Gå til innhold

En liten oppmuntring til andre alenemødre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig klar over at jeg er heldig, men jeg har lyst til å sende en oppmuntring til andre alenemødre. 

Jeg ble alene for 3 år siden og fikk lån med medlånetaker og på nåde fra banken. Måtte i flere banker før jeg fikk tilslag, og da med såkalt fraråding. Jeg måtte også binde renta på deler av lånet. Rett etter dette mistet jeg barnebidraget og ble helt avhengig av egen inntekt. Jeg hadde en dyr bil med både lån og større reperasjoner i sikte. Jeg var så bekymret! 

Men... Jeg solgte bilen og kjøpte elbil, byttet jobb og fikk mulighet til å jobbe overtid. Jeg var strukturert og supernøye med økonomien og fikk redusert forbruket betraktelig. 

Nå går fastrentelånet ut, jeg har fått flytende rente, refinansiert til et nødvendig prosjekt på huset, kvittet meg med medlånetaker og fått startet fondsparing (i det bittesmå, men likevel).. 

Livet ser så utrolig annerledes ut nå enn for tre år siden, jeg har håp og optimisme, bekymrer meg ikke så mye for økonomien lenger, selv om begge ungene går i barnehage/Sfo. 

Så til alle dere som sliter der ute, det blir bedre. Ta i mot hjelpa du kan, kjøp brukt der du kan, svelg noen kameler når velmenende venner gir bort klær og sko til dine (jeg syns sånt var fryktelig flaut), tør å spørre etter ting på facebook/finn. Alt går over, det blir bedre! Heia deg som er alene og står i alt dag ut og dag inn❤️

Anonymkode: 49de9...921

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok. Takk, men jeg har både hus, god lønn og et godt liv😊 

Ingen grunn til å se ned på oss andre alenemødre

Anonymkode: 41aee...c74

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Enig med deg her. Jeg har også både hus, god lønn og et godt liv 😊

Hvorfor skal man slite bare fordi man er alenemor? Da har man i så tilfelle tatt feil valg før man ble aleine. 

Anonymkode: 3c3aa...20e

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal man slite bare fordi man er alenemor? Da har man i så tilfelle tatt feil valg før man ble aleine. 

Det der er jo en meget nedlatende kommentar. Hi sitt innlegg er utelukkende positivt og tydelig ment for motivasjon. Er ingen som nevner noe som helst om å se ned på alenemødre. Likevel er det ganske innlysende at det er flere som vil slite økonomisk med én inntekt fremfor to. For eksempel da jeg var alene betalte jeg 4.500,- mer i husleie enn jeg nå gjør i lån, men lånet ville jeg aldri fått alene.

Forstår virkelig ikke hensikten med å være så nedlatende. Selv om det finnes alenemødre med alt på stell, klarer dere vel å stikke nesen bittelitt utenfor eget liv og faktisk forstå at det finnes mange som sliter. Topp for dere at dere er så heldige at dere ikke gjør det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men herlighet. Er det mulig å være så vrang? 

Jeg laget innlegget kun fordi jeg selv syns ting var håpløst før og funderte på om det kom til å bli bedre noen gang. Nå er det bedre for meg, så tenkte jeg kunne si litt om det i tilfelle noen befinner seg i en vanskelig situasjon. Jeg ser da overhodet ikke ned på alenemødre, men jeg vet mange syns det er vanskelig, og kanskje særlig nå om dagen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men herlighet. Er det mulig å være så vrang? 

Jeg laget innlegget kun fordi jeg selv syns ting var håpløst før og funderte på om det kom til å bli bedre noen gang. Nå er det bedre for meg, så tenkte jeg kunne si litt om det i tilfelle noen befinner seg i en vanskelig situasjon. Jeg ser da overhodet ikke ned på alenemødre, men jeg vet mange syns det er vanskelig, og kanskje særlig nå om dagen. 

Ok

Skrevet

Det er jo gjengs at kvinner ofte er deltidsarbeidere, har lavere lønn og ofte kommer dårligere stilt ut både som alenemødre og pensjonister. 

Man kan si de har tatt dårlige valg, de om det, men det er vel ingen her som ser ned på alenemødre. 

At kvinner bør sikre sin økonomiske fremtid bør være kjent for alle, men likefullt er det mange som sliter. 

Synes svarene du har fått er nedlatende.

Jeg klarte meg selv da jeg ble alene med god jobb og mye EK, møtte likevel motgang i form av at jeg måtte bytte bank for å få lån og har kjempet på jobb for lik lønn som mennene. 

nå 5 år senere har jeg hatt en 30% lønnsstigning. Og lever bedre enn enn for 5 år siden økonomisk.

Ting er ofte utfordrende i starten når man står i en ny livssituasjon, men som Hi sier det blir bedre.

Anonymkode: 933c7...559

Skrevet

Du kunne sikkert ha skrevet alenemødre som sliter økonomisk. Eller vent. Hva med fedre? Ok: AleneFORSØRGERE som sliter økonomisk. Nei.. Hva om de ikke har hjemmeboende barn? SINGLE som sliter økonomisk. Det er foresten ikke sikkert de ser på seg selv som noen som sliter økonomisk. Og ikke alle single med eller uten barn som sliter økonomisk har opplevelse av at det er ØKONOMIEN som er problemet. Hadde kanskje vært best å ikke skrive noe hyggelig til noen, så hadde de det ikke gjelder sluppet å bli støtt. 

Anonymkode: 3b0ba...fe4

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Men bitre og vrange har livet gjort dere?

Hi skriver så tydelig ‘til dere som sliter’. Om det ikke gjelder dere kan dere hoppe elegant ut av tråden og fortsette deres fantastiske liv. 

Anonymkode: 75cba...d4f

Skrevet

Så bra! Herlig å føle at en har kontroll ❤

Anonymkode: 53660...820

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Da har man i så tilfelle tatt feil valg før man ble aleine. 

Å bli alenemor er ikke noe man velger.

Er far eller medmor i live, og har kontakt med sine barn, så er man ikke alenemor. Da er man singel.

Anonymkode: 77f63...8df

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan klarer dere å lage et positivt innlegg til noe så negativt? Hjelpes meg. Mulig dere har økonomien på plass, men humør perspektiv mangler da åpenbart noen alenemødre.

Anonymkode: 7341c...f4a

Skrevet

Bra jobba HI, så flott at du har kommet deg ovenpå og har kontroll over situasjonen din, det betyr mye. Har venner som er i starten av samlivsbrudd nå og ser hvor mye økonomiske bekymringer og vansker det medfører. 

Anonymkode: bbba6...447

Skrevet

skrytepave

Anonymkode: 81a63...98c

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

skrytepave

Anonymkode: 81a63...98c

Dust

Skrevet

Jeg er i lignende situasjon. Det var veldig godt å lese at det er lyst i tunnelen for oss som blir singel/alenemor. du virker som ei tøff dame. Vær stolt over deg selv, noe du sikkert er ❤️🙏🏻 Men du skriver at du fant deg en jobb der du kunne jobbe mye overtid - siden du har sfo barn og barnehagebarn hvordan ordnet du med det?

Anonymkode: 24be8...0e5

Skrevet

Takk ❤️ Denne traff meg på riktig tidspunkt ❤️ Jeg skal prøve å velge håp framfor frykt for framtiden og økonomien 🤗

Anonymkode: 3d4c4...9da

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg er i lignende situasjon. Det var veldig godt å lese at det er lyst i tunnelen for oss som blir singel/alenemor. du virker som ei tøff dame. Vær stolt over deg selv, noe du sikkert er ❤️🙏🏻 Men du skriver at du fant deg en jobb der du kunne jobbe mye overtid - siden du har sfo barn og barnehagebarn hvordan ordnet du med det?

Anonymkode: 24be8...0e5

Takk for det ☺️

Jeg jobber sånn at jeg kan jobbe overtid i barnehagetiden, og så får jeg mer papirarbeid jeg må gjøre på kveld/helg. Jeg velger heller å ofre kveldene mine, mot en høyere lønn. ☺️

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Takk ❤️ Denne traff meg på riktig tidspunkt ❤️ Jeg skal prøve å velge håp framfor frykt for framtiden og økonomien 🤗

Takk! Ja, det syns jeg du skal. Og så skal du sette deg et mål som du jobber for☺️

Skrevet

Jeg sitter også godt i det. Kjøpte meg en helt ny leilighet og ny bil. 

Anonymkode: e1734...baa

Skrevet

Gratulerer, og lykke til videre.  Det ser ut til at du har vært i en vanskelig situasjon, og har gjort alt riktig for å komme det opp og frem.  Det er imponerende.  

Det er forresten helt riktig at alenemor-gruppen er stor og variert, noen har barna 100%, andre er deltidsmødre.  Noen har dårlig økonomi, andre har god økonomi.  

Da jeg ble alenemor hadde jeg universitetsutdannelse og trygg jobb, dermed slapp jeg unna store økonomiske problemer, likevel var det tungt å gå gjennom et samlivsbrudd...

Anonymkode: 34946...27f

Skrevet

Vel, dere er heldige som klarer det. Jeg ble alenemor da jeg gikk på aap og dro med meg gjeld fra ekteskapet. Jeg måtte leie leilighet med sosialstøtte. Halvannet år etterpå fikk jeg innvilget uføretrygd. Ble bedre inntekt, og fikk samtidig endelig barnebidrag fra far. Enda et halvannet år etterpå leier jeg fortsatt. Søkte om kommunalt boliglån fordi jeg ønsker å kjøpe noe mer stabilt enn å være på leiemarkedet, men fikk avslag siden en tredjedel av inntekten min er stønader som forsvinner den dagen barnet mitt blir 18. 

Så her håper jeg å få flytte sammen med kjæresten min snart. Venter sikkert til sønnen er ferdig på ungdomsskolen for ønsker å flytte til der kjæresten bor nå. 

Anonymkode: 61479...2e1

Skrevet

Takk! Denne trengte jeg i dag. Jeg sitter ikke supergodt i det, men ser at det er lys i tunnelen og at jeg bare må stå på.  Akkuratt blitt alene etter mange år i destruktivt forhold og nå er det blanke ark. 

Anonymkode: 15ab3...ccd

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Takk! Ja, det syns jeg du skal. Og så skal du sette deg et mål som du jobber for☺️

Ja, jeg synes jeg har dårlig råd nå som det er og bf ønsker delt omsorg. Da må jeg nok betale bidrag til han. Vet ikke hvor jeg isåfall skal hente det fra.. bekymrer meg for det ja... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Ja, jeg synes jeg har dårlig råd nå som det er og bf ønsker delt omsorg. Da må jeg nok betale bidrag til han. Vet ikke hvor jeg isåfall skal hente det fra.. bekymrer meg for det ja... 

Huff, det er vanskelig. Jeg får ikke bidrag, men slipper også å betale heldigvis. Synd at pengene skal styre hvor mye vi kan dele ungene.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...