Anonym bruker Skrevet 2. mars 2021 #1 Skrevet 2. mars 2021 Aner ikke hvordan en bruker, eller bretter sammen, et kart. Aner ikke hva en telefonkatalog er, eller hvordan den brukes. Aner ikke hva en telefon er, eller hvordan den brukes... Tenk, hvis strømmen plutselig gikk og der ikke var noe internett så ville dagens ungdom ha sultet ihjel! De klarer seg tydeligvis ikke uten internett. Dagens ungdommer har ikke gått fremover i evolusjonen akkurat. Anonymkode: 28b77...00f
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2021 #2 Skrevet 2. mars 2021 Nei, de er ikke håpløse. De er arbeidsomme, kreative, sporty, gode venner, gode sønner, døtre, barnebarn og elever. Hva skal de med telefonkatalog og telefon med tallskive? De kan det de trenger nå, ikke det vi trengte før. Anonymkode: 3accf...16d
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2021 #3 Skrevet 2. mars 2021 Sulte ihjel uten nett? Anonymkode: 5cbed...e89
Blop Skrevet 2. mars 2021 #4 Skrevet 2. mars 2021 Dagens ungdom følger samfunnet. Akkurat som vi gjorde da vi vokste opp. Hva er håpløst med å ikke kunne bruke noe som ikke finnes i dagens samfunn? Det er jo ikke ungdommen som har lagd det lettvint. Det har vel generasjonen over dem sørget for.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2021 #5 Skrevet 2. mars 2021 Hva er vitsen med å kunne slå opp i en telefonkatalog, når det ikke har blitt utgitt på flerfoldige år? Anonymkode: d638e...d09
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2021 #6 Skrevet 2. mars 2021 Det er jo åpenbart at du troller. Og både dette innlegget isolert sett og det at du troller, gjør at DU er den håpløse her. Anonymkode: 4e5b7...cc6
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2021 #7 Skrevet 2. mars 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hva er vitsen med å kunne slå opp i en telefonkatalog, når det ikke har blitt utgitt på flerfoldige år? Anonymkode: d638e...d09 Det er jo viktig å kunne tenke logisk da? B kommer etter A, C etter B, og så videre. Er det så veldig komplisert altså? Anonymkode: 95d52...566
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2021 #8 Skrevet 2. mars 2021 Sokrates var enig med deg🙄 Anonymkode: 0a042...ae8
Blop Skrevet 2. mars 2021 #9 Skrevet 2. mars 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er jo viktig å kunne tenke logisk da? B kommer etter A, C etter B, og så videre. Er det så veldig komplisert altså? Anonymkode: 95d52...566 Trenger man en telefonkatalog for å lære det altså? Når er det man egentlig trenger den kunnskapen? Når du skal slå opp i et leksikon? Uansett, alle lærer vel alfabetet?
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2021 #10 Skrevet 2. mars 2021 Blop skrev (1 minutt siden): Trenger man en telefonkatalog for å lære det altså? Når er det man egentlig trenger den kunnskapen? Når du skal slå opp i et leksikon? Uansett, alle lærer vel alfabetet? I en telefonkatalog kommer A først. Så B, siden C, og så videre. Så det burde jo ikke være vanskelig å finne frem i en telefonkatalog? Anonymkode: 95d52...566
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2021 #11 Skrevet 2. mars 2021 Mine tre ungdommer har hvertfall masse håp for fremtiden, så de er absolutt ikke tomme for håp. Brette sammen kart kan de også... lage mat på bål og lage gapahuk... de er alltid beredt. Tror jammen de skulle fiksa en fasttelefon også, men jeg ser ikke behovet, hvem har det nå? Kommer lengre med røyksignaler da, tror jeg. Jeg har trua på at ungdommen klarer seg jeg... de har jo liksom alltid vært der da, surra og gått i en evighet. Anonymkode: 46c5b...3ef
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2021 #12 Skrevet 2. mars 2021 Regner med du kan sende et telegram uten problemer? Anonymkode: f6165...3b1
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2021 #13 Skrevet 2. mars 2021 Godt å høre at jeg blir regnet som ungdom da! 😁👍 Jeg kan heller ikke brette kart nemlig -har aldri fått det til! Kompass tror jeg aldri jeg har sett i virkeligheten. Er en reser på Google maps da.. Resten av tingene er utdatert, 0 behov for at noen trenger å kunne det. Jeg er 45 forresten 🙃 Anonymkode: c0c08...555
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2021 #14 Skrevet 2. mars 2021 Når trenger man egentlig å kunne dette? Er det da ikke heller viktigere å lære seg ting som er nyttig 🤷♀️ Selv kan jeg bpde brette kart, slå opp i telefonkatalogen og ringe med snurre-telefon. Men ser ikke på meg som noe mere lærd fordet. Anonymkode: 830b2...342
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2021 #15 Skrevet 2. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Aner ikke hvordan en bruker, eller bretter sammen, et kart. Aner ikke hva en telefonkatalog er, eller hvordan den brukes. Aner ikke hva en telefon er, eller hvordan den brukes... Tenk, hvis strømmen plutselig gikk og der ikke var noe internett så ville dagens ungdom ha sultet ihjel! De klarer seg tydeligvis ikke uten internett. Dagens ungdommer har ikke gått fremover i evolusjonen akkurat. Anonymkode: 28b77...00f Du hadde heller ikke klart deg uten Internett. Anonymkode: 1c078...4c5
Polly-Esther Skrevet 3. mars 2021 #16 Skrevet 3. mars 2021 Du troller åpenbart, men jeg må bare svare likevel. For jeg jobber med ungdom, og blir stadig vekk helt rørt over hvor reflekterte de er, hvor fordomsfrie de er, hvor gode og omsorgsfulle venner de er.. og dette er vanskeligstilt ungdom. Fine, gode mennesker ❤️. De gjør meg optimistisk for fremtiden.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #17 Skrevet 3. mars 2021 Ellen har laget videoen i HI, ikke HI. Det er Ellen som troller. Jo, Ellen som troller. Når var sist at Ellen brukte et kart? Hun gjør narr av at en ungdom ikke bruker kart. Men bruker Ellen kart? Hadde Ellen klart å brette sammen kartet på så kort tid selv? Hun ler av at en ungdom har vanskelig for å brette sammen et så stort kart, men jeg tviler på at hun hadde gjort det så mye bedre selv. Noe, kanskje, fordi hun har gjort det noen flere ganger før. Men ikke mye bedre. Stress er hovednøkkelen her. Klarer Ellen så mye bedre å slå et nummer på snurretelefon? Det tar tid, uansett. Det var derfor tastetelefonene ble utviklet. Det er derfor mobiler har (virtuelle) taster, ikke snurreskive. Ser for meg hvordan det ville vært å skulle slå nummer på en virtuell snurreskive. Det ser ikke moro ut. Det er Ellen som er trollet her, ikke HI. HI ler bare fordi det er det Ellen har laget den videoen for, for at vi skal le av ungdommene, som hun gjør narr av, håner, ler av. Hun har laget flere slike. For øvrig er den jenta ikke en millenial. Hun er gen z. Ellen aner ikke en gang hva hun prater om. Anonymkode: 95d52...566
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #18 Skrevet 3. mars 2021 Hver eneste generasjon, i hundrevis av år, har sagt det samme. Hver eneste generasjon har tatt feil 😊 Du begynner å bli gammel, HI 😊 Anonymkode: 8062c...05d
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #19 Skrevet 3. mars 2021 Hvordan tenker du at noen av disse egenskapene skulle kunne hindre noen i å sulte ihjel? Jeg kan se for meg situasjoner hvor det vil være nyttig å bruke et kart, men man klarer seg uten å kunne brette det korrekt. Å kunne bruke en telefonkatalog og en gammeldags telefon vil ikke kunne hjelpe deg om du holder på å sulte ihjel, da ingen har dem lenger. Anonymkode: 1a660...ccf
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #20 Skrevet 3. mars 2021 Det er vel faktisk vi foreldre som er håpløse som ikke har lært opp ungene. Hvordan skal de kunne ting når de ikke har lært det? Jeg blir lite imponert over voksne som ikke kan slå inn en spiker, skru en skrue, skifte/skru på en sikkring igjen, sy ett lite hull osv. helt greit å ikke kunne ting perfekt, men det å ikke ane hvordan dette gjøres er for meg helt uforståelig. Jeg er bevist på å lære ungene mye, de må ikke kunne ting, men om de skulle stå i situasjonen engang siden så skal det ronge en bjelle i bakhodet og de skal tørre. De skal vite hva de kan gjøre selv og hva de må la en fagmann gjøre. Som sikkringen kan de sette på, går automatsikkringen igjen må de finne ut om de koblet til noe nytt like før den gikk. Om de så gjorde er saken løst, om ikke må en dagmann kontaktes. De kan også bytte gamledagse sikkringer, jeg tok ett lymkurs med de før vi buttet sikkringskap hjemme. Eldste har fått bruk for lynkurset, for på hyttetur med noen venner måtte en sikkring byttes. Av en gjeng på nesten tyve ungdommer var hun den eneste som viste hva ett sikkringeskap var. Hun tok en tlf til meg, for hun ville få bekreftet at hun husket riktig. Så det at hun tørr, vet når hun skal ringe en venn for å få dobbeltsjekket det hun kan så har jeg nådd det jeg ønsker. Selv om jeg kan litt om mye, så trenger jeg også å ringe en venn innimellom for å få bekreftet det jeg tror eller få en forklaring på hvordan. Om det er typiske manneting eller dameting har ingenting å si, for når det er meg som står oppi problemet så må faktisk jeg ordne opp om jeg kan det eller ikke. Jeg må lære meg å vite når jeg kan ordne ting selv eller det må en ekspert til. Blir det en vannlekasje i huset så skal jeg vite hvor jeg slår av vannet inn i huset så skaden ikke forværres, men jeg trenger ikke å vite hvordan jeg fikser det for det bør det en fagmann til. Så litt kunnskap om mye. Anonymkode: f6965...a1f
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #21 Skrevet 3. mars 2021 Jeg er ganske enig med HI. Det handler om generell kunnskap. Anonymkode: 04130...af0
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #22 Skrevet 3. mars 2021 Jeg som er ei gammel kjerring på 54 år, syns de i 30 årene i dag er HÅPLØSE! Ikke kan de noe om matlaging og husstell, og ikke kan de oppdra barn, og sutrete og slitne og krevende og tåler ingenting av hardt arbeid eller utfordringer! Anonymkode: 5339a...0c2
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #23 Skrevet 3. mars 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Jeg er ganske enig med HI. Det handler om generell kunnskap. Anonymkode: 04130...af0 Akkurat. Så det vil si at du har en 12 år gammel telefonkatalog (ja, det er faktisk 12 år siden siste telefonkatalog ble trykket i Norge) liggende hjemme, bare sånn at du kan lære ungene dine å slå opp i en fordi det er «generell kunnskap»? Du har installert telefon med dreieskive hjemme bare til opplæringen av den generelle kunnskapen det er så viktig å inneha for dagens 20-åringer? Jeg vil få minne om at tastafoner kom på markedet allerede i 1977, og i løpet av 80-tallet var det et fåtall som fremdeles hadde telefon med dreieskive i hus. På midten av 90-tallet (vi snakker 30 år siden, i tilfelle du er dårlig på hoderegning) kom utbyggingen av mobilnettet, og da gikk det raskt med utfasing av fasttelefoner generelt. så ja, det er klart at dette er generell og ikke minst essensiell kunnskap en 20-åring bør ha. 🙄 Anonymkode: 4e5b7...cc6
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #24 Skrevet 3. mars 2021 Du vet at ungdommene er smartere enn det vi var? Les litt forskning du. Anonymkode: c1951...f35
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #25 Skrevet 3. mars 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Du vet at ungdommene er smartere enn det vi var? Les litt forskning du. Anonymkode: c1951...f35 https://www.aftenposten.no/viten/i/6nzp93/ny-studie-nordmenn-er-blitt-mindre-intelligente Anonymkode: 95d52...566
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå