Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #1 Skrevet 9. februar 2021 Jeg hadde en legetime idag å hadde bedt om fri fra jobb for å gå til den. Når jeg kommer der er ikke legen der likevel for hun hadde vakt på legevakten å ble innkallt der. Er dette lov? Hun har masse avtaler på legekontoret,men samtidig har hun vakt på legevakten som er ett stykke unna,så hun stikker bare av med behov.Har snakket med flere andre som sier at det samme har skjedd med de. Kan da ikke være lov å holde på sånn? Nå må jeg nok en gang be om fri fra jobb,håper jeg kommer til neste gang da 🙄 Anonymkode: e17ce...fcd
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #2 Skrevet 9. februar 2021 I små kommuner er det fastleger som er legevakt-leger også. Må ha skjedd noe ganske alvorlig hvis de trenger å innkalle leger som er i ordinær jobb.. Anonymkode: 98c6a...0e9
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #3 Skrevet 9. februar 2021 Sikkert litt forskjellig hvordan dette gjøres etter hvor mye det er å gjøre på hvert sted. Er jo forskjell på hvor tettbebygd strøk man bor i.... Her er legevakten stengt på dagtid, den åpner kl 15 og de legene som har vakt er da ferdig med sine vanlige pasienter for dagen. Vet de avspaserer når de skal på legevakten da, så de har planlagt fri fra almennpraksisen sin på dagen når de skal på legevakten kveld eller natt. Anonymkode: 2314f...5e7
Optatium Skrevet 9. februar 2021 #4 Skrevet 9. februar 2021 Det er lov ja og noe av grunnen til legestreiken i høst. Leger blir pålagt vakter døgnet rundt, jobber seg omtrent ihjel.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #5 Skrevet 9. februar 2021 Normalt skal pas gå til sine fastleger ved behov for akuttime, alle leger skal ha akutttimer tilgjengelig. Legevakt starter når legekontorene er stengt. Anonymkode: fdfc9...159
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #6 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Normalt skal pas gå til sine fastleger ved behov for akuttime, alle leger skal ha akutttimer tilgjengelig. Legevakt starter når legekontorene er stengt. Anonymkode: fdfc9...159 Legevakt er døgnet rundt, uka rundt, året rumdt. Og nei du blir ikke henvist egen lege for akutte tilfeller. Aldri noen sinne, med mindre det tilfeldigvis er fastlegen din som har vakt den dagen. Du roter sammen hastetilfeller og akuttilfeller. Anonymkode: b0c29...6b2
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Skrevet 9. februar 2021 Takk og lov for at vakthavende leger kan dra i fra oppsatte legetimer, ellers hadde jeg vært enke i dag. Når det står liv, så må du klare å vente altså. Ja, du måtte ta litt fri fra jobb, men legen reddet kanskje et liv i dag. Det er en smule viktigere. Anonymkode: a0f37...184
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #8 Skrevet 9. februar 2021 Selvsagt er det lov. Legevakt på dagtid rulleres mellom alle fastleger i bygda. I en liten bygd er dere nok mer sårbare for å merke dette. Hvordan mener du akutte tilfeller skal løses på dagtid? Legevaktlegene har fri på dagtid. Nei Hansen du får bare ligge og dø, nå skal jeg skrive resept til Johansen. Anonymkode: f01c1...717
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #9 Skrevet 9. februar 2021 Fastleger i mindre kommuner har vakt. Sånn er det. Det er ikke nok leger til å få det til å gå rundt ellers. Så ja, det har legen lov til. Anonymkode: e576b...386
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #10 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Legevakt er døgnet rundt, uka rundt, året rumdt. Og nei du blir ikke henvist egen lege for akutte tilfeller. Aldri noen sinne, med mindre det tilfeldigvis er fastlegen din som har vakt den dagen. Du roter sammen hastetilfeller og akuttilfeller. Anonymkode: b0c29...6b2 Det er ingen åpen legevakt her jeg bor før kl.15. Da er det enten fastlege eller ambulanse. Anonymkode: 35262...39d
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Skrevet 9. februar 2021 Jeg opplevde dette da jeg hadde halvannen times reisevei til legen min. Rett før han skulle spise lunsj hadde han måttet rykke ut til en alvorlig arbeidsulykke. Flere fikk tilbud om ny time en annen dag, jeg fikk beskjed om at hvis jeg orket å vente så kunne jeg komme inn, men de ante ikke hvor lang tid det ville ta. Da legen kom tilbake hadde det gått to-tre timer, jeg hadde tilbydt meg å komme tilbake en annen dag, men legen hadde da sagt på telefon at om jeg orket å vente så ville han gjerne se meg. Da han kom sa jeg til ham at nå hadde jeg ventet så lenge at det ikke spilte noen rolle for meg å vente litt til, så jeg ba ham sette seg ned og ta seg litt mat med god samvittighet og så kunne vi si at jeg hadde time når han hadde hatt lunsj (da var det blitt sen ettermiddag). Han fikk tårer i øynene, det var tydelig at han trengte et lite pusterom, og ikke minst mat. Senere hørte jeg detaljer av andre om ulykken som han hadde rykket ut til, det var sterke inntrykk. Legene har ofte tøffe dager! Innlagt på sykehus opplevde jeg noe av det samme, mye akutt og alvorlige skader som kom inn, lite bemanning pga. ferie. Når legen omsider kom til meg sent på ettermiddagen ba jeg legen gå hjem med god samvittighet, at vi ikke trengte snakke sammen før mandag siden jeg likevel skulle være der over helgen. Det var såvidt legen stod på beina, hadde trolig ikke spist hele dagen, og slik hadde hele uken vært. Legen tok meg i hånden, også denne med tårer i øynene, hvisket frem takk. Både fastlegene og sykehuslegene drives altfor hardt! Om ikke noe gjøres vil vi kunne oppleve langt større legemangel i fremtiden, for praktiseringen av yrket er for altfor mange leger ikke forenelig med hverken helse eller familie eller liv utenom jobb. Sykehusreformen omgjorde jo legene til kontormedarbeidere med mest administrering og "papirarbeid" og minst pasientkontakt. Jeg har som prinsipp at jeg mer enn gjerne venter på en lege eller annen behandler hvis jeg bare vet at når det blir min tur så får jeg god behandling selv. Hi, det kan være forferdelig irriterende det du opplevde. Men skal vi få en endring på dette må folk tenke seg nøye om hva de stemmer neste gang, for det er eneste måten å få til gode endringer. Mer privatisering er ikke løsningen... Anonymkode: 82dfb...df8
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 9. februar 2021 #12 Skrevet 9. februar 2021 Her er det legekontoret som er betjent i kontortiden, legevakt eller amk utover det. Ingen legevaktilbud på dagtid her i kommunen, og jeg skjønner ikke helt hva man skal bruke legevakten til da heller?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #13 Skrevet 9. februar 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (17 minutter siden): Her er det legekontoret som er betjent i kontortiden, legevakt eller amk utover det. Ingen legevaktilbud på dagtid her i kommunen, og jeg skjønner ikke helt hva man skal bruke legevakten til da heller? Hvem rykker da ut ved ulykker? Ingen leger? Anonymkode: e576b...386
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #14 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvem rykker da ut ved ulykker? Ingen leger? Anonymkode: e576b...386 Her er legevakta åpen 16-08, samt døgnåpent i helger.. Ved ulykker er det leger fra sykehuset som bistår ambulansen. Anonymkode: 4b6b0...d17
Listedamen Skrevet 9. februar 2021 #15 Skrevet 9. februar 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (29 minutter siden): Her er det legekontoret som er betjent i kontortiden, legevakt eller amk utover det. Ingen legevaktilbud på dagtid her i kommunen, og jeg skjønner ikke helt hva man skal bruke legevakten til da heller? Bruddskader, akutte sårskader og andre ulykker for eksempel. Her er legevakten døgnåpen og jammen godt er det. Hjelper fint lite å dra til legekontoret med beinbrudd uavhengig av om det er på dagtid, de har ikke røntgen og man blir sendt til legevakt likevel.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #16 Skrevet 9. februar 2021 Her er det legevakt fra 16 til 8 . Ellers er det fastlegene man tyr til. Ambulanse og sykehusleger ved ulykker o.l . Nabokommunen har legevakt hele døgnet. Men de tar alt av akutte ting. Alt fra øyekatarr til ulykker. Fastlegene har bare forhåndsbestilte timeavtaler. Så forskjellig hvordan man løser dette. Anonymkode: 6b20f...ccd
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #17 Skrevet 9. februar 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (39 minutter siden): Her er det legekontoret som er betjent i kontortiden, legevakt eller amk utover det. Ingen legevaktilbud på dagtid her i kommunen, og jeg skjønner ikke helt hva man skal bruke legevakten til da heller? Ikke jeg heller. Fikk bare beskjed om ar legen måtte ta seg av en coronapasient på legevakten;siden legen hadde vakt på legevakten. Anonymkode: e17ce...fcd
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #18 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Her er det legevakt fra 16 til 8 . Ellers er det fastlegene man tyr til. Ambulanse og sykehusleger ved ulykker o.l . Nabokommunen har legevakt hele døgnet. Men de tar alt av akutte ting. Alt fra øyekatarr til ulykker. Fastlegene har bare forhåndsbestilte timeavtaler. Så forskjellig hvordan man løser dette. Anonymkode: 6b20f...ccd Hehe når ble øyekatarr akutt ting? Anonymkode: e17ce...fcd
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #19 Skrevet 9. februar 2021 Hi, tenkte du at legen gjorde noe ulovlig da hun dro på vakt hun ble innkalt til...? Anonymkode: c87bd...32e
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #20 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hi, tenkte du at legen gjorde noe ulovlig da hun dro på vakt hun ble innkalt til...? Anonymkode: c87bd...32e Ehh ja selvsagt! Hun hadde allerede en legetime med meg! Anonymkode: e17ce...fcd
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #21 Skrevet 9. februar 2021 Listedamen skrev (1 time siden): Bruddskader, akutte sårskader og andre ulykker for eksempel. Her er legevakten døgnåpen og jammen godt er det. Hjelper fint lite å dra til legekontoret med beinbrudd uavhengig av om det er på dagtid, de har ikke røntgen og man blir sendt til legevakt likevel. Sønnen min brakk armen. Da var det først til fastlegen som undersøkte og sendte henvisning til røntgen. Så til lokalt sykehus (uten skadestue) for røntgen og derfra til akuttmottak på sentralsykehuset en time unna. 1,5 timer venting hos fastlege, 1 time venting på røntgen og 3 timer venting på akutten. Ikke akkurat et effektivt eller pasientvennlig system, men sånn er det å bo utenfor storbyen. Anonymkode: 35262...39d
Listedamen Skrevet 9. februar 2021 #22 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Sønnen min brakk armen. Da var det først til fastlegen som undersøkte og sendte henvisning til røntgen. Så til lokalt sykehus (uten skadestue) for røntgen og derfra til akuttmottak på sentralsykehuset en time unna. 1,5 timer venting hos fastlege, 1 time venting på røntgen og 3 timer venting på akutten. Ikke akkurat et effektivt eller pasientvennlig system, men sånn er det å bo utenfor storbyen. Anonymkode: 35262...39d Huff, det der er så lite greit😫 Håper det gikk greit med sønnen din.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #23 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ehh ja selvsagt! Hun hadde allerede en legetime med meg! Anonymkode: e17ce...fcd Så du tenker hun kan straffeforfølges da, eller...? Tror du hun valgte dette selv? Anonymkode: c87bd...32e
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #24 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hehe når ble øyekatarr akutt ting? Anonymkode: e17ce...fcd Nei det var jo akkurat det som var poenget. Anonymkode: 6b20f...ccd
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #25 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hehe når ble øyekatarr akutt ting? Anonymkode: e17ce...fcd Men for å forklare bedre, siden du ikke forstod.... Fastlegene tar timeavtaler som er bestilt lang tid i forveien. Der er lang ventetid, ingen får time før etter to tre uker. Alt som må taes raskere, enten det er øyekatarr eller skader, skal på legevakten der. Tre uker er litt lenge å vente med øyekatarr, lite kutt i en finger, vondt i halsen osv osv. Da har man enten blitt frisk igjen eller blitt mye dårligere. Har alltid undret over at disse ikke skal til fastlege, men slik er altså systemet der. Anonymkode: 6b20f...ccd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå