amandine Skrevet 20. februar 2021 #26 Skrevet 20. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvert ord. Anonymkode: c071c...191 Hvor får du da anmeldelser og å beskytte samfunnet og alt det der fra? Det eneste HI har spurt om er om man vil tolke det som et overgrep.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #27 Skrevet 20. februar 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Ingen, heller ikke barn på 11-12 år stikker fingrene inn i en annens vagina ved et "uhell". Det er heller ikke utforsking når bare den ene gjør det uten at den andre er med på det. Det er overgrep. Hi, det er ingen tvil om at det var et seksuelt overgrep du ble utsatt for. Husker du navnet ville jeg varslet politiet om dette, for man kan ikke utelukke at hun som gjorde det har fortsatt med slike overgrep. Skrekken er jo at hun har fortsatt det og i dag kanskje er involvert i f.eks. barneidrett eller har yrke hvor hun er tett på barn. Saken er såpass gammel at det vil trolig ikke skje noe mer nå, men det kan være viktig at de har fått varsel på dette, hvis noen opplever noe lignende med henne i dag. Anonymkode: 48c53...842 Er du helt idiot? Anonymkode: 5a5e1...04c
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #28 Skrevet 20. februar 2021 amandine skrev (3 minutter siden): Hvor får du da anmeldelser og å beskytte samfunnet og alt det der fra? Det eneste HI har spurt om er om man vil tolke det som et overgrep. Jeg har lest hvert ord i tråden. Og jeg kommenterte på det du skrev om barn som utforsker hverandre med «samtykke» samt svar i tråden hvor folk råder henne til å anmelde. HI har bare forklart situasjonen og spør om innspill (noe jeg også har gitt til HI). Det er svarene jeg kommenterer på Anonymkode: c071c...191
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #29 Skrevet 20. februar 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Tenker du at det alltid er sånn at begge har lyst? Kan barn være overbevisende og overtalende? Ja. Kan den andre parten sitte igjen med følelsen av at de var med på noe som ikke var greit? Ja. Er barnet som overtalte en overgriper? Nei. Det barnet som overtalte hadde ingen forutsetning for å forstå at han/hun gjorde et overgrep. Når det er sagt, så er jo denne situasjonen dom HI forteller om litt spesiell. Men å anmelde en person for noe som skjedde da personen var 11-12 år? Å tenke at man skal måtte beskytte samfunnet mot henne i voksen alder? Det er veldig spess i mine øyne. Anonymkode: c071c...191 Hvem har sagt noe om å anmelde? Ikke jeg. HI Anonymkode: 927f9...f83
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #30 Skrevet 20. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvem har sagt noe om å anmelde? Ikke jeg. HI Anonymkode: 927f9...f83 En av de som har svart deg. Anonymkode: c071c...191
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #31 Skrevet 20. februar 2021 Barn som forgriper seg på barn er nokså vanlig, slik jeg forstår det, nrk har hatt en del saker om det de siste månedene. Disse barna forstår nok ikke konsekvensene av det de gjør, og mange er selv utsatt for overgrep. Det betyr ikke at vi skal se en annen vei, eller konsekvent avvise at barn kan være overgripere. Det er en naiv og veldig farlig holdning. Anonymkode: 748a3...66c
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #32 Skrevet 20. februar 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Barn som forgriper seg på barn er nokså vanlig, slik jeg forstår det, nrk har hatt en del saker om det de siste månedene. Disse barna forstår nok ikke konsekvensene av det de gjør, og mange er selv utsatt for overgrep. Det betyr ikke at vi skal se en annen vei, eller konsekvent avvise at barn kan være overgripere. Det er en naiv og veldig farlig holdning. Anonymkode: 748a3...66c Det handler vel om å fange opp og veilede der og da, og ikke når de har blitt voksne. Anonymkode: c071c...191
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #33 Skrevet 20. februar 2021 Har ikke du skrevet om dette før her inne, for lenge siden? Anonymkode: 9ddf8...43f
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2021 #34 Skrevet 21. februar 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det handler vel om å fange opp og veilede der og da, og ikke når de har blitt voksne. Anonymkode: c071c...191 Ja, absolutt. Jeg reagerer på at mange i tråden avviser at dette kan kategoriseres som overgrep, fordi overgriperen selv var et barn. Og det er en farlig holdning å ha med seg. Anonymkode: 748a3...66c
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2021 #35 Skrevet 21. februar 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Ja, absolutt. Jeg reagerer på at mange i tråden avviser at dette kan kategoriseres som overgrep, fordi overgriperen selv var et barn. Og det er en farlig holdning å ha med seg. Anonymkode: 748a3...66c Det har vel med å gjøre at man har et bilde av en overgriper som et menneske som er voksen nok til å kunne forstå at maktforholdet er skjevt. Barn utforsker - og de kjenner ikke grensene for andres seksualitet. De kan misoppfatte og tenke at dette er noe begge er med på - og uten å vite det krenke det andre barnet i den grad at de får traumer. Men barnet som har innledet handlingen er ingen overgriper i den forstand jeg tenker på en overgriper - fordi de ikke vet at de gjør noe galt. Men igjen. Det HI er veldig spesielt, både mht. den andre jentas alder ( 4 år eldre) og måten det ble gjort på. Likevel reagerer jeg på den kommentaren hvor noen råder HI til å anmelde - fordi denne jenta kanskje fortsatt holder på. Hun var 11-12 år. Hun har sannsynligvis etterhvert blitt voksen og har forstått dette med seksuelle grenser og samtykke. Det som er bra er at dette i dag er et tema allerede på barneskolen. Da vi var små - i alle fall vi som var barn på 80-tallet - så var det ingenting om dette. Seksualiteten vår var der - men vi måtte utforske dette selv uten noen form for veiledning. Da er det ikke nødvendigvis slik at ansvaret kan plasseres hos barnet. Anonymkode: c071c...191
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2021 #36 Skrevet 21. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det har vel med å gjøre at man har et bilde av en overgriper som et menneske som er voksen nok til å kunne forstå at maktforholdet er skjevt. Barn utforsker - og de kjenner ikke grensene for andres seksualitet. De kan misoppfatte og tenke at dette er noe begge er med på - og uten å vite det krenke det andre barnet i den grad at de får traumer. Men barnet som har innledet handlingen er ingen overgriper i den forstand jeg tenker på en overgriper - fordi de ikke vet at de gjør noe galt. Men igjen. Det HI er veldig spesielt, både mht. den andre jentas alder ( 4 år eldre) og måten det ble gjort på. Likevel reagerer jeg på den kommentaren hvor noen råder HI til å anmelde - fordi denne jenta kanskje fortsatt holder på. Hun var 11-12 år. Hun har sannsynligvis etterhvert blitt voksen og har forstått dette med seksuelle grenser og samtykke. Det som er bra er at dette i dag er et tema allerede på barneskolen. Da vi var små - i alle fall vi som var barn på 80-tallet - så var det ingenting om dette. Seksualiteten vår var der - men vi måtte utforske dette selv uten noen form for veiledning. Da er det ikke nødvendigvis slik at ansvaret kan plasseres hos barnet. Anonymkode: c071c...191 Det er vel forresten et tema allerede på barnehagen Anonymkode: c071c...191
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2021 #37 Skrevet 21. februar 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Det har vel med å gjøre at man har et bilde av en overgriper som et menneske som er voksen nok til å kunne forstå at maktforholdet er skjevt. Barn utforsker - og de kjenner ikke grensene for andres seksualitet. De kan misoppfatte og tenke at dette er noe begge er med på - og uten å vite det krenke det andre barnet i den grad at de får traumer. Men barnet som har innledet handlingen er ingen overgriper i den forstand jeg tenker på en overgriper - fordi de ikke vet at de gjør noe galt. Men igjen. Det HI er veldig spesielt, både mht. den andre jentas alder ( 4 år eldre) og måten det ble gjort på. Likevel reagerer jeg på den kommentaren hvor noen råder HI til å anmelde - fordi denne jenta kanskje fortsatt holder på. Hun var 11-12 år. Hun har sannsynligvis etterhvert blitt voksen og har forstått dette med seksuelle grenser og samtykke. Det som er bra er at dette i dag er et tema allerede på barneskolen. Da vi var små - i alle fall vi som var barn på 80-tallet - så var det ingenting om dette. Seksualiteten vår var der - men vi måtte utforske dette selv uten noen form for veiledning. Da er det ikke nødvendigvis slik at ansvaret kan plasseres hos barnet. Anonymkode: c071c...191 Jeg har en 11-åring selv, og hun vet VELDIG godt at hun ikke kan stikke fingrene i lillesøsteren, f.eks. Ærlig talt. Vi må ikke unnskylde slike handlinger, vi må se dem for det de er, og hjelpe begge parter. Jeg er ellers enig i at det er meningsløst å anmelde et barn som forgrep seg én gang, for mange år siden, og hvis identitet hi heller ikke kjenner. Men kanskje kan det hjelpe for hi å få anerkjennelse for at hun ble utsatt for et overgrep, og at hun var uten skyld. Anonymkode: 748a3...66c
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2021 #38 Skrevet 21. februar 2021 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Det har vel med å gjøre at man har et bilde av en overgriper som et menneske som er voksen nok til å kunne forstå at maktforholdet er skjevt. Barn utforsker - og de kjenner ikke grensene for andres seksualitet. De kan misoppfatte og tenke at dette er noe begge er med på - og uten å vite det krenke det andre barnet i den grad at de får traumer. Men barnet som har innledet handlingen er ingen overgriper i den forstand jeg tenker på en overgriper - fordi de ikke vet at de gjør noe galt. Men igjen. Det HI er veldig spesielt, både mht. den andre jentas alder ( 4 år eldre) og måten det ble gjort på. Likevel reagerer jeg på den kommentaren hvor noen råder HI til å anmelde - fordi denne jenta kanskje fortsatt holder på. Hun var 11-12 år. Hun har sannsynligvis etterhvert blitt voksen og har forstått dette med seksuelle grenser og samtykke. Det som er bra er at dette i dag er et tema allerede på barneskolen. Da vi var små - i alle fall vi som var barn på 80-tallet - så var det ingenting om dette. Seksualiteten vår var der - men vi måtte utforske dette selv uten noen form for veiledning. Da er det ikke nødvendigvis slik at ansvaret kan plasseres hos barnet. Anonymkode: c071c...191 Dette er skumle holdninger,og ikke noe du har noe belegg annet enn antakelser for å si. Å anmelde nå er jeg enig i at er vanskelig,men å unnskylde med lav alder er farlig. Anonymkode: ec43d...141
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå