Kaffekjerring Skrevet 16. februar 2021 #26 Skrevet 16. februar 2021 Jeg bruker plast på heving av deig og heving av boller. Jeg opplever vel kanskje at det avhenger litt av deigoppskriften og hvor "klissete" deigen er i utgangspunktet. Bollene med mye smør i oppskriften følger ikke med plasten når du drar den av, for å si det sånn😁 Men bruker altså plast og legger den bare løst oppå sånn at den dekker😊 Skal jeg heve pizzadeig derimot, så sitter ofte halve deigen igjen i plasten😱 Men nå prøver jeg huske drysse nok mel over da, ikke alltid like lett det heller😂
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2021 #27 Skrevet 16. februar 2021 Kaffekjerring skrev (1 minutt siden): Jeg bruker plast på heving av deig og heving av boller. Jeg opplever vel kanskje at det avhenger litt av deigoppskriften og hvor "klissete" deigen er i utgangspunktet. Bollene med mye smør i oppskriften følger ikke med plasten når du drar den av, for å si det sånn😁 Men bruker altså plast og legger den bare løst oppå sånn at den dekker😊 Skal jeg heve pizzadeig derimot, så sitter ofte halve deigen igjen i plasten😱 Men nå prøver jeg huske drysse nok mel over da, ikke alltid like lett det heller😂 Så da er det kanskje for lite smør i bollene mine da? 🤔😅 Takk for svar! HI Anonymkode: 2458c...3ca
Spurvugla Skrevet 16. februar 2021 #28 Skrevet 16. februar 2021 Jeg bruker og håndkle med plast oppå. Rar som jeg er, bruker jeg en vanlig handlepose. Tenker det går bra ettersom den ikke er i direkte kontakt med deigen så lenge håndkleet er i mellom.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2021 #29 Skrevet 16. februar 2021 Tar alltid første heving i bolle med plast og etterhever etter å ha rulla dem ut med et kjøkkenhåndkle over 👍🏻 funker det! Anonymkode: d26e9...043
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2021 #30 Skrevet 16. februar 2021 Sprayer bollene med vann fra en sprayflaske, hever i ovnen på 45 grader uten å ha noe over. Sprayer litt mer vann etter 20 min. Anonymkode: 3aef5...6ea
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2021 #31 Skrevet 16. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Så da er det kanskje for lite smør i bollene mine da? 🤔😅 Takk for svar! HI Anonymkode: 2458c...3ca Jeg hadde 100 g i deigen, men jeg hadde ganske mye mel i 1 kg, den var ikke klissete. Anonymkode: 3dcd3...e0f
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2021 #32 Skrevet 16. februar 2021 Jeg pleier å sette de over varmt vann (i kummen) med linstoff over. For at plasten ikke skal feste seg, kan du lage en liten «topp» med mel på hver bolle og så legge plast over. Du må i alle fall ikke feste plasten under brettet. Da hindrer den bollene i å heve og de setter seg lettere fast. Har forøvrig lest at man ikke skal dekke gjærdeig med plast fordi plasten danner giftige gasser når gjær samtidig hever baksten Anonymkode: 295e0...1fa
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2021 #33 Skrevet 16. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg pleier å sette de over varmt vann (i kummen) med linstoff over. Det gjør jeg og alltid, men bruker bare et vanlig koppehåndkle over. Anonymkode: 6325d...1d5
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2021 #34 Skrevet 16. februar 2021 Spurvugla skrev (5 timer siden): Jeg bruker og håndkle med plast oppå. Rar som jeg er, bruker jeg en vanlig handlepose. Tenker det går bra ettersom den ikke er i direkte kontakt med deigen så lenge håndkleet er i mellom. Det gjør jeg også. Ikke er plasten i kontakt med bollene og hadde de vært drt skulle de uansett stekes på over 200 grader etterpå. Anonymkode: b424f...494
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2021 #35 Skrevet 16. februar 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Takk for tips! Men jeg var også litt nysgjerrig på om det er et triks for å få til dette med plastfolien. Ikke at jeg må bruke det, men jeg lurer litt siden det står i så mange oppskrifter 😊 HI Anonymkode: 2458c...3ca Du kan også strø mel over og så ha på plast, men jeg foretrekker å ha kjøkkenhåndkle i stedet. Anonymkode: 31a09...297
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2021 #36 Skrevet 16. februar 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det gjør jeg også. Ikke er plasten i kontakt med bollene og hadde de vært drt skulle de uansett stekes på over 200 grader etterpå. Anonymkode: b424f...494 Ikke bakterier som er problemet da, men kjemikalier og toksiner... Anonymkode: 68478...aec
Syngensang Skrevet 16. februar 2021 #37 Skrevet 16. februar 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Ikke bakterier som er problemet da, men kjemikalier og toksiner... Anonymkode: 68478...aec Trur du får problem med kaloriar i bollane før du får problem med toksina frå plastposar altså. Men det er no meg. Eg erkje så bekymra av meg. Hi, eg òg har alltid reint handkle og handlepose over bollar, eller berre handkle. Har aldri merka noko forskjell faktisk.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2021 #38 Skrevet 16. februar 2021 Ser ikke helt problemet, deigen skal uansett heve igjen. Men jeg bruker koppehåndkle over, jeg da. Anonymkode: 33d15...bc6
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2021 #39 Skrevet 16. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Ser ikke helt problemet, deigen skal uansett heve igjen. Men jeg bruker koppehåndkle over, jeg da. Anonymkode: 33d15...bc6 Det blir jo ikke så pent da, når hele toppen av bollene blir revet av rett før de skal i ovnen fordi plasten satt seg fast i dem. Men nå har jeg fått både tips til alternative måter å heve på og hvordan andre får til å bruke plast uten at den setter seg fast, så da er jeg fornøyd. GI Anonymkode: 2458c...3ca
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2021 #40 Skrevet 16. februar 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Det blir jo ikke så pent da, når hele toppen av bollene blir revet av rett før de skal i ovnen fordi plasten satt seg fast i dem. Men nå har jeg fått både tips til alternative måter å heve på og hvordan andre får til å bruke plast uten at den setter seg fast, så da er jeg fornøyd. GI Anonymkode: 2458c...3ca Åååh, BOLLENE? De man spiser, ikke de man har deigen oppi? 🤪 Misforstod helt. Trodde du mente bakebollen, den man har deigen oppi. Anonymkode: 33d15...bc6
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2021 #41 Skrevet 16. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Åååh, BOLLENE? De man spiser, ikke de man har deigen oppi? 🤪 Misforstod helt. Trodde du mente bakebollen, den man har deigen oppi. Anonymkode: 33d15...bc6 Forresten, der bruker jeg også koppehåndkle. Anonymkode: 33d15...bc6
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2021 #42 Skrevet 16. februar 2021 Jeg setter på stekeovnen samtidig som jeg triller ut bollene, setter bollene på komfyren til heving. Da blir det litt varme fra stekeovnen. Trikset jeg fikk av en nabo alle kaldte bolledama siden hun laga så gode boller var å la de heve lenge første gangen. Gjerne bake de om morran og steke de på ettermiddagen. Ikke la de heve i ett veldig varmt rom, mennormal tempratur. Jeg pleier å la den heve i ca to timer, da blir de så luftige som jeg ønsker de skal være. Anonymkode: c75f1...987
Twintipp Skrevet 16. februar 2021 #43 Skrevet 16. februar 2021 Jeg baker mye, flere ganger i uken. Bruker aldri plast, alltid kjøkkenhåndkle. Kleber seg aldri! Du må ikke ha noe over de heller, bruker du fersk gjær og elter godt nok i kjøkkenmaskin så hever de supert uansett!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2021 #44 Skrevet 16. februar 2021 Bruker kun rent kjøkkenhåndkle 👍 Anonymkode: bd300...9c1
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2021 #45 Skrevet 17. februar 2021 Jeg dekker aldri boller til heving med plast, kun kjøkkenhåndkle. MEN hender jeg dekker til muffins med topping. Da setter jeg noen likørglass med stett innimellom muffinsene. Da fester ikke plasten seg i de... 🙂 Anonymkode: cba71...18d
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2021 #46 Skrevet 17. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg dekker aldri boller til heving med plast, kun kjøkkenhåndkle. MEN hender jeg dekker til muffins med topping. Da setter jeg noen likørglass med stett innimellom muffinsene. Da fester ikke plasten seg i de... 🙂 Anonymkode: cba71...18d Eller fant faktisk et bilde der jeg har brukt plastkopper.... Anonymkode: cba71...18d
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2021 #47 Skrevet 17. februar 2021 Jeg setter bollene i ovnen på 40-50C og legger langpannen oppå. Anonymkode: d5ef9...266
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2021 #48 Skrevet 17. februar 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Eller fant faktisk et bilde der jeg har brukt plastkopper.... Anonymkode: cba71...18d Lurt! HI Anonymkode: 2458c...3ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå