Gå til innhold

Havnet i "feil" klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet for et år siden til en skole med to paralleller på trinnet. Noe av motivasjonen for flyttingen var å gå på en skole som har et godt rykte i en bydel som er regnet for å være fin. Barnet har fått gode venner i den nye klassen samtidig som jeg opplever at hun litt havnet i "feil" klasse.

Hun trives og har det bra og jeg sier ikke noe til henne, bare så det er sagt.

I den andre klassen er de mange jenter og mange svært ressurssterke foreldre i jentegruppen. I klassen til mitt barn er halvparten barn av innvandrere og de bor spredt og mange møter ikke opp på sosiale settinger bursdager osv. De er også færre jenter så det er ikke så mange og spille på. Av en eller annen grunn skjer det også mindre i vår klasse og foreldrene er ikke like flinke til å ta initiativ... 

Jeg er glad for at mitt barn er fargeblind og får seg venner blant alle slags kulturer og ser dette som en bonus, samtidig så ville jeg gjerne ønsket at hun fikk flere venner fra familier som ligner på vår. 

Ja jeg vet dette er et i-landsproblem, men har noen opplevd noe lignende? Ønsker ikke at barnet mitt skal bytte klasse heller, siden hun har fått noen gode venner og jeg tror det er bedre å jobbe med miljøet der hun har havnet.

Anonymkode: eae23...d08

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi flyttet for et år siden til en skole med to paralleller på trinnet. Noe av motivasjonen for flyttingen var å gå på en skole som har et godt rykte i en bydel som er regnet for å være fin. Barnet har fått gode venner i den nye klassen samtidig som jeg opplever at hun litt havnet i "feil" klasse.

I den andre klassen er de mange jenter og mange svært ressurssterke foreldre i jentegruppen. I klassen til mitt barn er halvparten barn av innvandrere og de bor spredt og mange møter ikke opp på sosiale settinger bursdager osv. De er også færre jenter så det er ikke så mange og spille på. Av en eller annen grunn skjer det også mindre i vår klasse og foreldrene er ikke like flinke til å ta initiativ... 

Jeg er glad for at mitt barn er fargeblind og får seg venner blant alle slags kulturer og ser dette som en bonus, samtidig så ville jeg gjerne ønsket at hun fikk flere venner fra familier som ligner på vår. 

Ja jeg vet dette er et i-landsproblem, men har noen opplevd noe lignende? Ønsker ikke at barnet mitt skal bytte klasse heller, siden hun har fått noen gode venner og jeg tror det er bedre å jobbe med miljøet der hun har havnet.

Hvorfor er det viktig for deg at vennene er fra familier som ligner deres?

Anonymkode: 92628...a99

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det viktig for deg at vennene er fra familier som ligner deres?

Jeg ser positivt på at barnet får venner fra alle slags familier. Likevel hadde det vært digg om barnet fikk noen venner fra familier som kunne vært litt på tilbudssiden. tatt det med på kino, aktiviteter, på hytta. Tatt det med på skogstur. 

Og ja jeg vet at tilsynelatende ressurssterke foreldre ikke alltid er en garanti for ekte tilstedeværelse, du trenger ikke fortelle meg det.

Likevel er det en del ting som ofte blir enklere. Bare det at folk har bil. Eller snakker norsk

Skrevet

Det er nok mange som har opplevd lignende. Det gjør det ikke mindre snobbete.

Anonymkode: 06516...ca0

Skrevet

Jeg hadde nok tenkt likt som deg😉. Jeg jobber i en barnehage med 80% utenlandske, å ja det merkes. De norske barna er ofte (ikke alltid) lettere å ha med å gjøre, dette på grunn av både språk og kultur. 

Anonymkode: 2a64b...0dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Huff...jeg likte ikke innholdet i innlegget ditt. Rett og slett. Du har milevis vei å gå .

Anonymkode: 640d9...7f7

Skrevet

Det du kan trøste deg med er at en veldig høy anndel jenter med innvandrerforeldre fra land utenfor Europa gjennomfører prestisjestudier.

Anonymkode: fdd2e...546

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Huff...jeg likte ikke innholdet i innlegget ditt. Rett og slett. Du har milevis vei å gå .

Anonymkode: 640d9...7f7

Hvor mener du jeg skal gå? 

Alle mennesker er like mye verdt. Jeg kan som mor bidra til at miljøet blir inkluderende ved å ta med andres barn på ting, og dra i gang sosiale aktiviteter. Dette gjør jeg også. 

Jeg tror ikke du helt ser hva jeg vil frem til. Det handler ikke nødvendigvis om etnisk norsk versus utenlandsk eller om sosial status. Ofte har barn fra minoriteter mer empati enn norske barn rett og slett fordi de ikke har fått servert alt på sølvfat.

Skrevet

Skjønner ikke tankene dine. Vet du, mitt barns beste venn er fra Syria. Foreldrene er ressurssterke (men har lite penger) Det er en fantastisk familie og jeg personlig setter mye mer pris på å besøke de fremfor en norsk familie som er lik oss. Det er så mye mer spennende, samtalene er helt annerledes, jeg lærer masse om en ny kultur, mat, språk osv. Jeg vil si at det har gitt meg er annet perspektiv. 

Anonymkode: 2ec7d...524

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror ikke du helt ser hva jeg vil frem til. Det handler ikke nødvendigvis om etnisk norsk versus utenlandsk eller om sosial status. Ofte har barn fra minoriteter mer empati enn norske barn rett og slett fordi de ikke har fått servert alt på sølvfat.

Er det negativt å ha mer empati, for er det ikke de barna du ikke ønsket hun skulle være sammen med da? Jeg tror ikke jeg skjønner helt hva du mener.

Skrevet

Er det negativt å ha mer empati, for er det ikke de barna du ikke ønsket hun skulle være sammen med da? Jeg tror ikke jeg skjønner helt hva du mener.

Jeg ser gjerne at barnet mitt har venner fra alla slags lag i befolkningen, det trenger hun i fremtiden. Samtidig så ser jeg at det skjer mye mer i parallellklassen, foreldrene er mer involvert og kjenner hverandre og det er flere familier som har overskudd til å dra i gang ting og treffes. De klassene er litt skjevt sammensatt.

Nei ingenting galt med empati.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. I min datters klasse er det utelukkende, gang på gang, de utenlandske familiene som lar vær å stille opp. De svarer ikke på mail om vennegrupper, de stiller ikke på dugnad, og de tar ikke sin del av kjøringen til fritidsinteresse, selv om deres barn også er med. Du kan vel ikke gjøre noe annet enn å akseptere situasjonen eller bytte klasse. 

Anonymkode: 5f09e...1d3

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener. I min datters klasse er det utelukkende, gang på gang, de utenlandske familiene som lar vær å stille opp. De svarer ikke på mail om vennegrupper, de stiller ikke på dugnad, og de tar ikke sin del av kjøringen til fritidsinteresse, selv om deres barn også er med. Du kan vel ikke gjøre noe annet enn å akseptere situasjonen eller bytte klasse. 

Anonymkode: 5f09e...1d3

Jeg tenker vi må forsøke og bidra positivt gjennom å engasjere oss i miljøet og ha åpent hus for venner og invitere til fellesaktiviteter-når det igjen blir mulig. 

Takk for konstruktivt svar.

Skrevet

Hva mener du med at foreldrene til jentene er ressurssterke, mens i deres klasse er de innvandrere? Er de motsetninger? Altså familier fra andre land er ikke ressurssterke? 

Anonymkode: 38554...bb1

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener du med at foreldrene til jentene er ressurssterke, mens i deres klasse er de innvandrere? Er de motsetninger? Altså familier fra andre land er ikke ressurssterke? 

Det er mange innvandrerfamilier som definitivt er ressurssterke, og som nevnt kan barn fra minoritetsfamilier ha mer velutviklet empati enn majoriteten. Ofte er de også svært ambisiøse fordi det må de være for å få det livet de ønsker seg. Det er vel rundt 20% av jenter født av indiske foreldre som har fullført medisinstudiet.

Dette er ikke ment som innvandringskritikk og jeg deler ikke slike synspunkter.

Men her er jeg mamma.

Mitt barn går i en klasse med ikke så mange jenter, det er grunnen til at hun er satt der. Det er halvparten etnisk norske og halvparten fra innvandrerfamilier. De som kommer fra sistnevnte inviterer i liten grad til bursdag og stiller i liten grad opp på sosiale ting. Miljøet oppfattes av meg som litt fragmentert.

Så er det parallellklassen hvor det er 50% flere jenter og en stor foreldregruppe som drar i gang aktiviteter, bursdager, de møtes på ski i bakken osv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke tankene dine. Vet du, mitt barns beste venn er fra Syria. Foreldrene er ressurssterke (men har lite penger) Det er en fantastisk familie og jeg personlig setter mye mer pris på å besøke de fremfor en norsk familie som er lik oss. Det er så mye mer spennende, samtalene er helt annerledes, jeg lærer masse om en ny kultur, mat, språk osv. Jeg vil si at det har gitt meg er annet perspektiv. 

Anonymkode: 2ec7d...524

På samme måte kan andre sette mer pris på å besøke en norsk familie fremfor en ikke-norsk familie, fordi praten flyter lettere, man er mer lik, kommer fra samme kultur/bakgrunn osv osv. Er det ene mer riktig enn det andre? Er man en bedre person om man foretrekker syrere fremfor nordmenn, og en dårligere person om man trives bedre på besøk hos nordmenn enn hos syrere?

Når det gjelder hi: Det er jo de samme mekanismene som slår inn når 90% av de med ikke-etnisk norsk bakgrunn på vår skole setter seg ved samme bord ved sammenkomster på skolen, stort sett bare prater med hverandre osv.

Anonymkode: fd745...8e7

Skrevet

Jeg forstår deg. Jeg forstår i alle fall poenget. I vår 7 ende klasse har vi i grunn det vi kan kalle en blendahvit klasse og samtidig er den veldig variert angående bakgrunn. Alle er dog ressurssterke. Veldig mange av barna er halvt norske. På den måten får vi både spennende kultur og mat opplevelser og oppfølging i vanlige aktiviteter her i Norge. Jeg hadde syntes det var trist å miste begge deler og overvekt av det ene eller andre er ikke bra. Angående blendahvit mener jeg land som andre europeiske land enn Norge 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår deg. Jeg forstår i alle fall poenget. I vår 7 ende klasse har vi i grunn det vi kan kalle en blendahvit klasse og samtidig er den veldig variert angående bakgrunn. Alle er dog ressurssterke. Veldig mange av barna er halvt norske. På den måten får vi både spennende kultur og mat opplevelser og oppfølging i vanlige aktiviteter her i Norge. Jeg hadde syntes det var trist å miste begge deler og overvekt av det ene eller andre er ikke bra. Angående blendahvit mener jeg land som andre europeiske land enn Norge 

Takk for svar, klart det er en berikelse med variert klassemiljø. Samtidig så er det nok ofte sånn at det er godt å ha noen knagger felles.

Barnet mitt har fått gode venner med minoritetsbakgrunn og det setter jeg pris på. Men det ene barnet har 4 søsken, moren snakker ikke et ord norsk og barnet kan ikke leke på søndager fordi ..... Mitt barn har knapt vært innenfor døra der. Det er klart at vi kan være en ressurs for denne jenta, men det vil nok aldri gå den andre veien.

Skrevet

Jeg forstår deg og hadde nok bedt om å få byttet klasse, om det er mulig.

Anonymkode: 8d522...be7

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (53 minutter siden):

Ganske fantastisk at dere har det såååå perfekt på absolutt alle ting i livet. Til og med inndelingen i klassen..... ressurssterke, halvt norske så dere får selvsagt i pose og sekk.

Anonymkode: 2cbea...f9d

Skrevet

Ganske fantastisk at dere har det såååå perfekt på absolutt alle ting i livet. Til og med inndelingen i klassen..... ressurssterke, halvt norske så dere får selvsagt i pose og sekk.

Anonymkode: 2cbea...f9d

Nå mener jeg ikke at det er supereksotisk med Sverige eller Danmark men det har absolutt vært gøy når den danske pappaen lagde tivoli med røde pølser og det var kim Larsen konsert i barnebursdag eller midtsommer bursdag med midtsommerstang hos svenskene.  Det viktigste er at det er utrolig flotte folk. Egentlig ganske så fornøyd med det meste i livet. Kanskje ganske unorskt det også? 

Skrevet

Ja, skjønner godt hva du mener. Utviklingen i Norge er bare trist. Hun må da forholde seg til at de fleste rundt henne mener hun er vantro og et dårlig menneske. Hadde bedt om å få bytte klasse. 

Anonymkode: 3cfc6...255

Skrevet

Ruseløkka skole?

Anonymkode: 92c6c...800

Skrevet

Tenker at det har lite å gjøre at de er innvandrere å gjøre. I min datters klasse er det også flere fra andre land. Og de deltar på samme måte som de norske. Og er like resusterke. 

Synes faktisk ofte det er lettere å bli kjent med innvandrere enn norske. Mer imøtekommende og sosiale enn vi "stive" nordmenn. 

Men skjønner jo at dette ikke er tilfelle her. Og da blir saken en helt annen. Så om det er sånn du beskriver så skjønner jeg deg faktisk. 

Anonymkode: a89a5...b46

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Selvsagt er det generelt sett sant. Ikke gå deg helt vill i pk-rus her nå. Og jeg forstår kjempegodt at du vil ha barnet ditt i klasse med noen som fungerer likt dere, dvs med noen som faktisk fungerer ift oppfølging, framdrift, verdier og interesser.

Anonymkode: 58c66...1a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...