Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #1 Skrevet 25. februar 2021 Vi hadde et møte på jobb i dag der vi snakket om det med hjemmekontor, hvordan vi opplever det osv. Jeg var en av de første, og poengterte da at alt tar mye lengre tid fordi systemet kræsjer hele tiden på grunn av internettforbindelsen, det er mer slitsomt for hodet å ha alle møter digitalt med hodetelefoner og foran en dataskjerm i 7,5 timer i strekk. De som kom etter meg hyllet hjemmekontor, hvor fantastisk alt var bla bla bla. Er det virkelig bare meg som synes at hjemmekontor er mye mer slitsomt og ineffektivt? Anonymkode: 7a9b8...845
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. februar 2021 #2 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Vi hadde et møte på jobb i dag der vi snakket om det med hjemmekontor, hvordan vi opplever det osv. Jeg var en av de første, og poengterte da at alt tar mye lengre tid fordi systemet kræsjer hele tiden på grunn av internettforbindelsen, det er mer slitsomt for hodet å ha alle møter digitalt med hodetelefoner og foran en dataskjerm i 7,5 timer i strekk. De som kom etter meg hyllet hjemmekontor, hvor fantastisk alt var bla bla bla. Er det virkelig bare meg som synes at hjemmekontor er mye mer slitsomt og ineffektivt? Anonymkode: 7a9b8...845 Jeg personlig elsker mulighetene hjemmekontor gir. Jeg trives godt. Vi har god internettilgang og godt utstyr da. For min og mannens del vil vi helt sikkert ønske oss en kombinasjon av hjemmekontor og fysisk oppmøte etter korona.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #3 Skrevet 25. februar 2021 Jeg savner kolleger når det er hjemmekontor. Samtidig sparer hjemmekontor meg for 1 time reisevei per dag, noe som frigjør tid. Hvis jeg måtte velge bare hjemmekontor eller tilstedeværelse hadde jeg valgt det siste. Anonymkode: 7ad41...a79
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #4 Skrevet 25. februar 2021 Hater hjemmekontor. Men jeg er adjunkt, så kan kanskje ikke sammenlignes med mange andre yrker...det å undervise via teams er virkelig ikke optimalt. Anonymkode: d6ea9...bf4
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #5 Skrevet 25. februar 2021 Jeg kunne også tenke meg en kombinasjon av hjemmekontor og fysisk oppmøte i fremtiden. F.eks. 1 - 2 dager i uken hjemme (gjerne fleksibel på dag). Jeg har barn som må følges opp med tanke på medisinsk behandling og jeg sparer mye tid på å kunne starte hjemmefra og slippe de ekstra kjørerundene til og fra jobb. Må jeg jobbe inn noe så er dette mye enklere fra hjemmekontor. Men slik det er nå har det blitt for mye hjemmekontor. Eldstemann sa så greit at det skulle bli så fint når hjem bare var hjem og ikke hjemmeskole og hjemmekontor. Vi har ikke et egnet kontor så vi sitter i spisestuen så vi får ikke stengt det av slik at jobben er med inn i hverdagslivet. I tillegg forventes det at man jobber inn igjen tid man mister med undersøkelser med barna eller om kolleger har blitt forsinket med sitt arbeid så forventes det at man gjør sin del på kvelden for å rekke tidsfristen. Det var ingen som hadde forventet at man dro på jobb sent om kvelden for å fikse dette, men hjemmekontoret er så tilgjengelig. Jeg jobber i en bransje som er både kreativ og teknisk og vi jobber mindre effektivt når vi ikke kan ha fysiske møter der vi sammen tegner på tavler og der vi ser hverandre godt og for en god interaksjon. Møter på teams er ikke en samme type adspredelse som fysiske møter er og de blir tyngre og kreativiteten synker. Det er ikke alle som er like flinke til å kommunisere så misforståelsene øker. Terskelen for ad-hoc møter har blitt mye større og man kaller bare inn kjernen i møter. Møtene er mer effektive på tid, men man taper i lengden på at den uformelle kunnskapsutvekslingen forsvinner. All tid man taper i ineffektivitet må jobbes inn på kveldene så man jobber mye mer for samme resultat som før. Kolleger, leverandører og kunder (alle på hjemmekontor) er generelt mer slitne og noen takler ikke dette så godt. De lar det gå ut over andre med surere og mer konfronterende holdninger i møter der man leter etter noen å skylde på. Anonymkode: f3a0c...e13
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #6 Skrevet 25. februar 2021 Jeg liker hjemmekontor veldig godt. Det gjør at jeg sparer tid og det blir mye mindre stress i hverdagen. Får mer tid til å jobbe da det blir mindre småsnakk overalt, og jeg får mer ro til å utføre oppgavene. Ikke minst sparer jeg penger på det. På den andre siden savner jeg kolleger og fellesskap, så jeg kommer nok til å kombinere hjemmekontor med oppmøte på sikt. Men jeg kommer nok til å være mest på hjemmekontor. Anonymkode: 7224f...b40
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #7 Skrevet 25. februar 2021 (endret) Hi, jeg tror mange sliter med hjemmekontor, både mtp arbeidsforhold og savn av daglig kontakt med kollegaer samtidig som de ser fordelen ved å slippe reisevei til jobb, mulighet til mer fleksible dager og mer effektivt arbeid når man først jobber. Så det er vel neppe sånn at alle eller ingen føler det sammen, her som i de fleste andre situasjoner. Anonymkode: 8119b...637 Endret 25. februar 2021 av Admin Ryddet for slettet sitat og svar til dette. Admin
sug lut Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 Jeg elsker hjemmekontor. Jeg vil bare ha det som valg, ikke som eneste mulighet i måneder av gangen.
Leverpostei Skrevet 25. februar 2021 #9 Skrevet 25. februar 2021 Jeg elsker hjemmekontor MER når det ikke også er hjemmeskole og hjemmebarnehage. Jeg er lærer, og undervisning er best i klasserommet. Liker godt at for- og etterarbeid kan gjøres hjemme, vi har dårlige fysiske rammer på jobb.
Sommerkroppen 2029 Skrevet 25. februar 2021 #10 Skrevet 25. februar 2021 Jeg har ikke hjemmekontor, og jeg må bare komme med en liten bemerkning til dere som sverger veldig til det. Jeg forstår at det kan være praktisk, enklest og greit. MEN - dere mister mye kollegialt altså. Mye blir pratet om og tatt avgjørelser på uten at dere blir inkludert i det. Ting blir løst bare ved prat i gangen eller lunsjen. Jeg merker også at de som ikke er hos oss, på en måte blir litt glemt. Ikke for å rakke noen ned, men bare en liten tanke fra meg som fortsatt er på kontoret 🙂
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. februar 2021 #11 Skrevet 25. februar 2021 Sommerkroppen 2029 skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke hjemmekontor, og jeg må bare komme med en liten bemerkning til dere som sverger veldig til det. Jeg forstår at det kan være praktisk, enklest og greit. MEN - dere mister mye kollegialt altså. Mye blir pratet om og tatt avgjørelser på uten at dere blir inkludert i det. Ting blir løst bare ved prat i gangen eller lunsjen. Jeg merker også at de som ikke er hos oss, på en måte blir litt glemt. Ikke for å rakke noen ned, men bare en liten tanke fra meg som fortsatt er på kontoret 🙂 Dette tror jeg nok er veldig sant. Her hos oss er alle hjemme men jeg tror helt klart at det på sikt er best med en kombinasjon.
tante grusom master of law Skrevet 25. februar 2021 #12 Skrevet 25. februar 2021 Jeg synes hjemmekontor er fint - innimellom. Men ikke et år av gangen! Jeg er helt desperat etter å få lov til å komme på kontoret og å møte kolleger. Det blir ikke det samme på skjerm altså. Håper det blir mulig å få dra på kontoret snart, i hvert fall en dag eller to i uka.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #13 Skrevet 25. februar 2021 Sommerkroppen 2029 skrev (12 minutter siden): Jeg har ikke hjemmekontor, og jeg må bare komme med en liten bemerkning til dere som sverger veldig til det. Jeg forstår at det kan være praktisk, enklest og greit. MEN - dere mister mye kollegialt altså. Mye blir pratet om og tatt avgjørelser på uten at dere blir inkludert i det. Ting blir løst bare ved prat i gangen eller lunsjen. Jeg merker også at de som ikke er hos oss, på en måte blir litt glemt. Ikke for å rakke noen ned, men bare en liten tanke fra meg som fortsatt er på kontoret 🙂 Vel hos oss er alle på hjemmekontor og alle i samme båt, så for min del går nok det heeelt fint 😊 Og sånn kommer vi til å fortsette fremover også, der vi alle veksler mellom kontoret og hjemmekontor. Så ingen blir nok «glemt» hos oss. Men så har også vi alle mye ansvar på litt ulike områder, og det vil merkes MEGET fort om noen plutselig bare har blitt «ghosta» på jobb, det vil være helt krise i så fall. Utover det synes jeg vi har klart å holde på det kollegiale gjennom hele pandemien. ENDELIG utnytter samfunnet seg av de teknologiske løsningene som har eksistert kjempelenge, men som ingen har tatt i bruk før nå (hva er egentlig poenget med teknologiske nyvinninger når de ikke blir brukt?). Jeg snakker like mye med kolleger som før, men slipper alt det utenomjobbslige pjattet som stjeler så mye av min arbeidstid og så mye energi. Så win-win for både arbeidstakere og produktiviteten i bedriften for vår del - og ingen blir glemt, så klart 😊 Anonymkode: 7224f...b40
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #14 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi hadde et møte på jobb i dag der vi snakket om det med hjemmekontor, hvordan vi opplever det osv. Jeg var en av de første, og poengterte da at alt tar mye lengre tid fordi systemet kræsjer hele tiden på grunn av internettforbindelsen, det er mer slitsomt for hodet å ha alle møter digitalt med hodetelefoner og foran en dataskjerm i 7,5 timer i strekk. De som kom etter meg hyllet hjemmekontor, hvor fantastisk alt var bla bla bla. Er det virkelig bare meg som synes at hjemmekontor er mye mer slitsomt og ineffektivt? Anonymkode: 7a9b8...845 Jeg har kun hatt hjemmekontor i forbindelse med hjemmeskole og mislikte det sterkt. Jeg snakker ekstremt mye i tlf og har en del møter på skjerm. Foretrekker da å gjøre alt på kontoret og ikke sitte i spisestua hjemme og prøve å være lærer samtidig.. Anonymkode: cdda6...44d
Sommerkroppen 2029 Skrevet 25. februar 2021 #15 Skrevet 25. februar 2021 (endret) Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Vel hos oss er alle på hjemmekontor og alle i samme båt, så for min del går nok det heeelt fint 😊 Og sånn kommer vi til å fortsette fremover også, der vi alle veksler mellom kontoret og hjemmekontor. Så ingen blir nok «glemt» hos oss. Men så har også vi alle mye ansvar på litt ulike områder, og det vil merkes MEGET fort om noen plutselig bare har blitt «ghosta» på jobb, det vil være helt krise i så fall. Utover det synes jeg vi har klart å holde på det kollegiale gjennom hele pandemien. ENDELIG utnytter samfunnet seg av de teknologiske løsningene som har eksistert kjempelenge, men som ingen har tatt i bruk før nå (hva er egentlig poenget med teknologiske nyvinninger når de ikke blir brukt?). Jeg snakker like mye med kolleger som før, men slipper alt det utenomjobbslige pjattet som stjeler så mye av min arbeidstid og så mye energi. Så win-win for både arbeidstakere og produktiviteten i bedriften for vår del - og ingen blir glemt, så klart 😊 Anonymkode: 7224f...b40 Det er selvsagt forskjell på hvilke bransjer dette gjelder for. I noen bedrifter har sikkert alle hjemmekontor, så da blir det liksom likt for alle. Men her jeg jobber, er det et fåtall som er hjemme. Da blir jo forskjellen større også. Vi er forskjellige team, og det er de som fysisk er tilstede som blir ansvarlige. De med hjemmekontor jobber selvsagt også, men vi har ingen teams-møter eller noe sånt, så det finnes ingen oversikt over hvem som gjør hva. Derfor blir de litt glemt her hos oss. Ingen ond hensikt i det hele tatt, men vi har bare gjort det slik, for å få best mulig flyt i arbeidsrutinene. Endret 25. februar 2021 av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #16 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): systemet kræsjer hele tiden på grunn av internettforbindelsen Kan du ikke kreve at jobben fikser bra internett-tilgang? Jeg har mobilt bredbånd, det funker bra. Kommer selvfølgelig an på hva man skal gjøre. Hos oss er alle enig om at zoom-møter er slitsomt, og vi får beskjed om at vi må ta pauser - fra høyeste hold. Synes du bør forsøke å melde fra til din leder om hvordan dette påvirker deg, kanskje du kan få litt fri fra møter? Anonymkode: 0e537...091
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #17 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Kan du ikke kreve at jobben fikser bra internett-tilgang? Jeg har mobilt bredbånd, det funker bra. Kommer selvfølgelig an på hva man skal gjøre. Hos oss er alle enig om at zoom-møter er slitsomt, og vi får beskjed om at vi må ta pauser - fra høyeste hold. Synes du bør forsøke å melde fra til din leder om hvordan dette påvirker deg, kanskje du kan få litt fri fra møter? Anonymkode: 0e537...091 Det ville ikke jeg gjort. Jeg ville deltatt på de møtene på lik linje med de andre, for ikke å bli "glemt". Anonymkode: d7acb...6f0
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #18 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Kan du ikke kreve at jobben fikser bra internett-tilgang? Jeg har mobilt bredbånd, det funker bra. Kommer selvfølgelig an på hva man skal gjøre. Hos oss er alle enig om at zoom-møter er slitsomt, og vi får beskjed om at vi må ta pauser - fra høyeste hold. Synes du bør forsøke å melde fra til din leder om hvordan dette påvirker deg, kanskje du kan få litt fri fra møter? Anonymkode: 0e537...091 Det går ikke an, fordi vi ikke har noen som leverer bedre nett her jeg bor. Anonymkode: 7a9b8...845
sug lut Skrevet 25. februar 2021 #19 Skrevet 25. februar 2021 Sommerkroppen 2029 skrev (37 minutter siden): Jeg har ikke hjemmekontor, og jeg må bare komme med en liten bemerkning til dere som sverger veldig til det. Jeg forstår at det kan være praktisk, enklest og greit. MEN - dere mister mye kollegialt altså. Mye blir pratet om og tatt avgjørelser på uten at dere blir inkludert i det. Ting blir løst bare ved prat i gangen eller lunsjen. Jeg merker også at de som ikke er hos oss, på en måte blir litt glemt. Ikke for å rakke noen ned, men bare en liten tanke fra meg som fortsatt er på kontoret 🙂 Det nok veldig avhengig av typen jobb. Ingen kan ta avgjørelser uten meg på mine områder. Men det er som sagt best når man kan veksle mellom hjemme og jobbkontoret.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #20 Skrevet 25. februar 2021 Jeg elsker hjemmekontor. Slipper en time reisevei dvs sparer to timer hver dag. Mindre stress på morgenen, med alt, ( levere ungene i bhg, slipper å sminke meg, har på behagelige klær). Savner kanskje å snakke med kollegaer, men det løses ved å ringe de, sende mld. Anonymkode: 29045...d9d
Sommerkroppen 2029 Skrevet 25. februar 2021 #21 Skrevet 25. februar 2021 sug lut skrev (3 minutter siden): Det nok veldig avhengig av typen jobb. Ingen kan ta avgjørelser uten meg på mine områder. Men det er som sagt best når man kan veksle mellom hjemme og jobbkontoret. Det er jeg helt enig i. Det kommer selvsagt an på hva man jobber med, og på hvilke felt. Det kommer også mye an på hvordan ledelsen er.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #22 Skrevet 25. februar 2021 Sommerkroppen 2029 skrev (43 minutter siden): Jeg har ikke hjemmekontor, og jeg må bare komme med en liten bemerkning til dere som sverger veldig til det. Jeg forstår at det kan være praktisk, enklest og greit. MEN - dere mister mye kollegialt altså. Mye blir pratet om og tatt avgjørelser på uten at dere blir inkludert i det. Ting blir løst bare ved prat i gangen eller lunsjen. Jeg merker også at de som ikke er hos oss, på en måte blir litt glemt. Ikke for å rakke noen ned, men bare en liten tanke fra meg som fortsatt er på kontoret 🙂 For ordens skyld, her er innlegget ditt. Du røper jo selv at du vet dette er å rakke ned på. Og du henvender deg til alle de som sverger til hjemmekontor, helt uten å gjøre unntak for de som er mer essensiell for en bedrift, enn hva du og dine kollegaer tydeligvis er. Anonymkode: 0e537...091
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #23 Skrevet 25. februar 2021 Sommerkroppen 2029 skrev (1 minutt siden): Det er jeg helt enig i. Det kommer selvsagt an på hva man jobber med, og på hvilke felt. Det kommer også mye an på hvordan ledelsen er. Ja, nå begynner det å komme seg her. Anonymkode: 0e537...091
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #24 Skrevet 25. februar 2021 Jeg jobber administrativt på en sykehusavdeling og har derfor vært på jobb hele tiden. Men, jeg har fast hjemmekontor hver onsdag, før covid, og det er mye mer avslappende og rolig. Nå har jeg blitt flyttet ut av sengepost pga smittetrykk og sitter sammen med de andre kontorrottene, og jeg går glipp av MYE jeg ikke får med meg til vanlig. Som jeg og går glipp av hver onsdag, men det er bare en dag. Eksmannen min har vært fysisk på kontoret 5 ganger siden mars i fjor og han holder seriøst på å miste grepet. Anonymkode: 4e266...d9b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #25 Skrevet 25. februar 2021 50/50 er det ideelle for meg og min familie. Mest fordi vi sliter sånn med tidlige morgener og det å pine barn opp fra senga på mørke og kalde morgener for å rekke jobb. Det føles så feil, så de dagene det er hjemmekontor har alle det mye bedre. Anonymkode: 82ea7...fd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå