Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #26 Skrevet 4. februar 2021 Vi har fått reservere tomten ut februar, så det er ikke aktuelt å spare noe nå i forkant. Mannen min er helt klar for å slå til, jeg er litt mer bekymret for det økonomiske. Banken er ikke bekymret, men de har jo uansett sikkerheten sin. Vi betaler mye i måneden på det lånet vi har allerede, så det blir jo å øke lånetiden til 20 år (har igjen bare fem år på det lånet vi har). Anonymkode: 1d110...81f
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #27 Skrevet 4. februar 2021 Vi har 4 mill i lån og tjener 1 mill til sammen. Syns det er drøyt mye i lån i forhold til vår inntekt men nå har ikke vi leieinntekter da, det hjelper å ha det. Men vi har ingen andre lån heller og det er jo litt avgjørende. Også er vi ti år yngre, så om ti år er vi vel der dere er nå. Har dere billån, studielån osv i tillegg? Jeg hadde gjort det om jeg var dere. I verste fall får dere selge hytta og tape noen kr om det ikke går. Anonymkode: 7c2e4...cf4
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #28 Skrevet 4. februar 2021 Det hele avhenger av hvordan dere vil leve, hvor mye penger dere ønsker hver måned til sløsing, hvor bevisste dere ønsker å være når dere handler alt fra mat til klær og ikke minst ferier... Vi er fem stykker, to voksne og tre barn mellom 12 og 17 år. Vi har en samlet inntekt på ca 900.000 og en total gjeld på ca 4,5 mill og leieinntekter på 10.000 i måneden (har to boliger). Vi klarer oss fint, og ser på det som sparing å få betalt ned gjelden, men vi lever ikke akkurat i sus og dus altså. Vi kan ikke bare gå på butikken og handle inn sko, jakker, mat osv uten å ha hodet med oss. Vi handler nesten bare på salg når det kommer til klær og utstyr, kjøper stort sett brukt sporstutstyr som ski o.l. og i matbutikken er vi bevisste i våre valg. Da lever vi helt greit. Anonymkode: 2c5d9...74b
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #29 Skrevet 4. februar 2021 Det lånet kommer til å gå helt fint! Her inne har ingen lån virker det som. Vi har ikke så mye, men kunne fint betjent det om vi ønsket med 1,3 mill og 3 barn! Og vi har studielån og. Men husk å legg inn utgifter på hytta i budsjettet, det koster og. Dere kan jo alltids leie ut litt av og til om dere vil ha litt mer inn. Min venninne leier ut noen uker i året, og legger inn dette på egen konto øremerket oppgraderinger på boligene. Anonymkode: 22420...0b9
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #30 Skrevet 4. februar 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Ja, selvfølgelig, men skulle man f.eks. miste inntekten sin, så sitter man jo ikke igjen i en krise sånn sett like lite som ved et mindre lån. Man låner jo etter inntekt. Når vi har utbetalt rundt 100 k i mnd totalt, er ikke en månedlig innbetaling på 24 000 kr så mye. Skulle vi plutselig miste jobben, kan vi selge huset, slette gjelden og likevel sitte igjen med 5-6 mill i egenkapital til en mindre/billigere bolig. Ikke akkurat noe å miste nattesøvnen over, er det vel? Anonymkode: f4890...60d Mange synes jo det er kjipt å måtte flytte da Anonymkode: 4a8b6...7cb
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #31 Skrevet 4. februar 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Mange synes jo det er kjipt å måtte flytte da Anonymkode: 4a8b6...7cb Ja, men det er jo i verste fall. Både min mann og jeg har sikre jobber. Selvfølgelig kan det skje en ulykke eller sykdom kan ramme, men vi vil klare oss helt fint. Jeg er ikke det minste bekymret. Anonymkode: f4890...60d
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #32 Skrevet 4. februar 2021 Så lenge rentene er så lave som de er nå, føler man jo at man har råd til hva som helst. Men den kommer jo til å gå opp om noen år. Nå er også verdens-økonomien i et kunstig vakuum, bedrifter holdes kunstig i live med krisepakker og krisetiltak. Når verden skal «åpne» igjen, vil den store baksmellen komme. At en selv har en trygg jobb, betyr ikke at man ikke kommer til å bli rammet økonomisk. Det blir spennende å se hvor ruinert det hele har blitt. Anonymkode: 55126...78a
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #33 Skrevet 4. februar 2021 Jeg synes ikke det. Vi kommer til å makse ut på 5 ganger inntekt nå for å bygge hytte. Lånet blir på over 9 mill, men vi betaler langt mer enn det som er minimum for det nå så vi vil tåle en renteøkning greit. Totale eiendomsverdier vil være på over 22 mill, da, så vi er godt innenfor sikkerhet. I tillegg er planen å selge den største boligen når barna har flyttet ut, så da vil vi kunne realisere ihvertfall 5 av de 22 millionene. jeg er helt komfortabel med dette. Anonymkode: a8d55...006
Nyttårs barn Skrevet 4. februar 2021 #34 Skrevet 4. februar 2021 Tror dette går helt fint HI, dere som er to friske voksne i full jobb kan tørre å satse litt. I aller verste fall kan hytta selges eller leies ut. Og til alle som roper om renteoppgang, det er faktisk mange økonomer som mener at renten aldri kommer opp de høye nivåene igjen. Vi må nok se i øynene at mye av den norske gullalderen er på hell og at vi kan gå usikrere økonomiske tider i møte. Det er for eksempel ikke sikkert at boligprisene fortsetter å øke.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #35 Skrevet 4. februar 2021 Nyttårs barn skrev (37 minutter siden): Tror dette går helt fint HI, dere som er to friske voksne i full jobb kan tørre å satse litt. I aller verste fall kan hytta selges eller leies ut. Og til alle som roper om renteoppgang, det er faktisk mange økonomer som mener at renten aldri kommer opp de høye nivåene igjen. Vi må nok se i øynene at mye av den norske gullalderen er på hell og at vi kan gå usikrere økonomiske tider i møte. Det er for eksempel ikke sikkert at boligprisene fortsetter å øke. Eh...og da er det lurt å ta opp kjempestore lån? Renta kommer til å gå opp, det er økonomer sikre på. Ikke til de høyder som vi så på 80-tallet med 18-19 %, men tosifret, ja! Hvordan går det da med de som har store lån, tror du? Anonymkode: 566ab...9a4
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #36 Skrevet 4. februar 2021 Nyttårs barn skrev (36 minutter siden): Det er for eksempel ikke sikkert at boligprisene fortsetter å øke. Nei, det kan til og med skje at boligprisene synker drastisk. Da er det kjipt å ha masse gjeld som man ikke har tatt opp på bakgrunn av høy inntekt eller kapital, men antatt verdi på bolig. Ellers er jeg enig i at vi går økonomisk usikre tider i møte. Mer usikre enn på lenge. I min verden harmonerer ikke det med å ta opp høye lån. Anonymkode: 2673f...3f6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #37 Skrevet 4. februar 2021 Vi har hatt nytt møte med banken nå. De er helt klare på at dette ikke er et problem hverken nå eller med høyere renter. Dersom vi setter nedbetalingstiden til 25 år vil vi måtte betale ca. 21.000 i måneden. Vi har 85.000-90.000 utbetalt hver måned (inkl. leieinntekt). Så vi kjører på! Anonymkode: 1d110...81f
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #38 Skrevet 4. februar 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Eh...og da er det lurt å ta opp kjempestore lån? Renta kommer til å gå opp, det er økonomer sikre på. Ikke til de høyder som vi så på 80-tallet med 18-19 %, men tosifret, ja! Hvordan går det da med de som har store lån, tror du? Anonymkode: 566ab...9a4 Da mener du motsatt enn de fleste økonomieksperter, og jeg velger heller å lytte til dem en som synser. Renten vil nok øke, men neppe særlig mye. Anonymkode: f4890...60d
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #39 Skrevet 4. februar 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Vi har hatt nytt møte med banken nå. De er helt klare på at dette ikke er et problem hverken nå eller med høyere renter. Dersom vi setter nedbetalingstiden til 25 år vil vi måtte betale ca. 21.000 i måneden. Vi har 85.000-90.000 utbetalt hver måned (inkl. leieinntekt). Så vi kjører på! Anonymkode: 1d110...81f Vi har satt den helt opp til 30 år og heller velger å ha fast trekk på maks av det vi klarer å betale. Da blir uansett løpetiden kortet ned i ned perioden renten er lav. Renta spretter ikke opp til 2-sifret på 1-2-3, det vil skje over en lengre periode. På den tiden har dere antagelig fått enda bedre fleksibilitet i økonomien. Dette går helt greit. Anonymkode: a8d55...006
Nyttårs barn Skrevet 4. februar 2021 #40 Skrevet 4. februar 2021 Når det er "dårlige" økonomiske tider vil ikke renten bli særlig høy, og tosifret? Ring meg når det skjer da. Jeg tror på noen humper fremover, men lærere vil alltid ha jobb de blir ikke særlig påvirket av nedgangstider.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #41 Skrevet 4. februar 2021 Jeg ville ikke ha så mye lån, selv om vi totalt sett har mer inn enn dere, HI. Jeg har vært voksen lenge nok til å huske at man ikke nødvendigvis kan selge en bolig i samme marked som man kjøpte, rentene kan stige, noen kan bli syke osv. Det er ikke en selvfølge at en bolig eller en hytte "bare" kan selges. Jeg synes alt for mange i dag har for høy lånebelastning, da vi etablerte oss i sin tid sa banken max 3x inntekt. Nå sier de max 5x inntekt. Det sier seg selv at dere har lite å gå på med et så stort lån. Anonymkode: c184e...0e8
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #42 Skrevet 4. februar 2021 Vi har like mye i lån, lik inntekt, mindre verdier og ingen leieinntekt. Pluss billån. Det går. Men skulle gjerne vært uten billånet. Veldig enig i at skikkelig hytte er tingen. Vi koser oss i vår, men spiser sjeldent ute f. eks. Anonymkode: b3570...03f
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #43 Skrevet 4. februar 2021 Vi har høyt lån, men har god sikkerhet, belåningsgrad ca. 55%. I eiendomsmarkedet sies det at 3 ting er viktig og det er beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet. Vi bor i et område i Oslo som er veldig populært og det minsker risikoen mener jeg. Jeg ser på det som sparing, så langt med veldig god avkastning, har allerede tjent 4 millioner på verdistigning siden vi kjøpte vår 1. bolig for en del år siden. Vi kan selge til noe mindre når vi blir eldre og bruke noe av fortjenesten da. Anonymkode: 73aaa...a54
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #44 Skrevet 5. februar 2021 Vi skal også selge huset om ca. 10 år og kjøpe noe mindre. Da frigjør vi forhåpentligvis noe kapital. Anonymkode: 1d110...81f
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #45 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Vi har høyt lån, men har god sikkerhet, belåningsgrad ca. 55%. I eiendomsmarkedet sies det at 3 ting er viktig og det er beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet. Vi bor i et område i Oslo som er veldig populært og det minsker risikoen mener jeg. Jeg ser på det som sparing, så langt med veldig god avkastning, har allerede tjent 4 millioner på verdistigning siden vi kjøpte vår 1. bolig for en del år siden. Vi kan selge til noe mindre når vi blir eldre og bruke noe av fortjenesten da. Anonymkode: 73aaa...a54 Enig i dette. Det er veldig stor forskjell på hvilket marked man bor i. I Oslo er det boligmangel og her vil man alltid finne de mest pengesterke, tror ikke på prisnedgang her i overskuelig fremtid. Dette gjør oss sikre i forhold til at lånet er på 40% av verdi til tross for at lånebeløp er høyt (meg med 9 mill i lån) Anonymkode: a8d55...006
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #46 Skrevet 5. februar 2021 Vi har akkurat gjort det samme. Har litt høyere inntekt og tatt opp lån på 5,9 mill. Kjøpte hytta for 2 uker siden. Jeg tror det går helt fint. Det er en investering. Hytta vil mest sannsynlig stige i pris samtidig som lånet minsker. Det er god sparing. Hvis renta går mye opp eller man mister jobben får vi i verste fall selge hytta. Anonymkode: 16ec0...3ec
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #47 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Vi har akkurat gjort det samme. Har litt høyere inntekt og tatt opp lån på 5,9 mill. Kjøpte hytta for 2 uker siden. Jeg tror det går helt fint. Det er en investering. Hytta vil mest sannsynlig stige i pris samtidig som lånet minsker. Det er god sparing. Hvis renta går mye opp eller man mister jobben får vi i verste fall selge hytta. Anonymkode: 16ec0...3ec Grattis med hytte! Gleder oss til vår er ferdig! Anonymkode: 1d110...81f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå