Anonym bruker Skrevet 14. februar 2021 #26 Skrevet 14. februar 2021 Det som er feil her er at skolen bryter loven når de sender bekymringsmelding til barnevernet uten at det foreligger mistanke om alvorlig omsorgssvikt eller vold. Da bryter de taushetsplikten og vilkårene for å sette denne til side er ikke til stede. Nå snakker jeg om melding til barnevernet som ikke er godkjent av foreldre. Når barnevernet mottar en bekymring fra offentlig instans er de pliktig til å åpne undersøkelsessak. Dette setter igang masse ressurser barnevernet kunne brukt der hvor det var omsorgssvikt, i stedet for å bruke ressurser på en henleggelse. Mobbing, lærevansker, skoleangst eller liknende er det skolen, PPT, evt. BUP som er rette instanser. Det har vært mye i media i det siste, NRK har skrevet flere saker, sivilombudsmannen har irettesettelse fylkesmenn for at de ikke går inn i disse sakene. Å feilaktig melde ressurssterke foreldre som står på og ofrer alt for at barnet skal få opplæringen og tryggheten de har krav på, skaper bare store ekstrabelastning på familier, og mer skam og kanskje frykt hos barnet eller ungdommen. Barnevernet og skole los ( der hvor det tilbys) kan sikkert være riktig i noen tilfeller, men da må dette gjøres i samarbeid med familier og ikke bak ryggen deres. Anonymkode: 3e8d3...7ed
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2021 #27 Skrevet 14. februar 2021 Står midt oppi dette nå. Barn med diagnoser som ikke har fått tilretteleggingen og undervisningen han har krav på. PPT har stått på sammen med oss i over et år mot skolen. Det skjærte seg fullstendig og barnet nektet å dra tilbake. Vi fikk legeerklæring på at barnet hadde stressreaksjon pga den dårlige tilretteleggingen. Like vel kjører skolen på og melder til bv, påstår at de ikke har fått legeerklæring og en totalslakt av oss som foreldre uten rot i virkeligheten. Vi har klaget til Statsforvalteren og Datatilsynet, vurderer også politianmeldelse for grove injurier. Det er helt sinnsykt å oppleve dette her! Heldigvis har vi massiv støtte i ryggen. Men etter siste ukens fokus i media kommer vi til å kjøre dette så langt som mulig. Bekymringsmeldinger som ikke oppfyller meldeplikten skal man ikke godta. Det er et lovbrudd som krenker folks rettsikerhet. At dette blir brukt over en lav sko av skoler for å slå sjakk matt på foreldre som klager på dårlige skoletilbud må tas tak i! Det er en traumatisk opplevelse å bli meldt til barnevernet uten grunn. Det hjelper ikke at saken blir henlagt. Alle som opplever dette må klage det inn! https://juristen.no/debatt/2019/12/«meldeplikten-til-barnevernet-tolkes-feil» Anonymkode: 70371...6bd
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #28 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Står midt oppi dette nå. Barn med diagnoser som ikke har fått tilretteleggingen og undervisningen han har krav på. PPT har stått på sammen med oss i over et år mot skolen. Det skjærte seg fullstendig og barnet nektet å dra tilbake. Vi fikk legeerklæring på at barnet hadde stressreaksjon pga den dårlige tilretteleggingen. Like vel kjører skolen på og melder til bv, påstår at de ikke har fått legeerklæring og en totalslakt av oss som foreldre uten rot i virkeligheten. Vi har klaget til Statsforvalteren og Datatilsynet, vurderer også politianmeldelse for grove injurier. Det er helt sinnsykt å oppleve dette her! Heldigvis har vi massiv støtte i ryggen. Men etter siste ukens fokus i media kommer vi til å kjøre dette så langt som mulig. Bekymringsmeldinger som ikke oppfyller meldeplikten skal man ikke godta. Det er et lovbrudd som krenker folks rettsikerhet. At dette blir brukt over en lav sko av skoler for å slå sjakk matt på foreldre som klager på dårlige skoletilbud må tas tak i! Det er en traumatisk opplevelse å bli meldt til barnevernet uten grunn. Det hjelper ikke at saken blir henlagt. Alle som opplever dette må klage det inn! https://juristen.no/debatt/2019/12/«meldeplikten-til-barnevernet-tolkes-feil» Anonymkode: 70371...6bd Helt surrealistisk. Jeg håper dere vinner frem og at skolen får en real skramme. De MÅ snart begynne å tilrettelegge for barna som faller mellom flere stoler. De som ikke er A4, men som ikke har noen diagnose som gir spesialressurser heller. Min opplevelse av skolen er at de løfter frem de «sosialt sterke» barna - og mange av dem behandler sårbare barn så jævlig at det ødelegger barndommen deres. Men det ser de aldri. De ser barnet som får «meltdown» i skolegården eller som oppfører seg annerledes enn forventet - de ser ikke de barna som står bak og trekker i trådene for å pushe barnet over kanten. Også skal foreldrene anklages.. Jeg har virkelig ikke ord. Dette avdekker jo et helt skakkjørt system.. HI Anonymkode: 4d014...445
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #29 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Helt surrealistisk. Jeg håper dere vinner frem og at skolen får en real skramme. De MÅ snart begynne å tilrettelegge for barna som faller mellom flere stoler. De som ikke er A4, men som ikke har noen diagnose som gir spesialressurser heller. Min opplevelse av skolen er at de løfter frem de «sosialt sterke» barna - og mange av dem behandler sårbare barn så jævlig at det ødelegger barndommen deres. Men det ser de aldri. De ser barnet som får «meltdown» i skolegården eller som oppfører seg annerledes enn forventet - de ser ikke de barna som står bak og trekker i trådene for å pushe barnet over kanten. Også skal foreldrene anklages.. Jeg har virkelig ikke ord. Dette avdekker jo et helt skakkjørt system.. HI Anonymkode: 4d014...445 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Står midt oppi dette nå. Barn med diagnoser som ikke har fått tilretteleggingen og undervisningen han har krav på. PPT har stått på sammen med oss i over et år mot skolen. Det skjærte seg fullstendig og barnet nektet å dra tilbake. Vi fikk legeerklæring på at barnet hadde stressreaksjon pga den dårlige tilretteleggingen. Like vel kjører skolen på og melder til bv, påstår at de ikke har fått legeerklæring og en totalslakt av oss som foreldre uten rot i virkeligheten. Vi har klaget til Statsforvalteren og Datatilsynet, vurderer også politianmeldelse for grove injurier. Det er helt sinnsykt å oppleve dette her! Heldigvis har vi massiv støtte i ryggen. Men etter siste ukens fokus i media kommer vi til å kjøre dette så langt som mulig. Bekymringsmeldinger som ikke oppfyller meldeplikten skal man ikke godta. Det er et lovbrudd som krenker folks rettsikerhet. At dette blir brukt over en lav sko av skoler for å slå sjakk matt på foreldre som klager på dårlige skoletilbud må tas tak i! Det er en traumatisk opplevelse å bli meldt til barnevernet uten grunn. Det hjelper ikke at saken blir henlagt. Alle som opplever dette må klage det inn! https://juristen.no/debatt/2019/12/«meldeplikten-til-barnevernet-tolkes-feil» Anonymkode: 70371...6bd Tillegg til mitt svar: Jeg ser jo i deres tilfelle at de ikke klarer å tilrettelegge for barna med diagnoser heller.. 😲 HI Anonymkode: 4d014...445
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #30 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Helt surrealistisk. Jeg håper dere vinner frem og at skolen får en real skramme. De MÅ snart begynne å tilrettelegge for barna som faller mellom flere stoler. De som ikke er A4, men som ikke har noen diagnose som gir spesialressurser heller. Min opplevelse av skolen er at de løfter frem de «sosialt sterke» barna - og mange av dem behandler sårbare barn så jævlig at det ødelegger barndommen deres. Men det ser de aldri. De ser barnet som får «meltdown» i skolegården eller som oppfører seg annerledes enn forventet - de ser ikke de barna som står bak og trekker i trådene for å pushe barnet over kanten. Også skal foreldrene anklages.. Jeg har virkelig ikke ord. Dette avdekker jo et helt skakkjørt system.. HI Anonymkode: 4d014...445 Ja, det er helt sinnsykt! Og omfanget er så enormt!! Dette skjer med mange! Tenk på feks innvandrere som snakker dårlig norsk, de er sjanseløse mot systemet. Jeg har jo hørt om at slike ting skjer, men nå opplevde vi det. En helt vanlig familie som kun vil det beste for våre barn og stiller krav til skolen. En slik melding fører jo til masse ekstra for oss som foreldre. Og oppleves veldig traumatisk. Det hjelper ikke at man vet saken blir henlagt, for det er et overgrep mot hele familien. Skolen har et lovverk å forholde seg til. Og i mellomtiden skjer ingenting på skolen. Et barn med spesielle behov og ofte søsken må til bv og snakke om sin hjemmesituasjon, når det er et rent skoleproblem. Men det verste er at bv må bruke tid og ressurser på slikt. Ressurser som skulle blitt brukt på de som trenger det. Bv sa jo også at de ikke har noe mandat ovenfor skolen. Men de må ta slike meldinger på alvor, selvom de er sendt på grunnløst/ulovlig grunnlag. Vi kan ikke heller si «Heller ti saker for mye enn en for lite». De som ikke får hjelp og skulle hatt det, får det ikke noe bedre ved at 9 andre familier blir meldt grunnløst. Anonymkode: 70371...6bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå