Gå til innhold

Alkohol til leksene

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/dlJvBB/psykolog-fanny-duckert-det-er-rett-og-slett-vanskelig-aa-snakke-natu

I artikkelen forteller en av de som ble intervjuet at hun fint kunne ta et glass hvitvin til leksene da hun gikk siste året på videregående. Må innrømme at jeg først ble litt forbauset. Ung jente, og som det står i artikkelen: overraskende kontinentalt. Så begynte jeg å tenke litt, jeg gjør jo nesten det samme selv. Sent her en kveld satt jeg å jobbet hjemme. Jeg planla undervisning og hadde litt rette-arbeid. Mens jeg jobbet tente jeg levende lys og tok et par glass rødvin. Det smakte godt og det ble ikke fullt så kjipt å sitte der med masse jobb. Det er ikke ofte jeg gjør dette. Er dette innafor? Det vil si er det greit at læreren tar et glass vin når personen jobber hjemme, eller at studenten drikker hvitvin mens hun gjør lekser?

Anonymkode: 28eb2...3ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det innafor. Alkohol er ikke ulovlig, du vet det? 
Bare i Norge vi er så hysterisk på et par glass med vin. 

Anonymkode: 4b08d...42d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig er det innafor. Alkohol er ikke ulovlig, du vet det? 
Bare i Norge vi er så hysterisk på et par glass med vin. 

Anonymkode: 4b08d...42d

Helt enig med deg. Fin artikkel. Aftenposten ❤️

Skrevet

Jeg har en jobb der man absolutt ikke kan drikke alkohol mens man jobber. Det er fullstendig uforsvarlig og jeg kan bli fratatt retten til å praktisere mitt fag om jeg ble tatt i å jobbe med selv den minste promille.

Anonymkode: 38035...30f

Skrevet

Jeg har en jobb der man absolutt ikke kan drikke alkohol mens man jobber. Det er fullstendig uforsvarlig og jeg kan bli fratatt retten til å praktisere mitt fag om jeg ble tatt i å jobbe med selv den minste promille.

Anonymkode: 38035...30f

Det er klart at man ikke kan drikke alkohol på jobb, eller være beruset på jobb. Her er det snakk om å sitte hjemme i egen stue, og ta et glass vin mens man lage ukeplan.

Skrevet

Er lærer selv, og har ofte ønsket meg både det ene og andre «sterke» både i klasserommet og under rettearbeid 🤣!

Men for å svare helt seriøst: man har jo ulike «terskler» for når man kjenner virkningen av alkohol, og jeg er ganske strikt på at alkoholrus i alle former og rettearbeid ikke på noe vis henger sammen. 

Så mitt svar er at om du føler deg lettere beruset av rødvinen mens du jobber, er det ikke innafor.

Anonymkode: a5774...b60

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Det er klart at man ikke kan drikke alkohol på jobb, eller være beruset på jobb. Her er det snakk om å sitte hjemme i egen stue, og ta et glass vin mens man lage ukeplan.

Men du er jo strengt tatt på jobb, selv om du sitter hjemme. Jeg synes ikke det er innafor.

Anonymkode: 508c9...c11

Skrevet

For en elev tror jeg det er dumt og at læringsutbyttet som regel synker, men det går bare ut over den enkelteleven.

For en lærer synes jeg ikke det er greit hvis det er rette eller vurddribgsarbeid. Da tror jeg selv en ganske lav promille kan påvirke karakterer. Hvis det er planleggingsarbeid er ddt stort sett ikke så farlig. Om arbeidet da blir gjort sakte eller må gjøres om igjen går det mest ut over læreren selv.

Anonymkode: e5b57...dcd

Skrevet

Uff, jeg hadde en elev for et par år siden som pleide å få 3-4 på tekster han skrev. Så fikk klassen i oppdrag å skrive en kreativ tekst, og han leverte inn et mesterverk av en tekst. Jeg måtte ta en prat med ham, dette var jo tross alt et solid avvik fra normalen, og han fortalte at han hadde skrevet teksten mens han var full (og rettet språkfeil og sånt dagen etter). Han lurte litt lattermildt på om det muligens var lov til å smugle med seg litt øl inn på eksamen også 😅 Han ble i hvert fall åpenbart mer kreativ i beruset tilstand. 

Selv kan jeg godt ta et glass vin når jeg planlegger undervisning, men aldri når jeg retter. Jeg er redd for at dømmekraften min vil bli svekket. Det er litt som at jeg aldri retter hvis jeg er veldig trøtt. 

Anonymkode: 48e6f...115

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

I og med at jeg har hjemmekontor sitter jeg hjemme i egen stue. Er det greit at jeg tar ett glass vin også? Jeg er tross alt ikke «på jobb»? 

Anonymkode: 491e5...d60

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er dette innafor?

Selvfølgelig ikke. Det vet du godt. 

Anonymkode: f6d86...288

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så med en gang ingen passer på deg, så gjør du som du vil? Du er ikke voksen nok selv til å ta ansvar?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

I og med at jeg har hjemmekontor sitter jeg hjemme i egen stue. Er det greit at jeg tar ett glass vin også? Jeg er tross alt ikke «på jobb»? 

Innenfor normalarbeidstiden eller kjernetiden - hvor man er tilgjengelig for kunder, elever, kolleger osv: NEI

Mens jeg sitter å leser en fagtekst eller lger en PowerPoint på kvelden: JA

Anonymkode: c33c7...c84

Skrevet

Klarer ikke å se hvorfor det skal være galt å ta et glass vin når man skal rette eller forberede undervisning. 

Tror ikke jeg ville tatt mer enn ett hvis jeg skulle vurdert elevarbeider, men å forberede undervisning? Hvordan kan det bety noe om jeg er edru eller ikke når jeg gjør det? (pleier altså ikke å gjøre dette i fylla, drikker ganske sjelden) 

Anonymkode: 03216...e79

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Innenfor normalarbeidstiden eller kjernetiden - hvor man er tilgjengelig for kunder, elever, kolleger osv: NEI

Mens jeg sitter å leser en fagtekst eller lger en PowerPoint på kvelden: JA

Anonymkode: c33c7...c84

Nå har lærere satt av ett gitt antal timer som er ment til for- og etterarbeid som da er ment å bruke utenfor kjernetid. Dette er tid arbeidsgiver lønner dem for. Hva er da forskjellen på å gjøre lønnet arbeid kl 12 og kl 21? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå har lærere satt av ett gitt antal timer som er ment til for- og etterarbeid som da er ment å bruke utenfor kjernetid. Dette er tid arbeidsgiver lønner dem for. Hva er da forskjellen på å gjøre lønnet arbeid kl 12 og kl 21? 

I kjernetiden må en lærer være beredt til å jobbe, snakke med kolegaer, foreldre, elever, offentlige instanser ol der og da. Da bør hodet fungere optimalt. Utenfor kjernetiden bestemmer læreren selv arbeidstiden og et er greit å jobbe sakte og ukonsentrert bare jobben blir gjort.

Hvis det blir spurt etter antal timer læreren har jobbet bør imidlertid ikke timene med promille telle med for fult.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I kjernetiden må en lærer være beredt til å jobbe, snakke med kolegaer, foreldre, elever, offentlige instanser ol der og da. Da bør hodet fungere optimalt. Utenfor kjernetiden bestemmer læreren selv arbeidstiden og et er greit å jobbe sakte og ukonsentrert bare jobben blir gjort.

Hvis det blir spurt etter antal timer læreren har jobbet bør imidlertid ikke timene med promille telle med for fult.

Hadde du syntes det var ok å få vite at skolearbeidet til ditt barn var rettet i fylla av læreren? 

Jeg tenker det er noe bekymringsmessig over det å ikke kunne klare å vente med å sprette flasken til etter at jobben er gjort. Dette helt uavhengig av når på døgnet det er snakk om. 

Skrevet (endret)

Er uenig i at alkohol og jobboppgaver hører sammen. Tenker det fort kan bli skummelt og ikke skille jobb og kos, særlig i tider hvor isolasjon er en del av hverdagen. Å ikke tenke igjennom valget av glasset med rødvin fra boksen på benken til hverdagsmiddagen og behovet for "å unne seg" fort kan utvides i alle retninger. Alkohol der definitivt ikke ufarlig og bør ikke ufarliggjøres. Et gammelt uttrykk er å gå til flasken med sin glede og ikke sin sorg, kan godt utvides med å ikke gå til flasken med din likegyldighet. Er glad i både øl og vin så det er sagt, men alt til sin tid.

Endret av prekæs
Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Timene med promille skal ikke telles med i det hele tatt.

Anonymkode: 508c9...c11

Skrevet

Interessant diskusjon dette her. Hva om man tar en øl til søndagsmiddagen, og deretter planlegger undervisning søndag kveld? Er det greit? Burde lærere egentlig praktisere konstant totalavhold med unntak i skolens ferier? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Hadde du syntes det var ok å få vite at skolearbeidet til ditt barn var rettet i fylla av læreren? 

Jeg tenker det er noe bekymringsmessig over det å ikke kunne klare å vente med å sprette flasken til etter at jobben er gjort. Dette helt uavhengig av når på døgnet det er snakk om. 

Nettopp.

Skulle tro noen var her inne ene og alene for å ødelegge ryktet til lærerne. Om det som skrives her er sant, at lærerne faktisk drikker mens de jobber, så kan de ikke klage over elendig rykte.

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Interessant diskusjon dette her. Hva om man tar en øl til søndagsmiddagen, og deretter planlegger undervisning søndag kveld? Er det greit? Burde lærere egentlig praktisere konstant totalavhold med unntak i skolens ferier? 

Det samme kan jo sies om alle yrker. Legen som går på jobb etter en øl, sjåføren, livvakten i svømmehallen, ansatte i barnehager og serviceyrker. Tror nok de fleste yrker fint kan skille på fri og jobb jeg altså.

Endret av prekæs
Skrevet
prekæs skrev (2 minutter siden):

Det samme kan jo sies om alle yrker. Legen som går på jobb etter en øl, sjåføren, livvakten i svømmehallen, ansatte i barnehager og serviceyrker. Tror nok de fleste yrker fint kan skille på fri og jobb jeg altså.

Mange yrker inkl legen har jo pålagt avhold i forkant.

Anonymkode: 2554b...7c6

Skrevet

Mange yrker inkl legen har jo pålagt avhold i forkant.

Anonymkode: 2554b...7c6

Ja. Og de fleste andre som skal på jobb drikker ikke før de skal på jobb de heller. Mao. Fullstendig uproblematisk for de fleste.

Skrevet
prekæs skrev (7 minutter siden):

Altså, det blir ikke helt sammenlignbart. Som butikksjef kan jeg jo så klart ikke drikke alkohol før/på jobb mens jeg er i butikken. Men om jeg tar et glass med vin mens jeg planlegger neste ukes kampanjer har jo ingenting å si. 

Anonymkode: 06079...ec0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...