Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #26 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Selvsagt er det lov. Legevakt på dagtid rulleres mellom alle fastleger i bygda. I en liten bygd er dere nok mer sårbare for å merke dette. Hvordan mener du akutte tilfeller skal løses på dagtid? Legevaktlegene har fri på dagtid. Nei Hansen du får bare ligge og dø, nå skal jeg skrive resept til Johansen. Anonymkode: f01c1...717 Fastlegene er legevaktslegene. De har ikke fri på dagtid. Anonymkode: 1b069...9fc
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #27 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Ehh ja selvsagt! Hun hadde allerede en legetime med meg! Anonymkode: e17ce...fcd Du er jo ikke viktig. Du er bare navlefokusert, det er ikke en ø-hjelpssak. Anonymkode: 97433...3f6
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #28 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Du er jo ikke viktig. Du er bare navlefokusert, det er ikke en ø-hjelpssak. Anonymkode: 97433...3f6 Du vet ikke noe om hva jeg skulle til legen for,for alt du vet så kan det vært noe veldig alvorlig. Anonymkode: e17ce...fcd
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #29 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du vet ikke noe om hva jeg skulle til legen for,for alt du vet så kan det vært noe veldig alvorlig. Anonymkode: e17ce...fcd Du skriver jo at du må komme tilbake en annen dag, så øyeblikkelig hjelp er det hvertfall ikke. Jeg hadde mistet mannen min om ikke vakthavende lege hadde kommet når han kom. Ambulanse og helikopter var for langt unna, og kom først 15 min etter legen. Tenker du at ditt avtalte legebesøk er viktigere enn øyeblikkelig hjelp? Anonymkode: a0f37...184
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #30 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Du vet ikke noe om hva jeg skulle til legen for,for alt du vet så kan det vært noe veldig alvorlig. Anonymkode: e17ce...fcd Hehe, det er det neppe. Du er bare snurt over at alle andre driter i navlen din. Anonymkode: 97433...3f6
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #31 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Legevakt er døgnet rundt, uka rundt, året rumdt. Og nei du blir ikke henvist egen lege for akutte tilfeller. Aldri noen sinne, med mindre det tilfeldigvis er fastlegen din som har vakt den dagen. Du roter sammen hastetilfeller og akuttilfeller. Anonymkode: b0c29...6b2 Vel det var slik i kommunen jeg jobbet som fastlege, så jeg blander ikke sammen. I Oslo derimot er det Legevakten åpen døgnet rundt. Anonymkode: fdfc9...159
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #32 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Vel det var slik i kommunen jeg jobbet som fastlege, så jeg blander ikke sammen. I Oslo derimot er det Legevakten åpen døgnet rundt. Anonymkode: fdfc9...159 Her må vi til fastlege først før vi blir henvist til skaden. Legevakten åpner ikke før kl.15/16 Anonymkode: 84a44...91b
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #33 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hehe, det er det neppe. Du er bare snurt over at alle andre driter i navlen din. Anonymkode: 97433...3f6 Hva faen er det for svar?? Bli voksen! Anonymkode: e17ce...fcd
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #34 Skrevet 10. februar 2021 Noen ganger må legene rykke ut på øyeblikkelig hjelp oppdrag, da må resten vente. morkaken hos meg hold på å løsne, jeg ventet tvillinger i uke 24. på kort tid var huset fullt av leger både fra legevakt, fastlege og helikopter. Ei venninne av megventet hos fastlegen sin og ble over to timer forsinket pga meg. Anonymkode: d2192...1e4
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #35 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Det er ingen åpen legevakt her jeg bor før kl.15. Da er det enten fastlege eller ambulanse. Anonymkode: 35262...39d Nei, dette er feil. Alle kommuner er pålagt å ha døgnkontinuerlig legevakt, enten alene eller via interkommunalt samarbeid. At du ikke har erfaring med legevakt før 15 betyr bare at du ikke har hatt behov, ikke at det ikke eksisterer. At du ikke får slippe til med din ingrodde tånegl betyr heller ikke at det ikne eksisterer, det betyr bare at tåneglen ikke er et akuttilfelle. Og ambulansen kjører deg til legevakt, som altså eksisterer, med mindre situasjonen tilsier direkte til sykehuset. Anonymkode: b0c29...6b2
Iiiiik Skrevet 10. februar 2021 #36 Skrevet 10. februar 2021 Som svarene i tråden viser - det er nok lov. Ellers er det veldig mange kommuner i landet som bryter loven. Som pasient har du alltid anledning til å klage på den behandlingen du får (eller ikke får). Send en klage til kommunelegen, neste trinn er statsforvalteren (tidligere fylkesmannen). Vi er alle mest opptatt av oss selv, for meg synes det som om du er særlig dårlig til å skjønne at helsevesenet må gjøre prioriteringer, og at du ikke kan være viktigst i enhver anledning. Tror du fastlegen din gjorde dette for å være kjip mot deg? Tenker du at hun skal miste godkjenningen sin som lege? At hun burde sagt at «nei, jeg kan ikke stille opp på legevakt nå, for Trine Lise har tatt fri fra jobben for å ha time hos meg, og det er viktigere»? Helsepersonell må jo vurdere - fare for liv går alltid først, alvorlige skader går før ting som kan vente til i morgen. Ubeleilig for deg åpenbart, men det betyr jo ikke at legen burde prioritert annerledes.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #37 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nei, dette er feil. Alle kommuner er pålagt å ha døgnkontinuerlig legevakt, enten alene eller via interkommunalt samarbeid. At du ikke har erfaring med legevakt før 15 betyr bare at du ikke har hatt behov, ikke at det ikke eksisterer. At du ikke får slippe til med din ingrodde tånegl betyr heller ikke at det ikne eksisterer, det betyr bare at tåneglen ikke er et akuttilfelle. Og ambulansen kjører deg til legevakt, som altså eksisterer, med mindre situasjonen tilsier direkte til sykehuset. Anonymkode: b0c29...6b2 Nei her jeg bor åpnet ikke legevakten før 15 eller 16 når 1 åringen min hadde fått andregradsforbrenning på hånden. Vi måtte ta bussen i 40 minutter for å gå på legevakten i nærkommunen. Anonymkode: e17ce...fcd
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #38 Skrevet 10. februar 2021 Vi har heller ikke legevakt på dagtid, den åpner klokken 15 eller 16. Men fastlegene rullerer på hvem som må rykke ut ved akuttilfeller på dagtid, og man kommer jo også øyeblikkelig inn på legekontoret ved behov. Og ambulanse blir jo ringt til ved behov. Så ingen legevakt på dagtid, men legene kan bli kalt ut på et hasteoppdrag. Legevakten hos oss er i nabokommunen, åpen når legekontorene er stengt, og det er legene i den kommunen og i vår kommune som rullerer på å ha vakt. Til HI, dette er nok lov og i veldig mange kommuner nødvendig for at det skal bli gitt øyeblikkelig hjelp. Tar gjerne kortere tid for den lokale legen å komme frem, enn for ambulansen. Anonymkode: 86052...6dc
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #39 Skrevet 10. februar 2021 Listedamen skrev (15 timer siden): Bruddskader, akutte sårskader og andre ulykker for eksempel. Her er legevakten døgnåpen og jammen godt er det. Hjelper fint lite å dra til legekontoret med beinbrudd uavhengig av om det er på dagtid, de har ikke røntgen og man blir sendt til legevakt likevel. Og her blir man henvist til sykehuset ved bruddskader og større sårskader enn legen kan behandle. Da luker man ut de med mindre skader som holder med vanlig legekonsultasjon. Anonymkode: 4b6b0...d17
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #40 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei her jeg bor åpnet ikke legevakten før 15 eller 16 når 1 åringen min hadde fått andregradsforbrenning på hånden. Vi måtte ta bussen i 40 minutter for å gå på legevakten i nærkommunen. Anonymkode: e17ce...fcd Som sagt, legevakten kan være interkommunal. Anonymkode: b0c29...6b2
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #41 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Nei, dette er feil. Alle kommuner er pålagt å ha døgnkontinuerlig legevakt, enten alene eller via interkommunalt samarbeid. At du ikke har erfaring med legevakt før 15 betyr bare at du ikke har hatt behov, ikke at det ikke eksisterer. At du ikke får slippe til med din ingrodde tånegl betyr heller ikke at det ikne eksisterer, det betyr bare at tåneglen ikke er et akuttilfelle. Og ambulansen kjører deg til legevakt, som altså eksisterer, med mindre situasjonen tilsier direkte til sykehuset. Anonymkode: b0c29...6b2 Nei. Det stemmer ikke. Legevakta her åpner 15. Fastlegen har derimot en akuttelefon, og den kan man ringe når det haster. Jeg har ved to anledninger hatt behov for legevakt (skade og akuttilfelle) på dagtid, og har begge gangene måttet gå via fastlegen og i det ene tilfelle fått beskjed om å ringe 113 og i det andre måtte vi "svinge innom" (morsomt, for det tar 20 minutter i feil retning av sykehuset med akuttmottak) fastlegen for å få beskjed om å dra til akuttmottaket. Du må gjerne innbille deg at du har rett, men om du ser i tråden her, så er det mange som forteller deg det motsatte. Ambulansen her kjører til fastlegen for vurdering eller rett til akuttmottaket, som for meg er to kommuner og 6 mil unna. Hvorfor? Fordi det ikke er noen åpen legevakt du kan dra til her på dagtid. Vi har heller ikke skadestue på vår legevakt, så om du har et aldri så åpenlyst brudd, så må du innom fastlege på dagtid eller legevakt på kveldstid før du kan få dra til akuttmottaket. Når det gjelder tåneglene mine, så er de hele og fine, til tross for dine forsøk på å trampe på dem. Anonymkode: 35262...39d
Hagla Skrevet 10. februar 2021 #42 Skrevet 10. februar 2021 Helt sikkert lov, men forstår godt din frustrasjon. Selvsagt ikke kjekt å ikke få den timen du hadde regnet med, og enda kjedeligere at du må ta fri en annen gang også. Tenker at her kunne gjerne legekontoret tatt kontakt og ringt opp de pasientene legen skulle hatt utover dagen og satt opp nye timer slik at en ikke trengte komme til "stengt" dør. Regner med legekontoret da hadde møtt stor forståelse fra de fleste pasienter, og at du heller ikke hadde blitt så irritert dersom du hadde fått beskjeden før du dro fra jobb 😊
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #43 Skrevet 10. februar 2021 Hagla skrev (2 timer siden): Helt sikkert lov, men forstår godt din frustrasjon. Selvsagt ikke kjekt å ikke få den timen du hadde regnet med, og enda kjedeligere at du må ta fri en annen gang også. Tenker at her kunne gjerne legekontoret tatt kontakt og ringt opp de pasientene legen skulle hatt utover dagen og satt opp nye timer slik at en ikke trengte komme til "stengt" dør. Regner med legekontoret da hadde møtt stor forståelse fra de fleste pasienter, og at du heller ikke hadde blitt så irritert dersom du hadde fått beskjeden før du dro fra jobb 😊 Nei hadde jeg fått beskjed før jeg dro så hadde det ikke vært noe problem. Men de har jo ikke prøvd å kontakte meg engang. Anonymkode: e17ce...fcd
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #44 Skrevet 10. februar 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (21 timer siden): Her er det legekontoret som er betjent i kontortiden, legevakt eller amk utover det. Ingen legevaktilbud på dagtid her i kommunen, og jeg skjønner ikke helt hva man skal bruke legevakten til da heller? Jeg har vært på skadelegevakt noen ganger på dagtid, når jeg har hatt brudd eller mistanke om brudd. Er det rart? Anonymkode: f01a7...ac6
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #45 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg har vært på skadelegevakt noen ganger på dagtid, når jeg har hatt brudd eller mistanke om brudd. Er det rart? Anonymkode: f01a7...ac6 Ikke rart, are ulikt fra kommune til kommune. Her finnes det ikke skadelegevakt. Enten går man via fastlege og evt. videre til sykehus, ellers er det via ambulanse til sykehus. Anonymkode: 4b6b0...d17
Hagla Skrevet 10. februar 2021 #46 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei hadde jeg fått beskjed før jeg dro så hadde det ikke vært noe problem. Men de har jo ikke prøvd å kontakte meg engang. Anonymkode: e17ce...fcd Akkurat det jeg forsto på innlegget ditt også, og det er selvsagt for dårlig av legekontoret. Klart du som pasient skal ha beskjed dersom timen din må endres. Det hadde jeg nok tatt opp med dem om jeg var deg.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #47 Skrevet 10. februar 2021 Som flere andre skriver, det er påbudt for en kommune å ha legevakt døgnet rundt. Det trenger ikke å være legevakt er eget sted, men (minst) en lege må kunne stille opp akutt ved behov. I store kommuner er det kanskje naturlig å ha en egen legevakt, men i andre kommuner er det naturlig at fastlegene tatt ansvaret på sitt kontor. I kommunen jeg bor har vi døgnåpen legevakt, men man skal som hovedregel ta kontakt med fastlegen når kontoret der er åpent. Mistenker man brudd må man innom fastlege eller legevakt før man blir henvist til skadelegevakt selv om den ligger 5 min unna. Anonymkode: 17735...0e9
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 11. februar 2021 #48 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (På 9.2.2021 den 20.15): Hvem rykker da ut ved ulykker? Ingen leger? Anonymkode: e576b...386 Ambulanse rykker ut ved ulykker. Legene på legekontoret tar timeavtaler, men om noe haster får selvfølgelig de tilfellene «snike i køen» før mindre akutte saker. Om der skulle være ulykker med store personskader vil nok en av legene på legekontoret rykke ut samtidig med ambulanse, men i små kommuner er de tilfellene sjeldne. Heldigvis 😅
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #49 Skrevet 11. februar 2021 Selvfølgelig må akutt-tilfeller kunne skyve til side andre avtaler. Jeg tenker at du vil være glad for det også, den gangen det er du eller noen av dine nære som trenger den hjelpen. Hos oss har i også døgnåpen legevakt, men alle akutt-tifeller skal til fastlegen mellom kl 08.00 og 15.00. Det er bare helt unntaksvis at man blir behandlet på legevakten på dagtid. De som får komme inn er folk som er på stedet, men ikke bor her sånn at de har fastlege her. Ambulansepasienter blir kjørt innom legevakten for vurdering dersom det ikke er praktisk å kjøre innom fastlegen. Og så er det et par andre unntak i spesielle situasjoner. Men det er ikke lovpålagt at det er sånn. Kommunen kan bestemme at den har en legevaktsordning som på dagtid tar seg av alle typer "øyeblikkelig" hjelp. Legene pålegges og ta sin del av legevakten på kveldstid, og kommunen kan også pålegge dem å delta / rykke ut også i kontortiden. (Kort sagt). Så enda kortere sagt: Det varierer fra kommune til kommune om de har egen åpen legevakt utenom fastlegekontorene på dagtid. Men alle kommunene skal ha et tilbud (kan være interkommunalt) uten om legekontorenes vanlige åpningstid. Anonymkode: 14600...d76
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #50 Skrevet 11. februar 2021 Her er også legevakten stengt på dagtid, den åpner kl 15. Prøver du å ringe kommer du til en svarer som sier du skal ringe fastlege eller 113. Men det er selvfølgelig leger på vakt på dagtid, det rullerer mellom legesenterne og de har da en utrykningsbil som det står lege på som den legen som har vakt på kaste seg i om noe dukker opp. Alle legesenterne har også akuttimer så du kommer inn på dagen om du blir akutt syk (eller skutt som autokorrekten ville rette akutt til 😉) Anonymkode: 2314f...5e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå