Anonym bruker Skrevet 24. februar 2021 #26 Skrevet 24. februar 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Man hjelper selvsagt hverandre, men det er grenser for hva man ber om. Noe som tar minst en dag, og som det er vanlig å leie folk til, ber man ikke om. hi Anonymkode: dcbf0...88a I min verden gjør man det, me det går jo begge veier. Jeg hjelper kanskje min tante med å flytte. Hun passer barn for min søster og min søster kløyver ved for meg. Hjelp går på kryss og tvers. Anonymkode: 192cf...d82
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2021 #27 Skrevet 24. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg tenker at den som spør selv kan tenke over at det er en litt urimelig ting å be om. Å skylde på den som angivelig mangler ryggrad blir bare dumt. Anonymkode: 92b50...44a Men det er ikke en universell sannhet at det er urimelig å be om hjelp. Det kommer helt an på omgangskrets. Jeg kunne fint spurt om hjelp til å male, og jeg regner med at de som ikke ønsker å hjelpe til ganske enkelt sier nei. Jeg har forrige helg hjulpet min bror å vinsje ned neste års ved fra skråningen der trærne ble hugget. Det er vanskelig å gjøre alene. I går passet jeg to barn fordi foreldrene pusser opp. Til sommeren er det på tide å beise huset her. Med største selvfølgelighet spør vi etter hjelp så vi slipper å bruke en hel uke på jobben. Jeg regner med at flere hjelper til, men sansynligvis ikke alle jeg spør. De har kanskje noe annet som kommer i veien. Anonymkode: 22027...e34
frk Nilsen Skrevet 24. februar 2021 #28 Skrevet 24. februar 2021 Helt greit å spørre, men da må de tåle å få et nei og.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #29 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Men det er ikke en universell sannhet at det er urimelig å be om hjelp. Det kommer helt an på omgangskrets. Jeg kunne fint spurt om hjelp til å male, og jeg regner med at de som ikke ønsker å hjelpe til ganske enkelt sier nei. Jeg har forrige helg hjulpet min bror å vinsje ned neste års ved fra skråningen der trærne ble hugget. Det er vanskelig å gjøre alene. I går passet jeg to barn fordi foreldrene pusser opp. Til sommeren er det på tide å beise huset her. Med største selvfølgelighet spør vi etter hjelp så vi slipper å bruke en hel uke på jobben. Jeg regner med at flere hjelper til, men sansynligvis ikke alle jeg spør. De har kanskje noe annet som kommer i veien. Anonymkode: 22027...e34 Hvis du har noen venner som velger å betale for å sette bort jobben når de beiser eget hus - ber dere i tilfelle de også om hjelp når det er ditt hus som skal males? Det tar like lang tid å beise huset deres uansett hvor mange dere er altså, men dere får selvsagt lagt inn flere arbeidstimer på en gang når dere er fler. Og jeg skjønner dere godt hvis tjenestene går litt begge veier, og dere alle er av typen som gjerne gjør denne typen arbeid selv. Må bare nevne at selv om det kan høres sånn ut, så er vi ikke late sånn generelt altså, vi hjelper til med ting både i lokalsamfunnet og til venner/familie i form av barnepass og kaker og arrangementer mv. Men tenker at grensen går ved oppgaver det bare er latskap å ikke gjøre selv og som det eventuelt er normalt å kjøpe tjenester for hvis man ikke vil. Anonymkode: 92b50...44a
Sommerkroppen 2029 Skrevet 25. februar 2021 #30 Skrevet 25. februar 2021 Hvis det er veldig gode venner, så stiller jeg opp for å hjelpe å vaske. Det har jeg gjort mange ganger. Det er blitt betraktelig mindre med årene ettersom vi er blitt godt voksne nå, og mange får hjelp av barna sine til dette. Men om det er en venn som ikke har andre å spørre så stiller jeg såklart opp.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #31 Skrevet 25. februar 2021 Voksne mennesker med ok økonomi bør betale selv for ting som skal gjøres. Det er en uting å skulle få alt gratis og som vennetjenester. Selvfølgelig tilbyr man f.eks. å ta med en kake i konfirmasjon men jeg synes det er noe annet å flytte for andre. Har du ikke råd til flyttebyrå så har du ikke råd til å flytte tenker jeg. Vi har en bekjent som har hjulpet oss med litt forefallende arbeid som å montere garderobeskap, flytte, kutte ned greiner osv. Han er handy og har tilhenger og vi er ikke noen av delene. Vi betaler ham for jobben hver gang. Anonymkode: 9ae99...3d0
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #32 Skrevet 25. februar 2021 Jeg er litt overrasket over holdningene her, jeg. I min omgangskrets er det en selvfølge at vi hjelper hverandre, både med flytting, pass av barn, maling av hus, og andre ting. Det gjelder både venner og familie, etter prinsippet «yt etter evne, få etter behov». Noen ganger har man ikke anledning eller overskudd til å hjelpe, og da sier man nei. Anonymkode: 4d032...ec0
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #33 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis du har noen venner som velger å betale for å sette bort jobben når de beiser eget hus - ber dere i tilfelle de også om hjelp når det er ditt hus som skal males? Det tar like lang tid å beise huset deres uansett hvor mange dere er altså, men dere får selvsagt lagt inn flere arbeidstimer på en gang når dere er fler. Og jeg skjønner dere godt hvis tjenestene går litt begge veier, og dere alle er av typen som gjerne gjør denne typen arbeid selv. Må bare nevne at selv om det kan høres sånn ut, så er vi ikke late sånn generelt altså, vi hjelper til med ting både i lokalsamfunnet og til venner/familie i form av barnepass og kaker og arrangementer mv. Men tenker at grensen går ved oppgaver det bare er latskap å ikke gjøre selv og som det eventuelt er normalt å kjøpe tjenester for hvis man ikke vil. Anonymkode: 92b50...44a Det blir jo veldig hypotetisk, jeg kjenner ingen som har satt bort malejobben på et enkelt hus. Vi satte bort jobben med å male låven, da den er for høy for stillaset vårt og ingen av oss var fristet til å klatre opp om vi hadde leid et stillas. Men et hus? Det er gjort på en helg med litt hjelp. Neste år er det naboene som må beise, og vi stiller opp om vi har tid. Jeg tror du fremdeles lever i den villfarelsen at det som er normalt i din omgangskrets er det normale over hele fjøla. Det kommer an på ikke bare inntekt, men også kultur og hva man har tilgjengelig av kunnskap og utstyr. Og om du skulle være en med vaskebyrå og malefirma på speed-dial er det fremdeles ikke frekt å spørre deg, du svarer bare nei og så er den situasjonen avklart. Anonymkode: 22027...e34
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #34 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Jeg er litt overrasket over holdningene her, jeg. I min omgangskrets er det en selvfølge at vi hjelper hverandre, både med flytting, pass av barn, maling av hus, og andre ting. Det gjelder både venner og familie, etter prinsippet «yt etter evne, få etter behov». Noen ganger har man ikke anledning eller overskudd til å hjelpe, og da sier man nei. Anonymkode: 4d032...ec0 Enig. Merkelig også at noen lever etter prinsippet «kan du betale deg ut av det, så kjøp tjenesten, ikke forvent hjelp av meg». Sånne vennskap fremstår som så «kalde». I vår vennekrets hjelper vi hverandre med det meste. Det gagner jo oss alle. Anonymkode: 8d8eb...08a
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #35 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Enig. Merkelig også at noen lever etter prinsippet «kan du betale deg ut av det, så kjøp tjenesten, ikke forvent hjelp av meg». Sånne vennskap fremstår som så «kalde». I vår vennekrets hjelper vi hverandre med det meste. Det gagner jo oss alle. Anonymkode: 8d8eb...08a Det blir jo også bare rart om det slulle være sån at Per kunne få hjelp av Kari til barnepass og husmaling, men ikke omvendt gordi Kari tjente bedre enn Per. Anonymkode: 192cf...d82
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #36 Skrevet 25. februar 2021 On 2/23/2021 at 5:28 PM, Anonym bruker said: Å be venner om å hjelpe å vaske ut av et helt hus før salg? Når man har god økonomi og er godt voksen. Vi leide vaskebyrå og da jeg nå ble spurt svarte jeg at jeg dessverre hater å vaske, og så foreslo jeg at de kunne leie. Men det var visst for dyrt... Anonymkode: dcbf0...88a Ikke frekt, bare og si nei vel? Anonymkode: 4699e...c58
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #37 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det blir jo veldig hypotetisk, jeg kjenner ingen som har satt bort malejobben på et enkelt hus. Vi satte bort jobben med å male låven, da den er for høy for stillaset vårt og ingen av oss var fristet til å klatre opp om vi hadde leid et stillas. Men et hus? Det er gjort på en helg med litt hjelp. Neste år er det naboene som må beise, og vi stiller opp om vi har tid. Jeg tror du fremdeles lever i den villfarelsen at det som er normalt i din omgangskrets er det normale over hele fjøla. Det kommer an på ikke bare inntekt, men også kultur og hva man har tilgjengelig av kunnskap og utstyr. Og om du skulle være en med vaskebyrå og malefirma på speed-dial er det fremdeles ikke frekt å spørre deg, du svarer bare nei og så er den situasjonen avklart. Anonymkode: 22027...e34 Ja, spørsmålet er hypotetisk ment og med utgangspunkt i mitt eksempel over. - en person spør om min mann kan komme og male noen rom i huset hennes. Hun vet godt at han selv nettopp har betalt et firma for å gjøre jobben hos oss (begrunnelse: syns det er slitsomt å gjøre, vil heller ikke belemre venner med slitet). Hennes begrunnelse for å spørre: Syns det er slitsomt å gjøre selv, har ingen kvaler med å be noen andre gjøre det for henne. Ja, jeg synes det er frekt å spørre, og nei, det er ikke helt rett fram å bare si nei. Og jeg er ikke i villfarelse som du sier, for jeg nevnte også spesifikt at jeg synes løsningen er helt ok i ditt tilfelle, siden dere er flinke med å gi og ta tjenester alle veier 🙂 Men folk som betaler for å slippe unna de samme oppgavene som du ber om hjelp til, syns jeg ikke du bør spørre altså. Anonymkode: 92b50...44a
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #38 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja, spørsmålet er hypotetisk ment og med utgangspunkt i mitt eksempel over. - en person spør om min mann kan komme og male noen rom i huset hennes. Hun vet godt at han selv nettopp har betalt et firma for å gjøre jobben hos oss (begrunnelse: syns det er slitsomt å gjøre, vil heller ikke belemre venner med slitet). Hennes begrunnelse for å spørre: Syns det er slitsomt å gjøre selv, har ingen kvaler med å be noen andre gjøre det for henne. Ja, jeg synes det er frekt å spørre, og nei, det er ikke helt rett fram å bare si nei. Og jeg er ikke i villfarelse som du sier, for jeg nevnte også spesifikt at jeg synes løsningen er helt ok i ditt tilfelle, siden dere er flinke med å gi og ta tjenester alle veier 🙂 Men folk som betaler for å slippe unna de samme oppgavene som du ber om hjelp til, syns jeg ikke du bør spørre altså. Anonymkode: 92b50...44a Jeg dynes ikke det betyr så mye om de har betalt seg ut sv liknende selv. Det er viktigere om du har hjulpet dem mye før. Anonymkode: 192cf...d82
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #39 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg dynes ikke det betyr så mye om de har betalt seg ut sv liknende selv. Det er viktigere om du har hjulpet dem mye før. Anonymkode: 192cf...d82 Ja, det er jeg også enig i. Hilsen hun du svarer her. Anonymkode: 92b50...44a
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #40 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Ja, spørsmålet er hypotetisk ment og med utgangspunkt i mitt eksempel over. - en person spør om min mann kan komme og male noen rom i huset hennes. Hun vet godt at han selv nettopp har betalt et firma for å gjøre jobben hos oss (begrunnelse: syns det er slitsomt å gjøre, vil heller ikke belemre venner med slitet). Hennes begrunnelse for å spørre: Syns det er slitsomt å gjøre selv, har ingen kvaler med å be noen andre gjøre det for henne. Ja, jeg synes det er frekt å spørre, og nei, det er ikke helt rett fram å bare si nei. Og jeg er ikke i villfarelse som du sier, for jeg nevnte også spesifikt at jeg synes løsningen er helt ok i ditt tilfelle, siden dere er flinke med å gi og ta tjenester alle veier 🙂 Men folk som betaler for å slippe unna de samme oppgavene som du ber om hjelp til, syns jeg ikke du bør spørre altså. Anonymkode: 92b50...44a Men jeg holder jo ikke regnskap over hvem jeg har hjulpet med hva og hva jeg har fått tilbake. Det ville blitt forferdelig ubehagelig å tenke at jeg skylder Per tre og en halv time barnepass, Pål skylder meg lån av henger og Espen og jeg er skuls siden jeg har hjulpet han med en husvask og jeg har fått tilsvarende hjelp tilbake. Eller er han skyldig litt om hans hus er større? Men jeg hadde nok revurdert et vennskap om noen ble fornærmet over å bli spurt om de kan hjelpe. Et nei hadde jeg derimot tålt godt. Anonymkode: 22027...e34
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #41 Skrevet 25. februar 2021 Det handler vel også litt om tidsbruk. Å spørre om en tjeneste som tar noen timer vs en hel dag er litt forskjellig. Jeg, mannen og moren min brukte to dager på utvask av vårt gamle hus. Anonymkode: 48c2d...1da
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #42 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Det handler vel også litt om tidsbruk. Å spørre om en tjeneste som tar noen timer vs en hel dag er litt forskjellig. Jeg, mannen og moren min brukte to dager på utvask av vårt gamle hus. Anonymkode: 48c2d...1da Det er jeg enig i at var mye å spørre moren din om, men snilt av henne da. Anonymkode: 192cf...d82
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #43 Skrevet 25. februar 2021 Det spørs hvor nære man er. Hvis man er litt mer perifere er det ikke greit, men om man er nære så er det hyggelig. Jeg har en nær venninne + noen andre venner jeg hjelper med sånt og som kan hjelpe meg/oss. Men klart det sitter lenger inne når man ikke er student lengre og har ordnet økonomi. Det som imidlertid er høfligst er om den ene tilbyr hjelp, og den andre sier ja takk og stiller med pizza og øl/sushi og og vin i retur. I vennekretsen vår tilbyr vi hjelp, så vi trenger ikke spørre. Om jeg hadde blitt spurt hadde jeg aldri sagt at «jeg hater å vaske». Jeg hadde sagt at det dessverre ikke passet den dagen, og ønsket dem lykke til. Anonymkode: b55dd...4ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå