Gå til innhold

Havnet i "feil" klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje en avsporing, men mine barns barneskole har også to paralleller, og der har det på alle trinn vært stort fokus fra skolens side at det sosiale skal være for begge klassene. Jeg synes av og til det er litt slitsomt, men ser også at det gir mye. For ungene blir det også flere velge i. Kan du nevne for lærer at du ser det er stor forskjell på klassene og at det hadde vært fint hvis noe ble arrangert for hele trinnet? Jeg vil tro datteren din er ganske liten? Mine barn var i hvert fall sammen med barn utenfor klassen i større og større grad fra ca femte klasse. Først fra parallellklassen, senere også fra andre skoler. Den perioden hvor man er prisgitt klassekamerater varer ikke evig. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Iiiiik skrev (1 time siden):

Kanskje en avsporing, men mine barns barneskole har også to paralleller, og der har det på alle trinn vært stort fokus fra skolens side at det sosiale skal være for begge klassene. Jeg synes av og til det er litt slitsomt, men ser også at det gir mye. For ungene blir det også flere velge i. Kan du nevne for lærer at du ser det er stor forskjell på klassene og at det hadde vært fint hvis noe ble arrangert for hele trinnet? Jeg vil tro datteren din er ganske liten? Mine barn var i hvert fall sammen med barn utenfor klassen i større og større grad fra ca femte klasse. Først fra parallellklassen, senere også fra andre skoler. Den perioden hvor man er prisgitt klassekamerater varer ikke evig. 

Det har du jo helt rett i. Denne pandemien har jo ikke gjort det lettere. 

Jeg har nevnt det og tror det er tilfeldig at det har blitt sånn. Jeg ser det nok også veldig klart som kommer utenfra. Der hun gikk før var det i 1 klasse et stort trinn og så ble de delt i a og b først etter hvert. Det ga lærerne en mulighet til å se hvem som gjerne ville gå ilag og som ikke burde gå sammen osv Det gjorde de nettopp for å unngå at klassene ble skjevt sammensatt som de jo kan bli på flere måter, f.eks. ved en opphopning av elever som trenger ekstra ressurser.

Tror de som går i den andre klassen er såre fornøyde og i vår(nåværende) klasse bryr ikke foreldrene seg så mye. Det som også er litt dumt er jo at de ikke er satt sammen etter bosted og mange av min jentes klassekamerater bor et stykke unna. Så ser jeg hele tiden at den andre klassens jenter treffes og finner på ting og det er litt sårt. 

Takk for alle saklige svar, HI.

Anonymkode: eae23...d08

Skrevet
16 hours ago, Anonym bruker said:

Vi flyttet for et år siden til en skole med to paralleller på trinnet. Noe av motivasjonen for flyttingen var å gå på en skole som har et godt rykte i en bydel som er regnet for å være fin. Barnet har fått gode venner i den nye klassen samtidig som jeg opplever at hun litt havnet i "feil" klasse.

Hun trives og har det bra og jeg sier ikke noe til henne, bare så det er sagt.

I den andre klassen er de mange jenter og mange svært ressurssterke foreldre i jentegruppen. I klassen til mitt barn er halvparten barn av innvandrere og de bor spredt og mange møter ikke opp på sosiale settinger bursdager osv. De er også færre jenter så det er ikke så mange og spille på. Av en eller annen grunn skjer det også mindre i vår klasse og foreldrene er ikke like flinke til å ta initiativ... 

Jeg er glad for at mitt barn er fargeblind og får seg venner blant alle slags kulturer og ser dette som en bonus, samtidig så ville jeg gjerne ønsket at hun fikk flere venner fra familier som ligner på vår. 

Ja jeg vet dette er et i-landsproblem, men har noen opplevd noe lignende? Ønsker ikke at barnet mitt skal bytte klasse heller, siden hun har fått noen gode venner og jeg tror det er bedre å jobbe med miljøet der hun har havnet.

skjønner den er kjipt, men så lenge datteren sin trives hadde jeg slått meg med ro med det

Anonymkode: 9bb90...691

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Jeg ser positivt på at barnet får venner fra alle slags familier. Likevel hadde det vært digg om barnet fikk noen venner fra familier som kunne vært litt på tilbudssiden. tatt det med på kino, aktiviteter, på hytta. Tatt det med på skogstur. 

Og ja jeg vet at tilsynelatende ressurssterke foreldre ikke alltid er en garanti for ekte tilstedeværelse, du trenger ikke fortelle meg det.

Likevel er det en del ting som ofte blir enklere. Bare det at folk har bil. Eller snakker norsk

Da tar du saken i egne hender og gjør en innsats! Arranger aking og grilling i skogen for klassen feks. 

Anonymkode: 95d2d...11d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da tar du saken i egne hender og gjør en innsats! Arranger aking og grilling i skogen for klassen feks. 

Anonymkode: 95d2d...11d

Det kan hun jo gjøre, men det de slitsomt å alltid være den som tar initiativ. Mange steder er det slik at foreldrene er veldig ressurssterke og interesserte og tar aktivt del i barnas sosiale liv, inviterer på besøk og overnatting, og er med på kjøreordning til og fra trening. Jeg skjønner godt om HI savner dette. Jeg tror jeg ville forsøkt å bytte klasse, men det er vel vanligvis ikke så lett å få innvilget.

Anonymkode: 5f09e...1d3

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Takk for svar, klart det er en berikelse med variert klassemiljø. Samtidig så er det nok ofte sånn at det er godt å ha noen knagger felles.

Barnet mitt har fått gode venner med minoritetsbakgrunn og det setter jeg pris på. Men det ene barnet har 4 søsken, moren snakker ikke et ord norsk og barnet kan ikke leke på søndager fordi ..... Mitt barn har knapt vært innenfor døra der. Det er klart at vi kan være en ressurs for denne jenta, men det vil nok aldri gå den andre veien.

Veldig arrogant holdning synes jeg... Bare fordi dere ikke omgås eller håndterer barn som leker sammen, så er ikke din datters venninne en ressurs for din datter? Hva med personligheten til venninnen og vennskapet hun kan tilby? Hva med det hun kan tilby av kunnskap og syn på andre kulturer enn den tradisjonelt norske? 

Vi flyttet fra «utlandet» til Norge med våre barn for noen år siden. Ja, jeg ser at en del norske foreldre som har kjent hverandre siden barna gikk på barnehagen har det veldig hyggelig sammen og det er fint for dem. Men det er helt umulig å komme utenfra og bli innlemmet i denne sirkelen på et senere tidspunkt har vi erfart. Et resultat av dette er at mange av mine barns beste venner her i Norge nå kommer fra familier med røtter i utlandet.

Anonymkode: eb1e6...a1d

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Veldig arrogant holdning synes jeg... Bare fordi dere ikke omgås eller håndterer barn som leker sammen, så er ikke din datters venninne en ressurs for din datter? Hva med personligheten til venninnen og vennskapet hun kan tilby? Hva med det hun kan tilby av kunnskap og syn på andre kulturer enn den tradisjonelt norske? 

Vi flyttet fra «utlandet» til Norge med våre barn for noen år siden. Ja, jeg ser at en del norske foreldre som har kjent hverandre siden barna gikk på barnehagen har det veldig hyggelig sammen og det er fint for dem. Men det er helt umulig å komme utenfra og bli innlemmet i denne sirkelen på et senere tidspunkt har vi erfart. Et resultat av dette er at mange av mine barns beste venner her i Norge nå kommer fra familier med røtter i utlandet.

Anonymkode: eb1e6...a1d

Jeg synes det kunne vært hyggelig om mitt barn også fikk venner i norske familier. Det betyr ikke at ikke en venninne fra Somalisk familie ikke kan tilby et godt vennskap. Og som jeg har sagt flere ganger er jeg glad for at mitt barn vokser opp i en kontekst hvor det også er barn som har røtter i andre kulturer. Det trenger hun i fremtiden og nå.

Men det er litt slitsomt å alltid skulle være den som tar initiativ, den som tilbyr å kjøre, den som drar i gang ting og den som inkluderer andres barn. Jeg ser jo at i parallellklassen er det mange flere jenter og mange flere tilsynelatende ressurssterke foreldre som kjører, inviterer og omgås. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...