Gå til innhold

Venninna mi skal bli bestemor,men

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun og sønnen sliter pga foreldrene til kjæresten til sønnen presser datteren og ta abort, noe sønnen hennes og kjæresten ikke ønsker, kan foreldrene hennes bestemme dette? de er 18 og 19 år gamle.

Hun fortalte det til meg i dag og var helt på gråten, hun synes det er tidlig,men som hun sa det hadde allerede skjedd og da ønsket hun og mannen og støtte de,  hun og mannen ( som da var kjærester ) var bare 16 og 19 når de fikk sønnen.

så kan egentlig foreldrene si noe her? får så vondt av nåde venninen min og sønnen hennes ( som også er mitt fadder barn )

Anonymkode: b1206...dd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene hennes kan selvfølgelig ikke bestemme dette, den gravide er myndig og selv om hun ikke hadde vært det har ingen mulighet her i Norge til å bruke tvang for å få tatt en abort.

Men de kan selvfølgelig si hva de mener, de kan si de ikke vil støtte henne, de kan til og med si de aldri vil se henne igjen om hun beholder. 

Paret bestemmer selv om de vil beholde eller ta abort, den gravide selv er det som sitter med bestemmelsesretten her.

Det eneste din venninne kan gjøre er å si at de støtter dem, at de vil hjelpe der de kan, om de velger å beholde. Så må den gravide bestemme hva hun vil gjøre. Hun må ta hva hennes og hans foreldre sier, hva partneren sier og hva hun selv tenker med i vurderingen, også bestemmer hun selv.

Jeg forstår foreldrene som mener abort er det beste når man blir gravid så ung, men jeg er ikke enig i måten de gjør det på. Hadde et av mine barn blitt gravide på videregående så hadde jeg sagt det samme, at jeg synes det er altfor tidlig, at jeg synes abort er beste valget, MEN jeg ville også sagt at det er deres valg og jeg vil stille opp som bestemor om de velger å beholde.

Anonymkode: 479dd...993

Skrevet

Selvsagt skal de ikke få barn når de er så unge. Selvsagt skal det tas abort, alt annet er tåpelig. At ikke venninnen din ser det er jo bare indikativt på hvem og hva dere er.

Skrevet

Barn som får barn er stort sett alltid en dårlig ide. Selv om venninnen din har behov for å bli bestemor 

Anonymkode: dec49...e3a

Skrevet
sug lut skrev (38 minutter siden):

Selvsagt skal de ikke få barn når de er så unge. Selvsagt skal det tas abort, alt annet er tåpelig. At ikke venninnen din ser det er jo bare indikativt på hvem og hva dere er.

Oi 🙄

Anonymkode: a16e1...9a6

Skrevet

Det er lett for din venninne å "støtte" parret. Det eneste de risikerer er at sønnen må betale bidrag de neste 20 årene. Hennes foreldre kommer sansynlig vis til å måtte se at deres datter blir alenemor og miste hele ungdomstiden sin til graviditet og å passe småbarn. Det er de som kommer til å måtte være barnevakt i tide og utide osv. Sansynligheten for at forholdet mellom ungdomene skal vare til barnet når skolealder er minimal.

Anonymkode: 93f74...a73

Skrevet
sug lut skrev (1 time siden):

Det var slett ikkje uvanleg å få barn som 18 åring før i tida, eg kjenner fleire på min alder.  Nokre av dei var åleinemødre, og fleire har teke utdanning seinare.  Seier ikkje at det er ideellt, men heller ikkje ei katastrofe.  No skal ein ikkje ha barn før over 30, og landet forgubbast.  Vi må gjere det lettare å studere sjølv om ein er småbarnsforelder.

Skrevet

jeg ville aldri tvunget min datter til abort i form av trusler av noe slag. Men jeg hadde sagt hva jeg mente og anbefalte. Og hun hadde ikke fått lov å bo hjemme lenger. Da hadde det blitt mitt barn.

Anonymkode: cfcac...774

Skrevet
soleia skrev (13 minutter siden):

Det var slett ikkje uvanleg å få barn som 18 åring før i tida, eg kjenner fleire på min alder.  Nokre av dei var åleinemødre, og fleire har teke utdanning seinare.  Seier ikkje at det er ideellt, men heller ikkje ei katastrofe.  No skal ein ikkje ha barn før over 30, og landet forgubbast.  Vi må gjere det lettare å studere sjølv om ein er småbarnsforelder.

Helt enig. Selvom man er ung så betyr ikke det at man ikke er egnet som foreldre. Jeg var 19 år da jeg ble gravid med første barnet mitt, akkurat fylt 20 da jeg fødte og min mann var 22. Vi fikk vårt andre barn da jeg var 22. Rett etter jeg fylte 25 år var jeg ferdig med min bachelor, min mann var 26 år da han var ferdig utdannet sivilingeniør. 
Ble kjent med flere unge mødre da jeg fikk første barnet og alle har klart å ta utdannelse mens de hadde små barn. 

Hi, foreldrene til sønnens kjæreste har ingen bestemmelsesrett, valget kan kun tas av kjæresten til sønnen. Men sønnens mor kan vise at hun er der for de og at hun støtter de

Anonymkode: d6f8b...12b

Skrevet

Det trenger absolutt ikke å være noen krise at man får barn som ung. Man går glipp av mye av ungdomstiden og får (for) tidlig ansvar for et annet liv, men hverken mtp utdanning, reising eller sosialt stigma er et barn en hindring i dagens samfunn. 

Men det er nok enklere for guttens foreldre å være positive til å bære frem barnet da han ganske enkelt kan trekke seg tilbake om det blir for mye. 

Det er uansett et valg de unge må ta selv, og selv om jeg som mamma hadde ønsket at barn kom på et senere tidspunkt hadde jeg hverken krevd det ene eller andre, eller kastet noen ut av huset. 

Min niese som fikk barn som 17 åring bodde hjemme til hun var ferdig med videregående. Da flyttet hun og barnet til en annen by og kom hjem tre år etter med bachelor i bagasjen, fikk seg jobb, kjøpte seg hus og traff etterhvert mannen hun nå er gift og har et barn sammen med. 

Anonymkode: 581d9...b80

Skrevet

Ingen kan tvinge noen til abort, men det er selvsagt det lureste i dette tilfellet, så jeg er enig med jentas foreldre. Hvor har de tenkt å bo? Hvordan har de tenkt å forsørge barnet? Jobber de? Det holder ikke med luft og kjærlighet!

Skrevet
sug lut skrev (2 timer siden):

Hææ. Jeg og mannen fikk barn da vi var 18 og 19. En på 18 er IKKE et barn!! 

Anonymkode: fd58d...956

Skrevet
soleia skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner fler som fikk barn tidlig, men ingen av barna deres synes det var noen god idee.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det trenger absolutt ikke å være noen krise at man får barn som ung. Man går glipp av mye av ungdomstiden og får (for) tidlig ansvar for et annet liv, men hverken mtp utdanning, reising eller sosialt stigma er et barn en hindring i dagens samfunn. 

Men det er nok enklere for guttens foreldre å være positive til å bære frem barnet da han ganske enkelt kan trekke seg tilbake om det blir for mye. 

Det er uansett et valg de unge må ta selv, og selv om jeg som mamma hadde ønsket at barn kom på et senere tidspunkt hadde jeg hverken krevd det ene eller andre, eller kastet noen ut av huset. 

Min niese som fikk barn som 17 åring bodde hjemme til hun var ferdig med videregående. Da flyttet hun og barnet til en annen by og kom hjem tre år etter med bachelor i bagasjen, fikk seg jobb, kjøpte seg hus og traff etterhvert mannen hun nå er gift og har et barn sammen med. 

Anonymkode: 581d9...b80

Hvor ble det av barnefaren?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo. 

Anonymkode: fa784...b56

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vel, det kommer nok an på øyet som ser.

En 18-åring føler seg selvfølgelig voksen, det gjorde jeg også da jeg var på den alderen ;)

Nå som jeg har barn på 17 og 19 kan jeg le av det, for selvfølgelig er man ikke voksen.

Anonymkode: 479dd...993

Skrevet
sug lut skrev (4 timer siden):

Idiotisk kommentar. Selv om du sikkert ikke var moden til å bli foreldre i den alderen, betyr absolutt ikke at du sitter på en fasit. Noen 18-åringer er mer modne enn 40-åringer. 

Anonymkode: 7c8da...be1

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Idiotisk kommentar. Selv om du sikkert ikke var moden til å bli foreldre i den alderen, betyr absolutt ikke at du sitter på en fasit. Noen 18-åringer er mer modne enn 40-åringer. 

Haha.

Anonymkode: 832ca...909

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Huff da.

Anonymkode: 99a29...27e

Skrevet

Takk for alle svar

Han er lærling så han tjener penger,mens hun jobber etter skolen, hun er ferdig til våren og skal være læring i en frisør salong, det blir jo selvtsagt uansett et år nå da.

Er dessverre mange som har fordommer mot unge foreldre, de fleste jeg kjenner klarer seg sikkelig bra.

De flytter sammen i April, så da håper jeg hennes foreldre roer seg veldig ned, bra de ikke har noe mulighet til og tvinge henne

Skrevet

Så klart de ikke kan bestemme, men å realitetsorientere det er greit. Ville gjort det samme med en av døtrene mine. Ingen tvil om at de ville klart det, men være klar over at du er bundet til faren til barnet på et vis resten av livet, jeg skal ikke være mamma 2 men bestemor. De må klare å fø opp barnet , skaffe jobb/bolig osv. Hadde stilt opp som bestemor og klart vært barnevakt, men er ikke jeg som skal ha ansvaret. Det er dem.

Videre må de få inn i hodet at å feste annenhver helg, cafe/slaraffenliv utgår en del år fremover. Videre at de vil miste en del venner da de lever student/jobb livet, reiser og fester og ikke like godt kan relatere seg til småbarnsliv.

Klart det er mye supert med å få barn tidlig, men de må få et lite innblikk i hvordan ting vil bli... og det går ikke over etter noen måneder😅Så hvis jenta ombestemmer seg etter å ha vurdert hva foreldrene sier, så er det hent greit. Men skal selvfølgelig ikke true med evig fortapelse ;)

Anonymkode: c2d38...beb

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Så klart de ikke kan bestemme, men å realitetsorientere det er greit. Ville gjort det samme med en av døtrene mine. Ingen tvil om at de ville klart det, men være klar over at du er bundet til faren til barnet på et vis resten av livet, jeg skal ikke være mamma 2 men bestemor. De må klare å fø opp barnet , skaffe jobb/bolig osv. Hadde stilt opp som bestemor og klart vært barnevakt, men er ikke jeg som skal ha ansvaret. Det er dem.

Videre må de få inn i hodet at å feste annenhver helg, cafe/slaraffenliv utgår en del år fremover. Videre at de vil miste en del venner da de lever student/jobb livet, reiser og fester og ikke like godt kan relatere seg til småbarnsliv.

Klart det er mye supert med å få barn tidlig, men de må få et lite innblikk i hvordan ting vil bli... og det går ikke over etter noen måneder😅Så hvis jenta ombestemmer seg etter å ha vurdert hva foreldrene sier, så er det hent greit. Men skal selvfølgelig ikke true med evig fortapelse ;)

Anonymkode: c2d38...beb

De fester ikke, er veldig rolige, hun er allerede i uke 24, så tror ikke hun vil ta abort uansett hva de sier. De flytter til et hus i april, som min venninnes mann har fått kjøpt av en kompis , så de har hjem, han er lærling, og hun har fått lærling plass og skal jobbe i en frisør salong, hun har vert åpen der at hun er gravid og hun skal få jobbe der uansett, etter og vert hjemme med barnet i ca 1 år

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

De fester ikke, er veldig rolige, hun er allerede i uke 24, så tror ikke hun vil ta abort uansett hva de sier. De flytter til et hus i april, som min venninnes mann har fått kjøpt av en kompis , så de har hjem, han er lærling, og hun har fått lærling plass og skal jobbe i en frisør salong, hun har vert åpen der at hun er gravid og hun skal få jobbe der uansett, etter og vert hjemme med barnet i ca 1 år

Hvor lite kunnskap har du egentlig? Ingen får abortere et foster i uke 24 med mindre det er fare for liv og helse.

Anonymkode: 18c31...501

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Høres veldig sasynlig ut ja..

Skrevet

Tenker du er den gravide HI😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...