vant til å suse gjennom faglig, men jeg ser for meg at dersom hun faller av når det blir mer komplisert så kan hun slite med å komme seg opp igjen, fordi hun mangler motivasjon. 

HI

Skrevet

Vi trodde vårt barn lå ganske dårlig an faglig på barneskolen. Likte ikke skolen, fikk aldri særlig skryt av lærere.

så vi hadde minimale forventninger på ungdomsskolen i forhold til karakterer. Plutselig viste det seg at hn var 6-er kandidat i omtrent alle fag. hn ble sååå motivert av å få karakterer, jobber godt på skolen, minimalt hjemme, men karakterene til jul var et snitt på 5,8!

det er snart ungdomsskole, men du bør likevel prate med læreren at hun ønsker mer tilbakemelding.

Anonymkode: 8f8e9...afa

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

HI

La henne levere en helt elendig oppgave en gang, kanskje bare tull eller på norsk. Da ser hun fort om læreren faktisk ser på leksene eller ikke.

Ellers er det viktig å fokuserepå at hovedsaken er hva hun lærer. Det er det som er viktig for studier og jobb senere. Hva en barneskolelærer mener betyr ingenting.

Anonymkode: 3ac59...bb3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Typisk lærerfelle. 

Enig - i vårt tilfelle (litt annerledes enn Hi sitt riktignok) er det også slik at de sterke sidene hos eleven har blitt glemt. Jeg har et barn med diagnose + tilhørende utfordringer, og der har tilbakemeldingene gjennom flere år utelukkende dreid seg om det negative. Samtidig er barnet faglig sterk, det har jeg jo selv sett når vi gjør lekser for eksempel. Etter MYE kamp har vi nå endelig begynt å få faste tilbakemeldinger fra lærer, og da viser det seg at det er en rekke positive ting å fotelle også. Jeg har vært helt desillusjonert som mor, og tenkt at barnet, tross gode evner, har feilet i alt, men det viser seg å ikke være slik i det hele tatt.

Anonymkode: 68c08...e31

Skrevet

Jeg synes det høres ut som at læreren ikke helt gjør jobben sin her.

Lett å tenke at de flinke elevene alltid klarer seg men faktisk så er det å være godt over gjennomsnittet akkurat like krevende som det motsatte. De begavede elevene kan lett bli demotiverte og faktisk deprimerte om de ikke får tilpasset opplæring. 

Skrevet
Nyttårs barn skrev (32 minutter siden):

Jeg synes det høres ut som at læreren ikke helt gjør jobben sin her.

Eventuelt at læreren har for mange elever.

Lærere har jo i åresvis ropt høyt om at klassene er for store, og når konsekvensene av dette gjør seg gjeldende så er det læreren som får beskjed om at han/hun ikke gjør jobben sin.

Det kommer aldri til å bli noen bedring i skolen før foreldre og andre retter kravene til der de hører hjemme: skoleeiere (politikerne) og deres elsk for New Public Management.

Skrevet

For mange elever har de fleste lærere, egentlig. Noen år har jeg hatt over 100 elever som skal ha tilbakemelding. Og har man norsk på vg3 studiespesialisering, så skal hver elev ha tre ulike karakterer til hver termin, og hver terminkarakter skal ha grunnlag i minst tre vurderinger. Skal love at det blir skrekkelig mange vurderinger i løpet av et skoleår! 

Skrevet

En annen ting er jo at disse pedagogene du har vist verket til, kanskje responderer mer positivt enn de ville gjort om de var engelsklærere og de vurderte en elev, uten at foreldrene sto å forventet å høre hvor fantastisk produktet er. 

det er litt som når venninna di har pusset opp, og det absolutt ikke er din stil eller smak, men en sier jo at det er flott for å være hyggelig og positiv. 

det er på den andre siden vanlig at noen barn er svært god i engelsk i 7.klasse. Mange snakker nesten flytende, og de plukker opp mye gjennom musikk/tv/some/venner. Her har 8.klassingen vår sammen med vennene perioder der de bare snakker engelsk til hverandre. Ikke fordi de må, men fordi de syns det er gøy og de ser nytten av det pga stor variasjon i språk og kultur i vennegruppen. 

når det er sagt så skal jo barna ha ros når de strekker seg faglig, også din datter! 😊

Anonymkode: 448cd...54f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

En annen ting er jo at disse pedagogene du har vist verket til, kanskje responderer mer positivt enn de ville gjort om de var engelsklærere og de vurderte en elev, uten at foreldrene sto å forventet å høre hvor fantastisk produktet er. 

det er litt som når venninna di har pusset opp, og det absolutt ikke er din stil eller smak, men en sier jo at det er flott for å være hyggelig og positiv. 

det er på den andre siden vanlig at noen barn er svært god i engelsk i 7.klasse. Mange snakker nesten flytende, og de plukker opp mye gjennom musikk/tv/some/venner. Her har 8.klassingen vår sammen med vennene perioder der de bare snakker engelsk til hverandre. Ikke fordi de må, men fordi de syns det er gøy og de ser nytten av det pga stor variasjon i språk og kultur i vennegruppen. 

når det er sagt så skal jo barna ha ros når de strekker seg faglig, også din datter! 😊

Anonymkode: 448cd...54f

Jeg tviler veldig sterkt på at læreren har følt mitt klamme nærvær altså.. jeg har aldri mast på tilbakemelding. Det var mer noe jeg trakk frem her på et anonymt forum.

Men jeg reagerer når datteren min sier at hun ikke får noen tilbakemeldinger, at hun ikke aner hvordan hun ligger an i fagene - bortsett fra gym - hvor det er veldig lett å se om man faller gjennom - og at hun uke ser poenget med å jobbe med lekser fordi lærerne sikkert ikke ser på dem uansett.. 

En god lærer, i mine øyne, får barna til å kjenne sine styrker og bli motivert til å lære mer i de fagene de strever litt. Å la dem få være stolte av egen prestasjon på det nivået de er. Det er vanskelig om de ikke får noen tilbakemeldinger. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...