Anonym bruker Skrevet 23. februar 2021 #1 Skrevet 23. februar 2021 Å be venner om å hjelpe å vaske ut av et helt hus før salg? Når man har god økonomi og er godt voksen. Vi leide vaskebyrå og da jeg nå ble spurt svarte jeg at jeg dessverre hater å vaske, og så foreslo jeg at de kunne leie. Men det var visst for dyrt... Anonymkode: dcbf0...88a
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2021 #2 Skrevet 23. februar 2021 Det er ikke frekt å spørre, men man må tåle et nei. Anonymkode: ef368...01f
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2021 #3 Skrevet 23. februar 2021 Jo det er frekt å be noen om å gjøre det. Aldri hyggelig å bli kommandert til noe. Derimot om man spør om noen har lyst og tid til å hjelpe, da er det ikke frekt. Da kan man jo svare nei, om det ikke passer. Det er et ærlig svar at man hater å vaske. Da har du jo svart og sagt nei. Hvorfor lage noe sak ut av det? Anonymkode: f28cc...5dc
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2021 #5 Skrevet 23. februar 2021 Jeg synes ikke det er frekt å spørre, men synes en må tåle å få nei. Vi hadde ett vennepar som hjalp oss å vaske ut for noen år siden, vi prata, bestilte pizza, og hadde det faktisk ganske koselig, det var de selv som spurte om de skulle hjelpe til. Anonymkode: 23f9b...fed
Superdolly Skrevet 23. februar 2021 #6 Skrevet 23. februar 2021 Nei, det er ikke frekt å spørre. Det er også helt ok å svare nei.
uhhuhher Skrevet 23. februar 2021 #7 Skrevet 23. februar 2021 Jeg vet ikke - kanskje de ikke tenker seg helt om. Jeg har flyttet masse for venner og venner har flyttet masse for meg, og flyttingene ble alltid avsluttet med pizza og øl i regi av de som skulle flytte. Men vi kom etter hvert til et punkt der vi både hadde jobb og hadde begynt å få ganske store flyttelass, så da føltes det riktigere med flyttebil. Litt sånn med utvask også - hvem gidder å skrubbe flisene til sine 35 år gamle venninne når man har sitt eget bad å skrubbe?
☆☆☆ Skrevet 23. februar 2021 #8 Skrevet 23. februar 2021 Frekt? Nei, kvifor det? Du er ikkje interessert og svarar nei. Ferdig med det. Frekt er det berre om det blir furting i etterkant. Då er det til og med hårreisande frekt.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2021 #9 Skrevet 23. februar 2021 Frekt, nei? Jeg hjalp en venninne med det samme før jul. Anonymkode: b8873...ef2
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2021 #10 Skrevet 23. februar 2021 Ikke frekt. De spør. Du kan velge om du vil si ja eller nei Anonymkode: bffc3...b44
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2021 #11 Skrevet 23. februar 2021 Dette drev gjengen vår med da vi var ungevoksne og skulle flytte inn/ut av steder. Dette var før alle fikk barn og egne familier. Da var det pizza og øl etter vask/maling/flytte. I dag går jo ikke det. Men hvis noen spør om 10 år, hjelper vi gjerne til vi. Anonymkode: c8b21...972
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2021 #12 Skrevet 23. februar 2021 Jeg er 40, og hadde nok vært lite interessert i dette nå. Samme med flyttelass. Men det var helt vanlig i studentdagene. Forskjell på 20+ åringers rygg og ikke minst størrelsen på leiligheten vs hus Anonymkode: 48c2d...1da
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2021 #13 Skrevet 23. februar 2021 Ingen vennskap jeg har, er så sterke at jeg vil la de se vårt skitt og støv! Kanskje mamma kunne fått hjulpet, men ingen andre.. Anonymkode: 4cc80...076
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2021 #14 Skrevet 23. februar 2021 Jeg kjenner egentlig at jeg syns det er litt frekt å spørre. Man kan selvfølgelig si nei, men det er samtidig litt forpliktende når noen spør. Mange føler at de bør si ja om man ikke har en unnskyldning for å si nei. De som spør bør ta akkurat det i betraktning, tenker jeg. Hvorfor forventer de at dette er en oppgave andre har lyst til å gjøre, når de fleste som kan betaler seg ut av det? Og jeg må til sist si at jeg syns det er annerledes hvis det er en student som spør, eller en venninne med dårlig råd. Anonymkode: 92b50...44a
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2021 #15 Skrevet 23. februar 2021 Jeg synes det er frekt. Mitt instinkt er å si ja når noen ber om hjelp. Dette instinktet er utviklet under forutsetning av at folk ikke misbruker hjelpsomheten min eller ber om hjelp til ting de egentlig ikke trenger. Jeg ville feks med glede hjulpet en fattig alenemor, men ikke en ressurssterk familie som har råd til å betale for hjelp. Bra at du klarte å si nei! Hva sa venninnen din? Anonymkode: 15d6b...6d3
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2021 #16 Skrevet 23. februar 2021 Jo, det er frekt. Hadde til nød gått an hvis man var studenter med dårlig råd og mye tid til overs. Jeg har bedt venner om hjelp til å flytte, da vi begge var studenter + da mannen var i jobb mens jeg var student og høygravid. Men da vi begge var i jobb og 30+ ba vi ikke om hjelp til flytting heller. Flyttevask har jeg aldri bedt om hjelp til, det er sånt man gjør selv eller leier byrå til. Anonymkode: 500ce...98f
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2021 #17 Skrevet 23. februar 2021 Jeg hadde aldri spurt venner om det. Hadde noen spurt meg (og jeg visste de hadde god økonomi) hadde jeg sagt fint nei. Min single venninne med AAP og dårlig helse hadde jeg selvfølgelig stilt opp for. Anonymkode: cea9f...337
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2021 #18 Skrevet 23. februar 2021 Frekt. Og umusikalsk av voksne folk. Anonymkode: d460e...0df
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2021 #19 Skrevet 23. februar 2021 Hun sa ingenting, men merket jo at hun ble furten. Nå har hun spurt noen andre vet jeg. Er mange som syns det er ubehagelig å si nei. Jeg hadde stilt opp om de hadde dårlig økonomi slik at det å leie hjelp var vanskelig. Men ikke for at de skal spare noen kroner. Det er utnyttelse av vennskap. hi Anonymkode: dcbf0...88a
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2021 #20 Skrevet 23. februar 2021 Selv om det bare er et spørsmål, så kan det være frekt. Mannen min fikk nettopp spørsmål fra søsteren sin om han kan komme og male noen rom når hun skal flytte (flott ny leilighet og hun har god økonomi, men han kan male). Hun vet godt vi selv valgte å få våre egne vegger malt av firma for å slippe styret, så hun kan umulig tenke at han er glad i å male? Hvis man vil spare pengene, så bør man nesten orke å gjøre jobben selv, syns jeg. Det er klart man bare kan si nei, men spørsmålet/forventningen gjør at man må vurdere nøye å si ja eller tåle at ting kan bli litt dumt. Anonymkode: 92b50...44a
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2021 #21 Skrevet 23. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Selv om det bare er et spørsmål, så kan det være frekt. Mannen min fikk nettopp spørsmål fra søsteren sin om han kan komme og male noen rom når hun skal flytte (flott ny leilighet og hun har god økonomi, men han kan male). Hun vet godt vi selv valgte å få våre egne vegger malt av firma for å slippe styret, så hun kan umulig tenke at han er glad i å male? Hvis man vil spare pengene, så bør man nesten orke å gjøre jobben selv, syns jeg. Det er klart man bare kan si nei, men spørsmålet/forventningen gjør at man må vurdere nøye å si ja eller tåle at ting kan bli litt dumt. Anonymkode: 92b50...44a Men om man ikke tåler å si nei, så får man bare finne fram malebuksa si. Og ønske seg ryggrad i bursdagsgave. Anonymkode: 22027...e34
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2021 #22 Skrevet 24. februar 2021 Frekt?? Det er nærmest en ære, jo! På mine kanter spør man de nærmeste, venninner og søstre, pizza, vin, skravling og KOS!! Altså, om du var min venninne og IKKE spurte, ville jeg blitt lei meg og lurt på om du var sur! Anonymkode: 596d3...805
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2021 #23 Skrevet 24. februar 2021 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Hun sa ingenting, men merket jo at hun ble furten. Nå har hun spurt noen andre vet jeg. Er mange som syns det er ubehagelig å si nei. Jeg hadde stilt opp om de hadde dårlig økonomi slik at det å leie hjelp var vanskelig. Men ikke for at de skal spare noen kroner. Det er utnyttelse av vennskap. hi Anonymkode: dcbf0...88a Utnyttelse av vennskap? 😅 Hva tror du et vennskap er, om man ikke kan hjelpe hverandre? Anonymkode: b8873...ef2
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2021 #24 Skrevet 24. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Utnyttelse av vennskap? 😅 Hva tror du et vennskap er, om man ikke kan hjelpe hverandre? Anonymkode: b8873...ef2 Man hjelper selvsagt hverandre, men det er grenser for hva man ber om. Noe som tar minst en dag, og som det er vanlig å leie folk til, ber man ikke om. hi Anonymkode: dcbf0...88a
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2021 #25 Skrevet 24. februar 2021 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Men om man ikke tåler å si nei, så får man bare finne fram malebuksa si. Og ønske seg ryggrad i bursdagsgave. Anonymkode: 22027...e34 Jeg tenker at den som spør selv kan tenke over at det er en litt urimelig ting å be om. Å skylde på den som angivelig mangler ryggrad blir bare dumt. Anonymkode: 92b50...44a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå