Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #26 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Du beviser virkelig Dunning-Kruger effekten. Understreket med 😂😂 Anonymkode: 23fd6...d26 Neida. Jeg understeker at det er latterlig å mene at man viser samene solidaritet ved å heise norsk flagg med 😂😂 Anonymkode: ac01d...74a
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #27 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er kjempebra med fokus. Derfor feirer jeg deres dag med mitt flagg. Jeg tenker det heller stygt mot kulturell appropriasjon om man benytter samisk flagg uten å ha det minste tilknytning til samer selv. Anonymkode: 23fd6...d26 Gleder meg til å se 17. mai med flagg fra hele verden Anonymkode: ac01d...74a
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #28 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Gleder meg til å se 17. mai med flagg fra hele verden Anonymkode: ac01d...74a Bor samene (blant annet) i Norge? Er de (som bor i Norge) norske statsborgere? Feirer de 17 mai med samiske flagg? Jeg skjønner at du ikke skjønner dette, og det er greit. Mitt forslag er at du ikke forfekter ditt syn så veldig høyt ellers i verden hvis du ikke vil fremstå litt kort. Anonymkode: 23fd6...d26
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #29 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det er kjempebra med fokus. Derfor feirer jeg deres dag med mitt flagg. Jeg tenker det heller stygt mot kulturell appropriasjon om man benytter samisk flagg uten å ha det minste tilknytning til samer selv. Anonymkode: 23fd6...d26 Spiller ingen rolle om det er norsk eller samisk flagg tenker jeg. Begge deler anerkjenner samene og deres kultur. Samene og det samiske flagget er OGSÅ norsk. Så begge deler funker. Selv er jeg halvt samisk og symbolet til samene er deres eget flagg, derfor skal jeg kjøpe et. Anonymkode: d5d95...33d
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #30 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Gleder meg til å se 17. mai med flagg fra hele verden Anonymkode: ac01d...74a Slutt opp. Samene er jo norske også. Det samiske og norske flagget kan fint stå sammen på en slik dag. Ikke begynn med denne flaggdebatten rundt det samiske flagget. Anonymkode: d5d95...33d
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #31 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Bor samene (blant annet) i Norge? Er de (som bor i Norge) norske statsborgere? Feirer de 17 mai med samiske flagg? Jeg skjønner at du ikke skjønner dette, og det er greit. Mitt forslag er at du ikke forfekter ditt syn så veldig høyt ellers i verden hvis du ikke vil fremstå litt kort. Anonymkode: 23fd6...d26 Jeg tenker da på pakistanske, somaliske, tyrkiske, svenske, litauiske osv flagg. De har ikke tilknytning til Norge annet enn at de bor her. Anonymkode: ac01d...74a
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #32 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Slutt opp. Samene er jo norske også. Det samiske og norske flagget kan fint stå sammen på en slik dag. Ikke begynn med denne flaggdebatten rundt det samiske flagget. Anonymkode: d5d95...33d Samene er norskere enn norskest. De er urfolket som nordmenn har pinet og plaget, og fortsatt opplever samene rasisme og diskriminering av ikke-samer, og derfor er det norske flagget heist i «solidaritet» en selvmotsigelse. Anonymkode: ac01d...74a
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #33 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Samene er norskere enn norskest. De er urfolket som nordmenn har pinet og plaget, og fortsatt opplever samene rasisme og diskriminering av ikke-samer, og derfor er det norske flagget heist i «solidaritet» en selvmotsigelse. Anonymkode: ac01d...74a Du trenger ikke belære meg. Mine besteforeldre som var 100% samiske var veldig opptatt av det norske flagget, Norge OG kongehuset. Selvom de ble plaget, fornorsket og voldtatt av menn med Bibelen i hånda så mistet de aldri troen på å tilhøre det norske samfunnet. Symbolikken i det norske flagget var viktig for de. De hadde ikke mer respekt for det samiske flagget enn det norske. Det er ikke Norge som var problemet de var de som hevdet å representere Norge som var problemet. At fler og fler (også ikke-samer) tar del i den samiske feiringen er ikke et problem. Ei heller at det norske flagget vaier i vinden side om side med det samiske. Det jeg synes er best med den samiske kulturen er deres tolerante og imøtekommende holdninger. I Finnmark der min familie bor kan man komme som man er, være den man er, tro på det man vil osv. Samene ønsker å få være den de er og ivareta sin kultur sammen med den norske. De ønsker ikke å være ikke-norsk, de ønsker å få være norske samer. Anonymkode: d5d95...33d
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #34 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Du trenger ikke belære meg. Mine besteforeldre som var 100% samiske var veldig opptatt av det norske flagget, Norge OG kongehuset. Selvom de ble plaget, fornorsket og voldtatt av menn med Bibelen i hånda så mistet de aldri troen på å tilhøre det norske samfunnet. Symbolikken i det norske flagget var viktig for de. De hadde ikke mer respekt for det samiske flagget enn det norske. Det er ikke Norge som var problemet de var de som hevdet å representere Norge som var problemet. At fler og fler (også ikke-samer) tar del i den samiske feiringen er ikke et problem. Ei heller at det norske flagget vaier i vinden side om side med det samiske. Det jeg synes er best med den samiske kulturen er deres tolerante og imøtekommende holdninger. I Finnmark der min familie bor kan man komme som man er, være den man er, tro på det man vil osv. Samene ønsker å få være den de er og ivareta sin kultur sammen med den norske. De ønsker ikke å være ikke-norsk, de ønsker å få være norske samer. Anonymkode: d5d95...33d I motsetning til de samene jeg kjenner, som ikke liker at det norske flagget skal ha en betydning på deres dag. De opplever det å flagge med norsk flagg som en falsk solidaritet. Samer er ikke samer, de er også forskjellige. Derfor flagger jeg ikke med norsk flagg på samenes dag Anonymkode: ac01d...74a
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #35 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): I motsetning til de samene jeg kjenner, som ikke liker at det norske flagget skal ha en betydning på deres dag. De opplever det å flagge med norsk flagg som en falsk solidaritet. Samer er ikke samer, de er også forskjellige. Derfor flagger jeg ikke med norsk flagg på samenes dag Anonymkode: ac01d...74a Så derfor argumenterer du beinhardt dine synspunkt fordi de DU kjenner føler det slik? Mitt svar var et svar mot dine argumenter der du fremstår å sitte på den eneste sannheten om dette. Verden er altså ikke så enkel som du så stivbeint argumenterer for. Anonymkode: d5d95...33d
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #36 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Så derfor argumenterer du beinhardt dine synspunkt fordi de DU kjenner føler det slik? Mitt svar var et svar mot dine argumenter der du fremstår å sitte på den eneste sannheten om dette. Verden er altså ikke så enkel som du så stivbeint argumenterer for. Anonymkode: d5d95...33d Eller som du så stivbeint argumenterer for Anonymkode: 35530...39d
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #37 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så derfor argumenterer du beinhardt dine synspunkt fordi de DU kjenner føler det slik? Mitt svar var et svar mot dine argumenter der du fremstår å sitte på den eneste sannheten om dette. Verden er altså ikke så enkel som du så stivbeint argumenterer for. Anonymkode: d5d95...33d Jeg skriver da tilnærmet hele veien om de samene jeg kjenner som føler det som krenkelse og falsk solidaritet. Anonymkode: ac01d...74a
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #38 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Jeg tenker da på pakistanske, somaliske, tyrkiske, svenske, litauiske osv flagg. De har ikke tilknytning til Norge annet enn at de bor her. Anonymkode: ac01d...74a Hvorfor trekker du da dette inn i diskusjonen? Anonymkode: 23fd6...d26
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #39 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Eller som du så stivbeint argumenterer for Anonymkode: 35530...39d Jeg SVARER på et argument som ikke er fasit. Det må være lov å komme med et motsvar på noe som ikke er representativt for alle. Anonymkode: d5d95...33d
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #40 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Jeg skal kjøpe det samiske flagget og fra neste år er jeg med. Det er BRA at det endelig begynner å bli fokus på behandlingen av samene. Synes vi skal være stolte av å ha en egen urbefolkning i Norge. 👍 Anonymkode: d5d95...33d Litt på etterskudd du... Anonymkode: 99e07...5dc
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #41 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor trekker du da dette inn i diskusjonen? Anonymkode: 23fd6...d26 Fordi en debattant mente det var feil å flagge med samisk flagg på samenes dag fordi hen ikke hadde tilknytning til samene og derfor flagget med det norske flagget Anonymkode: ac01d...74a
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #42 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg SVARER på et argument som ikke er fasit. Det må være lov å komme med et motsvar på noe som ikke er representativt for alle. Anonymkode: d5d95...33d Og du mener at du sitter på fasiten Anonymkode: ac01d...74a
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #43 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Og du mener at du sitter på fasiten Anonymkode: ac01d...74a Nei har jeg sagt det? Jeg representerer en annen side av saken som også er viktig å belyse. Anonymkode: d5d95...33d
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #44 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei har jeg sagt det? Jeg representerer en annen side av saken som også er viktig å belyse. Anonymkode: d5d95...33d Jeg har heller ikke sagt at jeg sitter på fasiten, men likevel påstår du at det er det jeg mener Anonymkode: ac01d...74a
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #45 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg har heller ikke sagt at jeg sitter på fasiten, men likevel påstår du at det er det jeg mener Anonymkode: ac01d...74a Du har vært rimelig bastant og pågående i dine svar ja. Du tyr også til latterliggjørende emojis for å understreke hvor dumme de med andre meninger enn deg er. Anonymkode: d5d95...33d
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #46 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Fordi en debattant mente det var feil å flagge med samisk flagg på samenes dag fordi hen ikke hadde tilknytning til samene og derfor flagget med det norske flagget Anonymkode: ac01d...74a Ja, det var meg det. Jeg sidestiller ikke tyrkere eller amerikanere med samer, det stemmer det. Men jeg anerkjenner samer som en del av den norske historien og kulturarven og mener at det er like riktig å flagge med norsk flagg på deres nasjonaldag som med det samiske. Fordi de er likeverdige. Anonymkode: 23fd6...d26
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #47 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg synes fortsatt det er respektløst å flagge med det norske. Spesielt bed offentlige bygninger. De r skaffe det samiske flagget om de skal flagge på samenes dag. Samene har et eget flagg, og det er det flagget man skal bruke 6. februar. Samene har vært undertrykket av nordmenn i så lang tid at det vil være krenkende for samene med norsk flagg. I alle fall er det det samene jeg kjenner sier. Anonymkode: ac01d...74a Og de jeg kjenner i hundemiljøet mener at såfremt man ikke er samisk selv så bruker man det norske flagget for de er fortsatt en del av Norge. Så kan de som er samiske bruke sitt flagg, og de som er norske, men vil feire dagen bruke det norske flagget. Anonymkode: 8a31a...608
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #48 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du har vært rimelig bastant og pågående i dine svar ja. Du tyr også til latterliggjørende emojis for å understreke hvor dumme de med andre meninger enn deg er. Anonymkode: d5d95...33d Jeg mener det er morsomt å mene at det er solidarisk å flagge med norsk flagg når noen samer blir støtt av det, ja. Det er tillatt det? Anonymkode: ac01d...74a
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #49 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Ja, det var meg det. Jeg sidestiller ikke tyrkere eller amerikanere med samer, det stemmer det. Men jeg anerkjenner samer som en del av den norske historien og kulturarven og mener at det er like riktig å flagge med norsk flagg på deres nasjonaldag som med det samiske. Fordi de er likeverdige. Anonymkode: 23fd6...d26 Og innvandrere er ikke likeverdig? Jeg synes det er respektløst å bruke andre flagg enn det norske på 17. mai også Anonymkode: ac01d...74a
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #50 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Og de jeg kjenner i hundemiljøet mener at såfremt man ikke er samisk selv så bruker man det norske flagget for de er fortsatt en del av Norge. Så kan de som er samiske bruke sitt flagg, og de som er norske, men vil feire dagen bruke det norske flagget. Anonymkode: 8a31a...608 Og jeg mener fortsatt at det er respektløst etter all undertrykking samene har opplevd og fortsatt opplever Anonymkode: ac01d...74a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå