Gå til innhold

Denne saken skremmer meg! (Barnevern)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selv mamma til et barn som har det vanskelig på skolen. Tanken på å få skylden for det og i ytterste konsekvens miste barnet.. det er helt grusomt

Jeg kjenner igjen at fokus rettes mot å finne «feil» hos barnet som har det vanskelig. For alt jeg vet har fokus vært på oss som foreldre også, uten at det er kommunisert til oss. Jeg tror det er langt enklere enn å innse at skolesystemet ikke alltid evner å ta vare på barna på skolen. 

Det som kommer frem her er ekstremt  graverende 

https://www.nrk.no/nordland/xl/sara-ville-ikke-ga-pa-skolen_-foreldre-til-barn-med-skolevegring-blir-ofte-meldt-til-barnevernet-1.15159949

Anonymkode: 4d014...445

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er selv mamma til et barn som har det vanskelig på skolen. Tanken på å få skylden for det og i ytterste konsekvens miste barnet.. det er helt grusomt

Jeg kjenner igjen at fokus rettes mot å finne «feil» hos barnet som har det vanskelig. For alt jeg vet har fokus vært på oss som foreldre også, uten at det er kommunisert til oss. Jeg tror det er langt enklere enn å innse at skolesystemet ikke alltid evner å ta vare på barna på skolen. 

https://www.nrk.no/nordland/xl/sara-ville-ikke-ga-pa-skolen_-foreldre-til-barn-med-skolevegring-blir-ofte-meldt-til-barnevernet-1.15159949

Alle skal på skolen, men jeg vet jammen ikke om skolen er for alle. Husker Norstoga sa dette på Lindmo, synes det var så treffende. En kort setning som beskriver så mye. 

Jeg kjenner personlig til noe tilsvarende, stakkars familie, utrolig at de klarte å stå i den stormen. 

Anonymkode: 33fe9...c82

Skrevet

Vi har vært i en slik sak etter mobbing og skolevegring hos barnet. Bv henla saken umiddelbart (etter en telefonsamtale). Dette er kun ansvarsfraskrivelse av skolen, og sløsing av barnevernets ressurser. 

Anonymkode: 34256...228

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi har vært i en slik sak etter mobbing og skolevegring hos barnet. Bv henla saken umiddelbart (etter en telefonsamtale). Dette er kun ansvarsfraskrivelse av skolen, og sløsing av barnevernets ressurser. 

Det er helt forferdelig. Og det er faktisk slik at vi nesten ikke tør å stille krav. Dette er ikke første gang jeg har hørt om denne praksisen. 

Alke instanser som har blitt koplet inn i vår sak har vært kalt inn for å observere vårt barn. Hvorfor forsto hun ikke de sosiale kidene? Hvorfor var hun sint? Hvorfor klarte hun ikke å være mer som de andre. Hver gang har konklusjonen vært at det har vært klasse- og skolemiljøet som har vært problemet. Og at skolen må ta tak. Resultatet er et ulykkelig barn som går ut av barneskolen kun med vonde minner.

Men så tenker jeg - EN saksbehandler med feil fokus, så hadde konklusjonen blitt en annen. 

HI

Skrevet

Jeg jobber i barnevernet og har vært i flere saker med skolevegring. Og vet du hva? Foreldrene har takket meg❤️ Vet du hvorfor? Det er fordi plutselig står de ikke alene. Noen hjelper dem med å finne løsninger i skolen, pusher på BUP, er i samarbeidsmøter og et barn hentet jeg jevnlig, jeg samarbeider med skole-los og sosialarbeider i skolen mm. 

Å ha barnevernet på lag kan være et supert tiltak😊 

Anonymkode: b736c...6b2

Skrevet

Det er en absolutt uting at enkelte skoler - langt fra alle - tror barneverntjenesten kan kontaktes uten at lovvilkårene for å se bort fra taushetsplikten er til stede. Det ER IKKE tilstrekkelig å "være bekymret for et barn" for at det er lovlig for en offentlig instans å melde til barnevern. 

Når det er sagt, så vil det jo ikke føre til noe annet enn en undersøkelse som henlegges eller at man går inn med tiltak for å hjelpe familien å få hjelp fra riktige instanser. Det stemmer overhodet ikke at "én feil saksbehandler så kunne hva som helst skjedd." Ingen enkeltsaksbehandlere sitter med den type makt. 

Anonymkode: 4b29f...ddf

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg jobber i barnevernet og har vært i flere saker med skolevegring. Og vet du hva? Foreldrene har takket meg❤️ Vet du hvorfor? Det er fordi plutselig står de ikke alene. Noen hjelper dem med å finne løsninger i skolen, pusher på BUP, er i samarbeidsmøter og et barn hentet jeg jevnlig, jeg samarbeider med skole-los og sosialarbeider i skolen mm. 

Det er jo flott. Men jeg snakker om de sakene som sto nevnt i denne saken - og som jeg har sett flere eksempler på i nyheter tidligere. Det er de sakene som skremmer meg. Og jeg mistenker at det har med hvilken saksbehandler man møter. 

Jeg syns også det er utrolig spesielt at skolene ikke kan sette igang tiltak på sin kant - men at de heller kopler inn barnevernet. I disse sakene er det mobbing, dårlig skolemiljø, manglende adekvat undervisning som er årsak til at barna sliter. Hva kan barnevernet gjøre med det? Kanskje jeg bare ikke klarer å se helheten av det arbeidet dere gjør. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Jeg er sikker på at dere kan være til god hjelp, men det er utrolig belastende å bli meldt til bv når du over lang tid har brukt hver våkne time (og de blir det mange av når søvnen forsvinner) på å bekymre deg for barnet ditt og gjøre alt du kan for å begrense skaden som blir påført i skolehverdagen. Hos oss kom det som et frustrasjonsutbrudd fra rektor som ikke evnet å ta tak i 9a-saken. Heldigvis hadde vi skolehelsetjenesten på vår side. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det er jo flott. Men jeg snakker om de sakene som sto nevnt i denne saken - og som jeg har sett flere eksempler på i nyheter tidligere. Det er de sakene som skremmer meg. Og jeg mistenker at det har med hvilken saksbehandler man møter. 

Jeg syns også det er utrolig spesielt at skolene ikke kan sette igang tiltak på sin kant - men at de heller kopler inn barnevernet. I disse sakene er det mobbing, dårlig skolemiljø, manglende adekvat undervisning som er årsak til at barna sliter. Hva kan barnevernet gjøre med det? Kanskje jeg bare ikke klarer å se helheten av det arbeidet dere gjør. 

HI

Det høres veldig likt ut som vår erfaring (mobbing, dårlig klassemiljø og manglende undervisning). Det er en ensom kamp å stå i, og utrolig utmattende over tid. Håper det løser seg for dere. Har dere meldt 9a-sak? Kontaktet mobbeombud eller fylkesmann?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det høres veldig likt ut som vår erfaring (mobbing, dårlig klassemiljø og manglende undervisning). Det er en ensom kamp å stå i, og utrolig utmattende over tid. Håper det løser seg for dere. Har dere meldt 9a-sak? Kontaktet mobbeombud eller fylkesmann?

Vi har hatt dialog med skole, skolehelsetjeneste og lavterskel psykologtilbud.

I følge skolen er alt i skjønneste orden. Og nå når hun har lært seg til å ikke ta plass, til å holde følelsene inne og til å rekke opp hånda jevnlig så er hun nok ansett for å være en mønsterelev - i motsetning til når hun sto opp for seg selv og dermed reagerte med sinne. 

Vi følger de rådene vi får fra helsetjenesten. 

Men når man ser slike saker som dette så er det jo ikke fristende å gå i kamp med systemet akkurat.. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Vi har hatt dialog med skole, skolehelsetjeneste og lavterskel psykologtilbud.

I følge skolen er alt i skjønneste orden. Og nå når hun har lært seg til å ikke ta plass, til å holde følelsene inne og til å rekke opp hånda jevnlig så er hun nok ansett for å være en mønsterelev - i motsetning til når hun sto opp for seg selv og dermed reagerte med sinne. 

Vi følger de rådene vi får fra helsetjenesten. 

Men når man ser slike saker som dette så er det jo ikke fristende å gå i kamp med systemet akkurat.. 

HI

Det jeg synes er så vondt med slike saker er at skolen slår ned på barnet som reagerer med frustrasjon eller sinne, men lar renkesmedene som legger opp til de vonde følelsene med baksnakking, utestenging og vonde kommentarer gå. Flere av de som var ekle i klassen til barnet mitt ble sett på som søte mønsterbarn av både skolen og foreldrene. Det hjalp lite at flere foreldre kom på banen med lignende historier. Det er ikke rart at en liten kropp reagerer etter å ha blitt holdt nede og hakket på over tid. 

Skrevet

Hvorfor er det skummelt ar barnevernet blir involvert? Barnevernet er jo til for å hjelpe barna? Man blir ikke «meldt» til barnevernet, det blir meldt en bekymring for barnet. Så kan barnevernet gå inn og undersøke om det er noe i barnets hjem eller noe ved barnets skole som kan endres på for å hjelpe barnet. Det er ikke til å stikke under en stol at mange barn har dårlig fungerende hjem, og det er ikke så enkelt for verken skole eller barnevernet å vite med en gang hvor man bør sette inn tiltak, da mistrivsel ofte er veldig komplekst.

Det er ikke skinn at barnevernet går inn og fjerner barn fra hjemmet bare fordi skolen henvender seg til dem for hjelp.

Anonymkode: ca5ba...689

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er det skummelt ar barnevernet blir involvert? Barnevernet er jo til for å hjelpe barna? Man blir ikke «meldt» til barnevernet, det blir meldt en bekymring for barnet. Så kan barnevernet gå inn og undersøke om det er noe i barnets hjem eller noe ved barnets skole som kan endres på for å hjelpe barnet. Det er ikke til å stikke under en stol at mange barn har dårlig fungerende hjem, og det er ikke så enkelt for verken skole eller barnevernet å vite med en gang hvor man bør sette inn tiltak, da mistrivsel ofte er veldig komplekst.

Det er ikke skinn at barnevernet går inn og fjerner barn fra hjemmet bare fordi skolen henvender seg til dem for hjelp.

Det er skremmende at skolen melder foreldre til barnevern når ansvaret ligger hos dem. Det signaliserer en total ansvarsfraskrivelse fra skolens side. Og som noen skrev over. Å bli meldt til barnevernet kan være en enorm belastning for en familie. Vi ser jo hva Strasbourg har konkludert med i flere saker. Det er jo ganske utrolig.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi kunne tenkt oss å ha barnevernet på lag. Kommer ingen vei med skolen. Må dere komme hjem til oss? Eller kan man møtes hos dere/på skolen? Jeg føler det er invaderende. Vi har sendt film av skolemorgenen til Familiesenteret. Han også, heldighvis, mener at skolen burde hjelpe oss. Det er på skolen bar et er utrygg. 

Anonymkode: ae5a2...399

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er skremmende at skolen melder foreldre til barnevern når ansvaret ligger hos dem. Det signaliserer en total ansvarsfraskrivelse fra skolens side. Og som noen skrev over. Å bli meldt til barnevernet kan være en enorm belastning for en familie. Vi ser jo hva Strasbourg har konkludert med i flere saker. Det er jo ganske utrolig.. 

Skolen melder ikke foreldre til barnevernet. Man melder en bekymring for barnet og barnets situasjon. 

Strasbourg-sakene handler om helt andre ting!

Anonymkode: 11e58...506

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Enig. 

Anonymkode: 4df0a...38e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det kan det sikkert for de som har behov for det. Men samtidig kan det medføre at skolen antar at barnevernet engasjerer seg fordi det må være noe med hjemmet eller foreldrene i tillegg, og at de ser på dialog og samarbeide med foreldrene som sekundær i forhold til den de har med barnevernet.

Anonymkode: 4df0a...38e

Skrevet

Det tror jeg på. Mye bra folk i både barnevern, ppt, bupa, los. Har stor betydning for foreldre når fagfolk bidrar. I tilfellet jeg kjenner til var barnevernet en ressurs, for det avdekket mye av den manglende oppfølgingen fra skolen. Når det kommer tilbake fra fagfolk, betyr det mye for de foreldrene som står der ganske så alene. 

Anonymkode: 33fe9...c82

Skrevet

Du fremstiller det som at skolen som ved et trylleslag skal vite hva som gjør at barnet ikke trives. At det er ansatt psykologer der som ser gjennom barnet og hva som er galt. Det er ikke tilfelle, og også ansatte på skolen kan være veldig i tvil om hva som skjer. Du skriver «melder til barnevernet» som om det skulle være en anmeldelse... hvilket det jo ikke er! Skolen er bekymret fra barnet, og melder sin bekymring til barnevernet for å få bistand i å undersøke hva som er galt, for å hjelpe barnet. 

Skoler og skoleansatte har jo også fått masse pes for IKKE å kontakte barnevernet når det er barn som sliter og som kunne hatt behov for hjelp derfra. Det blir litt sånn damned if you do, damned if you don’t. Man har litt høye forventninger til mennesker hvis man tror de nærmest på øyeblikket kan kartlegge hva er barn sliter med og finne øyeblikkelige løsninger.

Skrevet

Skolen til vårt eldste barn meldte oss til bv. I to år kjempet vi med skolen fordi det oppstod den ene syke historien etter den andre og de evnet ikke ta inn over seg at de måtte endre klassemiljøet sønnen vår var i. Vi var flere foreldre som uttrykte at vi var bekymret. 

skolen manipulerte sønnen våres til å tro han levde under vold i nære relasjoner. De viste videoer, satt han til å tegne for så å stille ledende spørsmål. Han slapp det miljøet han opplevde som vanskelig og de fikk historiene de ønsket seg. Med er tett samarbeid med bv diktet skolen en hverdag hos oss som var langt fra virkeligheten.
Hadde jeg visst allerede ved første klasse at vi kunne meldt skolen til fylkesmannen hadde vi gått frem på en helt annen måte når vi opplevde mobbing og uro for ungen våres. Han hadde det ikke bra, men det var ikle hjemme som var problemet! Opplever man at skolen ikke følger opp og tar tak så meld inn klagesak. Våres villbass slet med trakassering, drittkasting, utestenging i tillegg til et uansvarlig læremiljø. Når han fikk oppgaver han følte han ikke mestret snek han seg unna. 

vi meldte mobbesak til skolen, hver gang vi opplever situasjoner melder vi ny mobbesak - alltid skriftlig dialog med skolen og med Mobbeombudet på kopi. 
ledelsen på skolen burde for lengst vært sagt opp da det er flere ekstreme saker hvert eneste år.

Takk og lov for at vi er et ressurssterkt par med familie som stiller opp og to venner som jobber i bv. Vi fikk så god støtte og hjelp i de. Det er noe av det mest forferdelige jeg noen gang har opplevd. Å føle seg så ubeskrivelig hjelpesløs og ute av stand til å få lov til å ta vare på sitt eget barn er så fryktelig vondt og det kunne virkelig ha ødelagt våres familie. 

Anonymkode: f228c...72e

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Du fremstiller det som at skolen som ved et trylleslag skal vite hva som gjør at barnet ikke trives. At det er ansatt psykologer der som ser gjennom barnet og hva som er galt. Det er ikke tilfelle, og også ansatte på skolen kan være veldig i tvil om hva som skjer. Du skriver «melder til barnevernet» som om det skulle være en anmeldelse... hvilket det jo ikke er! Skolen er bekymret fra barnet, og melder sin bekymring til barnevernet for å få bistand i å undersøke hva som er galt, for å hjelpe barnet. 

Skoler og skoleansatte har jo også fått masse pes for IKKE å kontakte barnevernet når det er barn som sliter og som kunne hatt behov for hjelp derfra. Det blir litt sånn damned if you do, damned if you don’t. Man har litt høye forventninger til mennesker hvis man tror de nærmest på øyeblikket kan kartlegge hva er barn sliter med og finne øyeblikkelige løsninger.

Jeg tenker mye kunne vært gjort om de fulgte opp anbefalinger fra PPT, eller at de valgte å høre på foreldrenes bekymring heller enn å insistere på at alt er ok på skolen. Men da snakker jeg kun ut fra vår sak, og her har ikke barnevernet vært et tema.

Spørsmålet er kanskje om de hadde kommet på banen om vi meldte skolen til fylkesmannen.. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Skolen til vårt eldste barn meldte oss til bv. I to år kjempet vi med skolen fordi det oppstod den ene syke historien etter den andre og de evnet ikke ta inn over seg at de måtte endre klassemiljøet sønnen vår var i. Vi var flere foreldre som uttrykte at vi var bekymret. 

skolen manipulerte sønnen våres til å tro han levde under vold i nære relasjoner. De viste videoer, satt han til å tegne for så å stille ledende spørsmål. Han slapp det miljøet han opplevde som vanskelig og de fikk historiene de ønsket seg. Med er tett samarbeid med bv diktet skolen en hverdag hos oss som var langt fra virkeligheten.
Hadde jeg visst allerede ved første klasse at vi kunne meldt skolen til fylkesmannen hadde vi gått frem på en helt annen måte når vi opplevde mobbing og uro for ungen våres. Han hadde det ikke bra, men det var ikle hjemme som var problemet! Opplever man at skolen ikke følger opp og tar tak så meld inn klagesak. Våres villbass slet med trakassering, drittkasting, utestenging i tillegg til et uansvarlig læremiljø. Når han fikk oppgaver han følte han ikke mestret snek han seg unna. 

vi meldte mobbesak til skolen, hver gang vi opplever situasjoner melder vi ny mobbesak - alltid skriftlig dialog med skolen og med Mobbeombudet på kopi. 
ledelsen på skolen burde for lengst vært sagt opp da det er flere ekstreme saker hvert eneste år.

Takk og lov for at vi er et ressurssterkt par med familie som stiller opp og to venner som jobber i bv. Vi fikk så god støtte og hjelp i de. Det er noe av det mest forferdelige jeg noen gang har opplevd. Å føle seg så ubeskrivelig hjelpesløs og ute av stand til å få lov til å ta vare på sitt eget barn er så fryktelig vondt og det kunne virkelig ha ødelagt våres familie. 

Anonymkode: f228c...72e

Helt forferdelig å lese ❤️

HI

Skrevet

Skal man ha fagpersoner som kan sine ting OG som skolen lytter til, så er det BUP. Barnevernet mener sikkert vel (som regel), men det som regel nyutdanna lettvektere som mest av alt fungerer som møteinnkallere og referenter. 

Anonymkode: 69ed0...019

Skrevet

Skal man ha fagpersoner som kan sine ting OG som skolen lytter til, så er det BUP. Barnevernet mener sikkert vel (som regel), men det som regel nyutdanna lettvektere som mest av alt fungerer som møteinnkallere og referenter. 

Anonymkode: 69ed0...019

.... og skolen kan ikke selv henvise til bup. Det må kommunal helsetjeneste eller fastlege gjøre. Eller barnevernet...

Anonymkode: 11e58...506

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Men dette er jo ikke din arbeidsoppgave!

Du må jobbe med barna som er utsatt for vold, overgrepp og omsorgssvikt!

At du bruker tid på disse sakene betyr at barna som trenger hjelp ikke får den 😒

Anonymkode: 59984...357

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...